Gå til innhold

Lov å bli sammen med fastlegen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Slik jeg tolket linken, virker det som at leger som har behandlet pasienter med psykiske plager ikke kan innlede slike forhold, men at det er lov dersom det er fysiske plager? Forstår jeg riktig?

 

Takk for alle konstruktive svar!

 

Dere som kommer med frekkheter; god bedring!

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

 

Nei, du har ikke forstått det riktig. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Er du helt sikker!?

 

Ville det vært det samme dersom dette var en sykepleier, kirurg eller liknende som pasienten kun hadde vært hos én gang? 

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

 

Det samme skal gjelde ja. Man skal/kan ikke innlede et forhold med pasienter. Sålenge lege/sykepleier/kirurg og den aktuelle personen møtes på sykehus, legekontor e.l. så skal lege/sykepleier/kirurg ha et proffesjonelt forhold til pasienten/den aktuelle personen. Og dermed ikke innlede noe forhold. Er det du som pasient som oppfordrer til kontakt utenom sykehusopphold, legetimer e.l. så er det legen som skal avvise dette.

Jeg vet ikke helt hvordan saken ville blitt dersom helsepersonell og pasient kjenner hverandre fra før/har møttes og på bakgrunn av det innleder forhold. 

La oss si du og en lege som jobber på akutten har datet etter å ha hatt kontakt på Tinder og dere begynner å få følelser for hverandre. Dere har jevnlig kontakt. En mnd senere blir du akutt syk og blir sendt med ambulanse til akutten. Akkurat da er det han legen som er på vakt og er med i behandlingen av deg. Da er casen litt annerledes om du skjønner?

Enn dersom du har fått ny fastlege og får en god tone med ham i løpet av legetimene dine. Han eller du tar kontakt og dere begynner å date og videre går inn i et forhold. 

Endret av Luckiness
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er riktig da?  :bond:

 



Anonymous poster hash: f12d9...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du slutte å tulle, da. :)

Anonymous poster hash: 5f2bb...d3c

 

Dette forklarer det godt: 

 

 

Det kommer an på hva relasjonen mellom legen & pasienten var, om legen kan anklages for å utnytte pasienten eller ikke. Det kommer an på om pasienten fortsatt er "avhengig" av legens rolle mentalt sett, selv etter at legen ikke jobber for pasienten lenger.

En lege som bare har hatt et par saklige konsultasjoner med en pasient og ikke har en nær relasjon kan bli sammen med sin pasient etter at pasienten har byttet lege.

En psykiater som har en ex-pasient som fortsatt er avhengig av vedkommende, må være mer forsiktig. Kanskje pasienten kan la seg manipulere.

http://tidsskriftet.no/article/2108648

Anonymous poster hash: 4b651...944

 

 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette gir mening. :)

 

Det aktuelle tilfellet er ikke langt unna Tinder-eksempelet ditt, men disse møttes på fritiden etter at pasient-/legeforholdet ble opprettet. Sistnevnte er nå avsluttet.

 

Skjønner ikke om dette er lovlig eller ikke!

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er folk her så unødvendig frekke i kjeften? Og det mens dere er på anonym? Herregud for noen feige folk med lite liv. Selv om ts ikke kan vite hvem dere er så trenger dere ikke oppføre dere som løver som angriper en kanin. Voks opp, dere skal liksom være voksne.



Anonymous poster hash: 85876...9a9
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Dette gir mening. :)

 

Det aktuelle tilfellet er ikke langt unna Tinder-eksempelet ditt, men disse møttes på fritiden etter at pasient-/legeforholdet ble opprettet. Sistnevnte er nå avsluttet.

 

Skjønner ikke om dette er lovlig eller ikke!

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

 

Jo, dette er ganske langt unna tilfelle som Luckiness skisserte. Et personlig forhold som har eksistert før pasient-legeforholdet er noe helt annet enn et personlig forhold som oppstår som følge av eller etter pasient-legeforholdet. 

 

Det jeg synes er så rart er hvorfor ikke denne aktuelle legen rådfører seg om dette, og bare holder det privat. Det tyder jo på at han selv synes forholdet er i grenseland. At han i det hele tatt risikerer legelisensen sin før han har fått klarsignal synes jeg også er ganske spesielt. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor er folk her så unødvendig frekke i kjeften? Og det mens dere er på anonym? Herregud for noen feige folk med lite liv. Selv om ts ikke kan vite hvem dere er så trenger dere ikke oppføre dere som løver som angriper en kanin. Voks opp, dere skal liksom være voksne.

Anonymous poster hash: 85876...9a9

 

Hvem er det som er "frekke i kjeften" her? Hvem er det som angriper TS? 

 

Ironisk at du kritiserer bruk av AB-funksjonen her inne, mens du selv lirer fra deg et slikt innlegg - selvsagt som AB. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke stemme? Skal ikke si det for sikkert, men om man bytter fastlege FØR man innleder er forhold må det jo gå greit?

Anonymous poster hash: cbdd6...0aa

Det er en skjønnsvurdering. Pasient-legeforholdet kan selvsagt ha en stor betydning for et forhold som er innledet etter bytting av fastlege. Innlegg #14 forklarer godt. Det er stor forskjell på pasient-legeforhold, og det er vanskelig å gi noe fasitsvar. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skal gjelde ja. Man skal/kan ikke innlede et forhold med pasienter. Sålenge lege/sykepleier/kirurg og den aktuelle personen møtes på sykehus, legekontor e.l. så skal lege/sykepleier/kirurg ha et proffesjonelt forhold til pasienten/den aktuelle personen. Og dermed ikke innlede noe forhold. Er det du som pasient som oppfordrer til kontakt utenom sykehusopphold, legetimer e.l. så er det legen som skal avvise dette.

Jeg vet ikke helt hvordan saken ville blitt dersom helsepersonell og pasient kjenner hverandre fra før/har møttes og på bakgrunn av det innleder forhold. 

La oss si du og en lege som jobber på akutten har datet etter å ha hatt kontakt på Tinder og dere begynner å få følelser for hverandre. Dere har jevnlig kontakt. En mnd senere blir du akutt syk og blir sendt med ambulanse til akutten. Akkurat da er det han legen som er på vakt og er med i behandlingen av deg. Da er casen litt annerledes om du skjønner?

Enn dersom du har fått ny fastlege og får en god tone med ham i løpet av legetimene dine. Han eller du tar kontakt og dere begynner å date og videre går inn i et forhold. 

 

Dette skal uansett ikke resultere i at legen behandler pasienten med mindre det er tvingende nødvendig pga manglende ressurser, for alle leger skal da si fra at de kjenner pasienten fra før og ikke kan være behandler av denne. 

 

 

Dette gir mening. :)

 

Det aktuelle tilfellet er ikke langt unna Tinder-eksempelet ditt, men disse møttes på fritiden etter at pasient-/legeforholdet ble opprettet. Sistnevnte er nå avsluttet.

 

Skjønner ikke om dette er lovlig eller ikke!

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

 

 

Den store forskjellen er om det er lege/pasient-forholdet som skjedde først. Hvis man FØRST møtes så får man ikke den problemstillingen, ettersom helsepersonell da skal avvise å behandle en pasient de kjenner fra fritiden sin. 

 

Hadde du konultasjon med han, eller stod du kun på fastlegelisten hans? Skjønner godt han er redd, men han burde ta det opp med en annen lege for å få en objektiv vurdering av fagpersonell. Feks. av lederen sin.

Anonymous poster hash: 9ad4d...be3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til AB 21:16!! :) 

 

Situasjonen:

Pasienten har en kronisk, fysisk sykdom, og derfor må hun til lege ganske ofte.

Pasient/lege har i ettertid møttes grunnet felles fritidsaktivitet, og i tillegg har de felles bekjente. Dette gjør det vanskelig for dem å unngå å møtes. De er nå i et forhold, men det er usikkerhet rundt det juridiske. 

 

Han har rådført seg med kolleger, og stemninga er visstnok dårlig. 

 

Håper dette matet heksene og trollene her inne, så hadde det vært fint om dere andre hadde kunnet komme med råd eller innspill. :)



Anonymous poster hash: f12d9...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dette er ganske langt unna tilfelle som Luckiness skisserte. Et personlig forhold som har eksistert før pasient-legeforholdet er noe helt annet enn et personlig forhold som oppstår som følge av eller etter pasient-legeforholdet.

Det jeg synes er så rart er hvorfor ikke denne aktuelle legen rådfører seg om dette, og bare holder det privat. Det tyder jo på at han selv synes forholdet er i grenseland. At han i det hele tatt risikerer legelisensen sin før han har fått klarsignal synes jeg også er ganske spesielt.

Anonymous poster hash: b9634...a6c

Så lenge den tidligere pasienten har vært i ett/er i ett avhengighets forhold med legen eks psykisk sykdom eller kronisk sykdom er det forbudt i den grad at man kan miste lisensen. Om man har vært hos legen med vorter, influensa og annet småpiss kan det gå så lenge legeforholdet er over og de rette instanser er informert. Så det gjelder å ha tunga rett i munnen.

Anonymous poster hash: 5049c...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en kronisk sykdom som denne legen IKKE har skrevet ut medikamenter for. Pasienten har fått alt nødvendig fra tidligere lege. Legebesøkene har vært rene sjekker. 

 

For meg er det ufattelig at dette virkelig er ulovlig. Ingenting som kan utnyttes her, herregud.....  :frown:



Anonymous poster hash: f12d9...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisveis, ja. Det er kjempestrengt selv etter at lege-pasientforholdet er avsluttet. Man mister lisensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisveis, ja. Det er kjempestrengt selv etter at lege-pasientforholdet er avsluttet. Man mister lisensen.

Det kan da virkelig ikke stemme at man mister lisensen uansett hvilket forhold lege/pasient har hatt ?! 

Dette er så frustrerende og hårreisende at jeg ikke har ord !

 

Dette angår ikke meg direkte som sagt, men så strengt trodde jeg IKKE at det var.

 

TS

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at om jeg oppsøker en lege som kun tok en par rutinekontroll på meg for ett par årsiden, at han ikke har lov til å ha et forhold med meg? Det er ikke noe kronisk og behandlingen er avsluttet. Han var ikke engang min lege.

Anonymous poster hash: b18ee...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Det kan da virkelig ikke stemme at man mister lisensen uansett hvilket forhold lege/pasient har hatt ?! 

Dette er så frustrerende og hårreisende at jeg ikke har ord !

 

Dette angår ikke meg direkte som sagt, men så strengt trodde jeg IKKE at det var.

 

TS

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

 

Det er ikke det heller, frysdog tuller.

Anonymous poster hash: 4b651...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at om jeg oppsøker en lege som kun tok en par rutinekontroll på meg for ett par årsiden, at han ikke har lov til å ha et forhold med meg? Det er ikke noe kronisk og behandlingen er avsluttet. Han var ikke engang min lege.

Anonymous poster hash: b18ee...859

Jo, dere har lov til å ha et forhold. :)

Anonymous poster hash: 4b651...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege med tidligere seksuelt forhold til pasient. Måtte avsluttes da dette var ulovlig. Ble ok for begge parter etterhvert. 



Anonymous poster hash: a537f...805
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...