Gå til innhold

Vil banken gi meg lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og om du velger en toroms med mulighet til å lage et bittelite soverom eller alkove med garderobeplass vil du få plass til begge to, og evt en sovesofa til gjester istedenfor vanlig sofa.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på om barnetrygd for sønnen er i beregnet summen du nevner er din inntekt?

Anonymous poster hash: 6923a...b08

Og barnebidrag

Anonymous poster hash: d39d7...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den skal med også.

Men hvordan stiller boligetaten seg egentlig til barnetrygda med tanke på at den stopper i ts sitt tilfelle om to år? Da blir intekten hennes noe lavere? Uansett er det heldig at hun velger Oslo, da hun vil få større lån og muligens noe tilskudd også. Større beløp enn her i min kommune hvertfall.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hæ? Hvor sto det?"Søknad om startlån skal rettes og sendes til den kommunen du bor i eller vil flytte til." står det her:http://www.husbanken.no/startlaan/hvordan-soeke/ Kommunen blir da Oslo. Men siden jeg ikke har adresse Oslo (ennå), så skal man iflg. den linken jeg ga lenger oppe, kontakte den bydelen man har fått tildelt utifra fødselsdato i måneden.Nå ble jeg litt forvirret. Fælt så vinglete dette ble. Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Det var det jeg mente å presisere. Så da presiserer jeg ytterligere: du må enten bo i eller flytte til den kommunen/bydelen du søker lån i. Jeg kan ikke få lån til en bolig på Lambertseter av Oslo kommune hvis jeg ikke bor der eller har tenkt å flytte dit og bo i boligen jeg søker lån til. Bergen kommune gir ikke ut lån til bolig i en bydel i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om barnetrygd for sønnen er i beregnet summen du nevner er din inntekt?

Anonymous poster hash: 6923a...b08

 

Nei, den glemte jeg. Den er ikke regnet med.

 

Snakker om barnetrygd: jeg skal skilles, og har denne uken tatt ut separasjon. På det obligatoriske meklingsmøtet alle ektepar med barn under 16 må gå på (sønnen min er 15), sa mekleren at siden jeg skal ha sønnen boende hos meg hovedsaklig, så vil jeg få dobbel barnetrygd.

Vanlig, enkel barnetrygd er på 970 utbetalt pr mnd. Hvis jeg fra neste måned av da vil få dobbel, så blir det 1940 kroner netto i måneden. Hun snakket også om skattelette, men det har jeg ikke sett noe til ennå (som sagt, nettopp sendt inn sep. papirene...) så det vet jeg ikke hva blir.

 

Men uansett, barnetrygden blir da (dobbel) netto 23.280 kr i året. Dersom det er sånn at barnetrygden skal tas med i regnskapet for årsinntekten, så runder min årsinntekt 400.000 pr år såvidt det er.

 

377.000 brutto pr år, min trygdeinntekt.

+ 23.280 netto pr år, dobbel barnetrygd

 

Barnetrygd har man uansett bare til barnet er 18, er det ikke så? Gutten er 15 nå, så det blir bare tre år til.

 

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente å presisere. Så da presiserer jeg ytterligere: du må enten bo i eller flytte til den kommunen/bydelen du søker lån i. Jeg kan ikke få lån til en bolig på Lambertseter av Oslo kommune hvis jeg ikke bor der eller har tenkt å flytte dit og bo i boligen jeg søker lån til. Bergen kommune gir ikke ut lån til bolig i en bydel i Oslo.

 

Skjønner fremdeles ikke hvor du har lest dette? Det står jo i sitatet at "...den kommunen du bor i eller vil flytte til."

Altså, den kommunen (ikke bydelen) du vil flytte til. Det betyr jo at du ikke må bo i den kommunen fra før av, men papirene sendes dit. Søknaden sendes altså til den kommunen du "vil flytte til" (sitat), og det er den kommunen du sender papirene til og som du har tenkt å bo i som behandler lånet ditt (etter hva jeg har forstått).

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og om du velger en toroms med mulighet til å lage et bittelite soverom eller alkove med garderobeplass vil du få plass til begge to, og evt en sovesofa til gjester istedenfor vanlig sofa.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

 

Ja absolutt, jeg har vurdert det også. Hvis det skulle komme til det at jeg overhodet ikke får lån på en leil.med to soverom, selv ikke fra Husbanken (som avviker fra andre, normale bankers tankesett i og med at de gir lån til spesielt vanskeligstilte og lavtlønnede) så må jeg gå ned i størrelse og antall soverom, ja. Da får jeg bo på stua, mens guttungen får pc og tv-spill på rommet sitt.

 

Pga en diagnose på sønnen, så ser jeg ikke for meg at han vil flytte hjemmefra særlig tidlig. Han er vel typen som bor hjemme til han er 40.... så jeg har nok ikke noen utsikter til å overta rommet hans etterhvert heller. Så da blir det stua og sofaen som blir mitt soverom, HVIS jeg får nei på det lånet i alle instanser. Jeg prøver selvsagt først, og søker i først to vanlige, private banker, og deretter i Husbanken (som krever at du har fått to avslag i private banker, før de vurderer søknaden din)

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Skjønner fremdeles ikke hvor du har lest dette? Det står jo i sitatet at "...den kommunen du bor i eller vil flytte til."Altså, den kommunen (ikke bydelen) du vil flytte til. Det betyr jo at du ikke må bo i den kommunen fra før av, men papirene sendes dit. Søknaden sendes altså til den kommunen du "vil flytte til" (sitat), og det er den kommunen du sender papirene til og som du har tenkt å bo i som behandler lånet ditt (etter hva jeg har forstått). Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Men i Oslo har de da valgt at bydelene skal administrere dette - det står i klartekst på Oslo kommune sine boligsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet hvor det står, kunne du være snill og gi meg en link dit? Jeg fant ikke noe om det da jeg var inne på Boligkontoret istad.



Anonymous poster hash: 6b71d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det var det jeg mente å presisere. Så da presiserer jeg ytterligere: du må enten bo i eller flytte til den kommunen/bydelen du søker lån i. Jeg kan ikke få lån til en bolig på Lambertseter av Oslo kommune hvis jeg ikke bor der eller ikke har tenkt å flytte dit og bo i boligen jeg søker lån til. Bergen kommune gir ikke ut lån til bolig i en bydel i Oslo.

Ser at denne var uklar. Rettelse i uthevet kursiv skrift.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og barnebidragAnonymous poster hash: d39d7...a33

Mhm. I blokka jeg bor er det mange som gjør det. Ca 60 kvm, opprinnelig ett soverom, men planløsning gjør at det er enkelt å lage et lite soverom med plass til enkeltseng og en kommode. Opprinnelig soverom er veldig stort med god plass til to doble skyvedørsgarderober. Leilighetene går for mellom 2.1 og 2.4, alt etter standard. I Østensjø bydel, med tverrgående buss som går til Groruddalen 5 min unna.

Anonymous poster hash: 93bfe...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først står man på denne siden. Se helt nederst:

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/okonomisk-stotte-til-bolig/startlan-til-a-kjope-bolig/

Der står det: "Søk om og kontakt oss om startlån til kjøp av bolig" og under der igjen: "Jeg har ikke registrert bostedsadresse i Oslo"

 

Klikker man på den linken, kommer man til:

https://www.oslo.kommune.no/bydeler/kontakt-riktig-bydel-article12988-189.html

 

"Dersom du ikke har registrert bostedsadresse i Oslo er det dagen du er født som bestemmer hvilken bydel du skal kontakte."

Deretter følger det en liste over alle datoer i en måned, f.eks. har den 10. fått tildelt Bydel Gamle Oslo.

 

Så sånn jeg forstår det, er det fødselsdatoen din som bestemmer hvilken bydel du skal starte med å kontakte vedr Husbanklån i Oslo, dersom du ikke har adresse i Oslo fra før.

 

Skjønner ikke at jeg kan ha misforstått alt dette?

 



Anonymous poster hash: 6b71d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne var uklar. Rettelse i uthevet kursiv skrift.

 

Hæ? Hvorfor snakker du om at jeg ikke skulle ha tenkt å bo i den boligen jeg søker lån til? Hvor kommer det fra?

 

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja absolutt, jeg har vurdert det også. Hvis det skulle komme til det at jeg overhodet ikke får lån på en leil.med to soverom, selv ikke fra Husbanken (som avviker fra andre, normale bankers tankesett i og med at de gir lån til spesielt vanskeligstilte og lavtlønnede) så må jeg gå ned i størrelse og antall soverom, ja. Da får jeg bo på stua, mens guttungen får pc og tv-spill på rommet sitt.

Pga en diagnose på sønnen, så ser jeg ikke for meg at han vil flytte hjemmefra særlig tidlig. Han er vel typen som bor hjemme til han er 40.... så jeg har nok ikke noen utsikter til å overta rommet hans etterhvert heller. Så da blir det stua og sofaen som blir mitt soverom, HVIS jeg får nei på det lånet i alle instanser. Jeg prøver selvsagt først, og søker i først to vanlige, private banker, og deretter i Husbanken (som krever at du har fått to avslag i private banker, før de vurderer søknaden din)

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Den infoen om din sønn er noe du bør ta med i søknaden. Du kan gjerne legge ved et skriv der du forklarer hele din livssituasjon og hvordan du tror framtiden vil bli pga sønnen. Nå vet jeg ikke hvordan de ser på det om din sønn vil få egen inntekt grunnet diagnosen, men tror at når det gjelder kommunale lån at de vil se på inntekt til alle som skal bo der. Uten at jeg vet det helt sikkert selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hæ? Hvorfor snakker du om at jeg ikke skulle ha tenkt å bo i den boligen jeg søker lån til? Hvor kommer det fra?  Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

NÅ synes jeg du gjør deg vanskelig. Jeg forklarer de GENERELLE betingelsene - generell betyr alle, uansett kommune, som søker kommunalt boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den infoen om din sønn er noe du bør ta med i søknaden. Du kan gjerne legge ved et skriv der du forklarer hele din livssituasjon og hvordan du tror framtiden vil bli pga sønnen. Nå vet jeg ikke hvordan de ser på det om din sønn vil få egen inntekt grunnet diagnosen, men tror at når det gjelder kommunale lån at de vil se på inntekt til alle som skal bo der. Uten at jeg vet det helt sikkert selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

 

Den infoen om din sønn er noe du bør ta med i søknaden. Du kan gjerne legge ved et skriv der du forklarer hele din livssituasjon og hvordan du tror framtiden vil bli pga sønnen. Nå vet jeg ikke hvordan de ser på det om din sønn vil få egen inntekt grunnet diagnosen, men tror at når det gjelder kommunale lån at de vil se på inntekt til alle som skal bo der. Uten at jeg vet det helt sikkert selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

 

Når du nevner det.... kom til å tenke på at på søknadsskjemaet til Boligkontoret/Husbanken var det en boks man kunne krysse av i hvis man søkte med barn med spesielle behov eller diagnoser (husker ikke ordrett hva det sto). Vet ikke om det betyr at det teller positivt eller negativt? Om de evt prioriterer å gi lån til folk med barn som har spesielle behov...? Det høres feil ut at kommunen skulle gjøre det motsatte, altså avslå søknader fra sånne familier iallefall (diskriminering).

 

Det er ADHD det er snakk om i dette tilfellet. Det er dessverre en del ADHD pasienter som ender opp som uføretrygdede allerede som unge.

 

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Startlånet fra kommunen er ment å hjelpe de som er vanskeligstilte eller har problemer med å komme inn på boligmarkedet. Barn med spesielle behov kommer helt klart inn under dette og det teller altså da positivt for en søknad om finansiering, men du må ha betjeningsevne til beløpet du søker om.

Dette betyr at i en søkerbunke vil den med barn med spesielle behov gå foran en uten dette. Men man får ikke låne mer fordi en har barnet med spesielt behov. Det kan gjøre det lettere å få fullfinansiering og i den grad kommunen har mindre strengt forhold til 3xbruttoinntekten betyr jo dette at det er lettere å få lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke fullfinansiering. Jeg vil ha rundt 700.000 (kanskje litt mer) i egenkapital.



Anonymous poster hash: 6b71d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik da at Startlån gjennom Husbanken/kommunen har en aldersgrense på 35 år? Alså at søkeren ikke må være eldre en å fylle 35 det året man søker. Slik var det iallefall tidligere. 

 

Jeg var i en litt lik situasjon som deg TS nettopp, jeg hadde da 2 mill i egenkapital, og ønsket å låne ca 400 000 - 500 000, for å kjøpe en leilighet til maks 2,5 mill. Men nei, på uføretrygd fikk jeg kun låne 300 000. Så det betydde at jeg måtte finne en boligbyggelag/andel/selveier med total pris på maks 2.3 mill; pris antydning+ fellesgjeld. 



Anonymous poster hash: 6f524...d07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest noen sider opp og ned på Husbankens sider og søknadsskjemaet nå, og ikke et eneste sted har jeg sett noen aldersgrense nevnt. Finnes det en aldersgrense, er den godt gjemt.

Uansett, jeg tviler på at boliglån hos Husbanken har aldersgrense. Min egen mor fikk lån til bolig der da hun var i slutten av seksti-årene.



Anonymous poster hash: 6b71d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...