Gå til innhold

Brukte folk deodorant før i tiden?


maskineple

Anbefalte innlegg

Sånn før 1955 , var det vanlig da eller? 

 

Og hva brukte de ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, tror ikke det.



Anonymous poster hash: e614c...ada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. "Egyptians invented the perfumed bath and would follow it up by applying a liberal amount of perfume to their underarms. Egyptians also tried using carob, incense, and even porridge as deodorant. Women would place globs of scented wax on their heads that would slowly melt throughout the day, spreading the pleasing scent as well as masking the not so pleasant. Messy, but effective"



Anonymous poster hash: e614c...ada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Verdens første deodorant

I 1888 lanserte Bristol-Myers i USA verdens første deodorant under navnet Mum. Den voksaktige kremen var utviklet av en oppfinner fra Philadelphia og inneholdt bakteriedrepende sinkoksid.

I 1940 fant samme firma på å bruke en kule for å påføre huden flytende deodorant fra en flaske – og dermed var roll on-deodoranten født.

Slik ble svettelukten skjult før deodoranten

Egypt:
Oldtidens egyptere fant opp forløperen til deodoranten som kom i salg. De smurte armhulen inn med parfymerte oljer for å hindre svettelukt. Oljene var tilsatt kanel eller sitrus.

Midtøsten:
Duftende væsker basert på alkohol ble utviklet i Midtøsten.

Asia:
Asia var det vanlig å gni armhulen inn med bakteriehemmende." 

 

 

http://illvit.no/fortiden/oppfinnelser/deodorant-naar-ble-deodoranten-funnet-opp 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det her til lands ble brukt diverse urter og mose. Samt parfyme for de som hadde råd til det.

Anonymous poster hash: 2c265...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn før 1955 , var det vanlig da eller? 

 

Og hva brukte de ?

De vasket seg og brukte parfyme. Jeg bruker aldri deodorant da jeg er så heldig at jeg ikke sliter med svettelukt under armene

Anonymous poster hash: 86490...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt greie med deodorant jeg. Bruker det ekstremt sjeldent, type 1 gang hver tredje måned eller noe. Synes det er greiere å bare vaske seg vanlig. Bruker også litt parfyme på klærne, eventuelt litt på håndleddene. Var en kollega av meg som nesten gråt av skyldfølelse fordi hun hadde glemt å ta deo på en pasient.. Djeees! Hva er greia? Tror folk at de svetter mindre eller at dette lukter godt? Synes nesten svette lukter bedre enn deodoranter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det her til lands ble brukt diverse urter og mose. Samt parfyme for de som hadde råd til det.

Anonymous poster hash: 2c265...804

Det er lenge siden folk levde i steinalderen og det var definitivt ikke i 1955...

Anonymous poster hash: 86490...0a7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager, da måtte vi laga deodoranten vår sjæl!

Vakke noen som gjorde alt for oss den gangen!

 

Vi brukte gamle stag, som vi dyppa i snerk fra snerkefabrikken og rulla i mose og kjase, og så stappa vi det opp under armene og dett var dett!

 

Det var ingen som lukta hverandre under armene på den tida nei!

 

Men det er dere for unge til å huske!!



Anonymous poster hash: 30225...0ad
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er lenge siden folk levde i steinalderen og det var definitivt ikke i 1955...

Anonymous poster hash: 86490...0a7

 

 

Ja, men det var rett før globalisering og masseproduksjonen som vi har idag. 1955 er kanskje litt feil, la oss si begynnelsen av 1900 tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt greie med deodorant jeg. Bruker det ekstremt sjeldent, type 1 gang hver tredje måned eller noe. Synes det er greiere å bare vaske seg vanlig. Bruker også litt parfyme på klærne, eventuelt litt på håndleddene. Var en kollega av meg som nesten gråt av skyldfølelse fordi hun hadde glemt å ta deo på en pasient.. Djeees! Hva er greia? Tror folk at de svetter mindre eller at dette lukter godt? Synes nesten svette lukter bedre enn deodoranter. 

 

Så du bruker det 4 ganger i året?

 

Da må svetten din enten lukte like bra som du ser ut på bildet ditt. Eller så har du dårlig luktesans. 

 

Har du spilt fotball med andre menn før? 

Endret av kjærligbåttur
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I gamle dager, da måtte vi laga deodoranten vår sjæl!

Vakke noen som gjorde alt for oss den gangen!

 

Vi brukte gamle stag, som vi dyppa i snerk fra snerkefabrikken og rulla i mose og kjase, og så stappa vi det opp under armene og dett var dett!

 

Det var ingen som lukta hverandre under armene på den tida nei!

 

Men det er dere for unge til å huske!!

Anonymous poster hash: 30225...0ad

 

 

Gjør du narr av spørsmålet mitt her?  :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I gamle dager, da måtte vi laga deodoranten vår sjæl!

Vakke noen som gjorde alt for oss den gangen!

 

Vi brukte gamle stag, som vi dyppa i snerk fra snerkefabrikken og rulla i mose og kjase, og så stappa vi det opp under armene og dett var dett!

 

Det var ingen som lukta hverandre under armene på den tida nei!

 

Men det er dere for unge til å huske!!

Anonymous poster hash: 30225...0ad

 

:skratte:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djeees! Hva er greia? Tror folk at de svetter mindre eller at dette lukter godt? Synes nesten svette lukter bedre enn deodoranter. 

 

De fleste deodoranter har en antiperspirant effekt og de trenger ikke ha parfyme.

Anonymous poster hash: c6814...21e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn før 1955 , var det vanlig da eller?

Og hva brukte de ?

Parfymen ble oppfunnet lenge før det så ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De vasket seg og brukte parfyme. Jeg bruker aldri deodorant da jeg er så heldig at jeg ikke sliter med svettelukt under armene

Anonymous poster hash: 86490...0a7

 

For en god stund siden (typ 1700-tallet) hadde de ikke tilgang til å vaske kroppen sin hele tiden. De hadde heller ikke kunnskap om hygiene som vi har i dag. De luktet veldig sterkt, og dekte det med parfyme, men det ble jo bare en slags kvalm blanding.

Se denne: http://www.filmnet.no/film/2254706-parfymen-historien-om-en-morder

Anonymous poster hash: b21a9...7e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Parfymen ble oppfunnet lenge før det så ja

 

Parfyme fjerner ikke svettelukt, det gjør lukten verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn før 1955 , var det vanlig da eller? 

 

Og hva brukte de ?

Nei.

Det var ikke oppfunnet.

 

De brukte parfymer og parfymert talkum. Menn brukte vanlig talkum under armene.

Noen brukte sodium bicarbonate i vann og duttet det på huden med bomulldott, fordi det hindrer lukten av svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parfyme fjerner ikke svettelukt, det gjør lukten verre!

Vel, nå var det dette de gjorde.

Antar de vasket seg mer under armene enn folk som tar på deo.

(Bortsett fra i ekstra gamle dager, da alle luktet vondt, så de ikke merket noe.Pga at toalettsåpen ikke var oppfunnet. Dessuten eide de ikke masse klær, så de gikk med det samme hele tiden og vasket dem bare en eller to ganger i året...)

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parfyme fjerner ikke svettelukt, det gjør lukten verre!

Hvordan var det et svar på mitt innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...