Gå til innhold

Nybegynnere for andre gang!


FrøkenStrøken

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Favole skrev:

Godt at du fikk jappen din i det minste ;)

Håper baby får være i magen så lenge som mulig, men skjønner jo samtidig at legene tenker at det kanskje kan være bedre på utsiden. Blir spennende fremover i forhold til hva de tenker å gjøre videre.

Resten av KG drar ikke noe sted, det er virkelig ikke noe å unnskylde seg for! :klemmer:

Ja, fremdeles teller jo hver eneste dag han er i magen, og jeg teller 22 dager fra første styrtblødning! Det er en vesentlig forskjell! :hoppendeglad:

Det er bra dagbøkene ikke stikker av, skal ta meg en tur innom når jeg har fått sortert tankene. Begynt å tenke på det praktiske nå, så da har jeg jammen litt å gjøre :P 

1 time siden, Sjela skrev:

Føler med deg når du beskriver Japp-historien. Her forleden ringte mannen hjem etter jobb "Jeg skal stikke på butikken, er det noe du vil ha?" hvor jeg da svarte at det eneste jeg ville ha var IFA. Og gjett hva det var han hadde glemt da han kom hjem med handleposen :sukk: Mannfolk altså :P 

Så godt at sykehuset tar deg på alvor og sender ambulanse. Det er ikke til å spøke med, så synes det er flott at du blir fulgt så tett opp uansett hvor kjipt det egentlig er å oppholde seg i en sykeseng...

Det er jo så fælt når de glemmer det, og man kan ikke skjønne at det går an! Har skjedd flere ganger hos oss også, den ene, viktigste tingen var heeeelt ute av tankene.. Hrmf.. At jeg selv glemmer ting skjer jo det også, men skjelden det viktigste ;) 

52 minutter siden, lille_frosk skrev:

Onsdagene er ingen heldig dag for deg altså! Og så ekkelt at blødningene nå kommer av kynnere, det skjønner jeg ikke føles noe greit i det hele tatt. Jeg synes du er tøff og modig og tar det med imponerende ro, og i lengden er jo det veldig positivt både for deg og lille! 33 uker er det også verdt å juble litt for :strix: Hvordan gikk legevisitten?

Jeg skjønner deg sååå godt når det gjelder sjokoladeskuffelsen, haha! Jeg har hatt noen sånne jeg også, hvor jeg har følt at jeg aldri mer kan bli glad igjen fordi mannen glemte å kjøpe pandalakris (SOM JEG HADDE BEDT OM!!!) på butikken :fnise: Alltid så rasjonell!

 

Stoor klem til deg tøffa!!!  :klemmer:

Nam, det skjønner jeg godt, når du virkelig MÅ ha pandalakris kan jeg se for meg hvor forferdelig det er å ikke få det. Forstår ikke hvordan de kan glemme, jeg da.. Og de fleste gangene husker han å kjøpe det, men da ligger gjerne akkurat den tingen igjen nederst på kassebåndet! Egen evne til å unngå å ta med godis hjem, tror jeg :)

Ja, hvordan gikk det på legevisitten! Jeg fikk svar! Skumle, konkrete svar, så jeg er litt skjelven :P De liker ikke helt de murringene, så nå har jeg fått beskjed om at jeg IKKE skal hjem. Veldig greit å forholde seg til, for da slipper jeg å lure i helga for å bli skuffet på mandag! Og så har det uke 34 hengende der framme som det store målet, da skal han ut! :ohmy: Jeg har fremdeles en sånn liten hvis i bakhodet, det KAN jo hende at blødningene og murringene opphører, men med stor sannsynlighet er jeg tobarnsmamma om en uke..

:baby:

Den følelsen kjenner jeg ikke så veldig mye på enda, jeg har valgt å fokusere på det praktiske.. For herregud, jeg skulle jo bruke januar, februar og mars på å neste, men jeg får jo ikke gjort en ting av det! I dag fikk jeg litt fart på meg og lagde liste over alt som skal gjøres hjemme med å finne fram, sette i stand, endre og ordne. Og så lagde jeg handleliste med det som står igjen, begge listene er detaljerte nok til at mannen og mamma skal få det til alene! Tenker jeg bidrar med nettshopping, så sender jeg melding fortløpende med det som skal krysses av på lista :) mamma er forberedt på å stå på for oss, så da er det fint at hun kan velge på ei liste! Jeg er egentlig den typen som liker å ha kontrollen selv og ikke slippe andre for tett oppi rotet vårt, men nå føler jeg ikke at jeg har noe valg, så da må jeg bare slippe hemningene! Tror faktisk det er verre for mannen akkurat nå, siden han går hjemme og liksom skal klare alt. Men det er klart han ikke gjør det, han er jo i full jobb pluss alenepappa som svinser rundt og oppfyller ordre fra meg :P Når nesting ikke engang ligger naturlig for han, er det ingen som forventer at han skal kunne gjennomføre ei sjekkliste med femti punkter på noen dager :) Heldigvis er det jo ikke sånn at alt må være ferdig på ei uke, heller, men det vil kjennes godt å ha kommet et stykke! 

Kanskje noen vil hjelpe meg litt? 

- hvilken bilstol er den beste for tiden? Og hvorfor? 

- jeg skulle hatt noe til å organisere stellebordet med. Bokser eller kurver, størrelse en plass mellom 10 cm, 20 cm, 30 cm, kanskje? Hadde vært flott om de var litt ok å se på og enten kunne kjøpes på nett eller en av de vanligste butikkene.. IKEA har jeg helst ikke lyst til å sende mannen på nå, men kanskje er det ikke noe annet valg? 

- vil kjøpe en pakke mme, just in case, selv om jeg ikke har tenkt å bruke den. Men ser for meg nattekrise om det skulle bli noe! Er det da NAN ferdigblandet som er tingen? Burde jeg kanskje vente og se, siden vi mest sannsynlig blir værende ei god stund på sykehuset (og at ammingen er etablert, hvis jeg får det til)?

Tusen takk hvis noen har noen tips å komme med her, altså! :)

 

Da skal jeg prøve å nettneste litt videre, nå er det bare det vanskelige igjen (babycall var lett, men trenger bare én ;) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi! For en rar tanke det må være!  Jeg kan krysse fingrene (og puppene)  for at du plutselig blir helt fin igjen, men uke 34 er ganske bra det også da.  Og litt spennende!  

Angående bilstol føler jeg det er maxi cosi og besafe som er valga. Maxi cosi har adapter til mange vogner da,  men jeg var veldig glad i besafe izi go setet vårt.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en rar følelse du må sitte med nå! Men samtidig vil det kanskje være greit å ha noe konkret å forholde seg til også, når det nå ble som det ble? Det er jo tungt å sveve rundt i uvissheten konstant også! 

IKEA har forøvrig netthandel og evt. frakt hjem også, hvis det er sånn at IKEA blir alternativet. I forhold til bilsete har jeg jo ikke erfaring med noe, men vi fikk anbefalt Maxi Cosi og kjøpte det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjemperart! Tør på en måte ikke stole helt på det, så forholder meg litt som om det var enda mer usikkert enn det er.. For synes det er vanskelig å omstille meg så mange ganger, da er det nok en enklere strategi å tro at jeg ikke vet noe :)

Hadde Maxi Cosi Cabriofix sist gang, og var fornøyd med det. Men det ble ødelagt, så nå har jeg mulighet til å velge blant alt! Tenkte kanskje det hadde kommet noe nytt og revolusjonerende, men det er kanskje fremdeles av de beste? Har egentlig sagt at mannen skal få ta ansvaret for å finne ut og kjøpe, men jeg må gjøre alt som kan lette hverdagen hans og som er mulig å gjøre fra sykesengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kg-pause, så bare lest meg opp på de siste tre siden eller noe. Men herregud, her har det jo virkelig skjedd ting! Uke 34 er forresten kjempebra, det er jo bare tre uker før det som er innenfor termin. Men skjønner at det er stressende akkurat nå da, du har vært gjennom greit mye på så kort tid. Bra du blir tatt godt vare på på sykehuset og at mannen og mammaen din kan ordne nå i helgen. Mammaer er gull verdt :Nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FrøkenStrøken skrev:

Ja, fremdeles teller jo hver eneste dag han er i magen, og jeg teller 22 dager fra første styrtblødning! Det er en vesentlig forskjell! :hoppendeglad:

Det er bra dagbøkene ikke stikker av, skal ta meg en tur innom når jeg har fått sortert tankene. Begynt å tenke på det praktiske nå, så da har jeg jammen litt å gjøre :P 

Det er jo så fælt når de glemmer det, og man kan ikke skjønne at det går an! Har skjedd flere ganger hos oss også, den ene, viktigste tingen var heeeelt ute av tankene.. Hrmf.. At jeg selv glemmer ting skjer jo det også, men skjelden det viktigste ;) 

Nam, det skjønner jeg godt, når du virkelig MÅ ha pandalakris kan jeg se for meg hvor forferdelig det er å ikke få det. Forstår ikke hvordan de kan glemme, jeg da.. Og de fleste gangene husker han å kjøpe det, men da ligger gjerne akkurat den tingen igjen nederst på kassebåndet! Egen evne til å unngå å ta med godis hjem, tror jeg :)

Ja, hvordan gikk det på legevisitten! Jeg fikk svar! Skumle, konkrete svar, så jeg er litt skjelven :P De liker ikke helt de murringene, så nå har jeg fått beskjed om at jeg IKKE skal hjem. Veldig greit å forholde seg til, for da slipper jeg å lure i helga for å bli skuffet på mandag! Og så har det uke 34 hengende der framme som det store målet, da skal han ut! :ohmy: Jeg har fremdeles en sånn liten hvis i bakhodet, det KAN jo hende at blødningene og murringene opphører, men med stor sannsynlighet er jeg tobarnsmamma om en uke..

:baby:

Den følelsen kjenner jeg ikke så veldig mye på enda, jeg har valgt å fokusere på det praktiske.. For herregud, jeg skulle jo bruke januar, februar og mars på å neste, men jeg får jo ikke gjort en ting av det! I dag fikk jeg litt fart på meg og lagde liste over alt som skal gjøres hjemme med å finne fram, sette i stand, endre og ordne. Og så lagde jeg handleliste med det som står igjen, begge listene er detaljerte nok til at mannen og mamma skal få det til alene! Tenker jeg bidrar med nettshopping, så sender jeg melding fortløpende med det som skal krysses av på lista :) mamma er forberedt på å stå på for oss, så da er det fint at hun kan velge på ei liste! Jeg er egentlig den typen som liker å ha kontrollen selv og ikke slippe andre for tett oppi rotet vårt, men nå føler jeg ikke at jeg har noe valg, så da må jeg bare slippe hemningene! Tror faktisk det er verre for mannen akkurat nå, siden han går hjemme og liksom skal klare alt. Men det er klart han ikke gjør det, han er jo i full jobb pluss alenepappa som svinser rundt og oppfyller ordre fra meg :P Når nesting ikke engang ligger naturlig for han, er det ingen som forventer at han skal kunne gjennomføre ei sjekkliste med femti punkter på noen dager :) Heldigvis er det jo ikke sånn at alt må være ferdig på ei uke, heller, men det vil kjennes godt å ha kommet et stykke! 

Kanskje noen vil hjelpe meg litt? 

- hvilken bilstol er den beste for tiden? Og hvorfor? 

- jeg skulle hatt noe til å organisere stellebordet med. Bokser eller kurver, størrelse en plass mellom 10 cm, 20 cm, 30 cm, kanskje? Hadde vært flott om de var litt ok å se på og enten kunne kjøpes på nett eller en av de vanligste butikkene.. IKEA har jeg helst ikke lyst til å sende mannen på nå, men kanskje er det ikke noe annet valg? 

- vil kjøpe en pakke mme, just in case, selv om jeg ikke har tenkt å bruke den. Men ser for meg nattekrise om det skulle bli noe! Er det da NAN ferdigblandet som er tingen? Burde jeg kanskje vente og se, siden vi mest sannsynlig blir værende ei god stund på sykehuset (og at ammingen er etablert, hvis jeg får det til)?

Tusen takk hvis noen har noen tips å komme med her, altså! :)

 

Da skal jeg prøve å nettneste litt videre, nå er det bare det vanskelige igjen (babycall var lett, men trenger bare én ;) )

 

Jeg forstår du synes det er godt å vite at du blir liggende - tenk på det slik at det er jo den tryggeste plassen du kan være.. Jeg forstår at det er skummelt (har vært der selv..), så du får bare ta en dag om gangen. Det er selvfølgelig forskjellig, men vårt barn født i 33+3 klarte å puste selv og ammet i uke 33+6 (hun var veldig sterk fikk jeg beskjed om). 

VI har også Besafe Izi Go og er superfornøyd med den. Den er lett, god for små babyer, enkel å ta inn og ut av bilen (har isofix-base) og kan brukes på vogna med adapter (kjempepraktisk).

Når det gjelder MME så ville jeg kjøpt NAN HA1 på apoteket hvis du vil ha noe stående. Bra for sarte, premature mager (mage- og tarmsystemet er ikke helt utviklet, så det er vanlig at premature har magevondt når de plutselig må begynne å bearbeide melk). Nå kan jeg jo kun snakke for meg og mitt sykehus, men når et prematurt barn ankommer nyfødtintensiven så får pappa spørsmål om dere aksepterer at baby får melk fra melkebanken. Så sant dere svarer ja på dette (kan jo ha blitt enige på forhånd slik at han vet hav han eventuelt skal svare), så får baby morsmelk og dette er jo bedre enn MME. Så fort du får ut råmelk (du får beskjed om å begynne å pumpe så fort du er i form til dette. Forhåpentligvis kommer melken fortere denne gangen, selv om det er tidlig. Denne råmelken tas til barnet og blir gitt i sonden.

Så lenge dere er inne på sykehuset får barnet melken du pumper, melk fra melkebanken og etter hvert melk via brystet, så da er ikke MME nødvendig. Ved hjemreise i NAST (e.l.) ammer barnet veldig bra selv og tar noen ganger fullt måltid. Andre måltid må resten gis i sonde og dette er melk du har pumpet (så sant alt går greit her..) Dersom det blir problemer med melk og amming så er det ikke noe å gjøre med det, men det problemet tar du ikke på forhånd.

Åh jeg føler med deg :hug: - jeg vet hvordan du har det. Du får bare nyte sparkene og den fine magen din og før du vet ordet av det har du verdens nydeligste bittelille baby på brystet og det er ganske fantastisk det også :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ei uke kanskje allerede :bond: Sprøtt! Uke 34 er jo bra da, helheten tatt i betraktning her.

Ang bilstol anbefaler jeg besafe izi go, vi hadde den til førstemann og skal bruke den om igjen nå. Hadde lett kjøpt den igjen! Liker at det er fempunktssele i den, og synes stillingen ser noe bedre ut enn maxi cosi. Vi stod mellom maxi cosi cabriofix og besafe izi go når vi skulle kjøpe. Men tror nok begge setene er veldig, veldig gode.

Jeg hadde nok ikke orket å bruke penger på flasker, mme og alt slikt utstyr i forkant om jeg visste på forhånd at vi kom til å være på sykehuset en stund. Hadde heller sett det litt an hvordan ammingen fungerer. Disse ferdigpakkene til Nan og Hipp er veldig greie for kjapp tilberedning på natt og på reise (kan gis direkte fra boksen om den er romtemperert, men etter åpning må den vel i kjøleskap), så om behovet ikke er veldig stort hadde jeg gått for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den tanken har slått meg og! Jeg håper i alle fall du har det bra FrøkenStrøken, at dere begge har det bra! Tenker ofte på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Tihi, skjønner godt at dere lurer, her har det vært stille en lang stund! Har vært litt smådepp og prøvd å hente inn energi til å være her frem til 23.februar, tok ny glukosebelastning på tirsdag, og den hadde forverret seg fra 7.8-9.3. Var ikke i veldig godt humør, for å si det sånn! Drev og planla å skrive noen ord her i dagboka, skrive av meg litt frustrasjon og sånn.. Så på onsdag fikk jeg tidenes overraskelse, kom ned i kantina til babyshower med 14 personer, gaver og masse god mat! Det var helt fantastisk, og jeg følte virkelig at jeg ble sliten på en god måte, og jeg fikk en ny piff til å være her!

Så - grunnen til stille dagbok er egentlig en litt sliten og lei FrøkenStrøken.. Men! Dere har nok rett likevel ;) for i går morges, etter frokosten, begynte jeg plutselig å blø mye! Ikke sånn at det ble krise og kjempehast, men de ville ikke vente lenger. Så i tolvtiden ble lille helten min tatt ut med KS. 34+2, 2545g og hele 49cm! Lang og tynn, med andre ord! Han ligger på nyfødtintensin og jeg på barsel, så gleder meg til å normalisere litt.. Må bare komme over de første dagene der ting tar litt tid!

Skal skrive mer om hvordan han kom til og tiden etterpå, men trenger litt tid på å orientere oss i den nye tilstanden nå :)

Håper dere alle har det bra for tiden, og ja, jeg lover fremdeles å oppdatere meg i dagbøkene deres :hjerte:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer! Egentlig godt å høre at han har kommet ut, for selv om det jo er litt tidlig kan dere endelig begynne hverdagen og snart våre ute av sykehuset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!  Bra at alt er bra, og håper det fortsetter sånn med deg og din lange fine tøffing!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...