Gå til innhold

Hvor lite søvn behøver man?


Thomas

Anbefalte innlegg

Tenkte på dette med å sove. Hvor mange timer hver natt behøver man egentlig. Hvor mye av tiden er restitusjon og hvor mye kan man klare seg uten.

Hvis man egentlig bare behøver tre-fire timer får man jo en masse tid til over som man kan bruke til andre ting, f.eks til jobb eller studier.

Man ligger jo bare der uten å gjøre noe!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror at dette er ganske individuelt jeg!

Selv sover jeg 5-7 timer hver natt. Jo mer jeg sover, jo trøttere blir jeg!

Har klart en hel uke med 4 timer søvn hvernatt, men da sov jeg mye i helgen!

Det er også en vanesak tror jeg. Har man blitt vant til å sove 9 timer, så klarer man seg ikke med 7 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er nok kjeempeindividuelt.

Jeg sover fra 5-8 timer hver natt, hvis ikke blir jeg helt ødelagt og klarer ikke konsentrere meg om studier og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Jeg trenger minimum 5 timer for å fungere ok, bør få 6 timer hvis det går over lengre tid. Men dette er veldig individuelt, og man kjenner jo dette gost på kroppen selv. Jeg blir rett og slett syk hvis jeg får for lite søvn over lang tid. Så selv om jeg gjerne skulle brukt tiden til andre ting, er jeg bare nødt til å sove. Har ellers hørt at gjennomsnittelig søvnbehov for voksne mennesker er 7 timer pr natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er dette en undersøkelse Thomas? Du er jo psykologistud ... :)

Jevnt over trenger man som voksen min. 6 timer.

Kan sove mindre, men det må "tas igjen" en gang. En profiterer på å sove jevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er individuelt, kommer an på personens behov.

Selv trenger jeg lite søvn, iallefall nå om sommeren. Sover som regel rundt 4-5 timer pr. natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

Jeg mener å ha hørt at dersom man har "mistet" søvn en natt, så trenger man bare å ta igjen halvparten av det for at kroppen skal bli uthvilt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer: hvis du ikke sover en natt kompanerer man ved å sover 50% mer neste natt, da først og fremst REM-søvn, som er den dypeste søvnen hvor du drømmer. Hvis man ikke kommer ned i REM-søvn får man etter hvert problemer.

Ellers: det stemmer at jeg er psykologistudent og vet en del om hva som skjer hvis man blir søvdeprivert. Det jeg er nysjerrig på er de individuelle forskjellene. Rekorden i lab-forsøk er foøverig 10 døgn uten søvn. Dette gav ingen alvorlige konsekvenser. (Katz & Landis, 1935)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Hei...

Jeg lurte litt på dette med søvn...

Hvilke symptomer får man om man har fått forlite søvn over en periode på 2 år??

Han som jeg bor sammen med har litt problemmer med å få nokk søvn og gjennomsnitts timene han få sove om natten er 4-5.....

No uansett hvor mye han sover så er han utslitt....vi har prøvd å legge opp til at han får 7-8 timer søvn,men han sier at det ikke er noe forskjell fra de morningene han sovenr bare tre timer om natten.....

Kna man få fysiske symptomer ved å sove for lite???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, man kan i ytterste konsekvens dø av mangel på søvn...

Ellers kommer konsentrasjonsprobl, hodepine, slapphet, mye syk etc.

Har han sjekket allergi/mangel på næringstoffer (blodprøve?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg reiste utenlands har jeg begynt å sove 12 timer i strekk, hver natt. Nytter ikke skru på vekkeklokka for den hører jeg ikke, eller skrur av i søvne. Prøver å hoppe over en natt, men da sover jeg jo bare opptil 18 timer neste natt/dag. Døgnvill kanskje......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Søvn er viktig for fysisk og mental helse. Har noen problemer med søvnen så ta kontakt med fastlege for å få henvisning til Søvnlaboratorium. Jeg har hatt søvnproblemer i alle år (er 30 nå) og fikk til slutt en fastlege om tok søvn alvorlig. Fikke henvisning til klinisk nevrofysiologisk laboratorium som fant ut at jeg hadde forsinket søvnfasesyndrom! Nå har jeg det bra med nye tiltak under legetilsyn.....sover ca 8 timer hver natt og fungerer så vanvittig bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man må sove i minst 8 timer hver dag.Og at man ikke må sove for lite da får du konsentrasjons problemer osv.Hvis jeg husker riktig da.Jo da det var 8 timer.Sov leng,vær glad!Jeg sover i 8-10 timer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...