Gå til innhold

psykiatrisk sykepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er din erfaring? Jeg har fått en psykiatrisk sykepleier som behandler, og ikke en psykolog. Og jeg er skeptisk, men vil håper det kan gjøre meg frisk likevel? Dette er ikke på DPS, men på poliklinikk på sykehuset.. DPS har henvist meg dit.



Anonymous poster hash: 244c7...46b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte får man ikke psykolog på dps heller. Behandlerene varierer alt fra psyk. sykepleiere, psykiatere, psykologer og kliniske sosionomer. Har god og dårlig erfaring med alle, det går som regel mer på kjemi og om personen forstår deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode erfaringer. :) De fleste av mine behandlere har ikke vært psykologer, og de to behandlerene jeg har hatt dårligst erfaring med har begge vært psykologer, men det er nok bare tilfeldig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en psyk sykepleier som behandler på DPS. ble tvunget til å gå der i 1 år uten å få byttet. så jeg ordnet bytte av behandler på den harde måten.jeg flyttet. men nok om det.

Jeg har dårlig erfaring med psyk. sykepleier. Dette er noen som har 3 års sykepleier erfaring, og 2 år master (som hoved, noen kan ha en del kurs o.l). Mens en psykolog har 6 års psykologutdanning. og en psykiater er lege, med psykiaterutdanning. Kanskje en grunn for at en psykiater og psykolog har høyere utdanning enn psyk. sykepleier.

Jeg trur en psyk. sykepleier kan hjelpe deg med litt mindre alvorlige problemer. som mild depresjon o.l. men når problemene blir mer sammensatte og vanskeligere og alvorligere. så trur jeg en trenger hjelp fra en mer utdannet person.

Men jeg trur også mye handler om kjemien. du må like den du snakker med, stole på vedkommende. og ha tiltro til vedkommende. Dette er ofte like viktig som utdanningen.

Min personlige mening ingen fasit.



Anonymous poster hash: fd9a5...b6f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en psyk sykepleier som behandler på DPS. ble tvunget til å gå der i 1 år uten å få byttet. så jeg ordnet bytte av behandler på den harde måten.jeg flyttet. men nok om det.

Jeg har dårlig erfaring med psyk. sykepleier. Dette er noen som har 3 års sykepleier erfaring, og 2 år master (som hoved, noen kan ha en del kurs o.l). Mens en psykolog har 6 års psykologutdanning. og en psykiater er lege, med psykiaterutdanning. Kanskje en grunn for at en psykiater og psykolog har høyere utdanning enn psyk. sykepleier.

Jeg trur en psyk. sykepleier kan hjelpe deg med litt mindre alvorlige problemer. som mild depresjon o.l. men når problemene blir mer sammensatte og vanskeligere og alvorligere. så trur jeg en trenger hjelp fra en mer utdannet person.

Men jeg trur også mye handler om kjemien. du må like den du snakker med, stole på vedkommende. og ha tiltro til vedkommende. Dette er ofte like viktig som utdanningen.

Min personlige mening ingen fasit.

Anonymous poster hash: fd9a5...b6f

Kommer mer ann på egnethet enn år på skolen. kan få en drit dårlig psyikiater og, tror du har dårlige holdninger overfor yrkesgrupper.

Anonymous poster hash: caeb4...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man bli utredet av en psykiatrisk sykepleier?

Jeg skal ta en test med psyk sykepleier, men må ta en annen med psykolog.. selv om psyk sykepleier skal være behandler.

TS

Anonymous poster hash: 244c7...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg har gått til psykiatrisk sykepleier i flere år nå og er veldig fornøyd.

Nå er hun veldig engasjert i det hun holder på med, og hun er veldig interessert i gi meg behandling som hjelper meg å bli frisk. Ikke bare prating om tidligere hendelser, selv om vi gjør det også.

Jeg var skeptisk før jeg skulle begynne hos henne, men hun forstår meg og ser hva jeg trenger.

Tidligere har jeg gått til flere psykologer, og har litt blandede erfaringer med det, men det har nok mest med person og ikke utdanningsnivå. Jeg trives dårlig med behandlere som bare skal prate om barndommen. Det kan jo selvsagt hjelpe å bearbeide endel hendelser, men det hjelper ikke så mye med det jeg sliter med nå.

Jeg ble utredet av psykiatrisk sykepleier uten at hun hadde med seg noen, men hun måtte få det godkjent av en psykiater/psykolog.

Endret av The damned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har best erfaring med psykolog. Lengden på utdanningen har mye å si dersom man lider av alvorlig psykisk lidelse som har fått mange komplikasjoner. det er forskjell på en psykologspesialist med 12 års utdanning og en psykiatrisk sykepleier som har to års spesialisering. Men om det er kognitive teknikker eller bare litt støtte i hverdagen, så kan en psykiatrisk sykepleier gjøre en like god jobb.

Anonymous poster hash: d50d1...043

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange får utdelt psykiatrisk sykepleier er selvsagt fordi de er billigere å lønne og ikke fordi de er like bra som høyere utdannede behandlere. Og så må pasientene ta til takke med det. Selvfølgelig har personlige egenskaper og kjemi noe å si, men type utdanning er faktisk veldig viktig. En sykepleier har ikke samme kompetanse som psykolog eller psykiater.



Anonymous poster hash: 85f25...9a4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke titelen som skal hjelpe deg,men mennesket bak tittelen.Jeg har hatt x antall behandlere oppetter og det er ikke tittelen deres som hat vært avgjørende for hvor god hjelp jeg har fått. En av de som faktisk har hjulpet meg mest er "kun" sosionom.Så ikke heng deg så fælt opp i hva slags utdanning vedkommende har.Prøv heller å fokuser på å ta i mot den hjelpa de kan tilby deg.



Anonymous poster hash: 01586...fc8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunshine23

Kommer mer ann på egnethet enn år på skolen. kan få en drit dårlig psyikiater og, tror du har dårlige holdninger overfor yrkesgrupper.

Anonymous poster hash: caeb4...605

Enig. Man er ikke automatisk bedre fordi man har hatt flere år på skolebenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

En av mine beste behandlere var psyk.sykepleier. Hun var kjempe flink. Hadde det ikke vert for at hun er pensjonert så hadde jeg bedt om henvisning til jenne nå når jeg måtte begynne i behandling igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Jeg har kun dårlig erfaring med psykiatrisk sykepleier. Hvis man kun trenger støttesamtaler så er de nok fine men hvis man er i en utredningsprosess hvor utreder skal "skifte jobb" og man finner ut at det stemmer ikke. Psykiatriske sykepleieren min er et rasshøl som jeg dessverre kommer tilbake til gang på gang. Fordi jeg ikke vet hvordan jeg bytter. Bedre og heller la være å komme og finne seg en egen psykolog i stedet for min del. *Hormonelt humør syk* i dag....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. februar 2015 at 23.41, AnonymBruker skrev:

Kommer mer ann på egnethet enn år på skolen. kan få en drit dårlig psyikiater og, tror du har dårlige holdninger overfor yrkesgrupper.

 

Anonymous poster hash: caeb4...605

Det dreier seg om hvor faglig kompetent man er. Det har selvsagt en viktig betydning her. Egnethet er helt klart det viktigste, men faglig dybde er det helt klart psykologer og psykiatere som stiller sterkest. Det er ikke sammenlignbart engang med psykiatriske sykepleiere. 

Å påpeke en vesentlig forskjell er ikke å ha dårlige holdninger overfor en yrkesgruppe. Du virker lite reflektert. 

Anonymkode: 0641f...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykiatrisk sykepleier kan ting som en psykolog ikke kan, og omvendt. Hvilken behandler det fungerer best å ha samtaleterapi hos kommer an på hva som feiler deg (en del alvorlige/komplekse lidelser vil ikke en psykiatrisk sykepleier ha forutsetninger for å hjelpe) og hvilken kjemi dere får. Det er ikke slik at jo mer utdanning, jo bedre.

Anonymkode: 4c9ff...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vevila
1 time siden, Stiani skrev:

Psykiatrisk sykepleier er de som blir satt til å snakke med de som har følelsesmessige problemer. Stakkarslige folk som egentlig trenger noen å være sosial med men som ofte har få eller ingen venner å snakke med. 

Dette er ikke sant. Personer med alvorlige lidelser som schizofreni og bipolar lidelse kan også ende opp hos psykiatriske sykepleiere. Og folk med lettere angstlidelser kan havne hos psykiatere/psykologer. Etter min erfaring er dette meget tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. februar 2015 at 13.48, AnonymBruker skrev:

Jeg har best erfaring med psykolog. Lengden på utdanningen har mye å si dersom man lider av alvorlig psykisk lidelse som har fått mange komplikasjoner. det er forskjell på en psykologspesialist med 12 års utdanning og en psykiatrisk sykepleier som har to års spesialisering. Men om det er kognitive teknikker eller bare litt støtte i hverdagen, så kan en psykiatrisk sykepleier gjøre en like god jobb.

 

Anonymous poster hash: d50d1...043

Trodde psykiatriske sykepleiere for det meste satte injeksjoner av bl.a antipsykotiske midler og hadde støttesamtaler med de det gjelder. De underviser vel også i kognitiv terapi, hvordan motvirke depresjon?

Jeg er veldig glad jeg har en kompetent psykiater, da jeg har flere alvorlige lidelser. Ville ikke gått til en psykiatrisk sykepleier med det, da de ikke har den dybdekunnskapen psykiatere og psykolog(spesialister) har.

Det er nok pga økonomi at det finnes en del sykepleiere og sosionomer som også tar samtalebehandling. De lønnes lavere enn legene og psykologene. Egentlig burde de holde seg til medisinhåndtering og litt støttesamtaler. En sosionom kan hjelpe til med nav, økonomi og bolig, altså alt rundt.

Det er nå min mening og erfaring.

Anonymkode: d8f10...6b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde for noen år siden en vanskelig livssituasjon og fikk tilbud om en psykiatrisk sykepleier for samtalen sin del.

Hun var helt fantastisk, og jeg kom meg ut av situasjonen sterkere og mere reflektert enn det jeg var. Har inntrykk av psykiatere bruker mer skjema og spesielle metoder for å hjelpe folk, mens psykiatriske sykepleier fokuserer mye på kommunikasjon, dialog og toveis samtaleterapi.

Anonymkode: e1db5...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok for mitt vedkommende så er det nok kjemiavhengig... Vet også at det er både gode og dårlige psykologer og psykiatere der ute og, men av og til så må man bare ta en sjanse. Nå skal jeg på møte neste uke med behandleren min og nav....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...