GÃ¥ til innhold

-30 kg, hvor starter man? HJEEEELP! 😄


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

Kutt ut brus, blir jo så oppblåst. Prøv å drikk saft eller vann. Ja, det er kjedelig. Elsker cola, men ser gravid ut etter et glass, jeg er ikke noe kjempe tynn men ikke skikkelig feit heller.

Nå inneholder pepsi max 0 kalorier da, så hun kan da vel fortsette med det, ,men i mindre grad. jeg prøver selv å kutt eut sukker , men det er tøft og den sukkerfrie brusen/isen kan være godt å ha iblandt.

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det stemmer, men har har hørt at kostholdet teller 80% og trening 20% i en diett.



Anonymous poster hash: 20768...b6b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Nå inneholder pepsi max 0 kalorier da, så hun kan da vel fortsette med det, ,men i mindre grad. jeg prøver selv å kutt eut sukker , men det er tøft og den sukkerfrie brusen/isen kan være godt å ha iblandt.

Med hilsen fra:

Jon Are

Det er ikke pga brusen, men kullsyra. Tar flere dager før kullsyre vommen går ned synes jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ser det er mange som ber deg om å ikke kutte Pepsi Max. Dette er bare tull.

Nei - Pepsi Max inneholder ingen kalorier, og du legger derfor ikke på deg direkte av Pepsi Max. MEN det inneholder kunstige søtningsmidler og denne søtsmaken i munnen gjør at kroppen tror du får i deg sukker og derfor vil produsere en overvekt av insulin for å forbrenne "sukkeret".

For å kompensere for insulinoverskuddet blir du sulten, får søtsug og blodsukkerfall og hjernen reagerer med signaler om å få i deg mer mat, noe som igjen fører til overspising og vektoppgang.

Mitt tips er: kutt Pepsi Max.

Anonymous poster hash: 70f54...b4b

Den påstanden deler ikke anerkjente medisinske miljøer.

- her driver du med skadelig vranglære når du påstår at det er søtsmaken av kunstig søtning uten energi i munnen som starter produksjonen av insulin.

Insulinproduksjonen startes når det er behov for å slippe energi inn i cellene, - basert på at energimengden i blodet øker ved inntak av energi.

Inntas ingen energi er det heller ikke noe behov for å produsere insulin for å overføre energien til cellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brienne of Tarth

Man må vel bare starte. :)

Jeg skal ned 56 kg, har gått ned 12 kg til nå kun ved å legge om kostholdet.

Jeg bruker Roede-klubben, og ligger i kaloriunderskudd. Kostholdet har absolutt mest å si for vektnedgang, men selvfølgelig er det en kjempebonus hvis man trener samtidig. En kombinasjon av kondisjon- og styrketrening er bra for fettforbrenning, oppstramming og å holde forbrenningen stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ned brus og evt. annen godterispising til helg, og begrens det. Ikke gå coldt urkey, da sprekker man bare. Og ikke start for hardt med treningen, du vet hva man sier; opp som en løve, ned som en skinnfell:P Ellers; spis sunt, spis nok, spis riktig. Les deg gjerne opp på dette med ernæring. Kanskje greit å ha en fast veiedag i uka? Og bruk målebånd i tillegg!:) Hva med et motivasjonsplagg? Som er for lite nå, men som du vil komme inn i på veien?

Hilsen ei som har vært 30kg for tung :)



Anonymous poster hash: ccbe8...779
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Det er kjempeflott at du trener, fortsett med det, men for å gå ned i vekt er det som mange sier kostholdet som må gjøres noe med. Jeg bestemte meg i fjor og har lykkes for første gang.Bare ordet slankekur har gjort at jeg før har blitt sulten, men nå har jeg endelig funnet noe som funker for meg.

1. Finn substitutter for godteriet, for meg funket blåbær og bringebær godt.

2. Tenk over hvorfor du spiser som du gjør, er det vaner, fyller du tomrom etc.

3. Husk at magen bruker 20 minutter på å bli mett- du må stoppe å spise før du blir mett.

4. Hvis du blir veldig sulten, finn på noe annet å gjøre som tar bort oppmerksomheten fra sulten.

5. Ikke spis på kvelden.

6. Belønn deg selv av og til, kuren må være mulig å overleve.

7. Når du vet at du kommer til å spsie utover dietten, tren mer for å kompensere.

Når du har nådd målet ditt kan du ikke gå tilbake til ditt vanlige kosthold, kroppen din er da er vant til mindre mat og forbrenner ikke like mye som før. Vei deg hver dag slik at du ser hvor mye mat som er nok til å ikke få vektoppgang. Du må nesten akseptere at du må legge om livsstilen.

Jeg ville ikke anbefale å veie seg hver dag. Det kan fort gå på motivasjonen løs, og gi et feilaktig bilde. Man kan svinge fra dag til dag basert på faktorer som syklus, vann i kroppen og lignende, uten at det har med matinntak å gjøre. Da er det bedre å veie seg feks en gang i uka, og bruke målebånd i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke anbefale å veie seg hver dag. Det kan fort gå på motivasjonen løs, og gi et feilaktig bilde. Man kan svinge fra dag til dag basert på faktorer som syklus, vann i kroppen og lignende, uten at det har med matinntak å gjøre. Da er det bedre å veie seg feks en gang i uka, og bruke målebånd i tillegg.

Nettopp derfor foretrekker jeg å veie meg hver dag.

Trådstarter, du har fått mange gode råd i denne tråden, også motstridende råd. Men det betyr ikke at noen av rådene i seg selv er feil. Du bare må avveie hva du synes passer best for deg. Det eneste som er igjendrivelig for vektnedgang, er kaloriunderskudd over tid. Hvordan du skal fikse det, kan du få råd om, men hvordan det i praksis er lettest for deg, må du finne ut selv. Masse lykke til! Jeg har gått ned 20 kilo selv og har en mye bedre hverdag pga det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg ville ikke anbefale å veie seg hver dag. Det kan fort gå på motivasjonen løs, og gi et feilaktig bilde. Man kan svinge fra dag til dag basert på faktorer som syklus, vann i kroppen og lignende, uten at det har med matinntak å gjøre. Da er det bedre å veie seg feks en gang i uka, og bruke målebånd i tillegg.

Mente ikke å veie seg hver dag mens man driver og går ned, men når man har nådd den vekta man ønsker. Selv har jeg gått ned 13 kg for et år siden (da veide jeg meg hver søndag), men har veid meg hver dag i et år etterpå for å ikke gå opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Jeg er altså 30 kg overvektig! Hvordan kiloene har kommet på er jo selvsagt trøstespising og diverse feil ernæring. Så nå veier jeg over 90 kg er deprimert!!!! Har begynt å trene 3-4 dager i uken, ca 1-2 timer pr gang. En del styrke trening samt 30 min kondisjonstrening..

Holdt på en måned med dette nå, til absolutt ingen nytte da jeg har ett elendig kosthold, og drikker STORE mengder Pepsi Max!!!

Så kjære medskrivere her innpå!

Hjelp meg med å få motivasjon og hva jeg bør gjøre for å klare å gå ned i vekt? Hvilken type trening er best?

Anonymous poster hash: ae37d...665

Har ikke lest hele tråden så kan godt være at du har lest dette før:

- Det enkle er ofte det beste. Start med å endre noe som du klarer å opprettholde. Da får du en god mestringsfølelse, Du har satt deg opp for å vinne i stedet for å være misfornøyd med alt du ikke klarer fordi du gaper over alt for mye.

Velg om du vil starte med kosthold eller aktivitet/trening/mosjon. Det kan være noe så enkelt som å sykle til jobben noen par ganger i uken, eller til jobben/skole en dag, og ta bussen hjem. Ta bussen til neste dag og sykle hjem. Og så kan du bygge på med å ta med deg sunn lunch noen ganger i uken. Etterhvert kan du bygge på med noe mer..... gjør det enkelt for deg selv. Drit i å høre på treningsmas, på blogger, fitnessforum, aviser eller her inne, Det bare får deg til å føle deg mislykket og det du gjør ikke er bra nok. Kjør din egen stil,

Er man stor er svømming og sykling gode aktiviteter å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv gått på grete roede, og det funket kjempe fint! har aaaldri spist så mye mat og fortsatt gått ned i gjennomsnitt 1 kg i uken. Det handler ikke om hva du skal og ikke skal spise, men hvor mye til hvilken tid :-) selvfølgelig er det litt dyrt om du ikke er i fast arbeid, men det er virkelig verdt pengene! det er forskjellige kurser lokalt og på nett, eller så ville jeg anbefalt deg å lånt eller kjøpt bøker for å lese deg opp!

det funker, og du slipper å sulte deg ihjel! :-) jeg var mett hele tiden og følte jeg stappa i meg mat, men raste ned i vekt!

vil også anbefale å passe på å spise nok, for om du ligger på alt for høyt(?) underskudd vil det heller ha negativ effekt på vektnedgangen! veldig mange apper legger deg på 1200 kcal som jeg gjorde før jeg begynte på grete roede. vekten stoppet opp, men når jeg begynte på grete roede og spiste 1500 kcal hver dag så gikk jeg faktisk hele 2 kg allerede første uken!!

lykke til! :-) heier på deg!

Endret av Ingerlisere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tell kalorier - enten vha. en app eller en av de mange vektklubbene som finnes der ute. Før opp alt matinntak (og vei maten i starten) og all trening (ikke overestimer) og så legger du deg omtrent på anbefalt verdi.

Min taktikk har vært å føre opp "liten aktivitet" og heller spise en del av treningskaloriene. Dermed har jeg fått lært inn at for å kunne spise mer så må det også mer aktivitet til for å kompensere. Det er tross alt snakk om å bytte ut en del gamle, men ikke så veldig gode, vaner med noen nyere og bedre.

Om vektnedgangen stopper en uke eller tre, eller om du går opp i vekt en uke så er ikke det så farlig. I det lange løp vil du gå ned så lenge du rører en del på deg og forbrenner mer enn du spiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som ber deg om å ikke kutte Pepsi Max. Dette er bare tull.

Nei - Pepsi Max inneholder ingen kalorier, og du legger derfor ikke på deg direkte av Pepsi Max. MEN det inneholder kunstige søtningsmidler og denne søtsmaken i munnen gjør at kroppen tror du får i deg sukker og derfor vil produsere en overvekt av insulin for å forbrenne "sukkeret".

For å kompensere for insulinoverskuddet blir du sulten, får søtsug og blodsukkerfall og hjernen reagerer med signaler om å få i deg mer mat, noe som igjen fører til overspising og vektoppgang.

Mitt tips er: kutt Pepsi Max.

Anonymous poster hash: 70f54...b4b

Dette er HELT feil. Kroppen "tror" ingenting. Insulin blir produsert for å senke glukosenivået i blodet, og det er ikke glukose i søtningsstoffene. Vi hadde nettopp denne diskusjonen i cellebiologien, og det ble fort slått fast av foreleser at kroppen tror ikke at noe er sukker bare fordi det er søtt. Ingen som faktisk har utdanning i biologi tror at det du sier her er sant, fordi det er IKKE det.

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel uansett ikke bra å drikke for mye av en ting. Syren i brusen er ikke bra for tennene skjelettet eller leveren. Jeg sluttet tvert da en venn av meg fikk hjertestans av for mye brusdrikking. Vedkommende var i 30-årene og drakk altfor mye Pepsi Max. Helt sykt.



Anonymous poster hash: 18a91...98c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...