Gå til innhold

Skravletråd November og Desember 2015


Sapphira

Anbefalte innlegg

Takk for betryggende svar :klem: Vi har bestemt oss for tidlig UL i uke 12, så det blir spennende å se. Jeg føler meg jo gravid, selv om jeg har få symptomer, så jeg håper det bare er nerver her. Tror jeg har lest litt for mange "skrekk" historier :sjokkert:

Shoppedilla, koster virkelig tidlig UL der du bor så mye? Her koster det 600,- :danse: Hadde aldri vurdert det hvis det var så dyrt, tror jeg. Jeg er også student.

Idag har jeg møtt mammaen min, og det var kjempekoselig :hug: Vi snakket masse om baby og hva planene er framover. Gleder meg så mye til å bli mamma selv :rodmer:

Har lest litt for mange skrekkhistorier selv! Også tror jeg jo på at ting kan jinxes :P Så nå vet alt for mange det i mitt hode! Også sitter mannen og order med måten vi skal annonsere det på face etterhvert.

Den jeg blir anbefalt og som er nærmest koster 1600 kr mener jeg! Er jo helt vilt. Bor jo i Akershus som er såpass nærme Oslo at prisene blir påvirka. Fant en som tidligere har kostet 500 kr privat, men der tar de kun i mot henvisning nå. Jeg har et veldig godt forhold til legen min, så tenker at hvis jeg sier jeg er veldig bekymret for at jeg har mistet så får jeg kanskje den henvisning av henne. Håper i alle fall det!

Jeg snakker med mamma nesten daglig nå <3 Gleder meg skikkelig til å bli mamma selv! Så er det veldig betryggende å vite at vi har 6 så engasjerte besteforeldre! Er jo bare 4 som bor nærme nok til å kunne strekke ut en hånd titt og ofte, men de to andre gleder seg jo ekstremt de også :) Tror kanskje mine foreldre kommer til å tilby seg mest da de ikke er så ofte barnevakt for tantebarnet mitt. Der går det litt opp og ned hvor ofte de ser barnebarnet. Svigermor har for tiden sine barnebarn veldig mye rundt seg, så hun kan nok ikke stille opp så mye som hun kanskje ønsker.

En ting jeg har tenkt mye på og som vi har snakket om er at vi ikke ønsker å gjøre forskjell på besteforeldrene. Det er så viktig for meg at alle føler seg like viktig! Så vi skal passe på hverandre og tåle å høre at kanskje den ene bestemoren føler seg mindre brukt enn den andre. Så må vi gjøre noe med det :) Vet det fort kan bli at jeg strekker meg etter mine foreldre automatisk så det må jeg passe på :) Litt sånn koselig tenking også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler meg igrunn ikke gravid en gang jeg. Tror ikke det har gått helt opp for meg enda, selv om redebyggesyndromet slår til for fullt med jevne mellomrom :P Satser på at det dukker opp flere symptomer etter hvert, så får jeg bare nyte å "bare" ha ømme bryster til noe annet evt. skulle dukke opp!

Har alle dere fortalt det til noen (vet at en del av dere er en god del lengre på vei enn meg, så antar jo at dere har sagt det)? :) Her er det kun vi to som vet det, men må fortelle det til sjefen ganske fort pga. jobben min. Ellers venter vi nok til jeg nesten er 12 uker før vi sier det til noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg igrunn ikke gravid en gang jeg. Tror ikke det har gått helt opp for meg enda, selv om redebyggesyndromet slår til for fullt med jevne mellomrom :P Satser på at det dukker opp flere symptomer etter hvert, så får jeg bare nyte å "bare" ha ømme bryster til noe annet evt. skulle dukke opp!

Har alle dere fortalt det til noen (vet at en del av dere er en god del lengre på vei enn meg, så antar jo at dere har sagt det)? :) Her er det kun vi to som vet det, men må fortelle det til sjefen ganske fort pga. jobben min. Ellers venter vi nok til jeg nesten er 12 uker før vi sier det til noen :)

Vi har fortalt det til de 6 besteforeldrene :P Også har han fortalt det til et par kompiser og jeg ble avslørt av tre venninner :P Også har lillebror fått vite det fordi han for første gang ville sitte sammen med oss den dagen vi skulle fortelle mamma og pappa det :)

Satser på å fortelle alle andre det etter uke 12, eventuelt hvis vi får tidlig ul så blir det etter uke 13 :)

Jeg ville fortelle det til foreldrene våre tilfelle det går galt sånn at vi kan støtte oss på dem, og spesielt mamma for min del. Også klarte ikke han å holde munn ovenfor kompisene sine :P Er en kompis til som mest sannsynlig får vite det veldig snart.. Jeg syns det er skummelt at så mange vet det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt for mange skrekkhistorier selv! Også tror jeg jo på at ting kan jinxes :P Så nå vet alt for mange det i mitt hode! Også sitter mannen og order med måten vi skal annonsere det på face etterhvert.

Den jeg blir anbefalt og som er nærmest koster 1600 kr mener jeg! Er jo helt vilt. Bor jo i Akershus som er såpass nærme Oslo at prisene blir påvirka. Fant en som tidligere har kostet 500 kr privat, men der tar de kun i mot henvisning nå. Jeg har et veldig godt forhold til legen min, så tenker at hvis jeg sier jeg er veldig bekymret for at jeg har mistet så får jeg kanskje den henvisning av henne. Håper i alle fall det!

Jeg snakker med mamma nesten daglig nå <3 Gleder meg skikkelig til å bli mamma selv! Så er det veldig betryggende å vite at vi har 6 så engasjerte besteforeldre! Er jo bare 4 som bor nærme nok til å kunne strekke ut en hånd titt og ofte, men de to andre gleder seg jo ekstremt de også :) Tror kanskje mine foreldre kommer til å tilby seg mest da de ikke er så ofte barnevakt for tantebarnet mitt. Der går det litt opp og ned hvor ofte de ser barnebarnet. Svigermor har for tiden sine barnebarn veldig mye rundt seg, så hun kan nok ikke stille opp så mye som hun kanskje ønsker.

En ting jeg har tenkt mye på og som vi har snakket om er at vi ikke ønsker å gjøre forskjell på besteforeldrene. Det er så viktig for meg at alle føler seg like viktig! Så vi skal passe på hverandre og tåle å høre at kanskje den ene bestemoren føler seg mindre brukt enn den andre. Så må vi gjøre noe med det :) Vet det fort kan bli at jeg strekker meg etter mine foreldre automatisk så det må jeg passe på :) Litt sånn koselig tenking også!

Her bor vi veldig nært sambo sin familie (foreldre og søsken), mens nesten hele familien min bor to timer unna. Heldigvis ser vi dem relativt ofte da de noen ganger har ærend i nærheten. Håper også vi blir flinkere å besøke når babyen kommer. Det er også kjempeviktig for oss at det ikke blir gjort stor forskjell på besteforeldrene. Jeg håper mine ikke føler seg mindre viktige fordi de kommer til å se babyen minst, og vi skal gjøre vårt beste for å inkludere dem (i person eller via skype, etc).

Jeg føler meg igrunn ikke gravid en gang jeg. Tror ikke det har gått helt opp for meg enda, selv om redebyggesyndromet slår til for fullt med jevne mellomrom :P Satser på at det dukker opp flere symptomer etter hvert, så får jeg bare nyte å "bare" ha ømme bryster til noe annet evt. skulle dukke opp!

Har alle dere fortalt det til noen (vet at en del av dere er en god del lengre på vei enn meg, så antar jo at dere har sagt det)? :) Her er det kun vi to som vet det, men må fortelle det til sjefen ganske fort pga. jobben min. Ellers venter vi nok til jeg nesten er 12 uker før vi sier det til noen :)

Det tok litt tid før jeg og følte meg gravid, men nå kjenner jeg det selv om jeg har få symptomer. Jeg fortalte mamma om babyen da jeg var i uke 5, og vi fortalte sambo sin familie i uke 7+3. Det var egentlig ganske tilfeldig at mamma fikk vite først da jeg var hjemme på besøk da jeg fant ut om graviditeten. Vi planlegger å fortelle resten av familien min neste helg, da kommer jeg til å være i uke 9+3 :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kjennes ut som luftsmerter til tider. Men også mensensmerter. Jeg tåler jo ikke melk så av og til er bare magesmerter, magesmerter :P

Jeg skal til legen når jeg er i uke 8 så jeg klarer nok å vente til da tenker jeg :) Er ikke sånn hele tiden, eller hver dag. Det kommer innimellom. Er ikke veldig oppblåst heller, men lufter litt mer enn normalt :P

Krysser fingrene for at alt er bra og at alt går bra :)

Jeg drømte faktisk i natt at legen min hadde UL apparat på kontoret og at jeg fikk UL der :) Og da var det bankende hjerte. Eller skal jeg si hjerter? Var to i drømmen. Håper det er ett bankende hjerte der!

Vi har ikke råd til tidlig UL akkurat nå, så jeg håper på henvisning. Hvis ikke må vi faktisk bare vente til OUL. Akkurat nå som jeg er student så har vi ikke 1200-1600 å bare spytte ut en mnd =/ Tenkte at hvis jeg ikke får henvisning så kan jeg eventuelt ønske meg penger til det til bursdagen min. Har bursdag når jeg er ca 13 uker. Håper jeg kan ønske meg penger til vogn eller noe i stede da!

Høyrest jo ut som om det kan vera snakk om både luftsmerter og menssmerter då. Menssmerter er forresten også heilt normalt når ein er gravid, så lenge dei ikkje er veldig sterke, eller du får liknande smerter i ryggen også.

Krysser fingrane for at alt er bra med den lille i magen din, og at du er sanndrømt. :) Får håpa at du får henvisning frå legen, så du slepper å ønskja deg pengar til tidlig UL til bursdagen din.

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyest jo ut som om det kan vera snakk om både luftsmerter og menssmerter då. Menssmerter er forresten også heilt normalt når ein er gravid, så lenge det ikkje er veldig sterke, eller du får liknande smerter i ryggen også.

Krysser fingrane for at alt er bra med den lille i magen din, og at du er sanndrømt. :) Får håpa at du får henvisning frå legen, så du slipper å ønska deg penger til tidlig UL til bursdagen din.

Takk :) Kvalmen kom tilbake i ettermiddag :) Aldri vært så glad for å være kvalm! Er litt mer rolig akkurat nå også :) Bekymringene kommer og går vel, i mange år fremover!

Bruker å være sanndrømt så krysser fingrene for at jeg er det igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for betryggende svar :klem: Vi har bestemt oss for tidlig UL i uke 12, så det blir spennende å se. Jeg føler meg jo gravid, selv om jeg har få symptomer, så jeg håper det bare er nerver her. Tror jeg har lest litt for mange "skrekk" historier :sjokkert:

Mest sannsynlig er alt bra, sjølv om du har lite symptom. :) Eg har også minimalt med graviditetssymptom. Hadde aldri mistenkt at eg var gravid, viss eg ikkje hadde visst det.

Kunne godt ha tenkt meg å hatt litt fleire symptom, sånn at eg slapp å bekymra meg. Men eg får berre tru og håpa på at eg er heldig, og at alt er som det skal. Eg har jo ikkje hatt verken blødninger eller magesmerter, som kan tyda på at noko er gale. Så då er det ikkje så mykje anna å gjera enn å venta på UL ca i veke 7. Så må du ha masse lykke til med din ultralyd i veke 12. :klem:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Kvalmen kom tilbake i ettermiddag :) Aldri vært så glad for å være kvalm! Er litt mer rolig akkurat nå også :) Bekymringene kommer og går vel, i mange år fremover!

Bruker å være sanndrømt så krysser fingrene for at jeg er det igjen :)

Kvalme er jo eit veldig positivt graviditetstegn, så då kan du senka skuldrene litt igjen. :klem: Endret av Mirabella76
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoppedilla, vi har ikke fortalt det til noen. Eller, jeg har fortalt det til én venninne, men det er fordi jeg trenger noen å prate med om det går galt denne gangen og. Forrige gang ble jeg busta av to venninner fordi jeg ikke tenkte meg om da jeg stilte et spørsmål om jeg kunne spise det der! :murvegg: Det skal IKKE skje igjen. Liker heller ikke at for mange vet det.

Jeg er surrehue i utgangspunktet, men fader altså, når jeg er gravid!

Men fysioterapeuten vet det, og saksbehandleren min på nav, og jordmor og de på sykehuset. Snart får psykologen og legen min vite det og. Og sikkert de på UNN om jeg skal ha oppfølging fra nevrologiske der. Og sjefen etter uke 12, siden vi må planlegge hvor mye jeg skal jobbe til høsten. Men det er jo ikke familie og venner, liksom. Alle har taushetsplikt :fnise:

Om det går bra, tenker jeg vi forteller familien det på 17.mai, siden vi mest sannsynlig er samla med alle besteforeldrene :) I følge min kalender skal jeg være 12 uker 18.mai, og da synes jeg 17.mai passer fint :hjerte::flagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag er en liten milepæl for meg! :) Idag er jeg 6 uker på vei, og med det så er jeg forbi den dagen hvor forrige graviditet endte i SA. Det føles veldig godt :) Sånn ellers føler jeg meg ikke gravid. Kjenner nesten ikke menssmerter nedi der lenger, puppene er litt ømme, men ikke supervonde som de var. Det eneste som består er halsbrannen, og det er så jævlig! :P Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 12 uker i går, tida går så fort! Er fortsatt liv inni der og alt virker normalt, ingen blødninger denne gangen, så jeg er glad :D

Skulle på to korpsfester i helga. Den på fredagen droppet jeg og gikk hjem og la meg kl. ti. Tenkte jeg ikke måtte være så kjip så gikk på den i går. Var kjempehøy musikk og masse fulle folk, og jeg var kjempetrøtt, så jeg dro hjem igjen etter en halvtime... Tror ingen forstår helt hvor slitsomt det er å være gravid altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoppedilla, vi har ikke fortalt det til noen. Eller, jeg har fortalt det til én venninne, men det er fordi jeg trenger noen å prate med om det går galt denne gangen og. Forrige gang ble jeg busta av to venninner fordi jeg ikke tenkte meg om da jeg stilte et spørsmål om jeg kunne spise det der! :murvegg: Det skal IKKE skje igjen. Liker heller ikke at for mange vet det.

Jeg er surrehue i utgangspunktet, men fader altså, når jeg er gravid!

Men fysioterapeuten vet det, og saksbehandleren min på nav, og jordmor og de på sykehuset. Snart får psykologen og legen min vite det og. Og sikkert de på UNN om jeg skal ha oppfølging fra nevrologiske der. Og sjefen etter uke 12, siden vi må planlegge hvor mye jeg skal jobbe til høsten. Men det er jo ikke familie og venner, liksom. Alle har taushetsplikt :fnise:

Om det går bra, tenker jeg vi forteller familien det på 17.mai, siden vi mest sannsynlig er samla med alle besteforeldrene :) I følge min kalender skal jeg være 12 uker 18.mai, og da synes jeg 17.mai passer fint :hjerte::flagg:

Hadde jeg hatt en nær venninne så hadde jeg nok delt med hun! Men jeg har ingen jeg føler å dele det med. Det blir faktisk mammaen min. Hun snakker jeg med om det meste. Og skal en besteforelder få vite det må alle få vite det føler jeg :P Jeg har en storebror og ser hvor sårt mamma syns det er når hans svigermor får mye mer enn hun får. Så her skal det ikke gjøres forskjell på besteforeldrene fra dag 1 :P Jeg går helserelatert på skolen og vi er veldig innpå kroppene til hverandre der. Så hun ene hadde sett det på puppene mine, og når jeg da plutselig var så trøtt så skjønte hun den ganske kjapt. Så sa jeg at jeg var jo litt kvalm uten å tenke meg om. Da var jeg busta :P Også kan jeg ikke lyve for fem flate øre så måtte jo bare innrømme det!

Samboer tenker ikke over at vi kan miste tror jeg. Så han vil jo dele nyheten med alle allerede. Derfor har han nok fortalt det til to kompiser og en til får vite det snart. Om han ikke fikk vite det i går kveld.

På en måte greit, for de hadde nok skjønt det etterhvert. Han snakker jo med dem mens de spiller og da hører de stort seg meg veldig godt også.

Så koselig å fortelle det 17 mai :hjerte::hjerte::hjerte: Kan tenke meg familien blir glade da :laugh:

idag er en liten milepæl for meg! :) Idag er jeg 6 uker på vei, og med det så er jeg forbi den dagen hvor forrige graviditet endte i SA. Det føles veldig godt :) Sånn ellers føler jeg meg ikke gravid. Kjenner nesten ikke menssmerter nedi der lenger, puppene er litt ømme, men ikke supervonde som de var. Det eneste som består er halsbrannen, og det er så jævlig! :P Hehe.

Gratulerer med første milepæl! Vi satser på at alt går bra videre også :klem:

Var 12 uker i går, tida går så fort! Er fortsatt liv inni der og alt virker normalt, ingen blødninger denne gangen, så jeg er glad :D

Skulle på to korpsfester i helga. Den på fredagen droppet jeg og gikk hjem og la meg kl. ti. Tenkte jeg ikke måtte være så kjip så gikk på den i går. Var kjempehøy musikk og masse fulle folk, og jeg var kjempetrøtt, så jeg dro hjem igjen etter en halvtime... Tror ingen forstår helt hvor slitsomt det er å være gravid altså :P

Gratulerer med 12 uker! Så fantastisk :laugh:

Nei, ingen skjønner hvor trøtt man blir av å være gravid! Samboeren min begynner å bli litt lei av de sløve øynene mine :P

I dag var han søt og ga hunden mat så jeg kunne sove lenge da. Lenge ble til 9! Er jo en time lengre enn i går, som var 8 fordi hunden holdt på å dø av sult(trodde hun selv!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa, vet at svigermor blir overlykkelig. Er mer usikker på mine foreldre. Mamma er så bekymret for meg at det er slitsomt. Hun har også tidligere snakket om at det er vanskelig valg for oss, og at det kanskjerett og slett ikke er lurt at vi får barn. Men tror jo hun blir glad i ungen. Hun er jo helt på tuppa etter broren min sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahh, jeg gleder meg noe ekstremt til å se mine foreldres reakjson når vi forteller det! Det blir deres første barnebarn, og jeg tror ærlig talt ikke de forventer den nyheten helt enda :fnise: Men glade, det vet jeg at de blir :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke mine foreldre forventer noe sånt enda heller, og situasjonen er ikke helt optimal for barn, så er egentlig ganske nervøs selv om jeg vet at de blir glade. Må vel fortelle det i løpet av uka, skal jo på UL i morgen, så tror jeg sender et bilde/video, er litt pingle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er jeg 6 uker på vei. Tiden går så fort!! 😊 Jeg har nå fått svar på HCG prøvene mine. De gikk fra 4000 til 16000 på to dager! Legen sa dette var et godt tegn. Ellers skal jeg på ny UL i uke 8. Gleder meg til det. :) For en fin dag! Gar ellers ingen symptomer på graviditet. Har kun ømme pupper, men ingen kvalme eller noe. Heldigvis har det vært sånt med alle damene i familien min!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er lager en termingruppe på Facebook for oss med termin i desember 2015 :) gruppen er hemmelig, kan ikke søkes opp og ingen ser at man blir medlem. Vil du være med? Da må jeg legge deg til, send meg navnet ditt på pm så gjør jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er jeg 6 uker på vei. Tiden går så fort!! Jeg har nå fått svar på HCG prøvene mine. De gikk fra 4000 til 16000 på to dager! Legen sa dette var et godt tegn. Ellers skal jeg på ny UL i uke 8. Gleder meg til det. :) For en fin dag! Gar ellers ingen symptomer på graviditet. Har kun ømme pupper, men ingen kvalme eller noe. Heldigvis har det vært sånt med alle damene i familien min!

Så bra, tittentei :) Da jeg ble satt tilbake en uke på UL, synes jeg tida går saaaaaaaakte! :ler:

Fant ut i dag at jeg er 4 dager over da jeg mista sist! En liten milepæl :)

Er spent på neste UL.

Flere som har mareritt og generelt sover veeeeldig dårlig? :haar:

Jeg blir så paranoid om natta at jeg nesten ikke tør å gå og tisse engang! Selv om mannen min er der! Føler meg helt sprø. :blink: Det hjelper ikke akkurat på den manglende energien at jeg ikke får sove godt om natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lager en termingruppe på Facebook for oss med termin i desember 2015 :) gruppen er hemmelig, kan ikke søkes opp og ingen ser at man blir medlem. Vil du være med? Da må jeg legge deg til, send meg navnet ditt på pm så gjør jeg det :)

Jeg er litt skeptisk til å avsløre hvem jeg er til folk på forumet :P Og ihvertfall før vi har gått ut med nyheten til resterende familie og venner... Men kanskje når jeg har delt med de jeg ønsker :)

Så bra, tittentei :) Da jeg ble satt tilbake en uke på UL, synes jeg tida går saaaaaaaakte! :ler:

Fant ut i dag at jeg er 4 dager over da jeg mista sist! En liten milepæl :)

Er spent på neste UL.

Flere som har mareritt og generelt sover veeeeldig dårlig? :haar:

Jeg blir så paranoid om natta at jeg nesten ikke tør å gå og tisse engang! Selv om mannen min er der! Føler meg helt sprø. :blink: Det hjelper ikke akkurat på den manglende energien at jeg ikke får sove godt om natta...

Gratulerer med en milepæl :D Det er deilig da :D

Søvnen er litt sånn opp og ned.. Men jeg er veldig stiv i kroppen når jeg våkner, så sover nok ganske anspent. Det går greit å bevege seg rundt i leiligheten, men jeg fikk sånn lyst på biler og frukt i går kveld og skulle på butikken kvart på 11. Jeg gikk ned i kjelleren til bilen, og siden det er feil på sensoren der jeg kommer ned i garasjen så slår ikke lyset seg på der da. Vanligvis har jeg null problem med å kjøre en runde i garasjen når jeg har rygget bilen inn(for da er det lettest, utrolig trangt!) I går fikk jeg ikke meg selv til å gjøre det og knota frem og tilbake ca 3 ganger før jeg fikk bilen ut og kunne kjøre korteste veien ut av garasjen :P Jeg var skikkelig redd for å være i parkeringskjelleren som var så mørk!

Må legge til at når jeg er på skolens å drar jeg ekstremt tidlig og er vel første i parkeringskjelleren. Da er det også mørkt og jeg er ikke redd for å kjøre rundt da :P Har i alle fall ikke vært det før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, tittentei :) Da jeg ble satt tilbake en uke på UL, synes jeg tida går saaaaaaaakte! :ler:

Fant ut i dag at jeg er 4 dager over da jeg mista sist! En liten milepæl :)

Er spent på neste UL.

Flere som har mareritt og generelt sover veeeeldig dårlig? :haar:

Jeg blir så paranoid om natta at jeg nesten ikke tør å gå og tisse engang! Selv om mannen min er der! Føler meg helt sprø. :blink: Det hjelper ikke akkurat på den manglende energien at jeg ikke får sove godt om natta...

Jeg sov skikkelig dårlig de første nettene etter at jeg fant ut at jeg var gravid, men synes det går bedre igjen nå. Marerittene har jeg heldigvis sluppet unna enn så lenge! Jeg har til tider ganske heftige og rare drømmer fra før, så om det blir verre når man er gravid, så kan det bli spennende :P

Vi har bestilt tidlig UL nå, men det er jo leeenge til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...