Gå til innhold

Skulker sønnen min, eller har BI så lang ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved litt høyere studier så har vel studentene mer muligheten til å legge opp studiene sine selv. Kanskje han er av typen som studerer og tar til seg læring best hvis han studerer mest mulig på egen hånd? Dessuten blir kanskje enkelte forelesninger lagt ut på internett eller noe?



Anonymous poster hash: 62b20...97a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke tull. Alle kommer inn på BI. Hvor har man snakket om master?

Anonymous poster hash: 33b7d...e36

Det kommer an på studiet. Og master er vel også en del av å komme inn på BI? Folk som tar en bachelor ved offentlig høyskole, også vil inn på BI for master må jo også komme inn? På siv.øk kommer man hvertfall ikke inn uten et snitt.. Så at alle kommer inn er direkte feil :)

Anonymous poster hash: f57a1...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall bare tull. B-snitt på alle mastere.

Anonymous poster hash: e21fe...1c2

Nå er det vel bachelor de fleste snakker om her.

Anonymous poster hash: b4926...a82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale husleie bør de absolutt gjøre om de har råd. Studiestøtten er for liten og studenter jobber for mye, noe som går hardt utover skoleresultatene og ikke minst gjennomføringstiden. Fra forskning om utdanning vet vi at barn med rike og velutdannede foreldre gjør det bedre på skolen og tar lenger utdanning enn barn fra familier i lavere sjikt med dårligere økonomi. Studenter med bedre økonomi har bedre tid til å studere, råd til aktiviteter på fritiden som hjelper dem å slappe av og knytte kontaktnettverk, bedre sosiale forutsetninger og gjør det også bedre etter at de er ferdige.

Spesielt nå som studiestøtten er på et rekordlavt nivå.

Anonymous poster hash: ee401...bd7

Men de lærer ikke å bli selvstendige og økonomisk ansvarlige, noe som er svært viktig i voksenlivet. Det er fullt mulig å finne billigere alternativer når det gjelder bolig, men nordmenn generelt har for høye krav. Her jeg bor har et av de mest pressede boligmarkedene og mange studenter har høy husleie. Likevel er det nå en del ledige studenthybler, de fleste til rundt 3500 kr i mnd. Det er ikke rart at man har det bedre når mamma og pappa tar seg av økonomien din. Det gjelder jo for alle mennesker i verden. De fleste hadde hatt det bra dersom noen forsørget de økonomisk.

Anonymous poster hash: 33b7d...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- men var nysgjerrig på om jeg kunne ta han i løgn eller ei.

- Jeg syns for øvrig at BI er en prestisjetung skole, folk skal få lov til å mene hva de vil om det

- Kjenner jeg er GLAD du ikke er moren min.

- Du kan mene hva du vil, men det gjør det ikke mer sant for det.

Anonymous poster hash: fc45c...a87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall bare tull. B-snitt på alle mastere.

Anonymous poster hash: e21fe...1c2

Er det ikke bare siv.øk. Master som det er B i snitt på? Inntakskravet på Siv.øk-en er også nokså lavt sammenlignet med NHH. Tror vel det er på 4,5 for førstegangssøkere og 5 for ordinærkvoten. Ikke all verden med andre ord... Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Jeg er fullstendig klar over at mange vil mene at vi skjemmer han bort ved å betale husleie. Allikevel har vi faktisk råd til det, da han er enebarn og vi har spart opp en del penger i løpet av årene. Han tok opp studielån for å betale for skolen, men jobber på si og tjener nok til opphold i måneden. Han er generelt en oppegående gutt, men vi forventer at han tar skolen seriøst når han først har kommet inn på en slik prestisjetung skole...

Anonymous poster hash: cbc60...c89

Kutt.navlestrengen!

Jeez, det er ikke obligatorisk oppmøte i timene og han kan da ta studiene seriøst selvom han tar en uke fri. Newsflash; sønnen din er VOKSEN! Dermed er det han selv som har ansvar for seg selv og skolegangen sin. Ikke du.

Anonymous poster hash: 06548...739

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet naturligvis (som jeg har nevnt) at det blir ansett som svært bortskjemmende å betale husleie for gutten vår. Jeg hadde aldri tenkt til å ringe skolen uansett, men var nysgjerrig på om jeg kunne ta han i løgn eller ei. Jeg hater løgn, og uansett hvor stresset enkelte måte mene jeg er, så er det faktisk jeg selv som setter en grense på nettopp dette. Det forventer jeg faktisk at han respekterer, da vi aldri har løyet for han. Jeg er også klar over at barna kan lyve om diverse ting (sønnen min har gjort dette flere ganger i oppveksten), men vi fikk has på det etter hvert som han ble eldre. Jeg syns for øvrig at BI er en prestisjetung skole, folk skal få lov til å mene hva de vil om det :) jeg takker for svar, og melder meg nå ut av tråden. Jeg fikk de svarene jeg trengte, og har bestemt meg for å la det gå. Han gjør det jo relativt bra på skolen, og vi kan da ta et par dager ekstra på hyttetur.

Klem fra meg.

Anonymous poster hash: cbc60...c89

Han har ikke LØYET siden han ikke skulker. Det er ikke obligatorisk oppmøte i timene og dermed ikke skulk!

Anonymous poster hash: 06548...739

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare siv.øk. Master som det er B i snitt på? Inntakskravet på Siv.øk-en er også nokså lavt sammenlignet med NHH. Tror vel det er på 4,5 for førstegangssøkere og 5 for ordinærkvoten. Ikke all verden med andre ord...

Nei, alle mastergradene. Og ikke dårligere enn karakteren C i økonomifagene fra bachelorgraden

Anonymous poster hash: 06548...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle mastergradene. Og ikke dårligere enn karakteren C i økonomifagene fra bachelorgraden

Anonymous poster hash: 06548...739

Tok feil, men det gjør du også. Master i regnskap og revisjon sine opptakskrav lyder som følgende:

"Minimumskrav til en gjennomsnittskarakter er 3,50 i en ECTS karakterskala.[...] Søkere med gjennomsnittskarakterer mellom 3,0 og 3,50 som i tillegg har minimum 3 års relevant arbeidserfaring kan tas opp på dette grunnlaget." https://www.bi.no/masterstudier/master-i-regnskap-og-revisjon/opptakskrav/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok feil, men det gjør du også. Master i regnskap og revisjon sine opptakskrav lyder som følgende:

"Minimumskrav til en gjennomsnittskarakter er 3,50 i en ECTS karakterskala.[...] Søkere med gjennomsnittskarakterer mellom 3,0 og 3,50 som i tillegg har minimum 3 års relevant arbeidserfaring kan tas opp på dette grunnlaget." https://www.bi.no/masterstudier/master-i-regnskap-og-revisjon/opptakskrav/

Greit nok, men blir ikke det ca en B? I tillegg står det:

For å kvalifisere må søkeren ha minst C i kvalifiserende fag i et omfang av minst 90 studiepoeng. Som kvalifiserende fag regnes fagområder innenfor bedrifts- og samfunnsøkonomi, strategi, metode, revisjon og forretningsjus. :)

Anonymous poster hash: 06548...739

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall bare tull. B-snitt på alle mastere.

Anonymous poster hash: e21fe...1c2

Tror du et B-snitt på master beviser at det er en bra skole?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok, men blir ikke det ca en B? I tillegg står det:

For å kvalifisere må søkeren ha minst C i kvalifiserende fag i et omfang av minst 90 studiepoeng. Som kvalifiserende fag regnes fagområder innenfor bedrifts- og samfunnsøkonomi, strategi, metode, revisjon og forretningsjus. :)

Anonymous poster hash: 06548...739

Nei, en 3,5 er midt i mellom C og B. En 3,0 er lik en C. Til sammenlikning krever NHH B+ i snitt eller et snitt på 4,5 for å komme inn på master (altså en halv karakter høyere enn BIs flaggskip; siv.øk.). Da er det en selvfølge at man har minst C i de fagene BI krever, enten det eller kompensere med veldig gode karakterer på andre fag. Minimum C synes ikke jeg er så høyt i de fagene.

Tror du et B-snitt på master beviser at det er en bra skole?

Nei, men nå er det faktisk slik at siv-øk.-linjen deres ranker likt som NHH på Financial times sine lister. Og siv.øk-linjen på BI er derfor objektivt sett den beste sammen med NHH i Norge. BI er også den eneste utdanningsinstitusjonen som kan smykke seg med triple crown-akkrediteringen i Norge sammen med ca. 70 andre handelshøyskoler i verden. Den faglige kvaliteten er med andre ord veldig god i norsk skala. Finans-linjen til BI er også meget anerkjent.

Personlig tror jeg ikke det er den faglige kvaliteten som ødelegger for BIs rykte som en god skole, men at de på mange linjer slipper inn alt mulig (sett at du har litt over 3 i snitt). Dette påvirker også den samlede strykprosenten på skolen og mange forbinder dermed på BI som et sted for partyløver fremfor en prestisjeskole. BI tar inn mye rart, men det er ikke alle som kommer ut der i fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det meget merkelig at enkelte her inne rakker ned på Handelshøyskolen BI.

BI er godt inne på listen til Financial Times over gode businesskoler og er høyere ranket enn Norges Handelshøyskole (NHH). BI er for øvrig eneste norske (og nordiske?) skole som har de tre anerkjente akkrediteringer, også kjent som "the triple accreditation". Det skal også sies at hver fjerde toppleder i Norge har bakgrunn ved BI.

Dette er bare noen få av mange gode argumenter for å kunne hevde at BI er en meget anerkjent og vellykket skole. Så noe riktig må da BI ha gjort! wink.png

http://www.dn.no/tal...hh-pa-rangering

http://www.dn.no/tal...eksklusiv-klubb

http://www.dn.no/kar...sjef-gikk-pa-bi

Jeg er svært uenig i at nivået blant studenter ved BI er lavt. Kanskje det første semesteret, men allerede etter første semester har mange studenter falt av studiene og gitt opp!

BI er eksperter på å luke ut svake studenter. Det er mange, mange (!) jeg vet om som bestemte seg for å slutte før jul, og da var ikke det aller første semesteret over en gang.

Arbeidstakere fra BI har et godt rykte på seg i næringslivet. Det er ikke for uten grunn at så mange ansatte i for eksempel selskap som DNB og Aker Solutions, har utdannelse fra BI. Jeg er såpass heldig at jeg har fått slått av en liten prat med både Rune Bjerke og Petter Stordalen, som begge var fulle av lovord om BI. Navn som Jens Stoltenberg, Jonas Gahr Støre og Siv Jensen har alle holdt foredrag ved skolen, og også dem virket mer enn positive nok til BI.

Studenter med en en bachelor eller master fra BI, tjener forresten i gjennomsnitt mer penger enn de med tilsvarende grader fra for eksempel universitetet i Oslo.

BI er en anerkjent skole, med et godt rykte både innenlands og utenlands, samt generelt sett innehar dyktige studenter som fullfører sine grader.



Anonymous poster hash: c7984...6c4
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det meget merkelig at enkelte her inne rakker ned på Handelshøyskolen BI.

BI er godt inne på listen til Financial Times over gode businesskoler og er høyere ranket enn Norges Handelshøyskole (NHH). BI er for øvrig eneste norske (og nordiske?) skole som har de tre anerkjente akkrediteringer, også kjent som "the triple accreditation". Det skal også sies at hver fjerde toppleder i Norge har bakgrunn ved BI.

Dette er bare noen få av mange gode argumenter for å kunne hevde at BI er en meget anerkjent og vellykket skole. Så noe riktig må da BI ha gjort! wink.png

http://www.dn.no/tal...hh-pa-rangering

http://www.dn.no/tal...eksklusiv-klubb

http://www.dn.no/kar...sjef-gikk-pa-bi

Jeg er svært uenig i at nivået blant studenter ved BI er lavt. Kanskje det første semesteret, men allerede etter første semester har mange studenter falt av studiene og gitt opp!

BI er eksperter på å luke ut svake studenter. Det er mange, mange (!) jeg vet om som bestemte seg for å slutte før jul, og da var ikke det aller første semesteret over en gang.

Arbeidstakere fra BI har et godt rykte på seg i næringslivet. Det er ikke for uten grunn at så mange ansatte i for eksempel selskap som DNB og Aker Solutions, har utdannelse fra BI. Jeg er såpass heldig at jeg har fått slått av en liten prat med både Rune Bjerke og Petter Stordalen, som begge var fulle av lovord om BI. Navn som Jens Stoltenberg, Jonas Gahr Støre og Siv Jensen har alle holdt foredrag ved skolen, og også dem virket mer enn positive nok til BI.

Studenter med en en bachelor eller master fra BI, tjener forresten i gjennomsnitt mer penger enn de med tilsvarende grader fra for eksempel universitetet i Oslo.

BI er en anerkjent skole, med et godt rykte både innenlands og utenlands, samt generelt sett innehar dyktige studenter som fullfører sine grader.

Anonymous poster hash: c7984...6c4

Det er jo ikke så rart at de som holder foredrag på BI tilsynelatende er positive til BI. Det er jo normal høflighet så si noe positivt da.

Anonymous poster hash: 84c44...718

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo ikke så rart at de som holder foredrag på BI tilsynelatende er positive til BI. Det er jo normal høflighet så si noe positivt da.

Anonymous poster hash: 84c44...718

Det kan du si, men på en annen side har ikke dette noen sammenheng med at Handelshøyskolen BI ligger godt inne på listen over gode businesskoler, har fått tildelt de tre akkrediteringer og i tillegg har så mange som har lyktes ute i næringslivet.

Anonymous poster hash: c7984...6c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så rart at de som holder foredrag på BI tilsynelatende er positive til BI. Det er jo normal høflighet så si noe positivt da.

Anonymous poster hash: 84c44...718

Haha du plukket ut akkurat den lille flinken av informasjon for å kritisere?:P

Anonymous poster hash: 06548...739

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha du plukket ut akkurat den lille flinken av informasjon for å kritisere? :P

Anonymous poster hash: 06548...739

Ja! Du er tydeligvis ganske kritisk selv! BI imponerer ikke meg. Det er en skole man ikke engang trenger å ha fullført videregående for og komme inn på.

Anonymous poster hash: 84c44...718

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skole man ikke engang trenger å ha fullført videregående for og komme inn på.

Anonymous poster hash: 84c44...718

Jeg skjønner godt at du velger å poste innlegg anonymt, når du troller rundt med den slags løgner.

Man kommer ikke inn ved Handelshøyskolen BI uten å ha generell studiekompetanse.

Anonymous poster hash: c7984...6c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...