Gå til innhold

Skulker sønnen min, eller har BI så lang ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 20 kom hjem i påsken, noe jeg syns er fantastisk koselig. Han studerer økonomi og administrasjon i oslo, men han sier at han skal begynne på skolen igjen neste mandag. Jeg mener det er litt merkelig at høgskolen har så lang ferie? Eller hva tenker dere? Jeg får ikke sett studieplanen på BI.no. Noen som vet om disse starter om en uke? Mener dette var fryktelig merkelig... Hvis jeg spør han om dette, så vil han ikke svare meg... Jeg vil også nevne at mannen og jeg har nulltoleranse for løgn da vi betaler husleie for sønnen vår, og vil at han skal få en bra utdannelse. Jeg vil heller ikke hoppe til konklusjon før jeg vet mer.

På forhånd takk.



Anonymous poster hash: cbc60...c89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Haaploes

Det kommer vel helt an på fagkombinasjonen til sønnen din.

Kanskje dere skal bruke den ekstra ferieuken på å kutte navlestrengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en fastsatt timeplan for alle, det kommer an på hans linje osv. Han går jo ikke på "skolen" lenger, han studerer, og da er ting mer fleksibelt, med obligatoriske og valgfri forelesninger.



Anonymous poster hash: 17404...82c
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på fagkombinasjonen til sønnen din.

Kanskje dere skal bruke den ekstra ferieuken på å kutte navlestrengen?

Sønnen min på 20 kom hjem i påsken, noe jeg syns er fantastisk koselig. Han studerer økonomi og administrasjon i oslo, men han sier at han skal begynne på skolen igjen neste mandag. Jeg mener det er litt merkelig at høgskolen har så lang ferie? Eller hva tenker dere? Jeg får ikke sett studieplanen på BI.no. Noen som vet om disse starter om en uke? Mener dette var fryktelig merkelig... Hvis jeg spør han om dette, så vil han ikke svare meg... Jeg vil også nevne at mannen og jeg har nulltoleranse for løgn da vi betaler husleie for sønnen vår, og vil at han skal få en bra utdannelse. Jeg vil heller ikke hoppe til konklusjon før jeg vet mer.

På forhånd takk.

Anonymous poster hash: cbc60...c89

du kan jo ringe skolen i morgen og spørre. :)

( var kun meningen å sitere den første innlegget. )

Endret av spektralkatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars fyr. De har vel mye forelesninger som ikke har obligatorisk oppmøte, og når man da er voksen student synes jeg foreldre skal la være å blande seg inn i hvilke han eventuelt velger å ikke gå på. Så lenge han klarer seg greit skolemessig ellers da :)



Anonymous poster hash: 77be8...970
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelesninger er valgfritt, han er student, ikke elev. Som en annen sier, på tide å kutte navlestrengen!

Anonymous poster hash: f1169...e2d

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betaler du skolepengene også?



Anonymous poster hash: 17404...82c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg er fullstendig klar over at mange vil mene at vi skjemmer han bort ved å betale husleie. Allikevel har vi faktisk råd til det, da han er enebarn og vi har spart opp en del penger i løpet av årene. Han tok opp studielån for å betale for skolen, men jobber på si og tjener nok til opphold i måneden. Han er generelt en oppegående gutt, men vi forventer at han tar skolen seriøst når han først har kommet inn på en slik prestisjetung skole...



Anonymous poster hash: cbc60...c89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg er fullstendig klar over at mange vil mene at vi skjemmer han bort ved å betale husleie. Allikevel har vi faktisk råd til det, da han er enebarn og vi har spart opp en del penger i løpet av årene. Han tok opp studielån for å betale for skolen, men jobber på si og tjener nok til opphold i måneden. Han er generelt en oppegående gutt, men vi forventer at han tar skolen seriøst når han først har kommet inn på en slik prestisjetung skole...

Anonymous poster hash: cbc60...c89

Høres ut som han klarer seg greit som har både jobb og er student. Jeg tror du skal ha noen flere ting å peke på enn at han KANSKJE dropper noen forelesninger, før du anklager ham for å ikke ta skolen seriøst.

For mange studenter er også den tiden man studerer selv den viktigste, det er ikke alle som lærer best av å høre på forelesninger, og det er ikke alle forelesere som er flinke til å lære bort.

Anonymous poster hash: 77be8...970

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo ringe skolen i morgen og spørre. :)

( var kun meningen å sitere den første innlegget. )

Eh er det normalt? At moren ringer skolen når gutten/mannen er 20 år?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BI "Prestisjetung"....

Men som andre sier, det er fullt mulig at han for eksempel ikke har forelesninger denne uken, eller at han bare har et par stykker som han kan følge på internett noe BI studenter stort sett kan med alle forelesninger. I det store og hele er det svært skjelden man faktisk må møte opp på skolen.

Men på denne tiden av året bør han jo være i gang med eksamenslesningen.



Anonymous poster hash: ee401...bd7
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh er det normalt? At moren ringer skolen når gutten/mannen er 20 år?

Nei.

Anonymous poster hash: ee401...bd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Jeg er fullstendig klar over at mange vil mene at vi skjemmer han bort ved å betale husleie. Allikevel har vi faktisk råd til det, da han er enebarn og vi har spart opp en del penger i løpet av årene. Han tok opp studielån for å betale for skolen, men jobber på si og tjener nok til opphold i måneden. Han er generelt en oppegående gutt, men vi forventer at han tar skolen seriøst når han først har kommet inn på en slik prestisjetung skole...

Anonymous poster hash: cbc60...c89

Svært mange foreldre har råd til å betale husleie for barna sine. Dette vil ikke si at de bør gjøre det. Det er på tide at han blir litt selvstendig og klarer å stå på sine egne bein. Dere lar han jo ikke gjøre det. Spesielt ikke når du driver og blander deg opp i hans timeplan. Han er voksen.

BI er for øvrig ingen prestisjetung skole.

Anonymous poster hash: 33b7d...e36

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for at du slutter å blander deg opp i om han skulker eller ikke. Gjør han det er så er det uansett hans avgjørelse.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BI er vel ikke akkurat en prestisjetung skole, alle kommer inn der :fnise:

Datteren min begynner heller ikke på skole igjen etter påskeferien før mandag 13 april. Ikke BI da, men en annen skole.

Om så, jeg ville aldri ha ringt skolen og sjekket! Herlighet, hun er jo voksen!



Anonymous poster hash: d865a...4e9
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg går på BI, men en annen linje, og begynner med forelesninger igjen i morgen.

En venninnge går bedriftsøkonomi, som jeg tror er helt likt førsteåret til øk/ad, og hun begynner også denne uken.

Men det er ikke skulking, i og med at forelesningene er valgfritt, kanskje han lærer mer av å lese selv. Men høres ut som løgn



Anonymous poster hash: 1ed9e...50a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om "skulk" lenger når man er student, med mindre man går på ett av studiene med obligatorisk oppmøte. Det er vel egentlig mer uvanlig enn vanlig å møte opp på ALLE forelesningene. Man har selv ansvar for å følge opp fagene, og det kan man få til uten å møte opp. Selv om man er blant dem som lærer best av forelesninger er det ingen stor jobb å ta igjen det man eventuelt måtte gå glipp av på en uke.

Så vidt jeg vet er det lite av obligatorisk undervisning på BI, man kan få med seg det meste gjennom pensum og det som blir lagt ut på nett. I tillegg er det sånn på alle institusjoner for høyere utdanning at feriene varierer litt, ut fra timeplan, fagkombinasjoner, antall studiedager, forelesers behov osv. Så det er godt mulig at han ikke "skulker". Og nei, man skal ikke ringe skolen for å sjekke om han egentlig skulle vært der. Forskjellen på å være student og elev er at "å ta skolen seriøst" stort sett ikke kan måles på andre måter enn eksamenskarakterer, oppmøte er for de aller fleste helt irrelevant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh er det normalt? At moren ringer skolen når gutten/mannen er 20 år?

tja, har inntrykk av at barndommen varer langt inni 20 åra for mange nå for tida... så... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på BI, men en annen linje, og begynner med forelesninger igjen i morgen.

En venninnge går bedriftsøkonomi, som jeg tror er helt likt førsteåret til øk/ad, og hun begynner også denne uken.

Men det er ikke skulking, i og med at forelesningene er valgfritt, kanskje han lærer mer av å lese selv. Men høres ut som løgn

Anonymous poster hash: 1ed9e...50a

Om mamma er så stressa at hun lager en tråd her, skjønner jeg godt at han lyver.

Anonymous poster hash: a8f56...ae2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...