Gå til innhold

Lov å bli sammen med fastlegen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er snakk om en kronisk sykdom som denne legen IKKE har skrevet ut medikamenter for. Pasienten har fått alt nødvendig fra tidligere lege. Legebesøkene har vært rene sjekker.

For meg er det ufattelig at dette virkelig er ulovlig. Ingenting som kan utnyttes her, herregud..... :frown:

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

Det er nok det...det er en grunn til at kolleger protesterer fordi han vil meget mulig miste lisensen. Hadde det vært ett par år etter legeforholdet var avsluttet hadde det nok vært annerledes om alle instanser var informert

Anonymous poster hash: 5049c...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange år vil det da være snakk om? 

 

For en frustrerende og komplisert situasjon !  :frown:



Anonymous poster hash: f12d9...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vedkommende har hatt samme fastlege i snart ett år. Er det ok/etisk riktig/lovlig for disse å innlede et forhold, sett at pasienten nå bytter fastlege?

 

 

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

 

Det mest korrekte svaret er følgende:

 

Det er ingen som vet hva som er lov og ikke lov, ettersom lovtekster ikke er nøyaktige algoritmer, og man må ha rettspraksis for å se hvordan ting tolkes.

 

Helsetilsynet som behandler disse sakene, er ikke som rettsapparatet ellers. Allmennheten har ingen innsyn i sakene, og de som er anklagede har ingen rettsikkerhet. Grunnen til at vi aksepterer dette, er fordi det kun affiserer helsepersonell, og de fleste av oss er ikke det. Videre at folk ikke har oversikt, og de som har det aksepterer denne tilstanden da man er redde for taushetsplikten, som mest sannsynlig er et vikarierende argument.

Anonymous poster hash: 42926...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er snakk om en kronisk sykdom som denne legen IKKE har skrevet ut medikamenter for. Pasienten har fått alt nødvendig fra tidligere lege. Legebesøkene har vært rene sjekker. 

 

For meg er det ufattelig at dette virkelig er ulovlig. Ingenting som kan utnyttes her, herregud.....  :frown:

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

 

Ja, det er ufattelig.

 

Men vi lever i et totalitært samfunn.

Anonymous poster hash: 42926...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange år vil det da være snakk om?

For en frustrerende og komplisert situasjon ! :frown:

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

Han må snakke med de riktige instanser å risikere etterforskning for å få det svaret. Kanskje går det greit. Det er ikke så ofte dette skjer så de ser på hver enkelt sak. Det viktigste er om pasienten var i ett avhengighets forhold til legen.

Anonymous poster hash: 5049c...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at han har lest cirka de samme lovtekstene som har kommet opp her.

 

Han sier han er usikker på lovverket, og derfor er dette forholdet bare kleint og trist for alle parter nå. Hemmelig for alle unntatt nær familie.

 

Dersom han sjekker opp med de riktige instansene, eller spør avdelingsleder, kan han da risikere å miste lisensen?

 

TS



Anonymous poster hash: f12d9...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke så lurt å stille slike spørsmål på et forum. Alle de som bagatelliserer denne problemstillingen og mener det ikke er noe problem, og at legen absolutt ikke vil miste lisensen har åpenbart ikke særlig innsikt i de strenge etiske reglene leger har, både når det gjelder nåværende pasienter og tidligere pasienter. Det er en grunn til at han ikke er særlig offentlig rundt dette. Dette er som skrevet mange ganger i tråden en skjønnsvurdering. Ettersom pasienten det gjelder har en kronisk sykdom og ofte må oppsøke fastlege vil dette telle negativt inn. 

 

I linken nedenfor står det svært mye viktig om lege/pasientforholdet samt intim relasjon mellom lege og pasient på generell basis. Jeg anbefaler alle å lese hele artikkelen. Selv om denne artikkelen ikke retter seg direkte mot innledning av forhold mellom pasient og lege etter behandling, er det fortsatt mange punkter som er relevante og viktige. 

 

http://tidsskriftet.no/article/1202214/

 

Det er ganske vanskelig for oss brukere å svare på det spørsmålet du stiller med den begrensede informasjonen du har gitt. Dette er en omfattende vurdering som trekker inn svært mange faktorer. 

 

Jeg synes også det er helt absurd at så mange mener at brukerne her er "frekke i kjeften" og angriper TS når de påpeker at legen må fortsatt forholde seg til etiske regler når det gjelder tidligere pasienter og at dette i verste fall kan føre til tilbaketrekk av legelisens. Helt absurd. 

 

 

 



Anonymous poster hash: b9634...a6c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det virker som at han har lest cirka de samme lovtekstene som har kommet opp her.

 

Han sier han er usikker på lovverket, og derfor er dette forholdet bare kleint og trist for alle parter nå. Hemmelig for alle unntatt nær familie.

 

Dersom han sjekker opp med de riktige instansene, eller spør avdelingsleder, kan han da risikere å miste lisensen?

 

TS

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

 

Er det du som er pasienten her, TS? 

 

Utelukkende ut ifra hva du beskriver her kan jeg ikke tenke meg at han mister lisensen for dette forholdet. Han kan likevel få en advarsel (og dermed få en strengere sanksjon dersom forholdet fortsetter eller en lignende situasjon oppstår senere). Saken er selvsagt annerledes dersom det ligger til grunn en rekke viktige faktorer som du har latt være å opplyse om i denne tråden. Som jeg skrev ovenfor er det en skjønnsvurdering, og det er umulig for oss brukere å vurdere denne situasjonen riktig da 1. ingen her er kompetente nok til å ta en slik vurdering og 2. mangelfull informasjon om forholdene. 

 

Hvordan saken utspiller seg dersom han "sjekker opp med de riktige instansene" vet jeg faktisk ikke. Jeg kan ikke tenke meg at det har særlige negative konsekvenser når det kun er han som ønsker en innsikt i dette forholdet, men dette er bare synsing. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er nok ikke så lurt å stille slike spørsmål på et forum. Alle de som bagatelliserer denne problemstillingen og mener det ikke er noe problem, og at legen absolutt ikke vil miste lisensen har åpenbart ikke særlig innsikt i de strenge etiske reglene leger har, både når det gjelder nåværende pasienter og tidligere pasienter. Det er en grunn til at han ikke er særlig offentlig rundt dette. Dette er som skrevet mange ganger i tråden en skjønnsvurdering. Ettersom pasienten det gjelder har en kronisk sykdom og ofte må oppsøke fastlege vil dette telle negativt inn. 

 

I linken nedenfor står det svært mye viktig om lege/pasientforholdet samt intim relasjon mellom lege og pasient på generell basis. Jeg anbefaler alle å lese hele artikkelen. Selv om denne artikkelen ikke retter seg direkte mot innledning av forhold mellom pasient og lege etter behandling, er det fortsatt mange punkter som er relevante og viktige. 

 

http://tidsskriftet.no/article/1202214/

 

Det er ganske vanskelig for oss brukere å svare på det spørsmålet du stiller med den begrensede informasjonen du har gitt. Dette er en omfattende vurdering som trekker inn svært mange faktorer. 

 

Jeg synes også det er helt absurd at så mange mener at brukerne her er "frekke i kjeften" og angriper TS når de påpeker at legen må fortsatt forholde seg til etiske regler når det gjelder tidligere pasienter og at dette i verste fall kan føre til tilbaketrekk av legelisens. Helt absurd. 

 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

 

Jeg tror nok de fleste mente at det var unødvendig å angripe hovedinnlegger for generell uvitenhet. Når man er usikker på noe, er det bra å spørre. :)

 

Ser ikke at noen andre enn deg har brukt ordene "frekke i kjeften".

Anonymous poster hash: a537f...805

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror nok de fleste mente at det var unødvendig å angripe hovedinnlegger for generell uvitenhet. Når man er usikker på noe, er det bra å spørre. :)

 

Ser ikke at noen andre enn deg har brukt ordene "frekke i kjeften".

Anonymous poster hash: a537f...805

 

 

Hva med dette her da: 

 

 

 

Hvorfor er folk her så unødvendig frekke i kjeften? Og det mens dere er på anonym? Herregud for noen feige folk med lite liv. Selv om ts ikke kan vite hvem dere er så trenger dere ikke oppføre dere som løver som angriper en kanin. Voks opp, dere skal liksom være voksne.

Anonymous poster hash: 85876...9a9

 

 

 

Helt absurd at dette innlegget har fått 8 pluss. Jeg ser ikke at noen har "angrepet hovedinnlegget for generell uvitenhet". De fleste har utelukkende svart på det TS spør om. Selv om dette ikke er det TS ønsker å høre er det jo ikke et angrep mot henne. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som er pasienten her, TS? 

 

Utelukkende ut ifra hva du beskriver her kan jeg ikke tenke meg at han mister lisensen for dette forholdet.

...

1. ingen her er kompetente nok til å ta en slik vurdering og 2. mangelfull informasjon om forholdene. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

Jeg er ikke pasient, men vi er nære. :)

 

Vet ikke hva mer jeg kan beskrive for å få råd egentlig, legger ikke skjul på noe.Om noen vil ha mer info er det bare å si det. Jeg utgir ikke navn eller bosted, men ellers skulle det være greit !

 

Håpte på at noen hadde erfaringer eller gode synspunkter, men skjønner at det kan bli vanskelig å svare på. Vanskelig var grunnen til at jeg spurte også. 

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva med dette her da: 

 

 

 

 

Helt absurd at dette innlegget har fått 8 pluss. Jeg ser ikke at noen har "angrepet hovedinnlegget for generell uvitenhet". De fleste har utelukkende svart på det TS spør om. Selv om dette ikke er det TS ønsker å høre er det jo ikke et angrep mot henne. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

 

Enig i at de fleste ikke er angrep - men ett angrep spesielt. 

Personlig ser jeg ikke poenget i å si at "nei, du forsto ingenting" eller "nei, tar feil!" og så videre uten å skrive forklaring eller begrunnelse. Ellers er det noen kommentarer her som kunne blitt formulert bedre. 

Anonymous poster hash: a537f...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtte og svar.

 

Om noen har flere innspill ang dette blir jeg veldig glad. Har dysleksi, så mulig det er derfor jeg ikke skjønner noe av de lovene og kanskje virker litt "dum".

 

Om noen trenger mer utdypende informasjon, kan jeg godt komme med det, Greit for alle de involverte. Bare si hva dere trenger å vite for å evt kunne gi et svar på dette...



Anonymous poster hash: f12d9...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som at han har lest cirka de samme lovtekstene som har kommet opp her.

Han sier han er usikker på lovverket, og derfor er dette forholdet bare kleint og trist for alle parter nå. Hemmelig for alle unntatt nær familie.

Dersom han sjekker opp med de riktige instansene, eller spør avdelingsleder, kan han da risikere å miste lisensen?

TS

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

Ja han kan det, men det kan også gå bra. Men om han tier om det og det så kommer ut så er han i større trøbbel

Anonymous poster hash: 5049c...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtte og svar.

Om noen har flere innspill ang dette blir jeg veldig glad. Har dysleksi, så mulig det er derfor jeg ikke skjønner noe av de lovene og kanskje virker litt "dum".

Om noen trenger mer utdypende informasjon, kan jeg godt komme med det, Greit for alle de involverte. Bare si hva dere trenger å vite for å evt kunne gi et svar på dette...

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

Mannen min jobber i samme yrkesgruppe og om du legger ut litt mere informasjon kan jeg høre med han. Akkurat slik som du beskriver det nå er det ett høyt nei fra denne kanten iallefall

Anonymous poster hash: 5049c...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR må noen komentere når de ikke vet det riktige svaret en gang?



Anonymous poster hash: 88b45...a59
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja han kan det, men det kan også gå bra. Men om han tier om det og det så kommer ut så er han i større trøbbel

Anonymous poster hash: 5049c...7f0

Men hva mener du (og alle de som har svart likende) med dette da? Hvilken informasjon trenger dere for å kunne si cirka ja eller cirka nei? Jeg skjønner ikke dette altså!   :frown:

 

Mannen min jobber i samme yrkesgruppe og om du legger ut litt mere informasjon kan jeg høre med han. Akkurat slik som du beskriver det nå er det ett høyt nei fra denne kanten iallefall

Anonymous poster hash: 5049c...7f0

Ja takk!! :) Hvilken informasjon trenger du? Bare si hva, så kan jeg svare. Kan ikke si bosted eller navn, men ellers gir jeg ut alt jeg kan.

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

HVORFOR må noen komentere når de ikke vet det riktige svaret en gang?

Anonymous poster hash: 88b45...a59

 

Enig. Å kommentere støtteerklæringer uten å direkte ha svar er greit, men jeg ser fortsatt ikke poenget ed å komme med slike meningsløse kommentarer. 

Anonymous poster hash: a537f...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så bombesikker på at han vil ha deg, så kan du jo ta opp disse spørsmålene på neste legetime :) :)

Jeg liker deg til vanlig, så jeg blir ikke sura over svaret ditt! Som sagt er de "nærmest" offisielt sammen nå.  :laugh:

 

Lurer fortsatt på om noen har svar! :) Jeg kan gi mer info altså, vet bare ikke hva mer dere ønsker å vite...

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste han tegn til å ha lyst på henne under undersøkelsene?



Anonymous poster hash: a537f...805
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...