Gå til innhold

Kaffemor og lillemann


kaffemor

Anbefalte innlegg

Den 31. mars 2016 at 0.23, juliane skrev:

80 ml! Det er jo omtrent det jeg klarer å pumpe fra en pupp det, hvis den ikke er sprengt. Du tuller virkelig ikke når du sier du har mye melk! :fnise: 

Jeg vet ikke hvor stort et måltid er når de er så små, men har hørt 90-120 ml som gjennomsnitt etter hvert. Men er nok forskjell på når på døgnet det er. S sluker i alle fall en flaske på 125 ml raskt de få gangene hun får flaske, men hun har sjelden fått tilbud om mer, så vet ikke hvor mye hun hadde spist da evt. 

Besøk av venninne på sykehuset! :daane: 

Haha ja det er ville tilstander :ler: Får fryst ned masse da, kun ved å amme og samle opp. Veldig greit! Men håper det stabiliserer seg snart. Litt kronglete å drive med melkeoppsamlere om man skal amme offentlig :P Men hjemme er det jo null stress! 

Hmm da tror jeg at jeg fryser ned i 120-130ml porsjoner :jepp: Greit å ha! 

Den 1. april 2016 at 9.02, murray skrev:

He he, kjenner meg igjen i det med hjertet i halsen på første trilletur utenfor heimen :P Ble inspirert av melkeprosjektet ditt og skal ut og kjøpe slik oppsamler etterpå. Her dumpes alt i ammeinnlegg som byttes ofte.

Vi introduserte også smokk tidlig, har ikke vært noe problem i forhold til ammingen. Smokken reddet meg på trikken her en dag :) Hun begynte å skrike på vei hjem og jeg hadde ikke lyst til å amme på trikken... Stappet i henne smokken og hun var fornøyd med den til vi kom oss hjem.

Jeg kjøpte faktisk egen stol til svigers skulle komme og bo her :P Orket ikke å sitte amme i sofaen sammen med dem. Plasserte den på et skjermet sted på stua og fikk ammet i fred der. 

Smokk er virkelig en drøm altså! Nettene er blitt såå mye lettere nå som smokken er introdusert og delvis akseptert! Fikk kjøpt litt tid i sted også, vi var i familiebursdag og han begynte å bli sulten akkurat idet vi skulle dra. Vurderte om jeg skulle amme i bilen før vi kjørte, men ga han smokken og han var fornøyd til vi kom hjem :) Deilig! 

Den 1. april 2016 at 10.07, FruN skrev:

Vi (les: tanta og mormora) ga lillemor smokken da ho var ti dager gammel :) Vi tenkte ikke så stort på det, og de skjønte ikke at vi hadde ventet så lenge :P 

Ja veldig deilig å ha introdusert den nå :) Og det har heldigvis ikke ødelagt for ammingen :strix: 

Den 1. april 2016 at 10.34, LilleMy1989 skrev:

Så flott at det virker!! Og utrolig kjekt med melk til overs ;) Du vet at du kan donere til prematuravdeling sant? Hvis du har til overs i fryseren og slikt :jepp: 

Ja det må være rart å tenke på at han fortsatt godt kunne vært inni magen en stund til :fnise: 

Ja, jeg hadde egentlig tenkt til å spørre om donasjon før jeg dro hjem fra sykehuset :jepp: Har hele veien tenkt til å donere om jeg var så heldig å få melk :) En av grunnene til at jeg kjøpte pumpe før fødsel også. Har flere venninner som jobber på nyfødtintensiven, og vet hvor dyrebar den melken de har er. Og at de alltid trenger mer! 

Den 1. april 2016 at 11.15, Sjela skrev:

Så bra at det går bedre med ammingen! Jeg visste ikke at det kunne bli så ekstremt med melka :fnise: Men det er som flere sier sikkert bare i en overgangsfase før det stabiliserer seg  :) Godt du fant noen oppsamlere som kunne hjelpe. Hvordan vet du forresten hvordan man skal fryse ned, holdbarhet på melka og alt det der? Får man full innføring på sykehuset? :klo: 

Haha ikke jeg heller :hoho: Tar jo helt av. Men i bunn og grunn et veldig luksusproblem :P Mye bedre å ha for mye enn for lite :P Selv om det kan bli ganske mye søl :ler: 

Får mye informasjon på sykehuset, men har lest mye på ammehjelpen.no :opplyser: Genial nettside! 

-----

Ååh nå begynner ammingen virkelig å gå seg til :strix: Det er så deilig! Nå er det ikke ofte det er kaving og grining ved puppen. Som oftest kobler han seg på greit med en gang, og spiser i vei :hjerte: Flinke lillegutt! Han spiser leeeenge av gangen da, holder gjerne på i 40 minutter :daane: Men så lenge han spiser og koser seg så er det helt greit. Er fortsatt ekstremt mye melk, så må kle av han før ammingen så ikke klærne hans blir gjennomvåte:P Men da får vi hud mot hud kos også, så det er bare kos egentlig (jeg sitter som oftest i bare BHen selv :ler: 

Vi øver stadig på nettene på liggende amming. Siden han spiser så lenge av gangen kan jeg bli litt utålmodig på natten :P Hadde vært greit å kunne amme liggende slik at jeg kunne få sovet litt mens han spiser :) Funker ca halvparten av gangene, så vi blir flinkere å flinkere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er utrolig heldig som har så mye melk. Jeg greide skvise ut 80 ml etter mye slit og strev med pumpa i går også får du ut 80 ml bare ved å amme! Det gjør det enkelt for deg å dra ut uten baby siden pappan kan mate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er virkelig ikke til å bli klok på alltid :laugh: Men godt å lese at det begynner å gå seg til. Det er ikke greit med problemer verken ene eller andre veien, særlig mtp produksjon. At noe så naturlig skal kunne være så komplisert :bond: 

Jeg drømmer om liggende amming på nattetid. Hun her kan også spise leeeenge av gangen, like før jeg tipper over i senga når jeg må sitte for å amme :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det går bedre og bedre med ammingen! Det var vel omtrent da L var på alder med lille din at det begynte å løsne her også. Og fy søren så mye melk du har! Det roet seg litt her etterhvert, nå bruker jeg bare ammeinnlegg, i starten måtte jeg også holde kopp foran og det bare rant og rant. Veldig positivt for å spare opp melk, men ikke fullt så enkelt hvis man skal bevege seg ut av huset! Så fint at dere trener på liggende amming! Her får vi det til en sjelden gang, men jeg synes det er vrient ... Vi sliter litt med å få til en stilling som hun får puste i samtidig som hun får spise :P Hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg lakk som en sil de første ukene etter fødsel. Det sprutet faktisk alle veier om jeg ikke brukte ammeinnlegg på det passive brystet. Denne gangen skal jeg sannelig kjøpe meg melkeoppsamler selv, var jo bøttevis som gikk til spille :tommelopp:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 4. april 2016 at 12.31, murray skrev:

Du er utrolig heldig som har så mye melk. Jeg greide skvise ut 80 ml etter mye slit og strev med pumpa i går også får du ut 80 ml bare ved å amme! Det gjør det enkelt for deg å dra ut uten baby siden pappan kan mate.

Ja, føler meg veldig heldig :jepp: Har fylt opp fryseren nå :ler: 

Den 4. april 2016 at 21.33, Favole skrev:

Amming er virkelig ikke til å bli klok på alltid :laugh: Men godt å lese at det begynner å gå seg til. Det er ikke greit med problemer verken ene eller andre veien, særlig mtp produksjon. At noe så naturlig skal kunne være så komplisert :bond: 

Jeg drømmer om liggende amming på nattetid. Hun her kan også spise leeeenge av gangen, like før jeg tipper over i senga når jeg må sitte for å amme :ler: 

Jeg også håper inderlig vi får til liggende amming etterhvert. Han spiser jo gjerne i 40 min av gangen, blir rimelig utålmodig på natten da.. Hadde vært deilig å kunne duppe av litt i løpet av de 40 minuttene :Gjesp: 

Den 5. april 2016 at 13.35, lille_frosk skrev:

Godt å høre at det går bedre og bedre med ammingen! Det var vel omtrent da L var på alder med lille din at det begynte å løsne her også. Og fy søren så mye melk du har! Det roet seg litt her etterhvert, nå bruker jeg bare ammeinnlegg, i starten måtte jeg også holde kopp foran og det bare rant og rant. Veldig positivt for å spare opp melk, men ikke fullt så enkelt hvis man skal bevege seg ut av huset! Så fint at dere trener på liggende amming! Her får vi det til en sjelden gang, men jeg synes det er vrient ... Vi sliter litt med å få til en stilling som hun får puste i samtidig som hun får spise :P Hvordan gjør du det?

Ja, hjemme er det ikke noe stress (kanskje litt på natten), men litt mer klin når man skal amme andre steder. Takk og lov for melkeoppsamlere :hjerte: Det har virkelig vært redningen! 

Sliter med det samme.. Det går rett og slett ikke om puppen er sprengt. Vi får det ikke så godt til vi heller, men de gangene det har funket har jeg ammet litt først sittende, for så å legge meg ned. Da er ikke puppen så sprengt, og han er allerede i gang. Men som oftest er liggende amming fortsatt litt for vanskelig :P Jeg sovner og våkner som oftest opp i en dam av melk :ler: Og med null oversikt om han har fått i seg noe mat i det hele tatt :P Så.. Må nok øve endel mer :hoho: 

Den 5. april 2016 at 17.12, Pyntestøv skrev:

Husker jeg lakk som en sil de første ukene etter fødsel. Det sprutet faktisk alle veier om jeg ikke brukte ammeinnlegg på det passive brystet. Denne gangen skal jeg sannelig kjøpe meg melkeoppsamler selv, var jo bøttevis som gikk til spille :tommelopp:

 

Melkeoppsamlere :hjerte: Anbefales virkelig! Vært redningen her :jepp: Og fryst ned 10 måltider ;) 

Den 7. april 2016 at 21.09, Mynona skrev:

Se her http://www.mammanett.no/baby/mat/morsmelk-bli-giver#_ga=1.48861166.912076424.1341510410  

Skrikende behov for morsmelk spesielt på Østlandet. 

Jaa leste det! Tenkte jeg skulle ringe på mandag for å få informasjon :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattamming er et snorkende kapittel uansett stilling har jeg funnet ut. Jeg dupper visst av uansett om jeg sitter eller ligger :P Men tolker den våte bleia hennes som et tegn på at hun har fått i seg noe :ler: 

Synes det er så flott at du vil donere melk altså :jepp: Sykehuset hvor jeg bor tar ikke imot, utrolig leit :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. april 2016 at 9.56, Favole skrev:

 Nattamming er et snorkende kapittel uansett stilling har jeg funnet ut. Jeg dupper visst av uansett om jeg sitter eller ligger :P Men tolker den våte bleia hennes som et tegn på at hun har fått i seg noe :ler: 

Synes det er så flott at du vil donere melk altså :jepp: Sykehuset hvor jeg bor tar ikke imot, utrolig leit :sukk:

Hehe lett å sovne ja :ler: nattamming er kjeeeedelig :Gjesp: 

Så leit at de ikke tar i mot! Litt dårlig synes jeg! 

Den 10. april 2016 at 12.26, Kokos skrev:

Utrolig flott at du vil donere melk, skikkelig supermamma! :hjerte:

Håper dere har en fin helg! :klem: 

Hehe veel vil ikke si det men :sjenert: Takk! 

Den 11. april 2016 at 17.30, lille_frosk skrev:

Så fint at du vil donere melk!! Alle skulle vært sånn som deg altså :)

:hjerte: 

Den 14. april 2016 at 20.31, Tekola skrev:

Håper uka har vært fin! Kjempebra at du ønsker å donere melk, det er virkelig en god gjerning, altså! :jepp: 

Siden jeg er for pinglete til å donere blod, får jeg donere noe annet :fnise: 

----

Hjelpes, jeg er virkelig dårlig til å oppdatere her fortiden :daane: Dagene bare flyr avgårde! Skremmende hvor fort tiden går! Donorprosjektet er dessverre blitt litt utsatt, for her har jeg og mini fått trøske/sopp. AU! Vonde greier! Men har snakket med sykehuset, så skal ringe dem når jeg er symptomfri, slik at vi kan sjekke om jeg kan donere :) Fortsatt mengder av melk her, så håper jeg får lov :) 

Lillemann ble 4 uker på mandag. Tenk at det er over 4 uker siden jeg fødte. Helt utrolig hvor fort det har gått, samtidig føles det ut som om han alltid har vært her. Han er så fiin :hjerte: 

Jeg veide han på fredag på helsestasjonen, da var han 3650, så han legger godt på seg! Veldig deilig! Ser at han har begynt å få litt tjukkere lår :nigo: Nå begynner endelig størrelse 50 å passe fint også :hoppe: Tidligere har han bare svømt i størrelse 50 :ler: 

Han er fortsatt en liten natteravn, men det har bedret seg mye! Nå sovner han rundt klokken 01. Så våkner han igjen mellom 02 og 03 for mat. Deretter igjen mellom 05-06 og 09-10. Vi er våkne nesten 1 time hver gang da, så er fortsatt ganske så trøtt :Gjesp: Han er en bedagelig liten tass, liker å ta seg lang tid med maten :fnise: Jeg virkelig elsker tiden mellom måltidet i 9tiden og frem til rundt 12. Da ligger vi å koser i sengen og han er såå våken og blid.  Fine gutten min!! 

Ellers er vi mye ute å triller i det fine vårværet. Når vi er hjemme skal han hele tiden ligge på meg å sove, så får ikke gjort så mye hjemme. Han liker ikke å ligge for seg selv :P Skikkelig koseklump :rodmer: Han elsker bæreselen da, så den bruker vi endel. Synes bare den er så vanskelig å få på seg alene, trenger egentlig hjelp :klo: 

Vi har fortsatt mye besøk, men nå som ammingen er helt på plass er det som oftest bare koselig :) I hvertfall når det er av min familie og mine venner :skratte: Da stresser jeg litt mindre enn når det er samboer sine venner og familie :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Så koselig å lese at dere begynner å få skikkelig dreisen på livet som familie! :) Kjenner at jeg begynner å glede meg til å få baby igjen selv snart! Så er det bare å gi slipp på alt som "skulle" vært gjort og heller innstille deg på mye sofatid med en liten en som sover på deg. iPad og Netflix hjelper på :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du skulle prøve bæresjal?? :klo: Jeg har allerede kjøpt og ser for meg å få veldig god bruk for det hvertfall :jepp: 

Gratulerer med 4 uker!! Tiden går virkelig fort og sikkert enda verre når baby er kommet :hjerte:

Så godt at nettene er bedre og at han spiser godt. Håper dere blir kvitt soppen fort (har lest at det er veldig vanlig?), høres ikke noe godt ut altså :( Enig med @Grastusta over her, alt annet kan vente :rodmer: 

Hvordan går det med deg etter fødsel da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også ha hjelp til å få på bæreselen (ergobaby), så den har jeg nesten ikke brukt. Pappan bruker den mye da, han bare slenger den på seg :P Hun sovner med en gang man tar den på, så vi bruker den ofte på kvelden når hun er veldig urolig.

Så bra at amming går så fint for dere og at han legger på seg :) Kos dere videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. april 2016 at 13.36, Grastusta skrev:

Så koselig å lese at dere begynner å få skikkelig dreisen på livet som familie! :) Kjenner at jeg begynner å glede meg til å få baby igjen selv snart! Så er det bare å gi slipp på alt som "skulle" vært gjort og heller innstille deg på mye sofatid med en liten en som sover på deg. iPad og Netflix hjelper på :nigo: 

Jaa baby er så herlig :hjerte: Nå er det ikke lenge til du også har en liten en igjen :hjerte::hoppe: 

21 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Kanskje du skulle prøve bæresjal?? :klo: Jeg har allerede kjøpt og ser for meg å få veldig god bruk for det hvertfall :jepp: 

Gratulerer med 4 uker!! Tiden går virkelig fort og sikkert enda verre når baby er kommet :hjerte:

Så godt at nettene er bedre og at han spiser godt. Håper dere blir kvitt soppen fort (har lest at det er veldig vanlig?), høres ikke noe godt ut altså :( Enig med @Grastusta over her, alt annet kan vente :rodmer: 

Hvordan går det med deg etter fødsel da? 

Jaa, har bæresele (ergobaby 360), som er samme opplegg :) Bruker den endel, men trenger hjelp til å få den på :P Må vel øve litt mer ;) 

Har også lest at sopp er veldig vanlig. Det høres jo veldig uapetittelig ut, men er visst ganske vanlig å få! 

Med meg går det fint, takk som spør :) Føler meg ganske normal nedentil, men troor jeg fortsatt har noe sting som ikke har falt ut enda. Jeg har ikke turt å se :skratte: Magen er fortsatt litt bolledeig, men sånn er det jo. Ingen fotballfrue her i gården :fnise: Tror nok jeg skal vente litt til med treningen, holder meg til trilleturer forløbig :jepp: Men har gått ned 11 kilo siden fødsel, så ammingen tar på! 

8 timer siden, murray skrev:

Jeg må også ha hjelp til å få på bæreselen (ergobaby), så den har jeg nesten ikke brukt. Pappan bruker den mye da, han bare slenger den på seg :P Hun sovner med en gang man tar den på, så vi bruker den ofte på kvelden når hun er veldig urolig.

Så bra at amming går så fint for dere og at han legger på seg :) Kos dere videre!

Haha samme her. Samboer får den til uten problemer :P J elsker også selen, sovner med en gang. Bruker den hver kveld :jepp: 

---

Jeg tror kanskje jeg har fløte i puppene :ler: Lillefis har lagt på seg nesten 1.2 kilo siden vi kom hjem fra sykehuset for fire uker siden!! Nå veier han 4020 gram :rodmer: Lille bolla mi! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hurra for fløtepupp (autocorrect sier fløtepudding, nesten det samme :P) :hoppe: 

God helg til dere :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) Da var det kanskje greit at du gikk opp nok under graviditeten likevel ;) Ting går seg nok til etterhvert både her og der! Stor påkjenning for kroppen hele greia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort svar fra mobil, men justerer du opp festene på den reimen som går over skulderbladene? Teit forklart, men jeg klarte ikke feste den selv fordi det ble for langt ned på ryggen. Så oppdaget jeg at de kunne dras høyere opp, og vips får jeg på selen selv. Litt kronglete, men det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aww, så koselig å lese om babytiden :rodmer: Vi kunne også tenke oss den bæreselen. Virker jo veldig praktisk så man får armene litt fri :) 

Fint med fløtepupp, matlyst og vektoppgang :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...