Gå til innhold

Skravletråd januar-februar 2016


Orchideae

Anbefalte innlegg

Ja, jeg blir fem timer unna sykehuset "mitt", men det er jo sykehus i nærheten der mamma og pappa bor også ja, så det er jo på en måte ikke så krise. Skal ha andre i bilen begge veiene også, så jeg blir ikke alene under kjøreturen, hvertfall. Både mamma og søstra mi har gått over med alle ungene. Spørs om jeg bare må satse på at jeg gjør det også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er ammebher uten spiler da? Støtter de like godt? Jeg føler at mange av de ammebhene jeg har sett på er så tynne, og føler ikke at de kommer til å støtte noe. Må vel bare vente og se hvordan puppene utvikler seg! 

Må spørre dere om råd med det samme. Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre nå i jula! Jeg går ut i permisjon 22. desember, og har veldig lyst til å feire jul hjemme sammen med mamma og pappa. Samboer må jobbe i jula, så han er ikke tilgjengelig for noen julefeiring. Mamma og pappa bor ca fem timers kjøring fra der jeg bor. Hadde dere tatt sjansen på det? Jeg greier ikke å bestemme meg..

Gode amme-bher uten spiler støtter godt opp. (jeg har nå størrelse f ca.) Dårlige derimot er vonde. Puppene blir jo ufattelig tunge akkurat i det melken kommer. 

Jeg tror kanskje jeg hadde tatt sjansen og dratt fremfor å feire jul alene. Det nærmeste sykehuset må jo eventuelt bare ta deg i mot. Jeg hadde hatt med meg fødebaggen i bilen, da. Hvor stor sannsynlighet er det for at noe skal skje akkurat 24 desember? Og det føles kanskje tryggere å være rundt noen enn å sitte alene hjemme? Så er det jo bare å alliere seg med en slik at det er en som er kjørbar, sånn i tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har akkurat vært hos jordmor, og vi fant ut at jeg skulle ta sjansen. Tar en undersøkelse noen dager før avreise, bare for å se om noe kan være i gang, og så krysser vi fingrene for at han holder seg inni der et par uker til :-) 

Ammebh er jaggu vanskelige enn jeg trodde.. Må utforske litt der tror jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med dere? Her har jeg nettopp vært på en ekstra UL for kontroll av vekstavvik og plassering av morkake. Storesøster var liten (2800g) da hun kom til termin, og siden jeg hadde hyperemesis både i dette og forrige svangerskap, ville de sjekke forholdene. Alt var fint, og lillebror ser ut til å bli større enn storesøster. Morkaka var også plassert for langt nede ved ordinær ultralyd, men den hadde nå strekt seg bort fra livmormunnen, så vaginal fødsel kunne bli mulig. Tommel opp for gode beskjeder!

Her ligger han for tiden i en miks mellom seteleie og tverrleie, og har gjort det så lenge jeg har kunnet merke hva som er hva av kroppsdeler. Hodet ligger og presser under høyre ribbein hele tiden, og bena veksler mellom å sparke nedover og ut til venstre side. Magen blir bred og rar, kan man si! Er 30+5 nå, og har blitt satt opp til utvendig vendingsforsøk i uke 35. Er litt usikker på om jeg ønsker å gjennomføre det, men timen ble altså satt. Jeg får også innvilget planlagt keisersnitt dersom jeg ikke ønsker å føde i sete. Om han fortsetter å ligge i tverrleie, blir det uansett KS. Håper virkelig han snur seg rette veien lenge før uke 35, og holder seg der! Har lite lyst til verken vendingsforsøk, setefødsel eller keisersnitt, det blir økt sjanse for komplikasjoner i alle tilfellene... Heldigvis for tidlig til å være skeptisk enda.

Ellers så har kvalmen endelig forsvunnet, og matlysten kommet tilbake! Juhu - endelig! :D Bank i bordet.

Hvordan er dagene deres for tiden?

Endret av finkel
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere? Her har jeg nettopp vært på en ekstra UL for kontroll av vekstavvik og plassering av morkake. Storesøster var liten (2800g) da hun kom til termin, og siden jeg hadde hyperemesis både i dette og forrige svangerskap, ville de sjekke forholdene. Alt var fint, og lillebror ser ut til å bli større enn storesøster. Morkaka var også plassert for langt nede ved ordinær ultralyd, men den hadde nå strekt seg bort fra livmormunnen, så vaginal fødsel kunne bli mulig. Tommel opp for gode beskjeder!

Her ligger han for tiden i en miks mellom seteleie og tverrleie, og har gjort det så lenge jeg har kunnet merke hva som er hva av kroppsdeler. Hodet ligger og presser under høyre ribbein hele tiden, og bena veksler mellom å sparke nedover og ut til venstre side. Magen blir bred og rar, kan man si! Er 30+5 nå, og har blitt satt opp til utvendig vendingsforsøk i uke 35. Er litt usikker på om jeg ønsker å gjennomføre det, men timen ble altså satt. Jeg får også innvilget planlagt keisersnitt dersom jeg ikke ønsker å føde i sete. Om han fortsetter å ligge i tverrleie, blir det uansett KS. Håper virkelig han snur seg rette veien lenge før uke 35, og holder seg der! Har lite lyst til verken vendingsforsøk, setefødsel eller keisersnitt, det blir økt sjanse for komplikasjoner i alle tilfellene... Heldigvis for tidlig til å være skeptisk enda.

Ellers så har kvalmen endelig forsvunnet, og matlysten kommet tilbake! Juhu - endelig! :D Bank i bordet.

Hvordan er dagene deres for tiden?

Han har jo fortsatt noen uker igjen å snu seg på, og har lest at mange snur seg rundt uke 32-34. Så krysser fingrene for at han skal snu seg snart :)

 

Med meg er det meste ganske rosenrødt egentlig, bortsett fra vanlige gravidplager, men jeg klarer å leve med det :) Uke 34+5 idag, så jeg kan vel kalle meg høygravid nå :) Fikk vite at han lå i hodeleie i uke 29, og virker som at han har ligget sånn siden det. Vet ikke om hodet er festet enda. Skal på kontroll imorgen, så får kanskje vite det da :) Kjente litt stikkinger i skjeden på en måte på lørdag, så lurer på om hodet festet seg da, eller om det var noe modning jeg kjente, eller om han rett og slett bare kom borti noen nerver,hehe.

Har også kjent bevegelser bare på høyre siden i flere uker, så han ligger tydelig vendt mot den siden og liker den siden best.

Tror nok livmoren min er litt skeiv og, men er ingen som har bemerka at det er noe problem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alt bare bra! 35+4 i dag, og nå har magen begynt å vokse i rekordfart! Føler meg plutselig diger, og har innimellom tendenser til vagging :-P Men formen er egentlig fin! Har dager der jeg kan sove fra morgen til kveld, og dager jeg raser rundt og gjør tusen ting. Har vært på tematreff om fødsel nå, det var veldig spennende :-) Er så heldig at vi har bosatt oss ett minutts gange unna sykehuset, så det er mulig vi vagger opp den dagen det blir fødsel. 

Han ligger med hodet ned og sparker stadig vekk ut til venstre. Treffer godt ved ribbeina nå!  Tror ikke hodet har festet seg enda da. 

Har begynt å vaske babyklær nå,og fikset litt småtteri :-) Fortsatt noen små greier som manglet, men jeg vil egentlig vente til etter jul, i tilfelle vi får noe av det som mangler. Ingenting vi absolutt må ha før han kommer heller, det viktigste har vi på plass! Mannen maser om at jeg skal pakke fødebagen nå da, han begynner å trippe litt :-P  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, kjenner igjen den vagginga :P Jeg bærer jo veldig innover, så magen min er ikke enorm, men er tydelig gravid, og jeg har småvagga litt i noen uker nå. Føles skikkelig rart egentlig :)

Formen varierer litt her fra dag til dag. Føler meg helt fin en dag, og neste dag vil jeg bare ligge inne å late meg hele dagen. Begynner nok også å bli litt hormonell nå, for igår begynte jeg nesten å gråte i butikken bare fordi at at jeg og mannen hadde en liten diskusjon om hva slags duk vi skulle ha til stuebordet,hehe!

Og er nok på tide å pakke fødebagen nå ja for oss som skal føde i Januar! Jeg skal gjøre det til uka. Har også litt småting igjen og kjøpe som jeg også skal gjøre til uka En ammebh blant annet. Får bare satse på en som er et par størrelser større enn jeg er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vi har ganske like mager, Shinigami! 

Haha, kjenner igjen den gråtinga altså.. I går begynte jeg plutselig å grine, fordi jeg skulle få besøk av ei venninne, og  jeg orka ikke å gjøre leiligheten skinnende ren og ryddig før hun kom! 

Har planer om å fikse fødebagen til uka jeg også. Har bare fire arbeidsdager igjen nå før det blir permisjon. Det er rart å tenke på altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner igjen det med gråtinga :fnise: 

Her skulle jeg gjøre i stand senga til Mini, og spurte mannen hvilket dynetrekk vi skulle ta på. Mannen mente vi skulle bruke Hakkebakkeskogen-dynetrekket, og jeg ble helt ute av meg fordi det ikke passet like godt til interiøret hverken på barnerommet eller vårt soverom som et enkelt hvitt et (ja, jeg vet jeg spurte mannen om hans mening, men jeg ville visstnok kun høre den dersom den matchet min egen :fnise: ) Mannen sa vi godt kunne ta det hvite, men jeg var allerede så opprørt at jeg bare måtte gå og legge meg :fnise: 

 

Jeg begynte også å gråte da jeg fikk lirket ut av mannen at han hadde planer om å kjøpe julegaven min i en sportsbutikk. Jeg strigråt fordi det at han skulle kjøpe treningsutstyr måtte bety at han ikke er fornøyd med kroppen min, og nærmest skjelte han ut fordi han skulle kjøpe gave ut i fra hans egne interesser og ikke mine. Det viste seg etterpå at han hadde planer om å kjøpe en pulsklokke til meg, og jeg trenger jo en klokke og har jo planer om å begynne å trene etter fødselen... :fnise: Tror ikke det blir noen pulsklokke på meg til jul nå, nei! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med dere? Jeg har kommet meg hjem igjen etter en uke hjemme hos mamma og pappa. Greit å være på plass i riktig by igjen! Nå er neste milepæl å komme seg over til 2016 med mini i magen :-) Han kan komme når han vil, så lenge han venter til neste år! :-P Akkurat vært hos jordmor, og alt står hvertfall bra til, og hun bekreftet at hodet har festet seg. Fikk melding for et par dager siden om at jeg hadde litt høye lever- og galleverdier, så nå må jeg vel inn og ta litt flere prøver. Men jeg tror ikke det er skyhøye verdier, og jeg klør bare sånn passe mye, så krysser fingrene for at det holder seg sånn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det fortsatt bare bra :)Helt enig i at babyene våre kan komme når som helst, bare de kommer etter nyttår.

Jeg har ikke merka noe til at det nærmer seg enda. Stakk litt i underlivet og hadde litt svakt nedpress noen kvelder for noen dager siden. Det har roet seg igjen de siste dagene. Eneste ellers er at jeg vet at hodet har festet seg. Så har jeg en del kynnere, men det har jeg hatt fra ganske tidlig i graviditeten, og de virker ikke noe særlig sterkere nå enn før. 

Ikke alle som merker noe særlig modning før fødsel er igang og da :)

Men som.sagt, så kan han gjerne holde seg inne til etter midnatt imorgen. Hvis han vil bli der inne et par uker til, så får han lov til det, men jeg gleder meg til å hilse på han snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får skrive her og nå at på lørdag, så bestemte lillegutt seg for  å komme ut i full fart et par uker før termin. Det ble en rask og ukomplisert fødsel, og frisk og fin bitteliten baby :)

Gled dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, gratulerer så mye, Shinigami! :strix:

 

 

(Jeg som bare tilfeldigvis stakk innom tråden etter lang tid, også har det kommet baby her, liksom! :sjokkbla:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Angua von Überwald skrev:

Oi, gratulerer så mye, Shinigami! :strix:

 

 

(Jeg som bare tilfeldigvis stakk innom tråden etter lang tid, også har det kommet baby her, liksom! :sjokkbla:)

Takk :)

Det kommer nok januar/februar-babyer som perler på en snor her snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er livet som mamma da, Shinigami? :)

Satser på at det dukker opp flere babyer her snart nå ja! Min viser foreløpig ikke tegn til å ville hilse på, men han bestemmer seg vel plutselig! Tok en telefon til føden i dag fordi jeg syntes det var så lite bevegelse (kjente på det i hele natt), men etter det bestemte han seg for å bli litt propell igjen :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt litt med ammingen, så har ikke kommet meg hjem enda :( men skal få dra hjem ikveld :) Har masse melk nå endelig, men nå har jeg litt for mye igjen da,hehe. Skikkelig vonde, tunge bryster! 

Bortsett fra det, så er han så nydelig :) Han er så vakker :) 

Og bare så du vet det, så kjentes det ikke ut som at han var på vei i det hele tatt dagen før han kom. Så plutselig kan det skje bare :)

Endret av Shinigami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bra det endelig har ordna seg så du får dra hjem da :) Blir godt å komme hjem, tenker jeg :) Lurer sånn på hvordan det kommer til å føles å komme hjem med baby, jeg :) Søstra mi sa det føltes som de gjorde noe galt da de tok førstemann med seg hjem fra sykehuset :P

Hehe, greit å vite! Vi er invitert bort på besøk på lørdag, så satser på at vi kommer oss gjennom det :) Men vi har sagt ja med et lite forbehold da, selvsagt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det føles rart at vi skal ta han med hjem, men nå er jeg skikkelig lei av å være her,hehe!

Kort fortalt om fødselsforløpet mitt, så våknet jeg opp for å tisse, og kjente at det rant masse da jeg reiste meg. Vannet som kom ut var lyserosa og lukta litt rart. Jeg hadde ingen smerter eller rier, så fikk beskjed av føden om å komme inn for en sjekk om morgenen bare, med mindre riene startet. Fikk svake menssmerter som kom innimellom et par timer senere, men var veldig svakt. 

 

På føden ble jeg undersøkt. Hadde da svake rier ca vært 10 minutt da. Ble sendt hjem igjen og fikk beskjed om at hvis ikke fødselen var igang innom 3 dager, så ble jeg satt i gang. På hkemveien, så fikk jeg innimellom kraftige rier, men de fleste var svake. Fortsatt hvert 10 minutt.

Prøvde å hvile hjemme, men under ettermiddagen  ble riene kjempevonde og økte plutselig i intensitet. Ringte føden og fink beskjed om å komme. Kom inn på syjehuset med store smerter og var vid åpen, så pressriene startet nesten med en gang etter at jeg ble undersøkt. Mindre enn ti timer senere var han ute :)

 

Var kjempevondt og brukte bare lystgass, men gassen hjalp masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det skjønner jeg godt!

Det vil jeg si var en rask fødsel ja :) Håper det kan gå like fort her også, men innstiller meg heller på en lang en.. Bor heldigvis bare ett minutts gange fra sykehuset, så det er fort gjort å dra dit hvertfall :)
Sykehuset mitt har ikke lystgass lenger, så jeg må finne andre midler for smertelindring. Greier ikke å bestemme meg for om jeg vil ha epidural eller ikke heller. Var først ganske bestemt på at jeg ikke ville ha det, men nå er jeg mer usikker. Får vel se når jeg kommer dit, kanskje. 

Sjekker nøye hver gang jeg går på do for tiden, like spent hver gang jeg reiser meg fra senga :P Merket du noe til at magen sank før fødselen, eller var den som vanlig? Alle sammen kommenterer det for tiden, så jeg forventer nesten å se at det synker snart, men det er kanskje ikke alltid den gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen min sank ikke før vannet hadde gått heller, så det gikk veldig fort unna med alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...