Gå til innhold

LoveTrain og LilleToget


LoveTrain

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye!! Så godt å høre at opplevelsen ble god! Og så utrolig at den lille gutten plutselig er ute i verden nå :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk alle sammen! 😊

Da er vi endelig hjemme, og det er en skrekkblandet fryd. Gruer meg skikkelig til natten, for jeg får ikke sove. Er livredd han skal slutte å puste. Vi får heller ikke til ammingen, så det er en del styr :( Vi hadde en god natt nr. 2 hvor han klarte å die 3x10min. Ellers kobler han seg på, tar tre tak, og så hyler han som om det er tortur. Jeg har heldigvis fått melk, så jeg pumper og gir på kopp. Men syns det er fryktelig tungt å ikke kunne gi han den nærheten amming gir, og det blir mye tårer på oss begge. Vi har hatt god oppfølging på barsel, og de finner ikke noe "feil" med noen av oss. Vi har prøvd alle stillinger, sprøyte inn mm slik at han blir lurt til å tro det renner bedre, håndmelke/pumpe litt først, tulipangrep til brystet er mykt, osv. De trøster meg med at det sikkert løsner når melken flyter bedre, men ikke vet jeg. Syns det er hjerteskjærende å se ham gape og smatte på jakt etter brystet, og så går det bare ikke. Huff.. Vi skal inn til ammepol. på søndag, krysser fingrene for noen gode råd derfra. Han suger forøvrig med glede på fingre og smokk, uten at det kommer melk ut der. Ikke at vi gir smokk allerede nå,  testet bare sugeviljen hans. 

Mens jeg skriver dette ser jeg at han har sovet i fire timer sammenhengende! Er det normalt? Total komatilstand her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Uff, så kjedelig at ammingen ikke funker ennå. Jeg bare skyter ut noenlunde forslag nå. 

Er tungebåndet sjekket grundig av en med kompetanse? Altså ikke jordmor/pleier, men en av de få legene på Haukeland som kan det...? 

Har dere prøvd tilbakelent amming samtidig med hud mot hud, gjerne før han blir sulten? Har dere prøvd skjold (det er ikke en optimal løsning, men bedre enn ingenting)? 

Det er noen veldige dyktige ammehjelpere i Bergen, så kontakt ammehjelpen hvis ikke ammepoliklinikk funker. 

Ikke ha dårlig samvittighet! Han kan få masse god kos og nærkontakt uten amming, og det er vanlig med startvansker. Prøv å kose dere mest mulig hud mot hud innimellom ammingen, og ikke fokuser så veldig på at ammingen må ordne seg her og nå. Det ordner seg på et vis, i mellomtiden må dere nyte det som funker. Du er den trygge, gode mammaen hans selv om han får melk på kopp! Du er verdens beste for han uansett! Han vet ikke at amming av pupp er "viktig", så han tar ingen skade mens dere øver dere på disse tingene som kan være kjempevanskelig for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sisti skrev:

Uff, så kjedelig at ammingen ikke funker ennå. Jeg bare skyter ut noenlunde forslag nå. 

Er tungebåndet sjekket grundig av en med kompetanse? Altså ikke jordmor/pleier, men en av de få legene på Haukeland som kan det...? 

Har dere prøvd tilbakelent amming samtidig med hud mot hud, gjerne før han blir sulten? Har dere prøvd skjold (det er ikke en optimal løsning, men bedre enn ingenting)? 

Det er noen veldige dyktige ammehjelpere i Bergen, så kontakt ammehjelpen hvis ikke ammepoliklinikk funker. 

Ikke ha dårlig samvittighet! Han kan få masse god kos og nærkontakt uten amming, og det er vanlig med startvansker. Prøv å kose dere mest mulig hud mot hud innimellom ammingen, og ikke fokuser så veldig på at ammingen må ordne seg her og nå. Det ordner seg på et vis, i mellomtiden må dere nyte det som funker. Du er den trygge, gode mammaen hans selv om han får melk på kopp! Du er verdens beste for han uansett! Han vet ikke at amming av pupp er "viktig", så han tar ingen skade mens dere øver dere på disse tingene som kan være kjempevanskelig for mange. 

Tusen takk for svar! Så kjekt med kompetente folk her inne:) Jeg fikk lånt noen skjold i dag, og han har foreløpig diet to ganger nå❤️ Har heldigvis fått masse melk allerede. Jeg skal høre med dem i morgen ang tungebånd. Kan det være det selv om han dier fint med skjold? Han gaper høyt og har fin sugeteknikk. 

Tilbakelent har ikke fungert det heller, han tar tak der også, og så er det hyling. Hud mot hud har han vært nesten kontinuerlig. Ser ut som det lønner seg mtp melk i hvertfall. 

Ellers gikk natten mye bedre enn forventet, og humøret er betraktelig bedre i dag. Takk og lov for en mann som tar seg av alt utennom pumping og amming slik at jeg kan fokusere på det. Nå krysser vi bare fingrene for en god vektkontroll i morgen, slik at vi ikke må ha mer oppfølging der. I dag har jeg klart å senke skuldrene litt mtp ammingen, det ble veldig altoppslukende på sykehuset, mens hjemme er det litt mer ro over situasjonen. 

Lille A er fire dager gammel i dag, og jeg gråter (selvsagt) over at dagene går for fort! Han er så nydelig💙 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
51 minutter siden, LoveTrain said:

Tusen takk for svar! Så kjekt med kompetente folk her inne:) Jeg fikk lånt noen skjold i dag, og han har foreløpig diet to ganger nå❤️ Har heldigvis fått masse melk allerede. Jeg skal høre med dem i morgen ang tungebånd. Kan det være det selv om han dier fint med skjold? Han gaper høyt og har fin sugeteknikk. 

Tilbakelent har ikke fungert det heller, han tar tak der også, og så er det hyling. Hud mot hud har han vært nesten kontinuerlig. Ser ut som det lønner seg mtp melk i hvertfall. 

Ellers gikk natten mye bedre enn forventet, og humøret er betraktelig bedre i dag. Takk og lov for en mann som tar seg av alt utennom pumping og amming slik at jeg kan fokusere på det. Nå krysser vi bare fingrene for en god vektkontroll i morgen, slik at vi ikke må ha mer oppfølging der. I dag har jeg klart å senke skuldrene litt mtp ammingen, det ble veldig altoppslukende på sykehuset, mens hjemme er det litt mer ro over situasjonen. 

Lille A er fire dager gammel i dag, og jeg gråter (selvsagt) over at dagene går for fort! Han er så nydelig💙 

Tungebåndet kan være stramt selv om de dier bra med skjold ja. Det er ganske typisk at en del med stramt tungebånd må ha skjold. Håper du treffer noen kompetente folk i morgen som kan vurdere det. Hvertfall flott at skjold funker for dere nå! Det blir jo mye styr hvis man må holde på med kopp og sånt over tid. Veldig fint å høre at det har bedret seg litt. Alt blir så altoppslukende i nyfødtfasen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med den lille!! Håper det går bedre med dere og at du føler at du har hodet over vannet. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 12.3.2018 den 16.51, Snotra skrev:

Gratulerer så mye med den lille!! Håper det går bedre med dere og at du føler at du har hodet over vannet. :rodmer:

Takk! Hodet over vannet er nok litt ambisiøst😂🙈 Men vi er tidvis oppom og henter luft😉 Håper det går bedre med dere også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knerten er nå 16 dager, og vi begynner så smått å bli kjent med han. Foreløpig en veldig medgjørlig kar, på egne premisser😂 Bedside seng er helvete på jord, mens mamma og pappa sin seng er en invitasjon til søvn. Dessverre sover vi utrolig dårlig med han i sengen😣 what to do? Foreløpig vinner han kampen hver natt, og vi ligger våken. Han sover også godt oppå oss, men vi kan jo ikke sove da, så det hjelper liksom ikke det heller. 

Ammingen er et kapittel for seg selv. Vi følges opp av poliklinikk, og jeg fikk beskjed om å pumpe i fem dager nå for å avlaste mine stakkars blødende brystknopper. Jeg var SÅ glad for å ha fått til ammingen i noen dager, men siden han suger feil så blir jeg innmari sår. Nå har jeg pumpet igjen i to døgn, og jeg føler melkemengden reduseres. Selv om jeg pumper fast hver 4.time, også gjennom natten. Har han mye hud mot i hud, i håp om at det stimulere litt. De på poliklinikken mente han ikke har stramt tungebånd, mens mannen og jeg mistenker at det kan være problemet. Han tar tak og suger godt en veldig kort periode, og så glipper det og han er ytterst på knoppene. Han har klikkelyd når han dier, og når han spiser av flaske. Men han har ikke hjerteformet tunge, og det var det de var opptatt av. Har forsøkt å si at han ikke får frem tungen sin i det hele tatt, noe de mente ikke var et problem. 

Det begynner å slite litt på psyken, da jeg føler jeg mister mye verdifull tid med småen og jeg syns det er hjerteskjærende. Her har vi ventet i over tre år på å møte krabaten, og så bruker jeg all tid på annet enn han. Det går 4-5 timer av døgnet med til å pumpe, hvor jeg ikke har hender frie til å ta meg av han, men sitter og gråter mens jeg holder på. Deretter går det enda en time-halvannen til vask og kok av enorme mengder pumpeutstyr, flasker og melkebeholdere. Nå er påsken rundt hjørnet, så det går fort to uker til før vi kan få mer hjelp mtp tungebånd, og da er han plutselig en måned gammel. Huff, vet ikke helt hvor jeg vil med dette. Jeg vet jeg bare må bite det i meg til vi i det minste har fått avklart tungebåndet. Han får mye pappakos, så han lider ingen nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Uff, håper dere får avklart det med tungebåndet veldig snart altså! Husk at du kan be legen din, helsesøster eller ammepoliklinikk å ringe Norsk kompetansesenter for amming, for å få klarhet i hvem andre enn den private legen (som du kanskje har hørt om? ) som kan klippe tungebånd der dere bor. Det er ganske "fersk" utvikling så dere må finne den rette legen, det kan NKA hjelpe med. Uttalelsene til poliklinikk beviser at de IKKE kan tungebånd, for hjerteform er ikke et krav for stramt tungebånd. Må innrømme at jeg fikk mistanken allerede da du fortalte om de første problemene deres på sykehuset. Men jeg ville bedt om hastetime hos lege allerede i morgen (akutte ammeproblemer er grunnlag for det, har gått gjennom det samme selv!), og fått tak i NKA hvis ikke legen (eller du selv?) vet hvem på sykehuset som kan diamantklipp. Kanskje dere greier det før påske? Er det ikke tungebåndet må det jo være andre årsaker til dårlig sugetak, så dere må jo få hjelp til å finne ut av det! 

Jeg hadde lignende problemer selv, bare at det ikke var blod, og jeg slapp å pumpe for jeg hadde ikke sår. Men jeg gråt mens jeg ammet, det var så innihampen jævlig. Forsøk å få mannen din til å ta mest mulig av alt du ikke MÅ gjøre selv - la han vaske pumpe og alt. Forhåpentligvis bedrer det seg snart! 

Angående samsovingen, så kan det hende det blir lettere for dere etter hvert? Her hjalp det at mannen flyttet på eget rom... :nigo:

Og ikke vær redd for å sende pm hvis du vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter alt det @Sisti skriver :) Det høres veldig ut som tungebånd. Vi måtte reise og gå privat for å ordne det. Her sa overlegen ved ØNH at han ikke hadde tungebånd i det hele tatt! For en tulling...
:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
22 minutter siden, LilleMy1989 said:

Jeg støtter alt det @Sisti skriver :) Det høres veldig ut som tungebånd. Vi måtte reise og gå privat for å ordne det. Her sa overlegen ved ØNH at han ikke hadde tungebånd i det hele tatt! For en tulling...
:klem:

Heldigvis noen flere offentlige leger som kan det nå enn da du og jeg slet med disse tungebåndstingene. :) Men det hjelper jo ikke når ikke helsevesenet som skal henvise til disse legene greier å anerkjenne problemet, eller henvise til riktig lege. Henvises man til ØNH for eksempel hjelper det ingenting. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar @Sisti og @LilleMy1989:) I dag ringte jeg poliklinikken og krevde henvisning videre. Vips så har vi fått time på barneklinikken mandag morgen for å sjekke tungebåndet, og de klipper visst samme dag hvis det skulle være aktuelt. Det er litt lettere å stå på kravene når den verste barselboblen er over. Snakket med en veldig hyggelig jordmor som tok det seriøst. Hvis ikke vi får god nok hjelp der tar jeg kontakt med den private legen som er flink på slikt her i Bergen. Jeg håper så inderlig dette blir løsningen for oss, og at vi videre kan kose oss med ammingen! 🤞 

Mannen tar seg allerede av alt husarbeid, matlaging, bleier og mye av matingen av knerten, så han slipper utstyrsvask da han hater det :P

Når det gjelder samsovingen er det godt mulig han må på gjesterommet etterhvert når han skal jobbe igjen. Men foreløpig har han enda avspasering og vi har vært så mye fra hverandre siste året at vi helst vil ha den kosen det er å sove sammen. Det får bare bli litt trangt i noen uker🙈 

Igjen, tusen takk for gode råd! 

Ellers har lillemann vokst masse allerede. Dagene går rett og slett for fort😭 Jeg er så forelsket at hjertet brister, og jeg vil snuse på han hvert eneste lille sekund av døgnet. Vel verdt ventingen og prøverørskarusellen 😁❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti

Så flott med time på mandag allerede! Håper det får ting til å løsne litt. 

Tiden flyr fort med de små ja! Så fint at du får nyte og snuse litt innimellom alt ammetullet ❤️😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! :hoppendeglad: Håper det ordner seg :jepp:

Vi har også separate soverom. To dobbeltsenger, meg og mini i ene og mannen i den andre :) Savner å sove sammen men samtidig slipper jeg snorking og pusting og bevegelse i tillegg til mini :hoho:

Dagene flyyyyyr! Husker jeg gråt når jeg pakket vekk str 50 :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER MED EN LITEN EN! :yvonne:

Det er godt å lese at dere blir hørt og forhåpentligvis finner de ut at de kan hjelpe lille. Og godt det kjennes ut som om det var verdt prøvekrusellen :hjerte: Åh, enn at endelig er barnet her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Krysser fingrene for at det er tungebåndet, og at dere endelig får hjelp med det nå! Det høres så slitsomt ut. Godt at du kan nyte å snuse på og kose med det lille vidunderet også :hjerte: Kan levende forestille meg at tida går for fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Bjørka! Går det bra med dere?

Det viste seg å være stramt tungebånd ja. Traff på en av de "godkjente" legene på barneklinikken, og hun klippet diamantklipp med det samme. Ikke helt samme tøyeregime som hos han private, så vi følger heller sistnevnte. Og driver sugetrening med fingeren. MEN, vi har pådratt oss sopp begge to, og de ville kun behandle meg i påvente av dyrkning hos småen. Det går jo fortfort i påsken gitt! 😡 Ser heldighvis ut til at det er i bedring av seg selv, men dyrkning viser ikke alltid utslag på sopp, og det skal helst tas flere dyrkningsprøver. Jeg er jo bare en vanskelig sykepleier, så hvem gidder å høre på meg.. Som om ikke det var nok tror jeg det er brystbetennelse i anmarsj. Meget mulig jeg må på legevakten ila natten, vi får se det litt an. Har bursdag i morgen og blir påtvunget besøk, altså frister det lite å vente på en blodprøve i timesvis i natt. 

Etter klippingen har amming vært utelukket. Han hyler, og jeg gråter. Han skriker ikke ved flaske(vi praktiserer sakte flaskemating), eller alltid ved tøying, så litt usikker på om han egentlig har smerter. Virker mer som brystvegring. Jeg prøver forsiktig når han er rolig eller sover, men til og med da setter han i gang. Skulle han få tak, så glipper det kjapt, og det er påan igjen. Nå er jeg så psykisk sliten av dette, at jeg må få vekk nattpumping på et vis før mannen skal på jobb neste uke. Ellers tror jeg det klikker for meg. Samtidig er det på natten jeg har mest spreng.

Eneste jeg ønsker er å kose meg med en liten gutt som stort sett er blid og fornøyd, og ønsker å ligge på mammaen sin halve døgnet. Nå begynner jeg å helle mot at den nærheten med meg er viktigere enn pumping og drit. Men det sitter så innmari langt inne å ta fra han morsmelk. Jeg bør jo virkelig holde ut litt til siden vi nettopp har klippet, men mannen må på jobb. Og han blir beordret hvis det er det som må til, så det hjelper ikke at jeg blir sykmeldt heller. Blærk, masse tanker på en torsdagskveld. Mannen og småen er på biltur, sånn at jeg kan få litt alenetid. Og jeg gråter og savner dem begge🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du, eller du og han har symptomer på sopp skal begge behandles. Skriv ut dette skrivet fra NKA og ta med til lege/legevakt https://oslo-universitetssykehus.no/seksjon/Nasjonal-kompetansetjeneste-for-amming/Documents/2016-10-31-Candida STH.pdf.

Har han trøske kan det også være med på at han ikke vil die. Ellers kan det ta litt tid etter klipp før ting går seg til. Har du prøvd tilbakelent amming? Og amming i halvsøvne? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse kompetente folk som gir gode svar i tråden her, og det er så verdifullt! Hurra for ammehjelpere på KG :nigo:

Jeg vil bare legge til, at dersom dette utvikler seg i en retning hvor alt bare blir tungt og mørkt og altfor vanskelig, så er det helt i orden å være flaskemamma også. Jeg skjønner veldig godt at dette er noe du ønsker å få til, og jeg støtter deg i det - det ER ikke uvanlig at selv utrolig problematiske ammestarter går kjempefint etter hvert! Og det finnes heldigvis masse god hjelp å få. Men det er enda viktigere at du tar vare på din egen psykiske helse oppi det hele. 

Stor klem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...