Gå til innhold

Kan jeg bli kastet ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,
Har hatt økonomiske problemer over lang tid og har ligget etter med husleie lenge. Har nå 4 utestående måneder og fikk oppsigelse fra husvert og krav om at jeg må flytte innen en uke.
Vi har en tids ubestemt kontrakt og 1 mnd oppsigelsestid.

Har lest at jeg etter oppsigelse mottatt har 14. dager på å betale meg ajour, stemmer dette?
I tillegg kan han vel ikke kreve at jeg skal flytte før oppsigelsestiden (1mnd) er utløpt, altså 1.7.2015.
Setter pris på bistand!!



Anonymous poster hash: 4f08a...7ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dere har krav på å bo ut oppsigelsestiden.



Anonymous poster hash: 7477b...268
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selv med kontraktsbrudd (min manglende betaling) så har jeg vel rett til å bo der ut oppsigelsen.
De fire månedene er litt fra i år og litt fra i fjor. Har tidligere hatt dialog med huseier og forsøkt få til en avtale/nedbetaling, men har ikke klart å overholde denne, så nå kom oppsigelsen.

Men er det noen som vet i forhold til 14 dager?
Om jeg faktisk skulle greie å betale utestående (som er ca. 50K) innen 14 dager, så har jeg vel rett til å fortsette å leie.



Anonymous poster hash: 4f08a...7ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som vet i forhold til 14 dager?

Om jeg faktisk skulle greie å betale utestående (som er ca. 50K) innen 14 dager, så har jeg vel rett til å fortsette å leie.

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Ikke når han har sagt opp kontrakten.

Du kan bo der ut juni måned.

Anonymous poster hash: 7477b...268

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Ja selv med kontraktsbrudd (min manglende betaling) så har jeg vel rett til å bo der ut oppsigelsen. De fire månedene er litt fra i år og litt fra i fjor. Har tidligere hatt dialog med huseier og forsøkt få til en avtale/nedbetaling, men har ikke klart å overholde denne, så nå kom oppsigelsen. Men er det noen som vet i forhold til 14 dager? Om jeg faktisk skulle greie å betale utestående (som er ca. 50K) innen 14 dager, så har jeg vel rett til å fortsette å leie. Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Du har rett til det ja, men jeg hadde kastet deg ut og funnet noen som faktisk betaler i tide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja selv med kontraktsbrudd (min manglende betaling) så har jeg vel rett til å bo der ut oppsigelsen.

De fire månedene er litt fra i år og litt fra i fjor. Har tidligere hatt dialog med huseier og forsøkt få til en avtale/nedbetaling, men har ikke klart å overholde denne, så nå kom oppsigelsen.

Men er det noen som vet i forhold til 14 dager?

Om jeg faktisk skulle greie å betale utestående (som er ca. 50K) innen 14 dager, så har jeg vel rett til å fortsette å leie.

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Har ikke utleier noen rettigheter? Jeg ville ikke hatt deg i hus en dag lenger - selv om du hadde klart å skaffe pengene du skylder.

Anonymous poster hash: 7ae1a...508

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt nanamnsmannen der du bor, så får du helt klart svar.

Kontakt NAV for økonomisk hjelp, samt hjelp med evt bosted.

Anonymous poster hash: 13aef...bc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han kan ikke kaste deg ut. Nei du kan ikke kreve å fortsette å bo der selv om du får tak i det du skylder. Han har sagt deg opp, og dermed bor du ut oppsigelsestid.

I fremtiden, leie er en utgift man prioriterer over det aller meste.

Du har levd på nåde hos en svært grei utleier. Ha litt respekt for han, og gjør dette så greit som mulig.

Anonymous poster hash: 3debc...23c

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM du betaler utestående kan huseier si den opp i henhold til avtale. Men han står fritt til å fortsette leieforholdet hvis han er overbevisst om at du for ettertiden betaler når du skal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.
Ja han har vært veldig grei mot meg, er vel derfor ikke det har skjedd noe før nå.
Dog har jeg fått noen purringer og snakk og forespørsler om når jeg skal betale, men jeg har ikke fått noen utkastelse varsel, men oppsigelse nå. De sier at grunn til manglende betalinger tross purringer så må jeg ha rengjort og flyttet innen 25.5.
men jeg må vel kunne bo der ut oppsigelsestiden, er vel ingen som må ut på dagen?



Anonymous poster hash: 4f08a...7ed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ja han har vært veldig grei mot meg, er vel derfor ikke det har skjedd noe før nå.

Dog har jeg fått noen purringer og snakk og forespørsler om når jeg skal betale, men jeg har ikke fått noen utkastelse varsel, men oppsigelse nå. De sier at grunn til manglende betalinger tross purringer så må jeg ha rengjort og flyttet innen 25.5.

men jeg må vel kunne bo der ut oppsigelsestiden, er vel ingen som må ut på dagen?

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Han kan ikke kaste deg ut innen en uke.

Du fortsetter å bo der og kan bo der ut juni.

Anonymous poster hash: 7477b...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker, starter oppsigelsestiden den 1. neste måned. Hvis du f. eks. mottar oppsigelsen (skal skje skriftlig i brev), 17. mai, starter oppsigelsestiden 1. juni. Du må da være flyttet ut innen 30. juni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Ja han har vært veldig grei mot meg, er vel derfor ikke det har skjedd noe før nå.

Dog har jeg fått noen purringer og snakk og forespørsler om når jeg skal betale, men jeg har ikke fått noen utkastelse varsel, men oppsigelse nå. De sier at grunn til manglende betalinger tross purringer så må jeg ha rengjort og flyttet innen 25.5.

men jeg må vel kunne bo der ut oppsigelsestiden, er vel ingen som må ut på dagen?

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Huseier har vært mer enn snill og tålmodig med deg.

Gjør som han forlanger, flytt ut og vask ned og betal det du skylder han.

Anonymous poster hash: 7ae1a...508

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dårlige betalere som deg burde vært oppført i et nasjonalt register som andre utleier kunne søkt i, så ingen noensinne er så dum å leie til deg igjen! Betal det du skylder og ha anstendighet nok til å pelle deg ut fortest mulig!

Anonymous poster hash: 3eb72...1e8

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen her:

Ja for oppsigelsen gjelder vel fra 1. hver måned og med en måned oppsigelses så må jeg vel være utflyttet 1.7.2015.

Poenget er at det er det perfekte sted for meg å bo, og jeg trives veldig! men av diverse årsaker har jeg ikke betalt, og er veldig lei meg for det,.

Har ikke svart på oppsigelsen enda, men tenker å si til han at jeg synes det er trist, og beklagelig at jeg ikke har holdt avtalen.
Og at jeg har krav på 1 måned og at iht. hans oppsigelse må jeg flytte innen 1.7.2015.
Deretter si at jeg håper de kan revurdere oppsigelsen ved at pengene kommer i sin helhet innen 14. dager,

hva vil de tenke om det?



Anonymous poster hash: 4f08a...7ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS igjen her:

Ja for oppsigelsen gjelder vel fra 1. hver måned og med en måned oppsigelses så må jeg vel være utflyttet 1.7.2015.

Poenget er at det er det perfekte sted for meg å bo, og jeg trives veldig! men av diverse årsaker har jeg ikke betalt, og er veldig lei meg for det,.

Har ikke svart på oppsigelsen enda, men tenker å si til han at jeg synes det er trist, og beklagelig at jeg ikke har holdt avtalen.

Og at jeg har krav på 1 måned og at iht. hans oppsigelse må jeg flytte innen 1.7.2015.

Deretter si at jeg håper de kan revurdere oppsigelsen ved at pengene kommer i sin helhet innen 14. dager,

hva vil de tenke om det?

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Me din betalingshistorikk tviler jeg på at de gir deg enda en sjanse.

Du kan uansett bo ut oppsigelsestiden din. Ikke la huseier eller noen her i tråden skremme deg til å flytte før. Og gjør opp husleiegjelden din!

Anonymous poster hash: 7477b...268

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dårlige betalere som deg burde vært oppført i et nasjonalt register som andre utleier kunne søkt i, så ingen noensinne er så dum å leie til deg igjen! Betal det du skylder og ha anstendighet nok til å pelle deg ut fortest mulig!

Anonymous poster hash: 3eb72...1e8

Enig. Jeg fatter ikke hvordan ts klarer å se huseier i øynene nå - etter kontraksbrudd og 4 ubetalte husleier.

I tillegg så skal ts tvinge seg til å bo der ut juni :sjokkert:

Har du tenkt å fortsette å bo gratis ut juni ts, eller skal du betale det du skylder + leie ut juni?

Anonymous poster hash: 7ae1a...508

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg fatter ikke hvordan ts klarer å se huseier i øynene nå - etter kontraksbrudd og 4 ubetalte husleier.

I tillegg så skal ts tvinge seg til å bo der ut juni :sjokkert:

Har du tenkt å fortsette å bo gratis ut juni ts, eller skal du betale det du skylder + leie ut juni?

Anonymous poster hash: 7ae1a...508

Uansett om TS betaler nå eller senere må hun betale - så gratis bor hun jo ikke.

Anonymous poster hash: 7477b...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke utleier noen rettigheter? Jeg ville ikke hatt deg i hus en dag lenger - selv om du hadde klart å skaffe pengene du skylder.

Anonymous poster hash: 7ae1a...508

Nei utleier har nesten ingen rettigheter. Dette er noe man skal vite om man bestemmer seg for å leie ut. Hvis leietaker først er vanskelig - ikke betaler, ikke vil flytte etc., er prosessen for å få dem ut lang og strevsom.

TS, du kan bo der ut oppsigelsestiden. Etter dette kan utleier få deg kastet ut via namsmannen (da ubetalt leie er utkastelsesgrunnlag), men dette er også en tidkrevene prosess. Har du depositum vil h*n selvsagt ta det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...