Gå til innhold

Ufordragelig valp - hvordan bli kvitt den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å ALDRI ta i mot dyr hvis du ikke vet hvordan det vil bli og egentlig ikke vet en døyt om hvordan man oppdrar en valp.

Anonymkode: 3f9b3...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er godt mulig at det var det, men, som sagt, ingen av de som tilbød seg her fikk noen gang muligheten, og det synes jeg sier mye om ts sine holdninger.

Anonymkode: 7015b...449

Det kommer jo ann på brillene eller hva? Man kan jo også se på det på den måten at TS ikke uten videre var villig til å sende hunden alene, per fly, til vilt fremmede. Selv om enkelte i tråden her skrev at hunden måtte være så skadet at det ikke ville ha noe å si å påføre hunden et slikt traume. 

Å ALDRI ta i mot dyr hvis du ikke vet hvordan det vil bli og egentlig ikke vet en døyt om hvordan man oppdrar en valp.

Anonymkode: 3f9b3...74a

TS fikk hunden i gave, selv om hun ikke ønsket den. Oppdretter var helt uinteressert i å ta den tilbake, med begrunnelsem at den var alt for vill til å kunne være sammen med oppdretters hunder og i oppdretters familie. Ingen av de etter sigende fem personene som i utgangspunktet var interessert i å ta over hunden ville ha den etter å ha hilst på den. Alle som har sett den synes å være enig om at det var en spesielt aggressiv hund, mye mer aggressiv enn resten av kullet.

Anonymkode: 6fa37...e92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann på brillene eller hva? Man kan jo også se på det på den måten at TS ikke uten videre var villig til å sende hunden alene, per fly, til vilt fremmede. Selv om enkelte i tråden her skrev at hunden måtte være så skadet at det ikke ville ha noe å si å påføre hunden et slikt traume. 

 

Anonymkode: 6fa37...e92

Det var flere dyrevernorganisasjoner som ville ta den, som la alt til rette for at det skulle la seg gjennomføre i praksis. Det er vel ikke riktig det samme som "å sende den til vilt fremmede". Hvis en flyreise måtte gjennomføres var det neppe det værste som kunne skjedd med hunden. Hunder reiser med fly hver dag.

Kanskje var hunden et vanskelig tilfelle, men ingen kyndige fikk noen gang mulighet til å prøve å rette opp i noe. Løsningen ble den som var enklest for eier. En liten biltur til dyrlegen, og det var det!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kontormus. Dessuten: å skylde på at oppdretter nærmest presset valpen på henne blir for dumt. TS er et voksent menneske, og må for søren ta ansvar selv. Å ta hunden til seg var hennes avgjørelse, samme hvordan man vrir og vender på det. Hadde hun absolutt ikke villet ha den, så hadde hun heller ikke sittet igjen med det problemet den ble for henne. Jeg tviler på at oppdretter truet henne på livet for å få henne til å ta hunden, eller at hun brøt seg inn i huset hennes, satte igjen valpen og stakk.

Poenget er at vi snakker om et liv her, og om ansvar for levende liv. Det er ingen lek, og det finnes ikke snarveier eller lettvinte løsninger.

Anonymkode: 7015b...449

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flere dyrevernorganisasjoner som ville ta den, som la alt til rette for at det skulle la seg gjennomføre i praksis. Det er vel ikke riktig det samme som "å sende den til vilt fremmede". Hvis en flyreise måtte gjennomføres var det neppe det værste som kunne skjedd med hunden. Hunder reiser med fly hver dag.

Kanskje var hunden et vanskelig tilfelle, men ingen kyndige fikk noen gang mulighet til å prøve å rette opp i noe. Løsningen ble den som var enklest for eier. En liten biltur til dyrlegen, og det var det!

Var det flere enn en organisasjon?

Hun prøvde jo å overlate den til mer kyndige, men ingen som så den ville ha den. Det var mange i tråden her som sa seg villig til å ta den, dog, men det ville jo innebære å sende den alene med fly til noen fremmede.

Anonymkode: 6fa37...e92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det flere enn en organisasjon?

Hun prøvde jo å overlate den til mer kyndige, men ingen som så den ville ha den. Det var mange i tråden her som sa seg villig til å ta den, dog, men det ville jo innebære å sende den alene med fly til noen fremmede.

Anonymkode: 6fa37...e92

Ja, mener det var noen inne i tråden fra Dyrebeskyttelsen også. Fremmede for hunden ja, men det er mennesker som har tatt seg av vanskelige (og traumatiserte) hunder før, og som hadde satt krav til et mulig nytt hjem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mener det var noen inne i tråden fra Dyrebeskyttelsen også. Fremmede for hunden ja, men det er mennesker som har tatt seg av vanskelige (og traumatiserte) hunder før, og som hadde satt krav til et mulig nytt hjem.

Jeg er enig i at det blir noe helt annet å sende til en organisasjon kontra det å sende til fremmede på et internettfora.

Anonymkode: 6fa37...e92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det blir noe helt annet å sende til en organisasjon kontra det å sende til fremmede på et internettfora.

Anonymkode: 6fa37...e92

Vel, de fleste hunder ender opp hos fremmede. Jeg har ikke kjent oppdretteren til noen av mine hunder før jeg tok kontakt angående valpekjøp, og det er faktisk normen. Mange møter valpekjøperne kun 1 gang, og det er når kjøperen kommer for å hente valpen.

Uansett så ønsket Dyrebeskyttelsen i Finnmark å overta, samt en privatperson som sa at TS kunne levere hunden hos dyrlegen, så kunne hun hente den der hvis TS var redd for å miste anonymiteten. Altså to lokale tilbud, i tillegg til tilbud sørfra.

Når det gjelder hva oppdretter gjorde, så har jeg mine tanker om hvorfor. Det er mange grunner til at en valp ikke blir solgt, noe alle som skal ha kull bør være klar over. Når man bor nord i landet øker risikoen drastisk. At oppdretter har gjort noe veldig, veldig galt her er nok de fleste helt enige i, men det fratar ikke TS ansvar.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de fleste hunder ender opp hos fremmede. Jeg har ikke kjent oppdretteren til noen av mine hunder før jeg tok kontakt angående valpekjøp, og det er faktisk normen. Mange møter valpekjøperne kun 1 gang, og det er når kjøperen kommer for å hente valpen.

Uansett så ønsket Dyrebeskyttelsen i Finnmark å overta, samt en privatperson som sa at TS kunne levere hunden hos dyrlegen, så kunne hun hente den der hvis TS var redd for å miste anonymiteten. Altså to lokale tilbud, i tillegg til tilbud sørfra.

Når det gjelder hva oppdretter gjorde, så har jeg mine tanker om hvorfor. Det er mange grunner til at en valp ikke blir solgt, noe alle som skal ha kull bør være klar over. Når man bor nord i landet øker risikoen drastisk. At oppdretter har gjort noe veldig, veldig galt her er nok de fleste helt enige i, men det fratar ikke TS ansvar.

Jeg glemte å svare deg, men jeg lurer på to ting.

Ang første avsnitt: Jeg er klar over at de fleste valper ender hos fremmede, men det er da en forskjell å møtes ved overlevering kontra det å levere på en flyplass og så henter noen fremmede i andre enden? Det var det jeg tenkte på. I det første tilfellet kan du alltids avlyse om du får en dårlig magefølelse, mens i det andre må du jo bare håpe på at den fremmede i den andre enden ikke er en enda dårligere hundeeier enn det du selv er. Det må jo være bedre å avlive enn å risikere at hunden blir mishandlet f.x. Man har jo ingen garanti. Det blir forskjellen ift å sende til en organisasjon, etter min mening.

Også lurer jeg på om du har lyst til å utdype siste avsnittet? Jeg regnet med at det kanskje var noe galt med hunden, men jeg vil gjerne høre om andre grunner til at en oppdretter prøver å kvitte seg med en valp, om du ikke har noe mot å utbrodere litt?

Anonymkode: 6fa37...e92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å svare deg, men jeg lurer på to ting.

Ang første avsnitt: Jeg er klar over at de fleste valper ender hos fremmede, men det er da en forskjell å møtes ved overlevering kontra det å levere på en flyplass og så henter noen fremmede i andre enden? Det var det jeg tenkte på. I det første tilfellet kan du alltids avlyse om du får en dårlig magefølelse, mens i det andre må du jo bare håpe på at den fremmede i den andre enden ikke er en enda dårligere hundeeier enn det du selv er. Det må jo være bedre å avlive enn å risikere at hunden blir mishandlet f.x. Man har jo ingen garanti. Det blir forskjellen ift å sende til en organisasjon, etter min mening.

Også lurer jeg på om du har lyst til å utdype siste avsnittet? Jeg regnet med at det kanskje var noe galt med hunden, men jeg vil gjerne høre om andre grunner til at en oppdretter prøver å kvitte seg med en valp, om du ikke har noe mot å utbrodere litt?

Anonymkode: 6fa37...e92

Uavhengig hvem og hvor man henter hunden så har man ingen garantier for at hunden ikke blir mishandlet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på om du har lyst til å utdype siste avsnittet? Jeg regnet med at det kanskje var noe galt med hunden, men jeg vil gjerne høre om andre grunner til at en oppdretter prøver å kvitte seg med en valp, om du ikke har noe mot å utbrodere litt?

Anonymkode: 6fa37...e92

Kan jeg godt. For å si det veldig enkelt så er det snakk om etterspørsel. Er det mindre etterspørsel for hunder av den rasen enn det finnes valper, så blir det noen oppdrettere som sliter med å finne hjem til valpene. Og da kan man spørre hvordan det er mulig med en populær rasehund. Vel, jeg vet ingenting om hvor populær rasen er i forhold til etterspørselen for øyeblikket, men det jeg kan si noe om er grunner til at kanskje ikke denne oppdretteren fikk solgt/gitt bort alle valpene.

Først kan jeg starte med at ikke alle rasehunder er rasehunder. Mange sier at de har f.eks. en jack russel uten at den er registrert med stamtavle, og da er den offisielt sett ikke en rasehund, men en blanding. De som er på utkikk etter denne konkrete rasen vil som regel lete et annet sted.

Helsetester. Dersom ikke de vanlige helsetestene for rasen er gjort på avlsdyrene, så vil det skremme vekk valpekjøpere som har satt seg inn i det.

Ryktet til oppdretter. Dersom oppdretter har dårlig rykte, så kan det være vanskelig å få solgt valpene. Noen som har sitt første kull vil også kunne ha problemer fordi de ikke har nok kontakter i hundeverdenen.

Og sist, men absolutt ikke minst: oppdretteren bor i Finnmark. Nå er det sånn største delen av befolkningen holder til sør i landet, og med mindre det er snakk om en veldig sjelden rase eller en oppdretter i toppklassen, så gidder ikke folk i f.eks. Oslo å reise helt til Finnmark for å kjøpe valp. Ikke bare er det slitsomt for både eier og valp, men hunden blir brått ganske mye dyrere (jeg betalte 4000kr ekstra i reiseutgifter for min hund, fra Bodø til Stavanger). I tillegg mister man da muligheten til å besøke oppdretter/valper før hentedatoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Kontormus. Dessuten: å skylde på at oppdretter nærmest presset valpen på henne blir for dumt. TS er et voksent menneske, og må for søren ta ansvar selv. Å ta hunden til seg var hennes avgjørelse, samme hvordan man vrir og vender på det. Hadde hun absolutt ikke villet ha den, så hadde hun heller ikke sittet igjen med det problemet den ble for henne. Jeg tviler på at oppdretter truet henne på livet for å få henne til å ta hunden, eller at hun brøt seg inn i huset hennes, satte igjen valpen og stakk.

Poenget er at vi snakker om et liv her, og om ansvar for levende liv. Det er ingen lek, og det finnes ikke snarveier eller lettvinte løsninger.

Anonymkode: 7015b...449

Signerer!  Tviler på de truet ts til å ta valpen. Ts takket ja og det kun hennes feil. Helt utrolig at noen her faktisk skylder  på de som ga ts hunden. Ts tok seg vann over hodet og ga opp for lett.

Anonymkode: ee42c...3b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer!  Tviler på de truet ts til å ta valpen. Ts takket ja og det kun hennes feil. Helt utrolig at noen her faktisk skylder  på de som ga ts hunden. Ts tok seg vann over hodet og ga opp for lett.

Anonymkode: ee42c...3b2

Det var jeg som skrev det. Men jeg mener også at oppdretter var en idiot som ikke tok valpen tilbake da det begynte å gå galt, og ts ba om det. Et ansvar oppdretter helt klart burde tatt, og det at hun ikke gjorde det sier alt om hvor forbaska useriøs hun er. Håper det ikke blir flere valpekull der i gården.

Anonymkode: 7015b...449

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg måtte sjekke. Jeg kan ikke finne noen registrerte jack russell oppdrettere i Finnmark (og jeg må ta forbehold for jeg har ikke sjekket hele internettet),  så det tyder jo på at det ikke akkurat er en seriøs oppdretter.

Huff, huff, viktig lærdom dette, nå før jul: ALDRI gi bort dyr.

Anonymkode: 6fa37...e92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skriv nå heller noe, i stedet for å dytte tråden opp med tomme innlegg. 

Anonymkode: e248c...dcf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...