Gå til innhold

Ny bitteliten kattunge? Har en kastrert, rolig hunnkatt 3 aar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en flott jobb du gjør TS! :) Sender varme tanker til deg og Bitteliten-pus. Går det bedre med "hovedpusen" nå?

"Hovedpusen" holder seg stort sett utendørs nå, men er innom for litt kos og våtfor. Hun merker at noe er annerledes, og holder seg mer ute av den grunn (tror vi, da). Hvis buret med Bittelille-pus er i stua, vil hun ikke inn uansett hvor mye vi frister med. Men hvis buret er på gjesterommet, kommer hun ihvertfall innom for kos og mat.

Vi prøver å utsette neste møte mellom pusene til Bittelille-pus er rundt 3-4 uker. Slik at han ihvertfall har åpne øyne, og kan gå litt (forhåpentligvis). Da ser hun kanskje at dette er en liten katt, og at hun fremdeles er "sjefen". Vi håper at hun da vil ta seg av ham litt, og lære ham litt nyttige ting.

For hver dag som går, er vel sjansene større for at Bittelille-pus skal klare seg, selv om mye kan skje senere også. Så det første målet er å få ham igjennom den helt hjelpeløse perioden, slik at han går fra å være baby til kattunge.

Men det er så mye jeg ikke vet, og så mye motstridende informasjon rundt omkring på nettet. Og endel av rådene er ikke mulige å følge 100% fordi vi ikke har mulighet til å være hjemme med ham hele dagen. Så han blir utsatt for reise til og fra jobb i bil, og varierende temperaturer. Vi gjør vårt beste utifra de forutsetningene og mulighetene vi har, så får vi bare håpe det er godt nok.

Jeg er veldig takknemlig for tips og råd om ting jeg kanskje ikke vet/tenker på. :blomst:

Nå er det tid for mat kl. 19.30, så flasken står til avkjøling (varmer flasken i varmt vann). Så er det tid for sterilisering av alt som har vært brukt siden i morges, og tillaging av ny dose med melk til neste måltid 22.30 og 01.30 og 04.30 osv. Melken har holdbarhet på inntil 12 timer etter tillaging, så vi lager til en litt større mengde 2 ganger i døgnet. Har den på glass i kjøleskapet, og varmer opp små mengder etterhvert. Så steriliserer vi flaske og smokker og glass og alt hver gang ny dose lages (2 ganger pr. døgn). Hvis alt er bra og vekten øker, går vi over til 4-timers økter fra og med mandag.

Som en liten tilleggsopplysning: Jeg er visst blitt nyforelsket i min mann etter veldig mange år sammen. Det er noe med voksne menn som blir helt "tullete" i omsorgen for en liten pelsdott på 210 gram. Han er skikkelig "hønefar", og det er bare så flott! Og mandig. Og sexy :fnise:

Jeg ser at noen vil ha bilder, og det skal jeg ordne!

TS

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ihvertfall ingen tvil om at du gjør alt du kan for at Bittelill skal ha det bra. <3

Da gjenstår det bare at Voksenpus innser at Bittelill ikke er noen trussel.. :P

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde fra i dag på jobben.

På bildet vises ikke de ca. 15 personene som sto omkring. Det flokker seg på jobben hver gang det er matetid for Bittelille-pus. Så hver 3.time er produktiviteten omtrent lik 0 :fnise:



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde fra i dag på jobben.

På bildet vises ikke de ca. 15 personene som sto omkring. Det flokker seg på jobben hver gang det er matetid for Bittelille-pus. Så hver 3.time er produktiviteten omtrent lik 0 :fnise:

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

post-37809-0-01982600-1431022642_thumb.j

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bittelille?



Anonymous poster hash: 438df...85c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Ah, der! Så liten, og så skjønn!

Anonymous poster hash: 438df...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig lillen er da :)

Fantastisk at dere tar dere av han, og at han klarer seg så godt ♥♥

Vet du hvordan det går med de to andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig lillen er da :)

Fantastisk at dere tar dere av han, og at han klarer seg så godt ♥♥

Vet du hvordan det går med de to andre?

Den ene er død. Den døde første natten, selv med god pleie. I følge familien som tok vare på den, fant de den død tidlig på morgenen :(

Den andre er i live (ihvertfall var den det for 4 timer siden). Det er en spraglete, rød tigerkatt. Veldig vakker, vi har fått bilde.

Men det er også funnet en til (død), nær der de 3 ble funnet. Så det kan være enda flere.

TS

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det finnes snille mennesker, som står på, når det finnes så onde mennesker som dumper så små bebiser :(

Veldig glad for at dere gjør en så god jobb med lillepusen. Håper begge småpusene overlever og blir sterke og fine pusekatter.



Anonymous poster hash: 84ad2...02e
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter oppdateringen, jeg. (Helt til noen blir lei av å lese... hehe).

I natt og i morges fikk Bittelille-pus diare, og vi ble veldig bekymret. Har lest at de tåler ikke så mye av det som liten, og at de taper mye væske. Men vi leste på nettet at det ble anbefalt å skifte melke-type. Så jeg kastet meg i bilen, og fikk tak i geitemelk. Etter å kjørt både langt og lenge.

Resultat: Ingen diare siden i morges kl. 09.00, og Bittelille-pus er kjempesulten. Han har spist dobbelt så mye og dobbelt så ofte i dag i forhold til de andre dagene. Vi valgte å øke frekvensen på matingen, slik at han kunne ta igjen det han har tapt i væske og næring. Foreløpig er det en suksess.

Og i dag har Bittelille-pus åpnet øynene. Så søt med de knøttsmå øynene!



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese, og glad dere fant de og glad for at dere tar dere av den!

Jeg har lært veldig mye av å lese denne tråden, så det er mye man ikke vet ...

Men hva med søskene til lillepus? Får de like god oppfølging av kompetente mennesker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å fortsett å oppdater :) er innom denne tråden ofte. Dere gjør en fantastisk jobb 👍 jeg også lurer på hvordan det går med den andre pusen? Og hvor fant dere egentlig pusekattene? :( var de bare dumpa?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det går bra med bittelille-pus, ble veldig rørt av å lese dette!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese, og glad dere fant de og glad for at dere tar dere av den!

Jeg har lært veldig mye av å lese denne tråden, så det er mye man ikke vet ...

Men hva med søskene til lillepus? Får de like god oppfølging av kompetente mennesker?

Hvor kompetente de er, er vanskelig å si. Men uansett var det umulig for oss å ta inn alle ungene. Så brutalt sett; jeg konsentrerer meg om vår Bittelille-pus og prøver å ikke tenke så mye på søsknene hans.

Vi håper de gjenlevende klarer seg! Men vi kan ikke gjøre mer enn det vi allerede gjør. Vi har tatt til oss Bittelille, og har ikke kapasitet til å følge opp søsknene.

Og vi er jo heller ikke kompetente på dette. Jeg har lest på nettet, og fulgt råd her på KG. Og sett på YouTube. Men jeg er fremdeles litt på tynn is når det gjelder morløse, bittesmå kattunger.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å fortsett å oppdater :) er innom denne tråden ofte. Dere gjør en fantastisk jobb jeg også lurer på hvordan det går med den andre pusen? Og hvor fant dere egentlig pusekattene? :( var de bare dumpa?

De små var inne i en stor metallboks, med stekende sol. Temperaturen var skyhøy der inne, og kattungene hadde nok ikke overlevd den neste morgenen, i følge dyrlegen. Vi vet ikke hvem som har puttet kattungene i boksen. Det kan være mennesker. Men det kan også være at kattemamma trodde det var et trygt sted for ungene sine.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sliten kattemamma må sove nå. Bittelille er i storform, og lager koselyder når han får mat.

Og han har lært at det er fint å tisse på fingeren til mamma. Da slapper han helt av, og bare lar det stå til... Og lager koselyder mens han tisser.

Sove litt nå, må opp igjen om ikke så lenge. Liten pus vil ha mat.

(PS: Gjentar at jeg er veldig takknemlig for flere råd og tips fra dere som kan mer om dette enn oss)



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går veien TS! :) Det er bare å fortsette å sørge for at den får i seg mest mulig næring. Regelen er alltid med sånne små: Heller lite og ofte enn mye og sjelden. Passe på kroppstemperatur. Bare kjenn på hele kroppen (ørene er spes. følsomme) at den ikke er for kald og ikke for varm. Fortsett å vaske/stryke forsiktig ved analåpningen for å fremkalle avføring, samt å massere magen forsiktig. Og så masse kos og kroppskontakt. :) Og så huske at de har skjøre små kropper som må passes godt på så de får skader, spes. viktig å passe på når den begynner å røre mer på seg.

Alt godt til dere! :blomst:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelille-pus har lopper eller noe sånt :-(

I nakken har han en samling av "tørre" veldig små svarte klumper (sitter på hårene), og i dag så jeg at en liten svart prikk løp rundt i pelsen hans på magen. Han har nok fått dette av mammaen sin før han kom til oss.

Spørsmål: Kan jeg bruke Frontline på ham? Eller kan det skade siden han er så liten? Hjelp....!

Ellers spiser han med stor apetitt og virker å være i fin form. Han sliter litt med lyset siden han akkurat har åpnet øynene og har ikke helt skjønt hvordan lukke dem igjen når lyset er sterkt. Vi prøver å beskytte mot sterke lyskilder, men må jo ha noen lamper på når vi mater ham på kveld og natt.



Anonymous poster hash: 30f23...bb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelille-pus har lopper eller noe sånt :-(

I nakken har han en samling av "tørre" veldig små svarte klumper (sitter på hårene), og i dag så jeg at en liten svart prikk løp rundt i pelsen hans på magen. Han har nok fått dette av mammaen sin før han kom til oss.

Spørsmål: Kan jeg bruke Frontline på ham? Eller kan det skade siden han er så liten? Hjelp....!

Ellers spiser han med stor apetitt og virker å være i fin form. Han sliter litt med lyset siden han akkurat har åpnet øynene og har ikke helt skjønt hvordan lukke dem igjen når lyset er sterkt. Vi prøver å beskytte mot sterke lyskilder, men må jo ha noen lamper på når vi mater ham på kveld og natt.

Anonymous poster hash: 30f23...bb6

Du er så god, TS! Alle skulle vært som deg, da hadde verden vært et fint sted <3

Ang. Frontline så hør med veterinær, men mener det står på den jeg har hjemme at den ikke skal gis til kattunger, men får ikke sjekket da jeg er på reise.

Edit: den skal ikke brukes på kattunger under 8 uker: http://www.felleskatalogen.no/m/medisin-vet/dyreeier/pil-frontline-vet-merial-576645

Endret av Karenina
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...