Gå til innhold

Gravid, student og alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant noen uker siden fant jeg ut at jeg er gravid, og ca 8 uker på vei. Jeg begynner å studere til høsten, leier allerede et rom i et kollektiv som jeg ikke flytter inn i før i august. Bor for tiden i utlandet, men er tilbake i Norge om 2 mnd. Jeg ønsker ikke å ta abort, men lurer litt på hva jeg har rettigheter til som gravd, alene og student.

Hva kan jeg gjøre med boplass, er det vanskelig å finne leilighet med en baby? Skjønner at jeg ikke kan flytte inn i kollektiv med andre stundenter med en baby, men regner med at det burde gå bra å bo i kollektiv mens jeg er gravid.

Vil økonomi være et stort problem? Har ikke jobb eller mye penger oppspart, men som student har jeg vel rett til støtte fra lånekassen og NAV? Noen som vet hvilket beløp man ca. vil sitte igjen med?

Ellers noen tips til hva jeg bør gjøre med studiene? Som sagt begynner jeg på første året av en bachelor til høsten, langt fra hjemplassen min. Er 100% sikker på at jeg kommer inn på studiet, men har termin i begynnelsen av januar, hvordan er det med permisjon fra studiene 1 år?



Anonymous poster hash: 79216...f42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få støtte fra lånekassen til forledrepermisjon så må du ha studert 1 år på forhånd. Du får ingenting i permisjon med baby. For å få foreldrepenger fra staten må du ha jobbet de siste 6 av 10 månedene og permisjon må begynne 3 uker før termin. Dermed så rekker du mest sannsynlig ikke å få deg jobb så du får ingen støtte utenom engangstønaden som du får 1 gang på 44 000.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen uker siden fant jeg ut at jeg er gravid, og ca 8 uker på vei. Jeg begynner å studere til høsten, leier allerede et rom i et kollektiv som jeg ikke flytter inn i før i august. Bor for tiden i utlandet, men er tilbake i Norge om 2 mnd. Jeg ønsker ikke å ta abort, men lurer litt på hva jeg har rettigheter til som gravd, alene og student.

Hva kan jeg gjøre med boplass, er det vanskelig å finne leilighet med en baby? Skjønner at jeg ikke kan flytte inn i kollektiv med andre stundenter med en baby, men regner med at det burde gå bra å bo i kollektiv mens jeg er gravid.

Vil økonomi være et stort problem? Har ikke jobb eller mye penger oppspart, men som student har jeg vel rett til støtte fra lånekassen og NAV? Noen som vet hvilket beløp man ca. vil sitte igjen med?

Ellers noen tips til hva jeg bør gjøre med studiene? Som sagt begynner jeg på første året av en bachelor til høsten, langt fra hjemplassen min. Er 100% sikker på at jeg kommer inn på studiet, men har termin i begynnelsen av januar, hvordan er det med permisjon fra studiene 1 år?

Anonymous poster hash: 79216...f42

Økonomi først: Hvis du jobber 6/10 siste månedene før fødsel vil du ha rett på foreldrepenger i permisjonstiden. Hvis du ikke har vært i jobb vil du ha rett på engangsstønad, tror det var rundt 35.000 sist jeg sjekket.

Når babyen blir født vil du også ha rett på fødselsstipend fra Lånekassen. (Ja, du har rett på begge deler hvis du har jobbet samtidig som du har studert.) Tror fødselsstipendet er rundt 8000 i mnd. Når du begynner å studere igjen får du ca 1500 mer enn vanlig stipend+lån (såkalt foreldretillegg). Totalt med max stipend og lån og foreldretillegg er det vel rundt 8000. (Husk de to store i august + januar)

Du vil kanskje ha rett på bostøtte, det regnes ut etter inntekt og husleie. Som enslig forsørger får du en ekstra barnetrygd, dvs 1940 tilsammen hver måned.

Du kan jo fint bo i en leilighet med bare ett soverom så det burde du ha råd til hvis du søker bostøtte også.

Å søke permisjon fra studier er ikke noe problem. Studiesteder har også ofte studentbarnehage, den er litt rimeligere enn andre. (Og tror det blir lettere å få plass der med en baby født i januar. (Slik at du evt kan starte igjen høsten 2016)

Som student har man jo variable dager, på mitt studie er nesten ingenting obligatorisk, så hvis man er flink til å jobbe hjemme trenger du ikke barnehage første året feks. Bare en barnevakt/dagmamma ved behov (eksamen etc)

Anonymous poster hash: 2e992...ee0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen uker siden fant jeg ut at jeg er gravid, og ca 8 uker på vei. Jeg begynner å studere til høsten, leier allerede et rom i et kollektiv som jeg ikke flytter inn i før i august. Bor for tiden i utlandet, men er tilbake i Norge om 2 mnd. Jeg ønsker ikke å ta abort, men lurer litt på hva jeg har rettigheter til som gravd, alene og student.

Hva kan jeg gjøre med boplass, er det vanskelig å finne leilighet med en baby? Skjønner at jeg ikke kan flytte inn i kollektiv med andre stundenter med en baby, men regner med at det burde gå bra å bo i kollektiv mens jeg er gravid.

Vil økonomi være et stort problem? Har ikke jobb eller mye penger oppspart, men som student har jeg vel rett til støtte fra lånekassen og NAV? Noen som vet hvilket beløp man ca. vil sitte igjen med?

Ellers noen tips til hva jeg bør gjøre med studiene? Som sagt begynner jeg på første året av en bachelor til høsten, langt fra hjemplassen min. Er 100% sikker på at jeg kommer inn på studiet, men har termin i begynnelsen av januar, hvordan er det med permisjon fra studiene 1 år?

Anonymous poster hash: 79216...f42

i din situasjon ville jeg tenkt meg veldig godt om!

Anonymous poster hash: 765a9...48c

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i din situasjon ville jeg tenkt meg veldig godt om!

Jeg prøver. Selv om jeg har vleidg lyst på dette barnet, så vet jeg ikke hva jeg har å tilby på dette stadiet i livet. Jeg har ingen utdannelse enda, ingen fast inntekt eller leilighet. Det eneste jeg har å tilby er kjærlighet, men jeg vet at det dessverre ikke er nok. Jeg vil kunne tilby barnet mitt alt det fortjener. Innerst inne vet jeg hva det rette å gjøre er, det er bare et veldig tungt og vanskelig valg å ta.

Anonymous poster hash: 765a9...48c

Anonymous poster hash: 79216...f42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 79216...f42

Man kan dessverre ikke fostre et barn på luft og kjærlighet.

Hvor gammel er du ts? Lurer siden du ikke har utdanning og at du virker ganske naiv m.t.p at du tror staten vil forsørge deg og barnet.

Anonymous poster hash: 9acfd...abe

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ta abort?



Anonymous poster hash: 5fa72...55f
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så negative a folkens. Man har da i alle tider klart å ha barn og man klarer det over alt i verden.

Hvis du velger å beholde barnet, TS, kommer du garantert til å klare deg på sett og vis, selv om det helt sikkert er lettere å studere uten barn så klarer du det, og selv om det helt sikkert er enklere å være to om barnets omsorg klarer du det sikkert alene. Selv om det helt sikkert er bedre med masse penger og stort hus og bil så klarer du deg uten. Man kommer ganske langt med kjærlighet, faktisk.

Og selvfølgelig kan man bo i kollektiv med baby, så lenge de du bor med synes det er OK. Jeg har vokst opp i kollektiv og jeg digga det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, hvor er tankene på barnet oppi dette?

Skal du reise fra en barnefar som bor i utlandet? Hvordan har du da tenkt at barnet skal få et forhold til far, besteforeldre osv?

Har du et nettverk der du flytter? Et barn trenger flere enn sin mor i sitt liv. Et barn trenger et nettverk.

Økonomi? Et barn har endel behov som koster penger. Hva er tankene dine rundt dette, bortsett fra at den norske stat skal ta seg av den delen for deg?

Hva med de periodene du må bruke mye tid på studiene. Hvordan skal du prioritere barnet da? Barnet kan ikke bare puttes i en skuff of tas fram igjen når du har tid og anledning til det.



Anonymous poster hash: 9acfd...abe
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, dette er min personlige mening, nemlig at det er egoistisk å få en unge når du ikke er i stand til å forsørge den(dvs. ikke vet om du er i stand til det). Ungen skal jo tross alt vokse opp, og da blir den jo å merke at den er annerledes. At den har mindre enn andre barn rundt seg, og de andre blir nok å merke det samme.

Skjønner at det er lett for meg å si, men hvorfor vil du føde et barn inn i "fattigdom"? Jeg syns det lureste ville vært å vente med barn til du har fått utdanning/vet at du greier deg økonomisk. Ungen skal bli sett og hørt, den også. Ikke sett dine subjektive ønsker fremfor ungens livskvalitet.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få støtte fra lånekassen til forledrepermisjon så må du ha studert 1 år på forhånd. Du får ingenting i permisjon med baby. For å få foreldrepenger fra staten må du ha jobbet de siste 6 av 10 månedene og permisjon må begynne 3 uker før termin. Dermed så rekker du mest sannsynlig ikke å få deg jobb så du får ingen støtte utenom engangstønaden som du får 1 gang på 44 000.

Feil ang. støtte fra lånekassen. "Du må ha vært i utdanning i minst fire måneder rett før fødselen/adopsjonen. Du må også ha hatt rett til støtte fra Lånekassen i den samme perioden. Det er ikke et krav at du må ha mottatt støtte."

Anonymous poster hash: 0c94f...248

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere jeg hadde stilt dette spørsmålet om jeg allerede har bestemt meg? Jeg spurte for å få innspill, ikke for å få høre at jeg er et egoistisk og forferdelig menneske. Jeg sa nettopp at jeg vil gi barnet mitt alt det fortjener i livet, og jeg er i en livssituasjon hvor jeg kanskje ikke kan det. Jeg er ikke en sånn person som bare tar lett på det, og bestemmer meg for å ta abort uten å i hvert fall undersøke hvilke muligheter jeg har.



Anonymous poster hash: 79216...f42
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefaren må vel betale barnebidrag? Han må jo stå til ansvar å hjelpe deg økonomisk. Lykke til :)



Anonymous poster hash: 9f259...969
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnefaren må vel betale barnebidrag? Han må jo stå til ansvar å hjelpe deg økonomisk. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 9f259...969

Spørs jo hvilket land bf bor i. Er nok ikke alle land som har så strenge regler som Norge ang bidrag. Og skal liksom Nav i Norge bruke mye penger og ressurser på å drive inn penger fra utlandet?

Anonymous poster hash: 9acfd...abe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvilket land bf bor i. Er nok ikke alle land som har så strenge regler som Norge ang bidrag. Og skal liksom Nav i Norge bruke mye penger og ressurser på å drive inn penger fra utlandet?

Anonymous poster hash: 9acfd...abe

Hvorfor skal nav bruke ressurser på det? Det trengs jo ikke når TS antagelig har kontakt med faren da kan hun selv be om økonomisk hjelp, noe jeg vil tro er vanlig da han tross alt er far?

Anonymous poster hash: 9f259...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal nav bruke ressurser på det? Det trengs jo ikke når TS antagelig har kontakt med faren da kan hun selv be om økonomisk hjelp, noe jeg vil tro er vanlig da han tross alt er far?

Anonymous poster hash: 9f259...969

Selvsagt kan hun be bf om bidrag - hvis hun vet hvem bf er. Det er lov å be, men ingen garanti for at bf vil betale frivillig for et barn som flyttes til et annet land. Et barn bf sannsynligvis vil få sett minimalt eller lite.

Anonymous poster hash: 9acfd...abe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det vil ordne seg trådstarter. Ta bare godt vare på deg selv og barnet ditt :)



Anonymous poster hash: 5c649...d28
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å få det meget trangt som alenemor og student. Du vil jo ikke ha mulighet til ekstrajobb siden du må ta vare på barnet alene. At på vil du nærmest avskrive barnet fra å bli kjent med egen far og hans familie. Tenk mer på barnet, mindre på deg selv, er mitt tips.



Anonymous poster hash: e59b0...e18
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikke hør på pessimistene. Du kan bo i kollekivet frem til jul om du orker å fullføre det første semesteret. Januar er perfekt med tanke på termin siden du da ikke forsvinner midt i semesteret men i juleferien så da starter ett nytt semester når du kommer tilbake.

Med barn så får du litt mer i stipend enn oss andre, engangsstønad fra nav, du får dobbel barnetrygd og bidrag. Dermed har du råd til en ok leilighet (kommer an på hvor du skal studere).

Men vil anbefale deg på å jobbe så mye som mulig i sommer og vurdere om du kan flytte hjem til familien din det året du har permisjon. Greit å få støtte fra ett nettverk osv :)

Du klarer deg helt fint om du vil, og om du starter nå er du jo ferdig før barnet starter på skolen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi først: Hvis du jobber 6/10 siste månedene før fødsel vil du ha rett på foreldrepenger i permisjonstiden. Hvis du ikke har vært i jobb vil du ha rett på engangsstønad, tror det var rundt 35.000 sist jeg sjekket.

Når babyen blir født vil du også ha rett på fødselsstipend fra Lånekassen. (Ja, du har rett på begge deler hvis du har jobbet samtidig som du har studert.) Tror fødselsstipendet er rundt 8000 i mnd. Når du begynner å studere igjen får du ca 1500 mer enn vanlig stipend+lån (såkalt foreldretillegg). Totalt med max stipend og lån og foreldretillegg er det vel rundt 8000. (Husk de to store i august + januar)

Du vil kanskje ha rett på bostøtte, det regnes ut etter inntekt og husleie. Som enslig forsørger får du en ekstra barnetrygd, dvs 1940 tilsammen hver måned.

Du kan jo fint bo i en leilighet med bare ett soverom så det burde du ha råd til hvis du søker bostøtte også.

Å søke permisjon fra studier er ikke noe problem. Studiesteder har også ofte studentbarnehage, den er litt rimeligere enn andre. (Og tror det blir lettere å få plass der med en baby født i januar. (Slik at du evt kan starte igjen høsten 2016)

Som student har man jo variable dager, på mitt studie er nesten ingenting obligatorisk, så hvis man er flink til å jobbe hjemme trenger du ikke barnehage første året feks. Bare en barnevakt/dagmamma ved behov (eksamen etc)

Anonymous poster hash: 2e992...ee0

Så urealistisk...

Å være hjemme på heltid med en liten baby lar seg da ikke kombinere med studier...

Anonymous poster hash: ce456...2fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...