Gå til innhold

Brukte folk deodorant før i tiden?


maskineple

Anbefalte innlegg

Det er lenge siden folk levde i steinalderen og det var definitivt ikke i 1955...

Anonymous poster hash: 86490...0a7

Alle hadde ikke råd til å kjøpe parfymer, og den samiske befolkningen bestående av kystsamer, flyttsamer og reinsamer brukte urter og fett. Nå var det ikke usa tilfelle over hele Norge på 50 tallet.

Anonymous poster hash: 2c265...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn før 1955 , var det vanlig da eller? 

 

Og hva brukte de ?

Talkumpudder, for å holde seg tørr og velduftende i diverse rynker eller hudfolder på kroppen, mellom tærne og under armene.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bruker det 4 ganger i året?

 

Da må svetten din enten lukte like bra som du ser ut på bildet ditt. Eller så har du dårlig luktesans. 

 

Har du spilt fotball med andre menn før? 

 

Bruker det vel egentlig sjeldnere enn det. De gangene jeg har brukt deodorant føler jeg at jeg svetter mer og at det stinker. Det opplever jeg ikke til vanlig. Når jeg lukter svette er det som regel 2 dager uten dusjing der jeg har vært i normal aktivitet, og da dusjer jeg. Etter trening dusjes det alltid. Ser fortsatt ikke hvorfor jeg her skal bruke deodorant og øke sjansene for brystkreft.

 

Jeg synes mannesvette er herlig, og ja jeg har spilt fotball med menn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det vel egentlig sjeldnere enn det. De gangene jeg har brukt deodorant føler jeg at jeg svetter mer og at det stinker. Det opplever jeg ikke til vanlig. Når jeg lukter svette er det som regel 2 dager uten dusjing der jeg har vært i normal aktivitet, og da dusjer jeg. Etter trening dusjes det alltid. Ser fortsatt ikke hvorfor jeg her skal bruke deodorant og øke sjansene for brystkreft.

 

Jeg synes mannesvette er herlig, og ja jeg har spilt fotball med menn før. 

 

    :sjokkert:

Heldiggris, jeg hater svettelukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei.

Det var ikke oppfunnet.

 

De brukte parfymer og parfymert talkum. Menn brukte vanlig talkum under armene.

Noen brukte sodium bicarbonate i vann og duttet det på huden med bomulldott, fordi det hindrer lukten av svette.

 

Jepp. Jeg har jobbet på sykehjem, og der er det fortsatt noen som bruker talkum under armene.

Anonymous poster hash: edb42...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du narr av spørsmålet mitt her?  :vetikke:

 

Harrukke sett Oslolosen?

Anonymous poster hash: e3797...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

Den 13. juni 2015 at 20.56, AnonymBruker skrev:

Antar at det her til lands ble brukt diverse urter og mose. Samt parfyme for de som hadde råd til det.

 

Anonymous poster hash: 2c265...804

Mose?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, VinterSnø skrev:

Ja, mose. Det ble også brukt som bind.

Men vi lager jo ikke parfyme av bomull, om du skjønner hva jeg mener. Gnidde de mose under armene? Inneholder mose noe som hindrer lukten av svette? Er veldig nysgjerrig på dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hypes skrev:

Men vi lager jo ikke parfyme av bomull, om du skjønner hva jeg mener. Gnidde de mose under armene? Inneholder mose noe som hindrer lukten av svette? Er veldig nysgjerrig på dette! 

Mose er antiseptisk, så jeg regner med det fjerner lukt til en viss grad. 

 

Edit:

Og jeg regner med de kanskje la litt mose under armene

Endret av VinterSnø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til info:  I 1946 ble Mum Deodorant lansert i Norge. Ved introduksjonen av Mum etablerte Midelfart en helt ny produktkategori deodorant. ”Har du Mum-et i dag?” ble synonymt med ”Har du brukt deodorant i dag?”.

Hentet herfra

Ganske imponerende synes jeg.  Selges Mum fremdeles tro? De luktet jo ganske bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, VinterSnø skrev:

Mose er antiseptisk, så jeg regner med det fjerner lukt til en viss grad. 

 

Edit:

Og jeg regner med de kanskje la litt mose under armene

Da lærte jeg noe nytt i dag å :) Hygiene før i tiden er et veldig interessant tema syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, VinterSnø skrev:

 

Og jeg regner med de kanskje la litt mose under armene

Er det derfra ordet "mosegrodd" kommer :dry:  Ser for meg en diger mosedott under armene :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
Den 8.6.2015 at 1.33, maskineple skrev:

Sånn før 1955 , var det vanlig da eller? 

 

Og hva brukte de ?

Den første kommersielle deodorant kom i 1881. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.6.2015 at 21.00, AnonymBruker skrev:

De vasket seg og brukte parfyme. Jeg bruker aldri deodorant da jeg er så heldig at jeg ikke sliter med svettelukt under armene

 

Anonymous poster hash: 86490...0a7

Leste et sted at ca 25% svetter såpass at de trenger deodorant. Jeg prøvde bare for gøy å se hvordan det var fatt med meg, og jeg lukter heller ikke og har sluttet helt å bruke deodorant.

Deler av lymfesystemet ligger under armene, og man skal være bevisst på hva man påfører kroppen så nære lymfesystemet ble jeg fortalt på en helsebutikk.

Anonymkode: 07ab1...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 10.2.2016 at 21.37, Mis(s)Understood skrev:

Sånn til info:  I 1946 ble Mum Deodorant lansert i Norge. Ved introduksjonen av Mum etablerte Midelfart en helt ny produktkategori deodorant. ”Har du Mum-et i dag?” ble synonymt med ”Har du brukt deodorant i dag?”.

Hentet herfra

Ganske imponerende synes jeg.  Selges Mum fremdeles tro? De luktet jo ganske bra.

Jeg husker godt MUM roll on, den fantes i rosa og blå, rosa var lettest å få tak i  men den blå luktet best. Tror den ble solgt til langt utpå 90 tallet. 

Dette bildet er nok en mer moderne variant men den lignet på denne.

 

51O0Yy7uZgL._SL1000_.jpg

Endret av DreamOn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste et sted at ca 25% svetter såpass at de trenger deodorant. Jeg prøvde bare for gøy å se hvordan det var fatt med meg, og jeg lukter heller ikke og har sluttet helt å bruke deodorant.

Deler av lymfesystemet ligger under armene, og man skal være bevisst på hva man påfører kroppen så nære lymfesystemet ble jeg fortalt på en helsebutikk.

Anonymkode: 07ab1...048

Jeg må bruke deo om jeg ikke er nyberbert. Ellers fungerer det ofte uten, utenom noen dager i syklusen min.

Anonymkode: 330be...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
AnonymBruker skrev (På 12.2.2016 den 1.37):

Leste et sted at ca 25% svetter såpass at de trenger deodorant. Jeg prøvde bare for gøy å se hvordan det var fatt med meg, og jeg lukter heller ikke og har sluttet helt å bruke deodorant.

Deler av lymfesystemet ligger under armene, og man skal være bevisst på hva man påfører kroppen så nære lymfesystemet ble jeg fortalt på en helsebutikk.

Anonymkode: 07ab1...048

Jeg har såpass sterk lukt at det toalettvannet de selger i vanlige matbutikker ikke holder. Nå dusjer jeg jo såklart før jeg påfører, men sammenlignet med Metode+, så kunne jeg like gjerne gnidd en brødskive der og det ville hatt samme effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...