Gå til innhold

psykiatrisk sykepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den 21. februar 2015 at 15.17, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at mange får utdelt psykiatrisk sykepleier er selvsagt fordi de er billigere å lønne og ikke fordi de er like bra som høyere utdannede behandlere. Og så må pasientene ta til takke med det. Selvfølgelig har personlige egenskaper og kjemi noe å si, men type utdanning er faktisk veldig viktig. En sykepleier har ikke samme kompetanse som psykolog eller psykiater.

 


Anonymous poster hash: 85f25...9a4

 

Ja, akkurat slik er det. 

Anonymkode: f51e2...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/19/2015 at 19.25, AnonymBruker skrev:

Hva er din erfaring? Jeg har fått en psykiatrisk sykepleier som behandler, og ikke en psykolog. Og jeg er skeptisk, men vil håper det kan gjøre meg frisk likevel? Dette er ikke på DPS, men på poliklinikk på sykehuset.. DPS har henvist meg dit.

 


Anonymous poster hash: 244c7...46b

Gi vedkommende en sjanse. Hvis du har kjemi med vedkommende, h*n er empatisk og du opplever at du får hjelp så spiller det ingen rolle hva slags tittel vedkommende har. Det finnes nok av eksempler på at folk med fin tittel har gjort vondt verre for pasientene i psykiatrien og andre behandlingssteder.

Anonymkode: 003e1...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi vedkommende en sjanse. Hvis du har kjemi med vedkommende, h*n er empatisk og du opplever at du får hjelp så spiller det ingen rolle hva slags tittel vedkommende har. Det finnes nok av eksempler på at folk med fin tittel har gjort vondt verre for pasientene i psykiatrien og andre behandlingssteder.

Anonymkode: 003e1...2e1

Empati er fint, men ikke nok. Sykepleiere er egentlig ikke behandlere, men får slike stillinger for få spare penger. Sykepleiere er flinke til det de er utdannet til, men har for lite kunnskaper om sykdommer og egnede terapier og hvordan utføre dem. Det er det psykologer og psykiatere som har. 

Anonymkode: f51e2...738

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Empati er fint, men ikke nok. Sykepleiere er egentlig ikke behandlere, men får slike stillinger for få spare penger. Sykepleiere er flinke til det de er utdannet til, men har for lite kunnskaper om sykdommer og egnede terapier og hvordan utføre dem. Det er det psykologer og psykiatere som har. 

Anonymkode: f51e2...738

En av de beste behandlerene jeg har hatt et "kun" sosiosom.Jeg hadde vært i stystemet i vel 20 år og ha mange tunge diagnoser,og jeg hadde vært bort i flere psykologer og psykiatere på veien som ikke kunne måle seg med hun

Anonymkode: 4df9e...305

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av de beste behandlerene jeg har hatt et "kun" sosiosom.Jeg hadde vært i stystemet i vel 20 år og ha mange tunge diagnoser,og jeg hadde vært bort i flere psykologer og psykiatere på veien som ikke kunne måle seg med hun

Anonymkode: 4df9e...305

Flott du er fornøyd, men: Skjønner du forskjellen på enkelttilfelle og gruppenivå! 

Anonymkode: f51e2...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/21/2015 at 2.00, Alja skrev:

Kan man bli utredet av en psykiatrisk sykepleier?

Nei.

Anonymkode: c41f4...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine

Min opplevelse er at de fleste verdsetter relasjonen høyest. Uten god kjemi hjelper det ikke om man er psykolog eller psykiater. Behandleren har mest sannsynlig kunnskapen som skal til, ettersom som hun er ansatt i stillingen. Så tror ikke du bør bekymre deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God _nok_kjemi er viktig. Men viktigst er selve behandlingen en får og at den er evidensbasert. 

Anonymkode: f51e2...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Splitterpine skrev:

Min opplevelse er at de fleste verdsetter relasjonen høyest. Uten god kjemi hjelper det ikke om man er psykolog eller psykiater. Behandleren har mest sannsynlig kunnskapen som skal til, ettersom som hun er ansatt i stillingen. Så tror ikke du bør bekymre deg 😊

Nemlig!

Anonymkode: 4df9e...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Splitterpine skrev:

Min opplevelse er at de fleste verdsetter relasjonen høyest. Uten god kjemi hjelper det ikke om man er psykolog eller psykiater. Behandleren har mest sannsynlig kunnskapen som skal til, ettersom som hun er ansatt i stillingen. Så tror ikke du bør bekymre deg 😊

 

Da har du stor tiltro til systemet. Min erfaring er en helt annen. Det ansettes folk som ikke alltid har tilstrekkelige kunnskaper i forhold til ansvaret de får, og grunnen er at de er billigere å ansette.

Anonymkode: d8f10...6b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God _nok_kjemi er viktig. Men viktigst er selve behandlingen en får og at den er evidensbasert. 

Anonymkode: f51e2...738

Men du får ikke en god behandling uten en god relasjon. En god relasjon er en forutsetning for behandling. Regner med den psykiatriske sykepleieren sitter med kunnskapen om terapeutiske metoder for å gi den behandlingen TS har fått rettighet på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Splitterpine skrev:

Men du får ikke en god behandling uten en god relasjon. En god relasjon er en forutsetning for behandling. Regner med den psykiatriske sykepleieren sitter med kunnskapen om terapeutiske metoder for å gi den behandlingen TS har fått rettighet på. 

Den terapeutiske relasjonen er viktig, men man kan få en god relasjon til en psykolog eller psykiater også. Og de sitter med en dybdekunnskap sykepleiere ofte mangler. 

Anonymkode: d8f10...6b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Da har du stor tiltro til systemet. Min erfaring er en helt annen. Det ansettes folk som ikke alltid har tilstrekkelige kunnskaper i forhold til ansvaret de får, og grunnen er at de er billigere å ansette.

Anonymkode: d8f10...6b8

Jeg skrev "mest sannsynlig" fordi jeg vet det ikke alltid er tilfellet. Men det krever en viss formell kompetanse for å få behandlerstatus. TS skriver at behandleren er psykiatrisk sykepleier, så da vil jeg si det er sannsynlig at den ansette har fagkunnskap på den behandlingen som utføres.

Endret av Splitterpine
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den terapeutiske relasjonen er viktig, men man kan få en god relasjon til en psykolog eller psykiater også. Og de sitter med en dybdekunnskap sykepleiere ofte mangler. 

Anonymkode: d8f10...6b8

Det er jeg enig i. Men om TS hadde fått en psykolog, så er det ikke gitt at dette vil gi bedre behandling, ettersom behandlingen er avhengig av relasjonen. Og ettersom vi ikke vet noe om hvilken type behandling TS skal ha, kan det godt tenkes at demme psykiatriske sykepleieren innehar mer enn tilstrekkelig kunnskap på dette feltet. Men jeg prøver på ingen måte å sidestille en psykiatrisk sykepleier med psykolog eller psykiater, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Splitterpine skrev:

Det er jeg enig i. Men om TS hadde fått en psykolog, så er det ikke gitt at dette vil gi bedre behandling, ettersom behandlingen er avhengig av relasjonen. Og ettersom vi ikke vet noe om hvilken type behandling TS skal ha, kan det godt tenkes at demme psykiatriske sykepleieren innehar mer enn tilstrekkelig kunnskap på dette feltet. Men jeg prøver på ingen måte å sidestille en psykiatrisk sykepleier med psykolog eller psykiater, bare så det er sagt.

Relasjonen er en forutsetning for en vellykket behandling for de fleste, er enig i det. 

Anonymkode: d8f10...6b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psyk.spl. med 20 års erfaring innenfor poliklinisk arbeid som har blitt kurset i traumehåndtering, kan være vel så god innenfor dette emnet som en 27 år gammel nyutdannet psykolog.

Jeg har gått til psyk.spl. i 6 år, men da jeg for ett år siden ville ha konkret diagnoseutredning og bytte av terapeut fikk jeg avslag. Jeg avsluttet kontakten med DPS og går nå privat med off.driftstøtte. Diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse har blitt byttet ut med kompleks PTSD og dissosiativ lidelse - satt av en traumepsykolog med 15 års erfaring. Jeg føler at psyk.spl. har kastet bort 6 år av livet mitt med feil diagnostisering. I mitt tilfelle var h*n udugelig. Traumepsykologen jeg går til i dag er mildt sagt oppgitt over symptomer h*n overså. Symptomer en med høyere utdannelse straks ville sett.

Anonymkode: b78f9...5c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En psyk.spl. med 20 års erfaring innenfor poliklinisk arbeid som har blitt kurset i traumehåndtering, kan være vel så god innenfor dette emnet som en 27 år gammel nyutdannet psykolog.

Jeg har gått til psyk.spl. i 6 år, men da jeg for ett år siden ville ha konkret diagnoseutredning og bytte av terapeut fikk jeg avslag. Jeg avsluttet kontakten med DPS og går nå privat med off.driftstøtte. Diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse har blitt byttet ut med kompleks PTSD og dissosiativ lidelse - satt av en traumepsykolog med 15 års erfaring. Jeg føler at psyk.spl. har kastet bort 6 år av livet mitt med feil diagnostisering. I mitt tilfelle var h*n udugelig. Traumepsykologen jeg går til i dag er mildt sagt oppgitt over symptomer h*n overså. Symptomer en med høyere utdannelse straks ville sett.

Anonymkode: b78f9...5c2

Men har psykiatrisk sykepleier lov å sette diagnoser da?

Anonymkode: e1394...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men har psykiatrisk sykepleier lov å sette diagnoser da?

Anonymkode: e1394...5d8

Nei, de har ikke lov til å utrede og diagnostisere. Jeg leser innimellom om at folk forteller at noen av dem gjør det likevel, og da har de gått ut over sin kompetanse. 

Anonymkode: d8f10...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...