Gå til innhold

Anmeldt for nasking...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går var jeg i en vanlig kjedebutikk, og jeg kjøpte et par ting, men trengte noe ekstra som jeg ikke hadde råd til, så jeg var dum og la det i vesken. Dette var til verdi av under 200 kr.

Vekteren tok meg med inn på bakrom hvor jeg ble informert at butikken anmeldte meg.

Jeg var ærlig om det, og signerte et papir. Vekteren sa også at det jeg kunne forvente meg var enten en bot på et par tusen kr, og kanskje prikk på rullebladet. Han sa også at om politiet hadde masse å gjøre ville saken kanskje bli henlagt og mulig jeg ikke hørte noen ting.

Det jeg lurer på er om det er stor sannsynlighet for at jeg vil høre noe. Og eventuellt hvor lang tid, jeg bor ikke alene, så er redd foreldrene mine vil få se det før meg om det kommer brev. Det er i Oslo om det har noe å si, og jeg er over 18 år.

Har lest noen tidligere saker på dette, og forstår det kanskje vil være fristende å komme med dritt for dette, så vil bare si et par ting så kanskje flere vil ha forståelse for hvorfor jeg gjorde det. Dette er første gangen jeg har gjort noe slikt, og jeg skammer meg og angrer veldig. Jeg er veldig lei meg, og har ikke klart å fortelle det til mine foreldre, eller noen andre.

Må si at jeg ikke aner hva jeg tenkte med da jeg gjorde det, det ble bare veldig spontant. Jeg har gjort veldig mange dumme ting, dette er dog det dummeste, de siste månedene da jeg har vært veldig, veldig langt nede grunnet flere ting, og har egentlig møtt veggen. Dette er den første (og siste) idiotiske tingen jeg har gjort som har gått utover andre enn meg selv, forresten.

Så om noen vil poste kommentarer for å få meg til å føle meg verre, så la meg få si først at jeg tror ikke det er mulig å føle seg verre enn dette, så det har ingen effekt...



Anonymous poster hash: 322ae...8ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe...du drømmer. Vekteren sa selvfølgelig det han gjorde for å få deg til å skrive under uten å mukke. Så ble det enklere for han.

En tilståelsessak blir aldri eller sjelden henlagt. Null behov for videre etterforskning og saken går sin gang på samlebånd. Trenger kun et par underskrifter fra politiadvokat og domsapparat.

Hadde du derimot vært smart og nektet å tilstå (skrive under), så hadde derimot sjansen vært større for at saken ble henlagt. Spesielt om det er i et presset politidistrikt hvor andre viktigere saker hoper seg opp.

Jeg ble selv tatt for nasking og nektet å skrive under. Siden det ville få for store konsekvenser i forhold til utdanning senere hadde jeg ingenting å tape på det. Anmeldelsen ble henlagt. :-)



Anonymous poster hash: 79899...49a
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...du drømmer. Vekteren sa selvfølgelig det han gjorde for å få deg til å skrive under uten å mukke. Så ble det enklere for han.

En tilståelsessak blir aldri eller sjelden henlagt. Null behov for videre etterforskning og saken går sin gang på samlebånd. Trenger kun et par underskrifter fra politiadvokat og domsapparat.

Hadde du derimot vært smart og nektet å tilstå (skrive under), så hadde derimot sjansen vært større for at saken ble henlagt. Spesielt om det er i et presset politidistrikt hvor andre viktigere saker hoper seg opp.

Jeg ble selv tatt for nasking og nektet å skrive under. Siden det ville få for store konsekvenser i forhold til utdanning senere hadde jeg ingenting å tape på det. Anmeldelsen ble henlagt. :-)

Anonymous poster hash: 79899...49a

Åh, dette var kjedelig å høre.

Jeg ville egentlig bare være ærlig, siden jeg hadde så dårlig samvittighet for hva jeg hadde gjort, ville ikke gjøre det enda verre. Han sa også at om jeg ikke tilstod eller nektet for det, så ville politiet komme ned dit. Samt at jeg var ganske oppløst i tårer og klarte ikke tenke helt klart og egentlig bare ville ut derfra med en gang. :(

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette var kjedelig å høre.

Jeg ville egentlig bare være ærlig, siden jeg hadde så dårlig samvittighet for hva jeg hadde gjort, ville ikke gjøre det enda verre. Han sa også at om jeg ikke tilstod eller nektet for det, så ville politiet komme ned dit. Samt at jeg var ganske oppløst i tårer og klarte ikke tenke helt klart og egentlig bare ville ut derfra med en gang. :(

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Vel. Alle kan ikke være så kyniske som meg. :-)

Klart vekter+butikk sitter med gode kort på hånden når de fersker noen for nasking. De fleste er i sjokk og går med på alt. Det er jo helt menneskelig.

Når du sier Oslo..så er sjansen for å slippe unna god. Skjedde ihvertfall for meg. Jeg måtte vente hos vekter i en times tid før han ga opp og lot meg gå. Politiet hadde ikke tid til å komme. :-) Og skulle de kommet så måtte jo uansett saken ha gått gjennom rettssystemet, som igjen hadde vært en rell mulighet for henleggelse. Butikken leverte selvfølgelig inn anmeldelse, men den ble altså da henlagt for mitt vedkommende.

Uansett er dette ikke verden undergang! Det er lov å gjøre feil i livet.

Ps. Jeg nasket aldri noe mer etter dette.

Anonymous poster hash: 79899...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Alle kan ikke være så kyniske som meg. :-)

Klart vekter+butikk sitter med gode kort på hånden når de fersker noen for nasking. De fleste er i sjokk og går med på alt. Det er jo helt menneskelig.

Når du sier Oslo..så er sjansen for å slippe unna god. Skjedde ihvertfall for meg. Jeg måtte vente hos vekter i en times tid før han ga opp og lot meg gå. Politiet hadde ikke tid til å komme. :-) Og skulle de kommet så måtte jo uansett saken ha gått gjennom rettssystemet, som igjen hadde vært en rell mulighet for henleggelse. Butikken leverte selvfølgelig inn anmeldelse, men den ble altså da henlagt for mitt vedkommende.

Uansett er dette ikke verden undergang! Det er lov å gjøre feil i livet.

Ps. Jeg nasket aldri noe mer etter dette.

Anonymous poster hash: 79899...49a

Ja, jeg kommer aldri til å prøve på noe slikt igjen!

Men lurer fremdeles på ca hvor lang tid det vil ta før jeg får brev eller noe. Er så redd for at foreldre skal se det først, siden jeg ikke er hjemme så ofte, og om de ser jeg får noe fra politiet kommer de jo til å begynne å lure, kanskje til og med åpne den. Og de kommer til å bli så skuffet.

Også tenker jeg på fremtiden, om jeg får et rulleblad, og aldri kan dra til USA, eller få diverse jobber, og så videre. Var så apatisk i øyeblikket jeg gjorde det, nå bobler det over med alle disse bekymringene og skammen.

ts

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på, hvis jeg får bot for dette, betyr det da at det er på rullebladet også?



Anonymous poster hash: 322ae...8ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også lurer jeg på, hvis jeg får bot for dette, betyr det da at det er på rullebladet også?

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 79899...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kommer aldri til å prøve på noe slikt igjen!

Men lurer fremdeles på ca hvor lang tid det vil ta før jeg får brev eller noe. Er så redd for at foreldre skal se det først, siden jeg ikke er hjemme så ofte, og om de ser jeg får noe fra politiet kommer de jo til å begynne å lure, kanskje til og med åpne den. Og de kommer til å bli så skuffet.

Også tenker jeg på fremtiden, om jeg får et rulleblad, og aldri kan dra til USA, eller få diverse jobber, og så videre. Var så apatisk i øyeblikket jeg gjorde det, nå bobler det over med alle disse bekymringene og skammen.

ts

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

ta det med ro og pust ut nå :)

Anonymous poster hash: 00ecb...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil stå på rullebladet ditt i 5år, og det vil ha stoor betydning om du vil inn i luftforsvareret og lignene jobber, men ellers ikke stor betydning

jeg fikk en bot på 500kr fordi jeg var ærlig og beklaga.. venninna mi begynte å være spydig og frekk og møtte ikke opp så hu fikk bot på 1300.

saken går nok til konfliktrådet :)



Anonymous poster hash: 00ecb...ac9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer på rullebladet og betyr null jobb der rullebladet må være rent, ei heller tur til usa.

Anonymous poster hash: c045c...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer på rullebladet og betyr null jobb der rullebladet må være rent, ei heller tur til usa.

Anonymous poster hash: c045c...c70

Tull. Visum til USA er null problem. Nasking vises på vanlig politiattest i kun 2 år. Men vil for alltid være registrert på en uttømmende politiattest. USA krever ikke uttømmende politiattest for visum..

Anonymous poster hash: 79899...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg i en vanlig kjedebutikk, og jeg kjøpte et par ting, men trengte noe ekstra som jeg ikke hadde råd til, så jeg var dum og la det i vesk. Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Ja, dette var dumt av deg. Jeg ble tatt av en vekter en gang etter å ved en feiltakelse ha fått med meg en vare ut av butikken. Jeg var ikke klar over at jeg hadde den før vekteren stoppet meg. Jeg kan ikke beskrive følelsen, og vissheten om at jeg aldri ville bli trodd. Jeg fikk også beskjed om at jeg ille få en bot, men at det også var sannsynlig at saken ble henlagt. Dette er nå mange år siden, og jeg hørte aldri noe mer, så jeg regner med det ble henlagt. Men dette påvirket livet mitt i lang tid. Jeg ventet og ventet på å få et brev fra politiet. Jeg var livredd for at folk skulle få vite om det, da ville jeg blitt stemplet som uærlig og tyvaktig. Det finnes ingen måte å bevise at jeg ikke mente å ta med meg gjenstanden. At noen frivillig tar sjansen på dette, skjønner jeg ikke. Jeg ville heller ikke kunnet lede meg over en ting jeg hadde fått på uærlig vis.

Det tok flere år før jeg gikk på det senteret igjen, den aktuelle butikken eksisterer ikke lenger. Jeg prøver alltid å få kvittering på det jeg kjøper. Glemmer jeg det, kan jeg ikke gå inn på en butikk som fører samme type vare. Jeg tar ofte en sjekk i speilet før jeg går ut av klesbutikker, sjekker at jeg ikke har glemt noe jeg har prøvd på, eller at ikke noe henger fast. Jeg skvetter ofte når jeg hører alarmen. VELDIG ubehagelig når alarmen går fordi betjeningen ikke fjernet den ordentlig når jeg betalte. Har etter hvert begynt å slappe litt mer av, men det ligger ofte i bakhodet når jeg går i butikker.

Anonymous poster hash: 140fc...ddd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg kommer aldri til å prøve på noe slikt igjen! Men lurer fremdeles på ca hvor lang tid det vil ta før jeg får brev eller noe. Er så redd for at foreldre skal se det først, siden jeg ikke er hjemme så ofte, og om de ser jeg får noe fra politiet kommer de jo til å begynne å lure, kanskje til og med åpne den. ts Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Det er vel strengt tatt ulovlig å åpne posten til hjemmeboende barn over 18 uten deres tillatelse.

Anonymous poster hash: 140fc...ddd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men angrer du fordi du ble tatt? Om du ikke hadde blitt tatt, ville du gjort det igjen?



Anonymous poster hash: 49498...012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen unnskyldning for å stjele what so ever!

Anonymous poster hash: 5d6b9...1bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sannsynligheten for at saken ikke anmeldes eller blir henlagt er stor, men du kan sjekke med politiet om det er levert anmeldelse, hvis du er veldig urolig.

Hvis politiet ikke henlegger, er det mulig å få løst saken i konfliktrådet. Da har saken etter det jeg forstår, ikke konsekvenser for rullebladet.

Ler mer her.

http://www.ung.no/konfliktlosning/2258_Løs_konflikten_-_unngå_merknad_på_rullebladet.html

Anonymous poster hash: 3c197...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var dumt av deg. Jeg ble tatt av en vekter en gang etter å ved en feiltakelse ha fått med meg en vare ut av butikken. Jeg var ikke klar over at jeg hadde den før vekteren stoppet meg. Jeg kan ikke beskrive følelsen, og vissheten om at jeg aldri ville bli trodd. Jeg fikk også beskjed om at jeg ille få en bot, men at det også var sannsynlig at saken ble henlagt. Dette er nå mange år siden, og jeg hørte aldri noe mer, så jeg regner med det ble henlagt. Men dette påvirket livet mitt i lang tid. Jeg ventet og ventet på å få et brev fra politiet. Jeg var livredd for at folk skulle få vite om det, da ville jeg blitt stemplet som uærlig og tyvaktig. Det finnes ingen måte å bevise at jeg ikke mente å ta med meg gjenstanden. At noen frivillig tar sjansen på dette, skjønner jeg ikke. Jeg ville heller ikke kunnet lede meg over en ting jeg hadde fått på uærlig vis.

Det tok flere år før jeg gikk på det senteret igjen, den aktuelle butikken eksisterer ikke lenger. Jeg prøver alltid å få kvittering på det jeg kjøper. Glemmer jeg det, kan jeg ikke gå inn på en butikk som fører samme type vare. Jeg tar ofte en sjekk i speilet før jeg går ut av klesbutikker, sjekker at jeg ikke har glemt noe jeg har prøvd på, eller at ikke noe henger fast. Jeg skvetter ofte når jeg hører alarmen. VELDIG ubehagelig når alarmen går fordi betjeningen ikke fjernet den ordentlig når jeg betalte. Har etter hvert begynt å slappe litt mer av, men det ligger ofte i bakhodet når jeg går i butikker.

Anonymous poster hash: 140fc...ddd

Ja, tror nok jeg aldri skal gå inn dit igjen. Følte at jeg ble dømt hele veien hjem i går, som om alle kunne se på meg at jeg var skyldig i noe. Var ute i dag også, og det var vektere over alt, for en grusom følelse. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg kommer til å slappe av litt mer etter hvert, men akkurat nå klarer jeg ikke beskrive skammen, det er så ille...

Men angrer du fordi du ble tatt? Om du ikke hadde blitt tatt, ville du gjort det igjen?

Anonymous poster hash: 49498...012

Skammen for at jeg ble tatt er størst. Samvittigheten kjente jeg i det jeg hadde betalt de varene som jeg kjøpte, og var på vei ut, og visste at "jeg stjeler nå..". Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg hadde klart å bruke det stjålne om jeg hadde sluppet unna med det, så nei, det hadde nok ikke skjedd igjen. Og kan med 100% sikkerhet si at nå skjer det i hvert fall aldri igjen!

Sannsynligheten for at saken ikke anmeldes eller blir henlagt er stor, men du kan sjekke med politiet om det er levert anmeldelse, hvis du er veldig urolig.

Hvis politiet ikke henlegger, er det mulig å få løst saken i konfliktrådet. Da har saken etter det jeg forstår, ikke konsekvenser for rullebladet.

Ler mer her.

http://www.ung.no/konfliktlosning/2258_Løs_konflikten_-_unngå_merknad_på_rullebladet.html

Anonymous poster hash: 3c197...c9f

Tusen takk for svar. Jeg håper selvsagt saken blir henlagt, selv om jeg synes jeg fortjener straff, men har det så fryktelig dårlig økonomisk for tiden, at jeg får bare håpe på det beste akkurat nå. Det jeg er mest redd for er jo rullebladet, så skal lese mer om konfliktrådet :)

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at saken ikke anmeldes eller blir henlagt er stor, men du kan sjekke med politiet om det er levert anmeldelse, hvis du er veldig urolig.

Hvis politiet ikke henlegger, er det mulig å få løst saken i konfliktrådet. Da har saken etter det jeg forstår, ikke konsekvenser for rullebladet.

Ler mer her.

http://www.ung.no/konfliktlosning/2258_Løs_konflikten_-_unngå_merknad_på_rullebladet.html

Anonymous poster hash: 3c197...c9f

Hehe. Du er helt på villspor. En kjedebutikk som skal gidde å bruke tid på å gå i konfliktrådet for en myndig person som har nasket? Det er så langt unna virkeligheten du kan kommer. For en 15-16 åring ja...kanskje..

Politiet henlegger? Henlegge en tilståelse? Politiet henlegger kun saker de må etterforske. At saken allerede er anmeldt er allerede bekreftet av ts.

Butikkene er drittlei av naskere som lopper dem for millioner i løpet av et år og har en ganske så konsekvent hard linje om å anmelde slike forhold.

Greit nok at du prøver å muntre opp ts. Men en fordel med en viss realisme her..

Anonymous poster hash: 79899...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Du er helt på villspor. En kjedebutikk som skal gidde å bruke tid på å gå i konfliktrådet for en myndig person som har nasket? Det er så langt unna virkeligheten du kan kommer. For en 15-16 åring ja...kanskje..Politiet henlegger? Henlegge en tilståelse? Politiet henlegger kun saker de må etterforske. At saken allerede er anmeldt er allerede bekreftet av ts.Butikkene er drittlei av naskere som lopper dem for millioner i løpet av et år og har en ganske så konsekvent hard linje om å anmelde slike forhold.Greit nok at du prøver å muntre opp ts. Men en fordel med en viss realisme her.. Anonymous poster hash: 79899...49a

TS skriver: "Jeg var ærlig om det, og signerte et papir. Vekteren sa også at det jeg kunne forvente meg var enten en bot på et par tusen kr, og kanskje prikk på rullebladet. Han sa også at om politiet hadde masse å gjøre ville saken kanskje bli henlagt og mulig jeg ikke hørte noen ting. "

Jeg skjønner hva du sier, du er muligens selv butikkeier? Men hverken du eller jeg vet om denne butikken virkelig har anmeldt forholdet, eller hvordan politiet vil forholde seg til en eventuell anmeldelse. I verste fall får TS bot og kanskje en prikk på rullebladet, og mer er det vel ikke å si om denne saken.

Anonymous poster hash: 3c197...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...