Gå til innhold

Må bruke avløpsåpner i dusjen 1-2 ganger i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli sprø... Vi må bruke avløpsåpner i dusjen 1-2 ganger i måneden, ellers flommer det vann utover baderomsgulvet. Jeg dusjer 1-2 ganger i uka, mannen annenhver dag. Vi må også ha det i avløpet til vaskemaskina innimellom, eller så stinker det kloakk på badet.

Vi bor i tredje etasje i en gammel bygård, som ble bygd om til leiligheter for ti år siden.

Er dette normalt? Eller bør vi ta kontakt med en rørlegger?



Anonymous poster hash: bdc82...8fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sliter med det samme. Kan jeg spørre hvilken avløpsåpner dere bruker?



Anonymous poster hash: c79ff...2e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker JiF sin.

Vi hadde samme problemet i gamle leiligheten vår, men der visste vi hvorfor; røret fra dusjen bort til avløpet av for slakt, så vannet rant for sakte og dermed ble såperester osv liggende og hope seg opp i røret. Men nå er avløpet direkte under dusjen, så det går rett ned, så vi burde ikke ha samme problemet egentlig!

Men leiligheten vår stod helt tom i et år før vi kjøpte den, kan det ha noe med det å gjøre? Det kom jeg på først nå at kanskje kan ha sammenhenge.



Anonymous poster hash: bdc82...8fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje begynne med å høre med naboer om de har samme problem?

Å dusje 1-2 ganger i uken høre uhygenisk ut forresten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige hygiene er da virkelig ikke din business eller temaet her.



Anonymous poster hash: bdc82...8fc
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problemet. Bor i hus fra 1898. Tror det er fordi de gamle rørene er for tynne for dagens bruk. Rørene våre er fra 70-tallet, og da var de ikke like "renslige" som det vi er i dag.



Anonymous poster hash: 3aea3...4f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør dere det skikkelig når dere først gjør det, da? Om dere bare heller på avløpsåpner og skyller etter kort tid, vil det ikke ha den helt store effekten.

Selv synes jeg plumbo heavy gel fungerer mye bedre enn Jif når det har gått så langt at det blir skikkelig blokkering. Jeg fjerner først hår fra sluket om det er noe der (ta gjerne ut hele vannlåsen og rens den godt, om mulig), så heller jeg på hele flasken med flytende plumbo og lar det virke over natten (minst 8 timer). Deretter koker jeg opp vann i 4 store kjeler som jeg heller rett ned i sluket (skyver altså dusjen unna først). Varmen og trykket man får når man heller kokende vann rett fra kjelen er langt mer effektivt enn varmt vann fra dusjen. Fortsetter å koke vann fortløpende og heller på helt til jeg ser at vannet skylles unna umiddelbart. Dette kan ta lang tid, men for å faktisk bli kvitt det som blokkerer, er det viktig å ikke gi seg for tidlig - da vil man bare ende opp med å gjøre det ofte.

Det kan godt hende at det sitter såpass fast at det må stakes/spyles opp, men om dere ikke allerede har gjort det, ville jeg forsøkt metoden jeg beskriver før dere kontakter rørlegger :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hårsamler i dusjen da, og tømmer den med jevne mellomrom?

Anonymous poster hash: 3eec4...1c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke lagt inn svar på innlegg #3,

Forklaringen kan ligge i at boligennhar stått tom i lengre tid, fordi smuss i sluken da "stivner" pga. Manglende vann. Helt vanlig å finne tett sluk når en har vært på 2 til 3 ukers ferie, av samme grunn. Derfor anbefales slukrens FØR en drar på ferie.

Men med et vedvarende problem er det ikke bare å tømme nedi slukrens fra nærbutikken. Da må hansken på jånda og hånda og hansken nedi sluken og grave opp skitten nedi der.

Rørleggerbutikkens rørrens er langt mer effektivt enn nærbutikkens. Har du jøytrykksvasker kan den med fordel brukes til å spyle rent i rørene før rørlegger kontakres, om det er det som må til?

Når bygget er omgjort til boliger for 10 år siden så er det vel nye rørsystemer og?

Se derfor på hva som går ned i sluken, barbering i dusjen er en sikker måte å få mye graps i sluken.

Anonymous poster hash: 116e5...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi bruker Mudin. Boligen vår sto også tom lenge. Har prøvd å få den andre i sameiet til å bli med på en rørskylling, men siden de leier ut er de ikke interresert.

Jeg er ikke TS btw.



Anonymous poster hash: 3aea3...4f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt samme problem som dere, bare at det var avløpet på kjøkkenet i stedet. Brukte avløpsåpner med altfor jevne mellomrom. Det ble bra rett etterpå, men bare noen dager senere var det på'n igjen. Til slutt demonterte jeg hele avløpet under kummen, og selve vannlåsen var åpen og ren. Da jeg jeg demonterte videre viste det seg at i et av rørene mellom kummen og vannlåsen hadde bygd seg opp en slags propp med fett og greier over tid. Avløpsåpneren skapte et lite hull i den, og derfor ble det litt bedre av det, men ikke bra. Så da jeg fikk fjernet denne skikkelig ble alt bra :)

Dere kan jo ikke demontere avløpet fra dusjen selvfølgelig, men det kan tyde på at litt staking kan være tingen. Eventuelt en kamerakontroll for å se om man ser noe tydelig - og hvor langt nede i systemet det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test

For et drøyt år siden fikk Krefting AS utført en test av avløpsåpnere i flytende form (gelé) på Teknologisk Institutt. Her ble Plumbo Heavy Gel testet mot Jif, Mudin, Mr. Muscle og Propplösare. I leserkommentarene på artikkelen om de tette rørene i Drammen blir Mudin fremholdt som ”rørleggerens avløpsåpner”, men i TIs testrapport kommer den dårligere ut enn Heavy Gel, Plumbos flytende variant.

Kilde: http://www.rorfag.no/article/20101125/NYHETER/101129987/1026&ExpNodes=1006

Jeg har ikke prøvd mudin selv, men har altså svært god erfaring med plumbo heavy gel, så tror ikke man skal kimse av den, selv om den er å få tak i på matbutikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode tips! Ja rørsystemet var nytt for ti år siden. Var et trykkeri her tidligere, så alt ble lagt nytt da.

Vi har dessverre så lite bad at vi får ikke flyttet noe særlig på dusjen (10-15 cm på hver side...), så vi kommer oss ikke til nedi selve avløpet, da må vi demontere dusjen.

Skal prøve å kjøpe plumbo heavy gel først og gjøre som Antlers foreslår, og om ikke det hjelper over en lenger periode så får vi vel montere løs dusjen og grave litt nedi avløpet!



Anonymous poster hash: bdc82...8fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Takk for mange gode tips! Ja rørsystemet var nytt for ti år siden. Var et trykkeri her tidligere, så alt ble lagt nytt da.

Vi har dessverre så lite bad at vi får ikke flyttet noe særlig på dusjen (10-15 cm på hver side...), så vi kommer oss ikke til nedi selve avløpet, da må vi demontere dusjen.

Skal prøve å kjøpe plumbo heavy gel først og gjøre som Antlers foreslår, og om ikke det hjelper over en lenger periode så får vi vel montere løs dusjen og grave litt nedi avløpet!

Anonymous poster hash: bdc82...8fc

Blir jeg skutt om jeg har en stygg mistanke om at rensing av sluket vil gjøre underverker med det opplevde problemet?

Jeg som ikke på fast basis deler hus med noen renser slukene mine hvert halvår.....

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir jeg skutt om jeg har en stygg mistanke om at rensing av sluket vil gjøre underverker med det opplevde problemet?

Jeg som ikke på fast basis deler hus med noen renser slukene mine hvert halvår.....

Det får vi da håpe du ikke blir :fnise: Rensing av vannlås er jo en viktig del av vedlikeholdet i et hus. Jeg demonterer og vasker også mine et par ganger i året, men sluket på badet er dessverre delvis murt over, slik at det blir umulig å få ut vannlåsen der. Plumbo heavy gel ordnet allikevel opp, etter at det ble så tett at baderomsgulvet ble oversvømt, enten det nå var grums i vannlåsen eller propp i røret som var årsaken. Men første bud er som du sier å sjekke vannlåsen (i de tilfellene det er mulig å komme til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som sagt vanskelig å komme til sluket siden det er rett under dusjen og vi ikke får flyttet dusjen, men det er neste skritt om plumbo heavy gel og masse kokende vann ikke gjør noe :)

Og gud, jeg håper da ingen er frista til å skyte noen på KG fordi de kommer med råd! :fnise:



Anonymous poster hash: bdc82...8fc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, TS. Siden det ikke er mulig å flytte på dusjen, kan det gå an å "jekke" den opp litt? Har en venninne med lite bad, og hun løfter dusjen og støtter opp med planker når hun skal rengjøre under den. Du får nok ikke akkurat helt vann rett i sluket ved å gjøre dette, men du bør i alle fall komme til såpass at du får gravd ut litt av det som eventuelt ligger i sluket (i beste fall løftet ut vannlåsen, avhengig av modell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...