Gå til innhold

Juliane og mini-sjefen


juliane

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye med lille T :strix: Takk for at du deler fødselshistorien, elsker å lese om fødselsopplevelser :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde visst glemt endel ting om hvordan det er å ha nyfødt… En av dem er at man sjelden har plass på fanget til en pc, og derfor ikke orker å skrive så mye på KG. ;) Jeg leser da! En annen ting som også var blitt litt borte var at man faktisk ikke får gjort noe som helst når man er hjemme med baby, selv om man ikke skjønner hvor tiden blir av. Tror hun lukter at jeg har planer om å sette på en klesvask eller ta oppvasken eller sortere rotet under stellebordet, for med en gang jeg reiser meg kan du banne på at hun skal ha mat eller bleieskift eller nærhet, selv om hun sov som en stein minuttet i forveien. :P Tror jeg må få prøvd ut det bæresjalet snart altså…

Trenger forsåvidt sjalet for å hente i bhg også, siden vi ikke har søskenvogn. Søskenbrettet er ikke noen stor suksess foreløpig, og S liker best å løpe i motsatt retning av mamma, så å hente med T i vogn er ikke helt aktuelt. Nå har jeg kjørt og hatt med T i bilstolen, og selv om det har gått veldig bra er det jo litt teit å skulle kjøre bil når vi endelig har fått bhg 400 meter unna. :fnise: Har ikke kommet meg ut på noen trilleturer alene enda heller, så hadde jo trengt mosjonen. De to ukene A var hjemme var litt hektiske med baderomsfolka som var innom et par ganger for å fikse det siste, hjemmebesøk av både jordmor og helsesøster og to turer til helsestasjon for å kontrollveie (hun hadde ikke lagt på seg noe på de to dagene mellom jordmors og helsesøsters besøk), min pappa som var her i flere dager for å fikse taket på badet, elektriker som var her for å fikse lys på badet (han kommer forsåvidt tilbake neste uke) og en misjonerende vaskemaskinreparatør siden vi selvfølgelig klarte å få en bh-spile på avveie dagen etter vi kom tilbake fra barsel. :sjenert: Og svigers på besøk i helga. Så denne uka har jeg rett og slett hatt litt behov for å bare henge hjemme og slappe litt av, det jeg egentlig skulle gjort i permisjonsukene før fødsel. Har ny time på helsestasjonen på fredag da, så da tenkte jeg jeg skulle prøve å ta en tur på senteret også. Kunne trenge litt nye, ammevennlige klær bla…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt svett av å lese hvor mye besøk dere har hatt!  Forstår veldig godt at du har behov for å slappe av litt alene. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2017 den 20.17, Beccy87 skrev:

Blir helt svett av å lese hvor mye besøk dere har hatt!  Forstår veldig godt at du har behov for å slappe av litt alene. :bond:

Godt å høre at noen er enige med meg. Jeg er jo en person som trenger mye alenetid, så noen ganger blir jeg litt usikker på når det rent objektivt er for mye og når jeg bare er sær. :P 

I dag har jeg termin! Det føles ganske så merkelig å tenke på at jeg kanskje kunne vagget rundt helt til nå (eller i verste fall enda et par uker), istedenfor å sitte her i sofaen med en gryntende, halvsovende T ved siden av meg. :hjerte: Som jeg sa til A da vi hadde lagt oss i går syns jeg disse tre ukene (og en dag) har gått kjempefort, samtidig som jeg føler at T alltid har vært her. Hun har liksom bare sklidd litt "ubemerket" inn i familien, i motsetning til S som satte hele verdenen vår på hodet da hun kom. Nå sto jo verden allerede på hodet, så det var ikke så stor omveltning å gå fra tre til fire. ;) Joda, ettermiddagene og helgene er betydelig mer travle enn da vi bare hadde S, nå er det alle mann på dekk og ingen tid til mobil eller andre voksenaktiviteter før S har lagt seg. Men det er jo egentlig helt greit, vi har nok hatt en tendens til at en av oss passer S og den andre sitter for mye med mobilen, uten at vi egentlig har fått noe ut av det. 

Det hjelper jo selvfølgelig at T i likhet med storesøster er det svigermor insisterer på å kalle en "snill baby". (Don´t get me started. :sinna: ) Hun sover, spiser og bæsjer og er som regel fornøyd - og alt som er galt kan fikses med pupp. :P Hun hadde litt magevondt i går da, så jeg håper jeg ikke jinxer det nå og at kolikken snart setter inn... Hun klarer å ligge litt alene, men trives absolutt best med full kroppskontakt. Når hun ligger alene ligger hun ofte og kaver og grynter veldig (selv om hun ser ut som om hun sover), mens hun slapper fullstendig av med en gang hun kommer på fanget. Så hun får ligge masse på meg/oss på dagtid og på kveldstid, mens vi prøver å ha henne mest mulig i lekegrinda i stua de timene S er hjemme på ettermiddagen. Viktig at S får full oppmerksomhet en periode også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jinxa... 

Jeg har selvfølgelig fått brystbetennelse, og stakkar lille T får vondt i magen av at jeg tar antibiotika. :( Så nå veksler hun mellom hylskriking og "bare" klaging og kaving, og det er ikke spesielt gøy. Er ikke veldig gira på å gi mme (som legen på legevakta foreslo), det er tross alt snakk om en kur på ti hele dager (en uke igjen), og siden hun er så liten er jeg redd hun glemmer bort ammingen. Dessuten har jeg veldig lite pumpevennlige bryst, så jeg er redd jeg vil slite med å få tømt det vonde brystet slik jeg skal, og kommer neppe til å klare å opprettholde produksjonen skikkelig. Forsøker et par dager med Semper dråper først og krysser fingrene for at hun blir bedre. Stakkar liten...

I tillegg er både T, S og A forkjøla, så dette er en topp uke i heimen! :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å huff da :( Høres ikke noe greit ut. Jeg tror jeg ville fortsatt med morsmelk, de kan få vondt i magen av mme også tenker jeg... Krysser fingre for at det ordner seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt legen ta kontakt med NKA, eventuelt kan du ta kontakt med tryggmammamedisin.no for å finne en annen antibiotika som hun ikke reagere på. Det kan også hjelpe at du tar probiotika. 

Jeg er forresten ammehjelper :)

 

Endret av Poppsilopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå går alt så meget bedre. :) Heldigvis funket probiotika bra på magen til T, så selv om jeg ikke er ferdig med pillene mine før i morgen har det ikke vært noe voldsom hyling her siden fredag. :jepp: Litt klaging og ekstra pressing innimellom er det fremdeles, men det er overkommelig. Og så krysser vi fingrene for at det blir helt bra så fort den antibiotikakuren er over!

Fredagen var relativt slitsom da. :P Det var planleggingsdag i bhg, så jeg var hjemme med en energisk S, en T som hylte og hylte og hadde kjempevondt i magen og helst ville ligge inntil hele tiden (men ikke i sjalet...), og så var det selvfølgelig den dagen vi skulle ha vaskehjelp i tillegg. Det medfølende blikket jeg fikk fra vaskehjelpa da hun kom ned i kjellerstua og sa at hun var ferdig kommer jeg aldri til å glemme. Heldigvis kom A hjem 15.30, og hadde han ikke gjort det av seg selv hadde jeg rett og slett beordret ham hjem. :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig søvnperiode i natt: 01.45-04.55. :sove: Trodde hun sovnet igjen med en gang etter amming nå, men i det jeg nesten hadde sovnet begynner hun å kave og vips eksploderte det i bleia. Vurderte et sekund å bare la det være... :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg vært mamma i to år! :hjerte:

Fineste toåringen startet dagen med å lage frokost til oss på lekekjøkkenet vi hadde sneket inn på rommet hennes i løpet av natta, det var stor suksess. Den store feiringen hadde vi på lørdag, så i dag er det nok feiring i barnehagen som blir høydepunktet. Og pannekaker til middag, selvfølgelig. ;) 

Tenk at jenta mi allerede har blitt to år. Store, lille S med mer energi enn begge foreldrene sine til sammen, et aktivitetsnivå som går de fleste en høy gang og det bredeste smilet jeg vet om. :hjerte: 

 

Noen stikkord om S 2 år: 

- Fremdeles en solstråle som nesten alltid har et smil på lur!

- Masse vilje og stadige raserianfall. Når hun blir sinna snur hun tvert og løper så langt hun kommer før hun kaster seg dramatisk ned på gulvet og hyyyyler. ;) Heldigvis går det raskt over!

- Hun har aldri ligget spesielt langt fremme språklig, men den siste uka har det skjedd en stor utvikling. Tydelig at hun har knekt en kode, og det kommer nye ord hele tiden. Bare under middagen i går kom det to nye ord: mett (før har hun bare vært ferdig) og møkkete. :hoho: Gleder meg SÅNN til hun blir enda flinkere og vi kan prate mer sammen, er så spent på alt hun har å fortelle!

- Motorisk er hun derimot langt fremme, og hun er både høyt og lavt og i full fart hele tiden. Er veldig glad hun er så aktiv, selv om det hadde vært deilig med en unge som lekte stille og rolig innimellom. ;) Mammaen hennes syns som regel hun er hakket for tøff og står stadig vekk med hjertet i halsen når ungen klatrer på alt og kaster seg utfor den store sklia både sittende og liggende og med hodet først, men blir stadig overrasket over hvor god kontroll hun har. Godt hun går i bhg så hun får utfolde seg litt uten en nervøs mamma i nærheten. ;) 

- Syns det er aller morsomst å være ute. Går ofte ut i gangen og tar på seg sko, og kommer inn i stua med våre sko og sier "ut!". :fnise: 

- Elsker sang og dans. Lenge sang hun kun med på de "enkle lydene", som "bæ, bæ" og "ja, ja" i Bæ bæ lille lam, men nå har hun sluppet seg litt mer løs og synger lydene slik hun tror de er. (Litt sånn som litt eldre barn gjør med engelske tekster.) Hun kan nok synge minst 30 forskjellige barnesanger, og er veldig fornøyd når vi setter på en gammel barnesang-cd i bilen. Akkurat nå er nok favorittene Bæ bæ lille lam, Blomster små og hjulene på bussen. :) I barnehagen danser de til Dovregubbens hall, så de siste dagene har hun kommandert oss til å sette på "Tålle!", og så har vi trampet og hoppet rundt i ring i stua. Kjempegøy, og litt skummelt helt på slutten. :hjerte: 

- Har god appetitt når det er noe hun liker, men er fort "ædi" når hun får servert grønnsaker. Favoritten er karbohydratkildene: potetbåter, pasta og hvit ris går ned på høykant mens kjøtt/fisk bare er sånn passe ok. 

- Elsker å legge seg om kvelden. (!) I senga har hun nemlig et helt arsenal av smokker, og hun ler en rå latter hver gang vi legger henne ned i senga og hun får en smokk i munnen og tre-fire i hånda. :fnise: 

- Veldig snill og grei storesøster som lyser opp når hun ser "bebi", stryker forsiktig på henne og er veldig opptatt av å gi henne smokken. Gjerne når T sover godt med lukket munn, da føler storesøster på kallet til å kjøre smokken inn i munnen hennes med full kraft. :P Prøver likevel å teste litt hvor hardt hun kan ta i henne og har null forståelse for hvor sterk hun selv er, så hun må overvåkes som en hauk når hun er i nærheten av T .

- Gir verdens beste koser! :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...