Gå til innhold

De største kvinnene i historien


WubWub

Anbefalte innlegg

Oi, så morsom tråd!

Må si at jeg stiller meg skeptisk til Margaret Thatcher da. Joda, som Storbritannias første kvinnelige statsminister utmerket hun jo seg, men hun er en svært kontroversiell politiker. Hun ble jo sterkt hatet, særlig av arbeiderklassen da hun ikke gjorde noe særlig for å hjelpe dem. Hun var opptatt av å ende klassedebatten i Storbritannia, men ikke av å faktisk endre skillet. En av hjertesakene hennes var å fremme middelklassen, som hun så på som hardtarbeidene og med gode moraler, mens arbeiderklassen var i hennes øyne late. Selv om hun hjalp dem til en viss grad, for eksempel ved å bygge boliger, så er det slik i dag at middelklassen eier disse boligene og leier de ut til blodpris til arbeiderklassen. For ikke å snakke om all privatiseringen hun gjorde, samt at enkelte av tiltakene hennes ødela for industriarbeidere i de dårligere stilte delene av Storbritannia. 

Jeg syns flere flotte kvinnelige forfattere fortjener å bli nevnt, forresten. Blant annet Jane Austen, Brontë-søstrene (kanskje særlig Charlotte, da Jane Eyre er en tidlig forgjenger for feministisk litteratur) og Sylvia Plath. Austen og Brontë-søstrene for sine sterke kvinnelige karakterer i en tid kvinner ble ansett å være alt annet enn sterke og sitt vide omfang; Plath for sin banebrytende roman med en kvinnelig hovedkarakter som er både psykisk syk og stiller seg kritisk til samtidens kvinneideal, samt hennes dynamiske og kompliserte dikt, som utforsker mange av de samme temaene. 

Anonymkode: 0e0b1...450

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gammel tråd, men aktuelt tema - flere forslag til viktige kvinner i historien? 

Hatsjepsut er min favoritt, siden jeg leste Solens datter som ung jente.

Men har jo kommet mange de siste årene, ofte med viktig innsats på grasrotplan (dvs ikke nødvendigvis som landsoverhode). Malala Yousafzai er et eksempel.

Anonymkode: 5ee40...c66

Absolutt et kjempe aktuelt og viktig tema. Dessverre er det slik at historiefaget har vært altfor dårlig til å inkludere kvinnehistorien. 

I pensum og i litt over 90% av historiebøkene som utgis er det hovedsakelig mannlige helter, genier, og rollebilder som blir trukket frem i lyset mens kvinnen har fått rollen som passive statister. 

Personlig mener jeg at dette er en av grunnene til at historieyrket er tilnærmet dominert av menn og de som interesserer seg for historie også utelukkende er menn. Hvorfor? Fordi de historie bøkene som utgis har menn som målgruppe. 

Det slo meg for noen år siden når jeg gikk inn i en bokforhandler og jeg henvende meg til kassen å sier "jeg er på utkikk etter bøker om kvinnehistorien" , noe fortumlet svarer hun "i alle mine år har jeg aldri fått en slik forespørsel, la meg se om vi har noe inne" - det hadde de ikke. 

Det er fordi nesten alle historiebøker handler om mannlige storheter. 

Men faktum er at kvinnehistorien er minst , om ikke MER interessant og spennende enn menns historie. De utfordringene kvinner historisk har hatt er for oss som lever i dagens likestilte Norge nærmest ubegripelig (og umenneskelig).

Vi skal ikke langt tilbake i tid før vi også her i Norge hadde tvangsekteskap. Hvorpå fedre solgte sin unge datter på 15-17 år til en steinrik mann på 30-45 år. Som om hu var ei ku eller en salgsvare. 

Hadde historikere blitt flinkere til å inkludere kvinner i historiebøkene er jeg sikker på at også kvinner hadde interessert seg mer for faget. 

Det er faktisk så ille at 99% av alle historiske museum og utstillinger nesten tilnærmet fokuserer på å trekke menn frem i lyset. Nå har noen kvinnelige historikere prøvd snu denne trenden ved å stifte et eget kvinnemuseum som skal dekke kvinnehistorien.

http://forskning.no/historie-samfunn-kjonn-og-samfunn/2008/02/museum-mest-menn

 

Museum - mest for menn?

Mennesket er en mann på museum, selv etter flere tiår med kvinnekamp og kjønnsforskning. Er løsningen å lage egne kvinnemuseer?

Kvinnene på museum

Kritikken Hagen kommer med er ikke ny. Det var med utgangspunkt i den kjønnskonservative mannsdominansen i museumssektoren at Kvinnemuseet i Kongsvinger ble dannet, forteller Kari Sommerseth Jacobsen, direktør ved museet.

- Vi måtte kjempe for å bli et museum. Argumentasjonen vår var at det fantes veldig mange spesialmuseum som i all hovedsak omhandlet menns liv. Skogmuseet er bare ett av mange eksempler. Vi ville dokumentere kvinners liv, forteller Jacobsen.

Hun forteller stolt at Kvinnemuseet etter den nye museumsreformen er blitt nasjonalt ansvarlig for formidling av kvinnehistorie sammen med fem andre museer i Norge. Hun legger til at hun håper det skal føre til noen varige endringer.

- Da vi startet i 1989 var det litt sånn: “Åh, er vi ikke ferdig med de kvinnegreiene nå.” Men etter 18 år er museum fortsatt mer menns enn kvinners arena. Vi forsøker så godt vi kan med å rette opp skjevhetene ved å samle inn gjenstander og historier fra kvinners liv og virke, sier Jacobsen

 http://kvinnemuseet.no/

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så morsom tråd!

Må si at jeg stiller meg skeptisk til Margaret Thatcher da. Joda, som Storbritannias første kvinnelige statsminister utmerket hun jo seg, men hun er en svært kontroversiell politiker. Hun ble jo sterkt hatet, særlig av arbeiderklassen da hun ikke gjorde noe særlig for å hjelpe dem. Hun var opptatt av å ende klassedebatten i Storbritannia, men ikke av å faktisk endre skillet. En av hjertesakene hennes var å fremme middelklassen, som hun så på som hardtarbeidene og med gode moraler, mens arbeiderklassen var i hennes øyne late. Selv om hun hjalp dem til en viss grad, for eksempel ved å bygge boliger, så er det slik i dag at middelklassen eier disse boligene og leier de ut til blodpris til arbeiderklassen. For ikke å snakke om all privatiseringen hun gjorde, samt at enkelte av tiltakene hennes ødela for industriarbeidere i de dårligere stilte delene av Storbritannia. 

Anonymkode: 0e0b1...450

Å mene noen er størst i historien trenger jo ikke bety at man liker dem. Det går vel på å anerkjenne at de har hatt stor innflytelse, osv.  

Du skriver jo selv at hun i stor grad påvirket Storbritannia. I tillegg kom jo arven etter henne John Major fortsatte jo arbeidet og gikk enda lengre enn Thatcher hadde gått.  Labour måtte også endre politikk og dra kraftig til høyre. 

Det er vel kanskje også tegn på at man er blant de store i historien at politikken man jobbet for fortsatte også etter man hadde gått av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymSjiraff skrev:

Å mene noen er størst i historien trenger jo ikke bety at man liker dem. Det går vel på å anerkjenne at de har hatt stor innflytelse, osv.  

Du skriver jo selv at hun i stor grad påvirket Storbritannia. I tillegg kom jo arven etter henne John Major fortsatte jo arbeidet og gikk enda lengre enn Thatcher hadde gått.  Labour måtte også endre politikk og dra kraftig til høyre. 

Det er vel kanskje også tegn på at man er blant de store i historien at politikken man jobbet for fortsatte også etter man hadde gått av. 

Jeg anerkjenner henne jo, men hun er svært kontroversiell. Selv om arven hennes står igjen i dag, og hun er en viktig person å peke ut i moderne britisk historie, må det vel være lov til å stille seg kritisk til henne. Det er jo flere grunner til at hun fortsatt er en stor del av diskursen når det kommer til Storbritannias moderne politiske historie, blant annet det faktum at hun gjorde noen tvilsomme valg, og retorikken hennes rundt klassetemaet. 

Anonymkode: 0e0b1...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anerkjenner henne jo, men hun er svært kontroversiell. Selv om arven hennes står igjen i dag, og hun er en viktig person å peke ut i moderne britisk historie, må det vel være lov til å stille seg kritisk til henne. Det er jo flere grunner til at hun fortsatt er en stor del av diskursen når det kommer til Storbritannias moderne politiske historie, blant annet det faktum at hun gjorde noen tvilsomme valg, og retorikken hennes rundt klassetemaet. 

Anonymkode: 0e0b1...450

Angela Merkel vil også gå inn i historien som en av de mest innflytelsesrike kvinner uansett hva man måtte mene om hennes politiske beslutninger. Hun er en av verdens mektigste mennesker og hun er tilnærmet leder av hele Europa minus England. 

Min egen liste over verdens mektigste mennesker;

1) Angela Merkel

2) Xi Jinping

3) Putin

4) Paven

5) Bill Gates

6) Janet Yellen

7) Trump

8) Larry Page

9) Mark Zuckerberg

Grunnen til at jeg plasserer USA's president så lavt er at han er vingeklippet av kongressen, demokratene og republikanerne så han har ikke like stort politisk handlingsrom som f.eks Xi, Putin og Merkel. Men Trump har allikevel nok makt til å påvirke verden, bare ikke like mye som de 3 andre store statslederne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, WubWub skrev:

 

Grunnen til at jeg plasserer USA's president så lavt er at han er vingeklippet av kongressen, demokratene og republikanerne så han har ikke like stort politisk handlingsrom som f.eks Xi, Putin og Merkel. Men Trump har allikevel nok makt til å påvirke verden, bare ikke like mye som de 3 andre store statslederne.

Enig i at Trump er rimelig handlingslammet. Presidenten har alltid vært avhengig av Kongressen når det kommer til innenrikspolitikk. Det nye er jo at man nå også vingeklipper Presidenten i utenrikssaker, Russland.  I tillegg så har jo Trump selv sagt han vil prioritere USA først og det betyr jo at han vil involvere seg mindre internasjonalt, ikke at man skal stole for mye på ordene fra Trump.  Ikke kommer han til å få til noen nye handelsavtaler heller. Slikt tar enormt med tid og arbeid og det er jo noe Trump skyr som pesten. Når ikke andre presidenter har satt preg på handelsavtalene så kommer i hvert fall ikke Trump til å gjøre det. 

Og når Trump ikke klarer å få reversert Obamas politikk som alle republikanerne hater selv om republikanerne har flertall i begge husene og har presidenten så er det vel vanskelig å tro at Trump kommer til å klare noe som helst.

Anonymkode: 18181...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dra inn litt mer hjemmelige forhold - dronning Margrete I - regjerende dronning i Norden, stor innflytelse på politikken. Fra nyere historie, Camilla Collet, Gina Krogh, Betzy Kjeldsberg, Katti Anker Møller, Feranda Nissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

For å dra inn litt mer hjemmelige forhold - dronning Margrete I - regjerende dronning i Norden, stor innflytelse på politikken. Fra nyere historie, Camilla Collet, Gina Krogh, Betzy Kjeldsberg, Katti Anker Møller, Feranda Nissen.

Aasta Hansteen ble født i Kristiania 1824. Faren var professor og han støttet henne slik at hun ble landets første profesjonelle kunstmalerinne. Som eneste kvinne representerte hun Norge på verdensutstillingen i Paris 1855.

Hun var også den første kvinnen som holdt offentlig foredrag i Norge. De handlet om kirkens kvinnesyn og om kvinnens åndelige frigjøring. Da folk flest aldri hadde sett ei kvinne holde tale på en talerstol så dukket de fleste opp bare for å få med seg showet og gjøre narr av henne.

 I avisene ble hun latterliggjort da de mente at kvinner hadde ingen plass på en talerstol. På gaten begynte hun bevæpne seg med en paraply, den brukte hun til å skremme bort innpåslitne pøbel gutter.

Hun ble så omsider advart av selveste Camilla Collett "du må ikke opptre så ukvinnelig". Til det savarte Aasta "Furier er også kvinner, husk det Camilla!".

Etter å ha vært uthengt og plaget i lange tider fikk hun nok og reiste til USA som feministisk flyktning. Jubelen over sin nye frihet var stor men kortvarig for hun gikk omsider tom for penger og måtte reise tilbake til Norge.

Da hun ankom Norge igjen hadde stemningen snudd og kvinnesaken hadde skutt fart. Nå ble hun sett på som en kvinnelig frigjører og kvinne pioneer - hyllet av hele kvinnebevegelsen.

Idag er Aasta Hansteen mest kjent som et navn på en norsk oljeplattform i nordsjøen.

Det står en statue av henne på Aker Brygge!

019-e1403383277259.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Michelle Obama

Anonymkode: 46eda...bf9

Hva konkret har hun gjort? Å bidra til veldedighet er vel ikke sånn veldig imponerende når man er gift med verdens mektigste mann.

Mener ikke å være negativ, kan ikke så mye om henne, så opplys meg gjerne :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Parks synes jeg også at skal med :) 

"People always say that I didn't give up my seat because I was tired, but that isn't true. I was not tired physically, or no more tired than I usually was at the end of a working day. I was not old, although some people have an image of me as being old then. I was forty-two. No, the only tired I was, was tired of giving in."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Silje Lien skrev:

Rosa Parks synes jeg også at skal med :) 

"People always say that I didn't give up my seat because I was tired, but that isn't true. I was not tired physically, or no more tired than I usually was at the end of a working day. I was not old, although some people have an image of me as being old then. I was forty-two. No, the only tired I was, was tired of giving in."

Rosa Parks er med i hovedinnlegget :) Men ja, tøff dame. 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Latterlig tråd.

Anonymkode: 7fe20...540

Hvorfor?

Regner med du har svaret klart.

Anonymkode: c9dcb...89e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2015 den 13.51, WubWub skrev:

Cæsar troner Kleopatra (tar forbehold om at dette bildet ikke er nøyaktig. Kleopatra var ikke blond) :

 

kehitl.jpg

Det er nok ikke umulig at Kleopatra kan ha vært blond, hun var jo av gresk/makedonsk avstamning. :)

Kanskje Anne Frank fortjener en plass på lista di, forresten, selv om hun ikke fikk leve så lenge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Må si at jeg stiller meg skeptisk til Margaret Thatcher da. Joda, som Storbritannias første kvinnelige statsminister utmerket hun jo seg, men hun er en svært kontroversiell politiker. Hun ble jo sterkt hatet, særlig av arbeiderklassen da hun ikke gjorde noe særlig for å hjelpe dem. Hun var opptatt av å ende klassedebatten i Storbritannia, men ikke av å faktisk endre skillet. En av hjertesakene hennes var å fremme middelklassen, som hun så på som hardtarbeidene og med gode moraler, mens arbeiderklassen var i hennes øyne late. Selv om hun hjalp dem til en viss grad, for eksempel ved å bygge boliger, så er det slik i dag at middelklassen eier disse boligene og leier de ut til blodpris til arbeiderklassen. For ikke å snakke om all privatiseringen hun gjorde, samt at enkelte av tiltakene hennes ødela for industriarbeidere i de dårligere stilte delene av Storbritannia. 

Enig med deg i dette, jeg ville ikke hatt med Margaret Thatcher på denne lista. Da hun var statsminister raste "the Troubles" i Nord-Irland på det verste, og hun gjorde ting bare vondt verre ved bestemt å overse de 10 fangene i H-block fengselet som sultestreiket seg til døde. En av dem, Bobby Sands, ble valgt inn i Parlamentet mens han satt fengslet, men hun lot altså et felles parlamentsmedlem sulte seg ihjel i stedet for å lytte til de enkle kravene fangene stilte. Jeg har ikke mye respekt for Margaret Thatcher. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Regner med du har svaret klart.

Anonymkode: c9dcb...89e

En tråd om store kvinner fra historien hvor Matilda av Toscana ikke er nevnt er latterlig. 

Anonymkode: 7fe20...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...