Gå til innhold

Gravid, student og alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker du bør ta abort jeg, for barnets beste. Vokse opp med dårlig økonomi og uten en av foreldrene er ingen god oppvekst.



Anonymous poster hash: 8c69f...e2a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk studentbolig i byen du skal bo! Der kan du søke om familieleilighet, parleilighet eller hybellelighet, sistnevnte er kanskje nok rom for kun deg og en baby de første årene! Det er mye rimeligere enn andre leiligheter

Anonymous poster hash: fca49...808

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt satt ut når jeg leser tråder som denne. Hva i alle dager tenker folk med?! Få et barn, som man har pult på seg i utlandet, uten å ha penger, utdanning eller bopel! Og nå sitter du og tenker på hvilke støtteordninger du kan forsørge deg selv og ungen med?! Det er noe virkelig galt med velferdsstaten Norge, når den legger opp til dette. Jeg lurer virkelig på hvordan du hadde holdt liv i ungen og deg selv hvis støtteordningene ikke fantes?

Jeg mister snart trua på menneskeheten...

Anonymous poster hash: eec8b...de0

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også tenke på at du er alene om å ta deg av barnet mens du studerer. Å er barnet sykt eller har dager hvor det bare sutrer og klenger på deg, får du ikke gjort mye av studiene dine.



Anonymous poster hash: 9acfd...abe
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener velferdsstaten burde latt de bo på gata uten mat kanskje? Det hadde vært til pass for både mor og barn? Nei takk og lov er regelverket mer sivilisert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener velferdsstaten burde latt de bo på gata uten mat kanskje? Det hadde vært til pass for både mor og barn? Nei takk og lov er regelverket mer sivilisert.

Det er vel ingen som mener at ts skal bo på gata, men det er helt høl i hue å sette seg i den situasjonen ts gjør.

Det er jo vanskeligere å skaffe seg dyr her i Norge enn å skaffe seg unger jo.

Anonymous poster hash: 9acfd...abe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vinglepetra

Jeg synes du skal tenke deg godt om, før du tar et valg. Det er du som bestemmer, men det kommer til å påvirke barnet ditt.

Det finnes noen støtteordninger som du har krav på, blant annet økt studielån og dobbel barnetrygd fra NAV. Du får også en engangsstønad på 44 000 kr når ungen blir født. Selv med disse vil du og barnet ditt få det ganske trangt økonomisk, livet som student med barn, uten noe nettverk og kontakt med barnefar, er ingen dans på roser. Du vil få det veldig trangt økonomisk og vil slite med å få hverdagen til å gå rundt. Jeg vet ikke hva du skal studere, men det er dessverre ikke lett med barn, på mitt studium var det vanlig med seminarer til kl.18.00 på kvelden, hvis det er tilfelle hos deg vil du ikke ha noen til å passe ungen, studentbarnehage er åpent til kl 17.00. Dette er kun et eksempel, det finnes mange andre utfordringer.

Jeg synes det er flott at du sier at du vil gjøre det ytterste for å sørge for ungen, men det faktum at du mangler både penger og husrom vil skape store utfordringer for deg og ikke minst ungen. Barn trenger trygge rammer og stabile forhold, uten nettverk, penger og bolig er det svært vanskelig å få til dette.

Du må gjerne få dette barnet, men da må du og barnet være forberedt på noen tøffe år fremover. Det er dyrt og tidkrevende å oppfostre et barn, og som student mangler du både tid og penger.

Jeg skrev ikke dette innlegget for å være pessimistisk, men for å gi deg et realistisk bilde av hva som venter deg og barnet ditt. Det å si at alt kommet til å være en dans på roser ville vært løgn.

Endret av Vinglepetra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ordne seg trådstarter. Ta bare godt vare på deg selv og barnet ditt :)

Anonymous poster hash: 5c649...d28

Dette ordner seg ikke på magisk vis.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med nav og Lånekassen, jobb så mye du kan frem til termin. Hør hva du kan få og lag budsjett. Du kan få alt av babyutstyr gratis. Som student er du jævlig blakk uansett, så babyen vil uansett ikke spille noen rolle for din lave levestandard.

Dersom du har lite nettverk; alle bydeler har barselgrupper og du vil ikke være ensom dersom du strekker ut etter mennesker. Ta kontakt med feks Røde Kors, de har flotte frivillige som veldig gjerne kommer på besøk og du finner garantert noen som vil bli kjempeglad for å hjelpe til i en liten familie.

De færreste studier har obligatoriske aktiviteter og du kan tilpasse studiet ettersom det passer deg. Er veldig vanlig at forelesninger legges ut på podcast som du kan høre hjemmefra. Antakeligvis må du utsette utdanningen din et semester, det er faktisk ikke et problem i det hele tatt.

Det passer ALDRI å få barn. Dersom du har det i deg å fullføre studiet, spiller det ingen rolle at du får en baby midt i det. Studiene går ingen veier. Ta et overblikk på forumet for prøvere og barnløse; og man skjønner at det å bli gravid er en gave.



Anonymous poster hash: 0c1ad...e1c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått barn som student. Fikk da engangsstønad (44tusen), bostøtte, dobbel barnetrygd, barnebidrag og overgangsstønad.

Det er utrolig vanskelig å få barn når man studerer. Jeg fullførte studiene mine og fikk meg jobb, men det tok dobbelt så mye energi å få til etter jeg fikk barn. Barn trenger utrolig mye oppmerksomhet, våken netter, sykdomm osv. Så å få tid til skolearbeid var utrolig vanskelig, men med nok motivasjon og vilje så går det. Ting ble lettere etter jeg var ferdig med studiene og fikk meg fast jobb heldigvis, men forbred deg på en hard tid fremover!

Anonymous poster hash: fb46e...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange naive sjeler her. " Det ordner seg, TS". Tja, det gjør vel kanskje det på et vis. TS må ikke bo på gata, men vil man virkelig ha et liv som "akkurat går rundt" når man kan velge noe annet? Ta ansvar for eget liv, ikke minst for barnets liv. Ingen ønsker å bli født inn i fattigdom og et liv uten far.

Endret av Lista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start til høsten, men søk studentbolig :) Så går du ett semester før du går ut i permisjon til jul. Du vil da få hele lånet og stipendet som rent stipend (må ikke betale tilbake). Ta kontakt med rådgiver når ved studiestedet med en gang du starter der, hun/han vil kunne hjelpe deg å svare på alle spørsmålene. Om du klarer å spare opp litt penger er jo dette et kjempepluss, feks ved sommerjobb/helgejobb. Vet at du får engangsstønad og barnebidrag, men vet ikke så mye mer. Du blir jo ikke rik, men du får så du klarer deg! Er det feks. et alternativ å ta første halvår der du har søkt, for så å søke overflytting til et studiested nærmere familien din..?



Anonymous poster hash: 54570...2fb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Kjenner jeg blir ufattelig provosert her jeg sitter. Ts spurte ikke om deres meninger angående abort eller ikke, men om hvor mye hun kan få i støtte. La nå ts få beholde barnet sitt om hun ønsker det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Behold barnet, du vet aldri om det blir det eneste barnet du kan få! Og studentsamskipnaden har barnehager for studentbarn:) hvor de tar seg av ungen mens du studerer og leser:)

Endret av Anciol
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir ufattelig provosert her jeg sitter. Ts spurte ikke om deres meninger angående abort eller ikke, men om hvor mye hun kan få i støtte. La nå ts få beholde barnet sitt om hun ønsker det!!

Kunne ikke vært mer enig! Blir helt matt av å lese enkelte svar her inne ..

:klemmer: til TS

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva skal du studere? Lønner det seg å bare studere et semester? Kan være lurt å skaffe deg en jobb og jobbe mest mulig før ungen blir født, så kan du heller begynne å studere om 1 år.

Det er tøft å studere med barn. De krever utrolig mye. Er du forberedt på et slikt ansvar?
Eller har du lyst til å være med på sosiale ting under studiene? (ikke så lett når man er alene med et barn)

Tenk nøye igjennom alt før du bestemmer deg. Kanskje du er klar for barn, eller kanskje dette er feil tidspunkt å få barn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Hvor lenge har du bodd i utlandet? Det er noen regler angående å flytte tilbake til Norge å få rettigheter og Folketrygden. Det er dermed ingen selvfølge at du vil få engangsstønad, overgangsstønad eller barnetrygd. Ville undersøkt dette. Personlig tipper jeg på at du ikke vil få noen summer fra NAV det første året. Verken til husleie, til mat eller til barnet. Eller sosialkontoret kan sikkert hjelpe deg med mat så lenge du melder deg av studiene.

Ikke at jeg skjønner at folk gidder å gå inn i rollen som alenemor frivillig, men det er en annen diskusjon.

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det du har krav på av økonomisk støtte:

Lånekassen har ordninger for de som blir gravide/har barn

Du får engangsstønad

Du får utvidet barnetrygd

Du får barnebidrag/bidragsforskudd

Du får overgangsstønad (kan fås i to-tre mnd før termin) i 3 år, evt. 5-6 år dersom utdannelsen din tilsier det.

Bostøtte dersom din økonomiske situasjon tilsier det.

Dette kommer til å gå fint. Ikke hør på de uvitende kråkene...

Endret av SmileAtMeBaby
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det du har krav på av økonomisk støtte:

Lånekassen har ordninger for de som blir gravide/har barn

Du får engangsstønad

Du får utvidet barnetrygd

Du får barnebidrag/bidragsforskudd

Du får overgangsstønad (kan fås i to-tre mnd før termin) i 3 år, evt. 5-6 år dersom utdannelsen din tilsier det.

Bostøtte dersom din økonomiske situasjon tilsier det.

Dette kommer til å gå fint. Ikke hør på de uvitende kråkene...

Uviten? Trur kanskje det er deg som lever på lufta. Nei. Det er ingen selvfølge gir stønad til høyskolen. Mange får beskjed om at de kan få fagbrev eller begynne å jobbe. At TS ønsker en utdannelse betyr ikke at det er greit for NAV

Anonymous poster hash: e5e99...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...