Gå til innhold

Appelsinjuice prøver på clementin...


appelsinjuice

Anbefalte innlegg

Åh, så spennende med smaksprøver! Disse nettene har jeg sett flere mødre har brukt og de er jo kjempesmarte. Må skaffe meg det etterhvert når den tid kommer :) 

Har han klart å rulle rundt allerede?! :hakeslepp: Så flink da gitt. Virkelig moro å følge med på utviklingen. Håper du er flink til å notere i en babybok eller sånt. Er så koselig å ha som minne :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, så flink til å snu seg :) Er så gøy med smaksprøver ja :) Sånt nett hørtes veldig smart ut ja! Ble det morsomme grimaser da han spiste grøten da? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. mai 2016 at 12.54, Sjela skrev:

Åh, så spennende med smaksprøver! Disse nettene har jeg sett flere mødre har brukt og de er jo kjempesmarte. Må skaffe meg det etterhvert når den tid kommer :) 

Har han klart å rulle rundt allerede?! :hakeslepp: Så flink da gitt. Virkelig moro å følge med på utviklingen. Håper du er flink til å notere i en babybok eller sånt. Er så koselig å ha som minne :) 

Fruktnettet er kjempesmart, vi fikk det i babyshoweren til Lillegutt :) Det blir lett litt søl, da :fnise: 

Manuellterapeuten mente at Lillegutt hadde fått en treg start pga. låsningene i nakke og hofte, og sa han kanskje behøvde litt mer tid for å finne tærne sine og rulle rundt. Så langt ser det ikke ut som om det stemmer, vi ser en tydelig utvikling for hver dag som går :) Manuellterapeuten viste oss hvordan vi kunne lære han å rulle rundt selv (legge han på ryggen, løfte beina opp og inn mot kroppen og vippe han til siden mens vi holder trykk på hoften hans og evt. holder skulderen hans oppe med den andre hånda) og da tok han det nesten med en gang :) 

Jeg er ikke noen fan av babyboka vi kjøpte (babykrøniken eller noe sånt), så jeg noterer kun på ipad'en, mobilen samt her i dagboka (som jeg har planer om å skrive ut og legge inni babyboka når jeg kommer så langt) I og med at ipad'en er temmelig gammel og alt har en sprekk i skjermen etter å ha blitt mista i bakken en gang for mye kjennes det ikke ut som et særlig sikkert system :fnise: 

 

Den 20. mai 2016 at 13.22, Shinigami skrev:

Oi, så flink til å snu seg :) Er så gøy med smaksprøver ja :) Sånt nett hørtes veldig smart ut ja! Ble det morsomme grimaser da han spiste grøten da? :fnise:

Ut i fra ansiktsuttrykket hans skulle man nesten tro vi fôret han med gammel kattemat :fnise: 

Det som har fungert best hittil er å gi han litt store biter av ting han selv kan putte i munnen for å smake på. Da får han stort sett ikke noe i seg, men han får i alle fall smakt, og det er jo hele poenget så tidlig :blomst: 

Hittil har han fått smake på fruktmos, risgrøt med grønnsaker, banan, mango, mos av gulrot og potet samt en stor bit gulrot. Sistnevnte var rå, men vi var ikke redde for at han skulle sette det i halsen da han hittil kun putter ting i munnen for å sutte på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var Lillegutt med meg og onkelen sin for å hilse på valpen onkelen skal få snart. Mammaen til valpekullet ble overlykkelig av å hilse på Lillegutt, og ga han et stooort hundekyss midt på munnen :fnise: (vi er åpenbart ikke særlig bakteriefobe her i huset, og tenker at den eneste grunnen til at Lillegutt ikke har blitt overøst med hundekyss tidligere er fordi den vesle frøkna her i huset ikke deler de ut sånn uten videre :fnise: ) 

I morgen skal vi ta babybilder av Lillegutt. Jeg tenkte egentlig jeg skulle forsøke å finne en fin kurv eller lignende som han kan sitte oppi når han blir fotografert, men jeg vet ikke helt hvor jeg kan finne en passelig stor kurv og vet ikke om jeg gidder å dra noe sted i dag. Lammeskinn og noen fine ulltepper får holde :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 For ikke lenge siden hadde Lillegutt så fin soverytme. Han sovnet ca. kl. 22 i stua med oss, og sov til ca. 05 med mindre han våknet da vi la han i senga si og fikk mat da vi la oss rundt midnatt. Fikk han mat da sov han til ca. 07. Våknet han for mat kl. 05 ammet jeg han liggende og han sovnet igjen med en gang i senga vår. 

I det siste har han våknet mellom 04.30 og 05 uansett om han får mat når vi legger oss eller ikke, og sovner ikke igjen. Tar jeg han over i senga sammen med oss ligger han bare og kaver og sparker meg i knærne :P Legger jeg han tilbake i senga si ligger han våken, sparker av seg dyna, leker med tærne sine og skravler (joda, det er veldig koselig, men jeg blir så trøtt :fnise: ) 

Jeg har gått rundt i halvsøvne den siste uka, og i natt kom jeg meg ikke i seng før kl. 02. Pappaen og Lillegutt hadde alt lagt seg, men jeg bruker litt ekstra tid på badet :fnise: Da Lillegutt våknet kl. 05 var mammaen absolutt ikke klar for å våkne, og bortsett fra en liten power nap har han ligget og kavet siden da. 

I og med at jeg er så trøtt skulle jeg nesten ønske vi ikke hadde babyfotografering i dag. Lillegutt må få et bad først siden jeg har smurt hodebunnen hans med Bepanthen pga. spedbarnsskruven (den forsvinner når vi smører men kommer bare tilbake, og nå er jo hele håret hans innsmurt i krem :fnise: ) samt at vi skal ta familiebilder også og jeg ser jo ut som om jeg ikke vet hva søvn er :fnise: 

Jaja, det er vel en del av sjarmen ved å ha små barn :fnise::hjerte: 

Lillegutt sitter i vippestolen sin ved siden av meg på badet (og nå bæsjet han akkurat, så jeg vedder på at trekket til vippestolen må i vaskemaskinen igjen. Den er nesten mer til vask enn den er i bruk :fnise: ) og jeg har akkurat fortalt han at han bare må vekke mammaen og pappaen sin så mye han har lyst når han behøver mat, trøst eller bare litt kos  :):hjerte: Når han blir stooooor gutt, derimot, da må han sove natten igjennom ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sier det samme som deg når de gjelder hundekyss :) De få gangene hunden har kysset lillegutt, så reagerer vi over at det er søtt bare.

Jeg tror kanskje det med babyer som våkner grytidlig og er veldig pratsomme må være en fase rundt denne alderen. Har hatt noen sånne netter selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag var det babyfotografering. Vi rakk tre forskjellige antrekk før Lillegutt ble lei. Jeg rakk aldri å kjøpe noen kurv å ha han oppi før han ble lei, men så meg ut en kurv vi har noen duker oppi som kunne passe, men kom aldri så langt at jeg fikk hentet den. Alle bildene ble derfor tatt på lammeskinn, med en hvit duk bak for å lage et provisorisk fotostudio. Jeg gleder meg til å se resultatet :) Det ble tatt ca. 300 bilder, men de fleste av de får vi visstnok ikke se. Jeg vil i grunn ha alle, men må jo respektere at fotografen kun ønsker å dele de bildene han syntes ble bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det en syund siden jeg har skrevet her. Lastet ned en dagbokapp på telefonen og begynte å bruke den i stedet (også glemte jeg den litt bort også :fnise: )

Det er fortsatt bare kos og moro med Lillegutt. Han er så fin og skjønn og nydelig, både pappaen og jeg er helt ville etter han :hjerte: 

Siden sist har jeg shoppet en hel haug med mer eller mindre nødvendige ting til babyen; En Babybjörn vippestol til (det ble jo krise hver gang stolen var ute av drift pga. "uhell" :P), Babybjörn reiseseng, Aerosleep madrass og overmadrass til sprinkelsenga, masse klær fra Lilleba (og litt fra andre steder), lekegrind med teppe, Aeromoov setetrekk til bilsetet, dyne og tre sett sengetøy til sprinkelseng, trappegrinder av "rullgardin"-typen, UV-telt med lekematte og et hav av leker. 

Jeg tror hele tiden at vi har alt vi behøver og at jeg nå kan roe ned shoppingen, men så dukker det opp noe vi bare "må" ha :fnise: 

Bedside crib'en kan bare brukes opp til 9 kilo, og Lillegutt veier 8,27 kilo nå (og er 69,5 cm. lang) så til helgen skal vi kjøpe sprinkelseng, skap til barnerommet og ei hylle til å ha bøker og lekekasser i. Jeg er ikke helt klar for å flytte han ut av soverommet vårt enda, så forhåpentligvis får vi plass til sprinkelsengen ved siden av vår seng. Vi tenker å ta av den ene siden på sprinkelsenga og feste den til vår seng på samme måte som bedside crib'en. 

Lillegutt har snudd seg fra rygg til mage i noen uker nå, og det er bare moro og kos med han. Jeg gruer meg masse til permisjonen er over. Orker ikke en gang tanken på å ikke få være sammen med han hele dagen. :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå er permisjonen min over, i morgen må jeg tilbake på jobb. Tiden med Lillegutt har gått så utrolig raskt! Det har uten tvil vært den lykkeligste tiden i mitt liv, og i dag har jeg grått. Flere ganger. Kjenner meg så trist over at jeg fra nå av ikke lenger får tilbringe hele dagen sammen med den fantastiske lille gutten vår :hjerte: Snart skal han i barnehage og barnehagetantene kommer til å tilbringe mer tid sammen med han enn jeg får. Det er sårt. Jeg skulle så inderlig ønske jeg hadde spart mer penger slik at jeg kunne vært hjemme med han litt til. Han behøver jo faktisk ikke pysjamaser til en halv formue per stykk, han behøver mammaen sin :hjerte: Og mammaen hans behøver han :hjerte: 

Det gjør meg trist at den fantastiske tiden hvor vi har fått tilbringe hvert minutt sammen er over, og at jeg kanskje ikke er der når han tar sine første skritt. 

Jeg er takknemlig for at jeg bor i et land som har gitt meg muligheten til å være hjemme så lenge, men jeg skulle så inderlig ønske meg litt mer tid sammen med gutten vår :hjerte: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag tilbake på jobb og savnet etter Lillegutt var akkurat like stort som forventet :hjerte: Har bestemt meg for å forsøke å spare opp så mye penger som mulig for å kunne ta ulønnet permisjon etter mannens permisjon er ferdig, for å kunne være hjemme med Lillegutt. Så nå er det shoppestopp, kun absolutt nødvendige ting skal kjøpes inn fra nå av. Jeg skal begynne å spise billigere, hva som helst for å spare opp litt penger slik at jeg kan være hjemme med den viktigste personen i livet mitt. 

Mannen og jeg har diskutert litt når vi skal begynne å prøve på en lillebror eller lillesøster til Lillegutt, og mannen mente vi hadde bestemt oss for å begynne å prøve i april slik at det blir 2 år i mellom barna (hvis vi er så heldige at vi kan få flere) Jeg er fortsatt litt i tvil, siden jeg var i såpass dårlig form sist jeg var gravid, og jeg er redd for å ikke klare å ta meg av Lillegutt dersom jeg blir skikkelig dårlig. Dessuten vil jo ikke et nytt barn hjelpe meg med å kunne være lenger hjemme med Lillegutt (som er mitt ultimate mål akkurat nå) da han antageligvis vil foretrekke å være i barnehagen og leke med andre barn når han er 2 år. Dessuten blir det sikkert ikke særlig artig for han å være hjemme med en mamma som har et spedbarn som henger i puppen, og jeg føler jo også at jeg skylder et eventuelt nytt barn min udelte oppmerksomhet slik som Lillegutt har fått til nå. Så det er litt vanskelig å bestemme seg. Akkurat nå er jo fokuset mitt 100% på den vesle gutten min, og hva som er best for han. 

Jaja, vi får se hva fremtiden bringer. Kanskje vi burde forsøke på et barn til nå med en gang, og være hjemme med Lillegutt frem til permisjonen med neste barn er over ? Det er kanskje ikke noen god ide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå har vi begynt å prøve på nr. 2 :blomst: 

Lillegutt er en herlig 1-åring som er høyt og lavt :hjerte: Planen om å være hjemme noen måneder etter fars permisjon ble ikke noe av. Ikke fordi jeg ikke ønsket det, men av økonomiske hensyn. 

Praktisk sett hadde det vel kanskje vært enklest om det tar litt tid før det klaffer denne gangen, slik at vi kanskje får barnehageplass rett etter permisjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her har det fortsatt ikke klaffet. 

Kjøpte en gravid-jakke til vinteren på salg og tenkte akkurat at vi må jo ha en Tripp Trapp stol til dersom vi er så heldige å få er barn til, men så langt har det blitt med drømmen. Jaja... Får krysse fingrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 19.6.2017 den 15.11, Dragoste skrev:

Lykke til, satser på at det klaffer veldig snart! :yvonne:

Takk :) 

Akkurat nå vet jeg faktisk ikke om det har klaffet eller ikke. Husker ikke datoer og sånt, men syntes det er litt lenge siden jeg har hatt shark week ? Men tør ikke teste for jeg er redd for skuffelse... 

I det siste har humøret vært litt ustabilt og den siste uka har jeg våknet hver natt av at jeg må veldig på do og blæra kjennes ut som om den skal sprenge. Jeg er kanskje litt småkvalm også, men det kan jo bare være symptomjakt :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har små barn og er oppe kl. 05.50 og lurer på hvorfor i huleste Rema ikke åpner før kl. 08 på lørdager... #denfølelsen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dragoste

Du bør laste ned en app der du kan plotte inn når du får mensen, så blir det enklere å huske 😊 Da får du også vite når sånn ca EL er, sykluslengde osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Dragoste skrev:

Du bør laste ned en app der du kan plotte inn når du får mensen, så blir det enklere å huske 😊 Da får du også vite når sånn ca EL er, sykluslengde osv 

Jeg gjorde det forrige gang, men nå som vi har et barn er hverdagen såpass hektisk at det ikke slo meg en gang at jeg burde følge med på datoene :P 

Det eneste holdepunktet jeg har på datoer per nå er at jeg skrev i denne dagboka at det ikke hadde skjedd noe enda 6. juni. Jeg tror jeg hadde shark week en liten stund før det ? Så da er det kanskje for tidlig å teste da. Mulig jeg bare driver med symptomjakt igjen. Gidder i alle fall ikke teste enda for jeg er redd for skuffelsen :P Men jeg kjenner meg litt småkvalm og uggen for tiden. Jaja, vi får se. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klaget litt over at jeg har vært småkvalm i helga, så nå tror mannen også at jeg er gravid. "Jammen det er fordi du er gravid" sa han i dag morges. Jeg har fortsatt ikke testet. Tør liksom ikke, føler at fallhøyden for skuffelse er for stor... Dessuten kan jeg kose meg med en kaffekopp med god (?) samvittighet så lenge jeg ikke vet :P 

Tror noe av grunnen til at jeg ikke vil teste er fordi jeg ikke vil at noen skal vite det om det har klaffet. Flere på jobben min vet at vi prøver, og jeg vil helst ikke at nyheten skal nå sjefen min før nærmest mulig permisjon pga. måten jeg ble behandlet på sist. Og noen i familien er i omgangskrets med noen fra jobben min, så jeg er redd for at nyheten skal lekke derifra... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har både mannen og jeg blitt såpass innstilt på at jeg er gravid at nå tør jeg i alle fall ikke teste :P Fallhøyden har blitt for stor. Eeep! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...