Gå til innhold

Lov å bli sammen med fastlegen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den formen for forsikring mot asymmetri i maktforholdet, står skjevt sammenliknet med assymetri som er legal andre steder i samfunnet, som å ha sex med sjefen sin, osv.

 

De fleste treffer partnere i jobb, eller på studiet. Når allmennleger ikke skal få lov til å treffe partnere på jobb, så avskåres de fra forplantning og et helt nødvendig grunnleggende gode. Det syns ikke jeg er riktig. Samfunnet er for viktoriansk her.

 

Man nekter ikke folk å ha sex, selv om noen sexpartnere er voldelige og traumatiserende. Hvorfor skal man nekte alle leger og pasienter å finne kjærlighet, selv om noen utnytter sin posisjon?

Hva i alle dager? Man nekter ikke alle pasienter eller leger til å finne kjærlighet ved å ha slike retningslinjer for leger. Du har virkelig null innsikt i maktforholdet mellom pasienter og leger. Du bør virkelig lese artiklene som er linket til her inne. Så får vi alle håpe at du ikke er lege. 

 

 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hva i alle dager? Man nekter ikke alle pasienter eller leger til å finne kjærlighet ved å ha slike retningslinjer for leger. Du har virkelig null innsikt i maktforholdet mellom pasienter og leger. Du bør virkelig lese artiklene som er linket til her inne. Så får vi alle håpe at du ikke er lege. 

 

 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

 

Du bør lese det som ble skrevet om helsetilsynet.

Så bør du tenke deg om og moderere deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Herregud, det er da ikke slik forhold mellom leger og deres ex-pasienter er!!

En lege har ikke noe mer makt over sin ex-pasient sin helse enn det en personlig trener eller butikk-sjef har. Eller egentlig alle mennesker pasienten møter.

Med mindre legen var psykiater eller en fastlege/annen lege med svært nær relasjon.

Reglene sier at forhold mellom leger og deres ex-pasienter er lov, så da har du egentlig ikke noe du skulle ha sagt med dine påstander.

Hvis du føler alle leger du møter har en makt over helsa di: Søk hjelp......

Anonymous poster hash: 4b651...944

 

Du avslører så grundig din manglende innsikt på dette området. Reglene sier ikke at et intimt forhold mellom leger og tidligere pasienter er lov. Dette er en kinkig situasjon, og i mange (les: ikke alle) tilfeller vil dette sees på som etisk uforsvarlig fra legens side og legen vil få en advarsel eller i verste fall miste lisensen. Dette er som nevnt mange ganger tidligere i tråden en skjønnsvurdering, men det er absolutt ikke fritt frem for leger å innlede et intimt forhold med tidligere pasienter. Hvor du har fått dette fra forstår jeg ikke. Det er overhodet ikke riktig. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer hvis det har vært et lege/pasient-forhold over flere år, iallfall hvis han ikke har skrevet ut medisiner til henne. Men tror det er helt i gråsonen uten å ha lest reglene.

 

Mannen min er lege, og for mange mange år siden så var det han som var behandlende lege da jeg måtte oppsøke legevakt med min eldste datter. Jeg var da i forhold til en annen. Etter noen år tok det slutt mellom eksen og meg, og jeg ble kjent med han som idag er ektemannen min, som da var lege på legevakta den gangen for flere år siden. Til oss så var det iallefall uproblematisk. 



Anonymous poster hash: 5e804...6c9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du avslører så grundig din manglende innsikt på dette området. Reglene sier ikke at et intimt forhold mellom leger og tidligere pasienter er lov. Dette er en kinkig situasjon, og i mange (les: ikke alle) tilfeller vil dette sees på som etisk uforsvarlig fra legens side og legen vil få en advarsel eller i verste fall miste lisensen. Dette er som nevnt mange ganger tidligere i tråden en skjønnsvurdering, men det er absolutt ikke fritt frem for leger å innlede et intimt forhold med tidligere pasienter. Hvor du har fått dette fra forstår jeg ikke. Det er overhodet ikke riktig. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

 

Jeg var den første som linket til den linken mange i tråden refererer til, og snakket tidligere i tråden om skjønn, men siden jeg er anonymbruker så har vel ikke folk oversikt.

Jeg følte for å rette "frysdog" som mener leger og pasienter ALDRI kan ha forhold, fordi en lege liksom alltid har makt over en pasient litt som narkotika.

Det var helt merkelig sagt av denne brukeren.

Anonymous poster hash: 4b651...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du avslører så grundig din manglende innsikt på dette området. Reglene sier ikke at et intimt forhold mellom leger og tidligere pasienter er lov. Dette er en kinkig situasjon, og i mange (les: ikke alle) tilfeller vil dette sees på som etisk uforsvarlig fra legens side og legen vil få en advarsel eller i verste fall miste lisensen. Dette er som nevnt mange ganger tidligere i tråden en skjønnsvurdering, men det er absolutt ikke fritt frem for leger å innlede et intimt forhold med tidligere pasienter. Hvor du har fått dette fra forstår jeg ikke. Det er overhodet ikke riktig. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

 

Du tar feil når du sier at i mange tilfeller er problematisk.

I de fleste tilfeller er det uproblematisk.

I noen få er det problematisk.

Anonymous poster hash: 4b651...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til AB som sa:

"Jeg var den første som linket til den linken mange i tråden refererer til, og snakket tidligere i tråden om skjønn, men siden jeg er anonymbruker så har vel ikke folk oversikt.

Jeg følte for å rette "frysdog" som mener leger og pasienter ALDRI kan ha forhold, fordi en lege liksom alltid har makt over en pasient litt som narkotika.

Det var helt merkelig sagt av denne brukeren."

Det var ikke akkurat det jeg sa. På spørsmål om man kan miste lisensen for seksuelt forhold med tidligere pasient, svarer jeg ja. Det skjer. Det er strengt.

På spørsmål om det vil skje i dette tilfelle, se innlegg nr. 2 ... der snakker jeg om at det må vurderes av en etisk komite, og at det er forskjell fra sak til sak.

De kan ikke ALDRI ha et forhold, en lege har ikke ALLTID makt.. men det er et skjevt maktforhold der, og en intim relasjon. Derfor strenge regler og man må utvise ekstrem forsiktighet. Det varierer avhengig av situasjon og pasient. Jeg aner ikke hvorfor du maler mine innlegg så svart-hvitt som du gjør, er dette personlig for deg?

Endret av frysdog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil når du sier at i mange tilfeller er problematisk.

I de fleste tilfeller er det uproblematisk.

I noen få er det problematisk.

Anonymous poster hash: 4b651...944

Er du full ? Selvfølgelig er det mye oftere problematisk enn motsatt!

Anonymous poster hash: d7e7c...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du tar feil når du sier at i mange tilfeller er problematisk.

I de fleste tilfeller er det uproblematisk.

I noen få er det problematisk.

Anonymous poster hash: 4b651...944

 

Dette er idioti. I de fleste tilfeller er det problematisk. I noen få tilfeller er det uproblematisk. Du har åpenbart null innsikt i dette. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 24.6.2015 den 13.34, AnonymBruker skrev:

I prinsippet vil det for alltid foreligge en usymmetrisk relasjon mellom lege og pasient, nåværende eller tidligere, som kan utnyttes av legen og bør gjøre seksuelle forhold mellom disse ulovlige og straffbare for legen. Et unntak kunne til nød være om legen var anestesilege eller kirurg under et inngrep mange år tilbake i tid og aldri møtte pasienten som våken den gangen. Alle andre typer legebesøk må gjøre senere forhold mellom legen og pasienten ulovlige, selv om det kun dreide seg om konsultasjon for forkjølelse mange år tidligere. Dette er såpass strengt at dersom en lege har et gryende forhold til en person og så får denne som akuttpasient på legevakt, må kontakten mellom dem på fritida umiddelbart opphøre. Brudd på disse reglene er dessverre hyppige, og svært mange leger utnytter sin makt til å oppnå seksuelle forbindelser. Ofte blir dette ikke oppdaget, og da slipper legen unna.

Har legen på noe tidspunkt vært fastlege for pasienten, er det åpenbart at de aldri noen gang kan ha et lovlig seksuelt forhold.

 

Anonymous poster hash: 15081...22d

Det er helt feil. Vet tråden er 2år gammel, men denne måtte jeg bare kommentere. Ifølge NHD,  en dyktig psykiater, mener de ser etter hvor nært lege-pasient-forholdet var. Hvis det har vært helt konvensjonelle timer hos tidligere lege, å de deretter møtes 2år etter, går det greit. Det er heller ingen regel på hvor lenge det er karantene på slikt. Viktig å få frem, det er tross alt personer som er i denne situasjonen.  

Mvh R.

Anonymkode: 1b346...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5/28/2017 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Det er helt feil. Vet tråden er 2år gammel, men denne måtte jeg bare kommentere. Ifølge NHD,  en dyktig psykiater, mener de ser etter hvor nært lege-pasient-forholdet var. Hvis det har vært helt konvensjonelle timer hos tidligere lege, å de deretter møtes 2år etter, går det greit. Det er heller ingen regel på hvor lenge det er karantene på slikt. Viktig å få frem, det er tross alt personer som er i denne situasjonen.  

Mvh R.

Anonymkode: 1b346...0ae

:popcorn:

Anonymkode: eafa3...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

På 23.6.2015 den 23.29, AnonymBruker skrev:

Det virker som at han har lest cirka de samme lovtekstene som har kommet opp her.

 

Han sier han er usikker på lovverket, og derfor er dette forholdet bare kleint og trist for alle parter nå. Hemmelig for alle unntatt nær familie.

 

Dersom han sjekker opp med de riktige instansene, eller spør avdelingsleder, kan han da risikere å miste lisensen?

 

TS

 


Anonymous poster hash: f12d9...e5b

 

Hvordan endte alt mellom dere da til slutt? Er dere sammen enda?;

Anonymkode: 1b346...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2017 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Det er helt feil. Vet tråden er 2år gammel, men denne måtte jeg bare kommentere. Ifølge NHD,  en dyktig psykiater, mener de ser etter hvor nært lege-pasient-forholdet var. Hvis det har vært helt konvensjonelle timer hos tidligere lege, å de deretter møtes 2år etter, går det greit. Det er heller ingen regel på hvor lenge det er karantene på slikt. Viktig å få frem, det er tross alt personer som er i denne situasjonen.  

Mvh R.

Anonymkode: 1b346...0ae

Meget flott bokstav.🔥

Anonymkode: 216f8...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Meget flott bokstav.🔥

Anonymkode: 216f8...0fa

Herlig. Lurer på hvordan forholdet endte. 

Anonymkode: 1b346...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...