Gå til innhold

Skulker sønnen min, eller har BI så lang ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg finner det meget merkelig at enkelte her inne rakker ned på Handelshøyskolen BI.

BI er godt inne på listen til Financial Times over gode businesskoler og er høyere ranket enn Norges Handelshøyskole (NHH). BI er for øvrig eneste norske (og nordiske?) skole som har de tre anerkjente akkrediteringer, også kjent som "the triple accreditation". Det skal også sies at hver fjerde toppleder i Norge har bakgrunn ved BI.

Dette er bare noen få av mange gode argumenter for å kunne hevde at BI er en meget anerkjent og vellykket skole. Så noe riktig må da BI ha gjort! wink.png

http://www.dn.no/tal...hh-pa-rangering

http://www.dn.no/tal...eksklusiv-klubb

http://www.dn.no/kar...sjef-gikk-pa-bi

Jeg er svært uenig i at nivået blant studenter ved BI er lavt. Kanskje det første semesteret, men allerede etter første semester har mange studenter falt av studiene og gitt opp!

BI er eksperter på å luke ut svake studenter. Det er mange, mange (!) jeg vet om som bestemte seg for å slutte før jul, og da var ikke det aller første semesteret over en gang.

Anonymous poster hash: c7984...6c4

Ranker høyere enn NHH er feil. Det var på 2013 rankingen at BI ranket høyere enn NHH. Nå ligger begge på 38. plass. CBS har også triple crown. Men at skolen er god, det er jeg enig i!

Jeg tror også at det er lettere å få gode karakterer på BI sammenliknet med NHH. http://www.universitetsavisa.no/notiser/article39848.eceEn liknende artikkel har jeg også lest på DN, men finner den ikke igjen. Jeg kjenner ingen som droppet ut etter første semester. Når det er sagt, så mener jeg at ryktet har mest med måten BI fremstiller seg selv på. Alle andre utdanningsinstitusjoner hadde skikkelige presentasjoner på skolen min. Det eneste BI gjorde var å sette på en film om Fadderrullan. Kan hende at dette var tilfeldig, men da hjelper det liksom ikke om man har triple crown når dette er førsteinntrykket mange sitter igjen med.

Endret av Fashionistaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt at du velger å poste innlegg anonymt, når du troller rundt med den slags løgner.

Man kommer ikke inn ved Handelshøyskolen BI uten å ha generell studiekompetanse.

Anonymous poster hash: c7984...6c4

Jo da. Det vet jeg om flere som har gjort. Realkompetanse, har du hørt om det? Det har ihvertfall BI hørt om, og derfor slipper de inn mange uten studiekompetanse.

Anonymous poster hash: 84c44...718

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Du er tydeligvis ganske kritisk selv! BI imponerer ikke meg. Det er en skole man ikke engang trenger å ha fullført videregående for og komme inn på.

Anonymous poster hash: 84c44...718

Tror BIs ledelse sover helt fint om natten selv om skolen ikke imponerer deg :P

Anonymous poster hash: 06548...739

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror BIs ledelse sover helt fint om natten selv om skolen ikke imponerer deg :P

Anonymous poster hash: 06548...739

Ja, det tror jeg også. De tenker vel mest på pengene som tikker inn fordi de har elever som må betale for å få "gode" karakterer.

Anonymous poster hash: 84c44...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg også. De tenker vel mest på pengene som tikker inn fordi de har elever som må betale for å få "gode" karakterer.

Anonymous poster hash: 84c44...718

Studenter mener du vel... De fleste tenker vel først og fremst på å tjene penger på sin jobb. Bakeren baker ikke brød fordi han elsker det, men for å få mat på bordet. I utlandet har de aller fleste gode skoler skolepenger, så skjønner ikke hva som er så galt med det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranker høyere enn NHH er feil. Det var på 2013 rankingen at BI ranket høyere enn NHH. Nå ligger begge på 38. plass. CBS har også triple crown. Men at skolen er god, det er jeg enig i!

Jeg tror også at det er lettere å få gode karakterer på BI sammenliknet med NHH. http://www.universitetsavisa.no/notiser/article39848.eceEn liknende artikkel har jeg også lest på DN, men finner den ikke igjen. Jeg kjenner ingen som droppet ut etter første semester. Når det er sagt, så mener jeg at ryktet har mest med måten BI fremstiller seg selv på. Alle andre utdanningsinstitusjoner hadde skikkelige presentasjoner på skolen min. Det eneste BI gjorde var å sette på en film om Fadderrullan. Kan hende at dette var tilfeldig, men da hjelper det liksom ikke om man har triple crown når dette er førsteinntrykket mange sitter igjen med.

Tror? Hva slags argumentasjon er det? Den artikkelen sier jo bare at NHH er av de aller strengeste, ikke at det er mye lettere å få gode karakterer på BI. BI kan fortsatt være relativt strenge. Det er vel ikke noe mål å være strengest mulig.

Anonymous poster hash: e21fe...1c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det tror jeg også. De tenker vel mest på pengene som tikker inn fordi de har elever som må betale for å få "gode" karakterer.

Anonymous poster hash: 84c44...718

Siden BI tar skolepenger vil det naturlig nok være mange som ikke søker seg dit. Det forklarer manglende karaktersnitt på de fleste bachelorlinjene. Det eneste argumentet til BI-haterne er jo at de slipper inn "rubbel og bit".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror? Hva slags argumentasjon er det? Den artikkelen sier jo bare at NHH er av de aller strengeste, ikke at det er mye lettere å få gode karakterer på BI. BI kan fortsatt være relativt strenge. Det er vel ikke noe mål å være strengest mulig.

Anonymous poster hash: e21fe...1c2

Like mye argument som en som ikke henviser til noen som helst artikkel, men presenterer det som fakta. Og gamle utdatterte artikler som nå ikke stemmer overens med virkeligheten... I tillegg til at vedkommende påsto at BI var den eneste i Norden med triple crown...

Ja, relativt strenge, men ikke blant de strengeste. Nei, men som sagt kan dette være med på å gjøre at mange tenker at studentene som kommer ut der ifra er relativt dårligere enn fra andre skoler.

Endret av Fashionistaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på BI og ble ferdig med forelesningene i flere fag før påske. Noen forelesere tar seg også ekstra lang påskeferie slik at i uken før/etter påske er det ikke så mye forelesninger. Alt avhenger av hvilke fag han har.



Anonymous poster hash: 303d4...680
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på BI og ble ferdig med forelesningene i flere fag før påske. Noen forelesere tar seg også ekstra lang påskeferie slik at i uken før/etter påske er det ikke så mye forelesninger. Alt avhenger av hvilke fag han har.

Anonymous poster hash: 303d4...680

Endelig en som holder seg til TS sitt spørsmål :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at vedkommende påsto at BI var den eneste i Norden med triple crown...

Nei, det påstod jeg ikke! Nok en løgn fra hatere av Handelshøyskolen BI.

Jeg trodde det, noe som var bakgrunnen for spørsmålstegnet i parantes bak mitt utsagn.

Men at det er den eneste i Norden sammen med CBS, er uansett meget imponerende av en av nordens åpenbart beste businesskoler.

Anonymous poster hash: c7984...6c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det påstod jeg ikke! Nok en løgn fra hatere av Handelshøyskolen BI.

Jeg trodde det, noe som var bakgrunnen for spørsmålstegnet i parantes bak mitt utsagn.

Men at det er den eneste i Norden sammen med CBS, er uansett meget imponerende av en av nordens åpenbart beste businesskoler.

Anonymous poster hash: c7984...6c4

Haha, hatere av BI. Du er klar over at jeg går der selv? Jeg har ikke sagt at det er en dårlig skole, tvert i mot om du leser innleggene mine. Jeg har sagt at den faglige kvaliteten er veldig god. Les innlegget jeg skrev om triple crown og 38. plass....

Hvorfor skal det være noe mer ok at du tror ting, men når jeg tror, da stilles det plutselig spørsmål ved argumentasjonen min?

Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være noe mer ok at du tror ting, men når jeg tror, da stilles det plutselig spørsmål ved argumentasjonen min?

Her handler det ikke om å tro eller ikke tro. Her handler det om at du påstod at jeg har påstått noe jeg ikke har påstått.

Anonymous poster hash: c7984...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her handler det ikke om å tro eller ikke tro. Her handler det om at du påstod at jeg har påstått noe jeg ikke har påstått.

Anonymous poster hash: c7984...6c4

Lol, og du påstår at hun er hater av BI, svarer ikke når hun sier at hun tvert i mot er tilhenger af skolen, linker til gamle innlegg med usanne fakta og presenterer dette som fakta. Likevel handler det altså om å påstå altså....

Anonymous poster hash: fcfb9...7ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Du er tydeligvis ganske kritisk selv! BI imponerer ikke meg. Det er en skole man ikke engang trenger å ha fullført videregående for og komme inn på.

Anonymous poster hash: 84c44...718

Du kom ikke inn, eller? Siden du er så utrolig kritisk, mener jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Nei, en 3,5 er midt i mellom C og B. En 3,0 er lik en C. Til sammenlikning krever NHH B+ i snitt eller et snitt på 4,5 for å komme inn på master (altså en halv karakter høyere enn BIs flaggskip; siv.øk.). Da er det en selvfølge at man har minst C i de fagene BI krever, enten det eller kompensere med veldig gode karakterer på andre fag. Minimum C synes ikke jeg er så høyt i de fagene.

Nei, men nå er det faktisk slik at siv-øk.-linjen deres ranker likt som NHH på Financial times sine lister. Og siv.øk-linjen på BI er derfor objektivt sett den beste sammen med NHH i Norge. BI er også den eneste utdanningsinstitusjonen som kan smykke seg med triple crown-akkrediteringen i Norge sammen med ca. 70 andre handelshøyskoler i verden. Den faglige kvaliteten er med andre ord veldig god i norsk skala. Finans-linjen til BI er også meget anerkjent.

Personlig tror jeg ikke det er den faglige kvaliteten som ødelegger for BIs rykte som en god skole, men at de på mange linjer slipper inn alt mulig (sett at du har litt over 3 i snitt). Dette påvirker også den samlede strykprosenten på skolen og mange forbinder dermed på BI som et sted for partyløver fremfor en prestisjeskole. BI tar inn mye rart, men det er ikke alle som kommer ut der i fra.

NHH krever ikke B+, men fordi det er mange søkere blir naturlig nok snittet B+. Om de plutselig får færre søkere slik at snittet faller vil de ikke "kreve" B+. Det er ikke mange år siden snittet var 3,8 for å komme inn på master på NHH (altså en svak B).

BI er en god skole, det samme er NHH. De er de to beste skolene innen økonomi vi har i Norge. Men prestisjeskoler er de ikke, og bachelor på BI er så oppnåelig for de fleste at det er laaangt unna prestisje. Men en god skole? Absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Idja

Like mye argument som en som ikke henviser til noen som helst artikkel, men presenterer det som fakta. Og gamle utdatterte artikler som nå ikke stemmer overens med virkeligheten... I tillegg til at vedkommende påsto at BI var den eneste i Norden med triple crown...

Ja, relativt strenge, men ikke blant de strengeste. Nei, men som sagt kan dette være med på å gjøre at mange tenker at studentene som kommer ut der ifra er relativt dårligere enn fra andre skoler.

Både NHH og BI har fått kritikk for å være for generøse med karakterene...

http://universitas.no/nett/59868/bi-og-nhh-gir-flest-a-er-og-b-er

http://www.dn.no/talent/2014/10/16/2159/Utdannelse/-urimelig-mange-som-fr-a-og-b

Det er enklere å komme inn på BI enn NHH, men når man beveger seg over på masternivå er disse to skolene svært, svært like (og gode). Ser man på forskningskvalitet er de også begge veldig gode, og begge har en god del anerkjente forskere. Forstår ikke hvorfor folk gidder å krangle om hvorvidt det er enkelt å komme inn på BI eller ikke. Har man et snev av erfaring vil man forstå at det er ganske så irrelevant. Jeg er kjent på begge skolene gjennom jobb, og for å si det sånn, de som er ansatt på NHH sitter ikke og innbiller seg at NHH er noe særlig bedre.

Veldig flott at vi har to gode skoler som stadig utfordrer hverandre til å bli bedre - selv om de ikke er prestisje. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom ikke inn, eller? Siden du er så utrolig kritisk, mener jeg?

Alle kommer jo inn på BI. Så hadde ikke vært noe problem å komme inn. Men jeg har tatt min grad på UIO selvfølgelig!

Anonymous poster hash: 84c44...718

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BI er jo helt klart en god skole, siviløkonomutdanningen har jo stort sett akkurat samme forelesere som NHH for eksempel, de har et mer moderne skoleprogram og ligger på mange måter forran NHH mens NHH jakter etter.

Det gjør ikke BI til noen prestisjetung skole. NHH har fremdeles mer prestisje knyttet til seg grunnet hardere inntakskrav og høyere kvalitet på studiemassen. De beste norske økonomistudentene søker seg til NHH på grunn av at de kommer til å møte andre elever der med tilsvarende gode karakterer ut i fra vgs. Lista legges høyt med en gang og konkurransen blir hardere om å være best. Samtidig stilles det hardere krav til matematikkkunnskaper hos NHH og NHH studenter er kjent for å være sterkere teoretisk.

Dette gjenspeiles i gjennomsnittlig lønnsnivå etter endt utdanning som er ca 10% høyere blant NHH studenter enn blant BI studenter, samt i hvor lang tid det tar for dem å skaffe seg jobb etter endt utdanning. Og det ble også spesielt synlig under finanskrisen for noen år siden der en betydelig andel av BI studentene endte opp arbeidsledige i lengre perioder mens nesten alle NHH studentene fikk seg jobb med en gang.

Det sagt, de beste BI studentene får like god lønn som de beste NHH studentene. Det er rett og slett bare det at det er svært få svake studenter på NHH og en betydelig andel på BI.



Anonymous poster hash: ee401...bd7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, ikke bry deg om negative mennesker her inne. Ofte er vettet mindre enn misunnelsen, vet du. :)

Fortsett å være stolt av sønnen din som går på skole, fortsett å hjelpe han økonomisk når dere har muligheten til det.

Men stol på det han sier, inntil det motsatte er bevist.



Anonymous poster hash: 31d72...fb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...