Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Svært mange bloggere vil ikke merke reklame, sponsede produkter, produktplassering og andre former for annonsering på bloggen, Facebook og Instagram. De bryter loven og opptrer også uetisk, og det til tross for flere påminnelser fra lesere og Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet trenger og ønsker tips, og det kan vi gi det. Det er mange flinke damer (og menn) som finner lovbrudd, og ved å skrive om det i denne tråden, kan vi alle melde det videre.

Send inn tips til Forbrukerombudet ved å følge denne lenken: http://www.forbrukerombudet.no/1608.0.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at det lages en slik tråd :Nikke:

Kanskje de som har god peiling på merking av innlegg kunne lagt inn retningslinjene, og gitt en enkel forklaring om det er noe som er uklart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det lages en slik tråd :Nikke:

Kanskje de som har god peiling på merking av innlegg kunne lagt inn retningslinjene, og gitt en enkel forklaring om det er noe som er uklart?

"Forbrukerombudets veiledning for merking av reklame i sosiale medier": http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf

Bloggveiledning - brev til deg som blogger - "Forbrukerombudets veileder om markedsføringsloven til bloggere brev til deg som blogger": http://www.forbrukerombudet.no/asset/4044/1/4044_1.pdf

Bloggveiledning - brev til annonsører - "Bruk av blogg som markedsføringskanal": http://www.forbrukerombudet.no/asset/4373/1/4373_1.pdf
Forbrukerombudets veiledning om markedsføringsloven til bloggere - "Forbrukerombudets veiledning om markedsføringsloven til bloggere": http://www.forbrukerombudet.no/asset/4061/1/4061_1.pdf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn på Stylista sin bloggplattform, og inn på Ingrid Holm sin side.

Det ligger to innlegg øverst som er reklame/tips/anbefaling for kicks, med en øyeskyggepalett - med direkte link til paletten og siden til kicks og reklame for en stand som skal være på Steen og Strøm for kicks.

Innlegget er ikke merket med annonse eller reklame noe sted. Jeg aner ikke om hun faktisk har et samarbeid med kicks, eller om dette kun er en "anbefaling" for en butikk hun syns er god, uten at hun selv tjener noe på dette.

Edit: Litt senere på bloggen er samme palett nevnt, men uten link. Det tyder kanskje på at det ikke foreligger et samarbeid, og at bloggeren ikke tjener noe på dette? Jeg håper det, slik at innlegget ikke inneholder manglende merking.

Oppdatering: Bloggeren har svart, og har ikke noe samarbeid med kicks - det er altså ikke snakk om reklame som jeg lurte på om det kunne være, kun en anbefaling. En pressemelding. Det var veldig bra!

Når jeg blar meg videre nedover på siden ser jeg at det er enkelte plagg i et innlegg som har fått direktelenker (IVY REVEL), mens andre merker i samme innlegg som Malen Birger og Victoria Beckham ikke har noen linker. Innlegget er heller ikke merket på noen måte. Jeg vet ikke om bloggeren har et samarbeid med feks Ivy Revel og ikke Malen Birger, og at det er derfor Ivy Revel har fått en direktelink.

For meg, som ikke er så kjent i bloggverdenen, og ikke vet hvem som har et samarbeid med hvem, er det veldig vanskelig å si hva som er reklame og ikke reklame, og hva som eventuelt burde vært merket med reklame. Som forbruker, uten denne kunnskapen, er jeg i stor grad prisgitt at bloggerne merker riktig.

Edit: Jeg bladde litt lenger bak i bloggen. Det er et innlegg hvor også noen av de store merkene som jeg tviler på at noen norske bloggere har et samarbeid med har direktelink. Ikke at det klargjør noe for min del, heller snare tvert i mot :P

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte akkurat innlegget, der jeg spør om det + viser til veiledningen fra Forbrukerombudet. (Jeg bruker å gjøre det før jeg eventuelt tipser Forbrukerombudet.).

Edit: Jeg sjekket lenkene, men for meg ser det ikke ut som affilatelenker. Får se hva denne bloggeren eventuelt svarer. :)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommenterte akkurat innlegget, der jeg spør om det + viser til veiledningen fra Forbrukerombudet. (Jeg bruker å gjøre det før jeg eventuelt tipser Forbrukerombudet.).

Edit:

Jeg sjekket lenkene, men for meg ser det ikke ut som affilatelenker. Får se hva denne bloggeren eventuelt svarer. :)

Så bra du kommenterte innlegget. Men vedrørende min forvirring om hvem som har et samarbeid med hvem, kan forbrukerombudet få innsyn i hvem som samarbeider med hvem? Hvis ikke må de vel være like forvirret som meg av og til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladde litt videre, og kom over dette innlegget. Dette innlegget er merket, men det er merket med //samarbeid.

Fra denne linken fra FO står det:

Eksempler på formuleringer som ikke vil være tydelige nok er: ”Innlegget er skrevet i samarbeid med (selskap x)”, eller ”Produktene er sponset av (selskap x), “Produktene er sponset av selskap x, men jeg får ikke penger for å skrive om det, mine meninger er ikke til salgs.”

Jeg tolker dette slik som det ikke er vil være tydelig nok å skrive //samarbeid. Er det riktig? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte akkurat innlegget, der jeg spør om det + viser til veiledningen fra Forbrukerombudet. (Jeg bruker å gjøre det før jeg eventuelt tipser Forbrukerombudet.).

Edit:

Jeg sjekket lenkene, men for meg ser det ikke ut som affilatelenker. Får se hva denne bloggeren eventuelt svarer. :)

Nei, jeg aner ikke hvem som samarbeider med hvem her. Mye mulig det bare er et tips, jeg satser egentlig på det :Nikke:

Jeg måtte google affilate-lenker. Hadde ikke hørt det ordet før. Kom opp denne siden, hvor det står klart hvem personen bak siden har slike avtaler med. Det syns jeg var en fin måte å gjøre det på (+ at innleggende må merkes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerombudet har tilsynsmyndighet. De kan melde bloggere videre til markedsrådet, som igjen kan bøtelegge de for brudd på markedsføringsloven. Jeg regner med at forbrukerombudet og/eller markedsrådet har myndighet til å be om slikt innsyn.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerombudet har tilsynsmyndighet. De kan melde bloggere videre til markedsrådet, som igjen kan bøtelegge de for brudd på markedsføringsloven. Jeg regner med at forbrukerombudet og/eller markedsrådet har myndighet til å be om slikt innsyn.

Regner egentlig med det jeg også. Det kunne blitt svært vanskelig ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn på Stylista sin bloggplattform, og inn på Ingrid Holm sin side.

Det ligger to innlegg øverst som er reklame/tips/anbefaling for kicks, med en øyeskyggepalett - med direkte link til paletten og siden til kicks og reklame for en stand som skal være på Steen og Strøm for kicks.

Innlegget er ikke merket med annonse eller reklame noe sted. Jeg aner ikke om hun faktisk har et samarbeid med kicks, eller om dette kun er en "anbefaling" for en butikk hun syns er god, uten at hun selv tjener noe på dette.

Edit: Litt senere på bloggen er samme palett nevnt, men uten link. Det tyder kanskje på at det ikke foreligger et samarbeid, og at bloggeren ikke tjener noe på dette? Jeg håper det, slik at innlegget ikke inneholder manglende merking.

Når jeg blar meg videre nedover på siden ser jeg at det er enkelte plagg i et innlegg som har fått direktelenker (IVY REVEL), mens andre merker i samme innlegg som Malen Birger og Victoria Beckham ikke har noen linker. Innlegget er heller ikke merket på noen måte. Jeg vet ikke om bloggeren har et samarbeid med feks Ivy Revel og ikke Malen Birger, og at det er derfor Ivy Revel har fått en direktelink.

:P

blir jo bare spekulasjon, men nettopp den paletten var mye omskrevet i det siste kundebladet til Kicks (i løpet av siste par uker), fordi merket er helt nytt i Norge, og Kicks er alene om å føre det. Så det virker jo ikke akkurat usannsynlig at de markedsfører den gjennom bloggere akkurat nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en fotnote: leser noen svenske moteblogger, og DER snakker vi manglende merking av sponsede produkter! Har de ingen regler i nabolandet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en fotnote: leser noen svenske moteblogger, og DER snakker vi manglende merking av sponsede produkter! Har de ingen regler i nabolandet??

Jeg trodde vel egentlig markedsføringsloven i stor grad skulle være etter direktiver fra EU? Og det vil vel si at de skal ha en nogen lunde lik lov i Sverige. Når det er sagt så er jo retningslinjene som FO her i Norge har laget kanskje annerledes enn hva det vil være i Sverige? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir jo bare spekulasjon, men nettopp den paletten var mye omskrevet i det siste kundebladet til Kicks (i løpet av siste par uker), fordi merket er helt nytt i Norge, og Kicks er alene om å føre det. Så det virker jo ikke akkurat usannsynlig at de markedsfører den gjennom bloggere akkurat nå.

Det er egentlig veldig synd. Ettersom innlegget ikke er merket, bør man jo i utgangspunktet være sikker på at det ikke er reklame.

Men når man ser hvor dårlige bloggere generelt er til å merke innleggene sine, så merker jeg at jeg blir i tvil om mye, og særlig når jeg ikke har noen forutsetninger for å vite hvem de ulike bloggerne samarbeider med og innlegget kan ”høres” ut som reklame.

For alt jeg vet er det bare en uskyldig anbefaling og bloggeren tjener ikke noe på det, og da er det ekstra synd at jeg setter spørsmålstegn. På mange måter ødelegger de i stor grad for hverandre ved manglende merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Konkurranser som bloggere har på bloggen hvor de lodder ut produkter fra firma de har et samarbeid med, skal de også merkes med annonse? En god konkurranse er jo veldig bra markedsføring, og det blir vel som en vanlig reklame? Så ikke noe konkret om konkurranse i retningslinjene fra FO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...