Gå til innhold

Lillebror er her, og familielivet er komplett!


Shiver

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Weebs skrev:

Jeg er også fast leser altså! :) Det er liksom bare blitt ekstra tiltak å kommentere i andre sine dagbøker sånn plutselig :edie:

Haha, den ser jeg! Kommenterer altfor sjelden jeg og, men leser jevnlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

I dag er en dag hvor jeg føler meg ganske så... innestengt, egentlig. Kjennes ut som jeg har klaustrofobi eller noe, og ikke helt klarer å puste ordentlig. Jeg føler jeg kun har armene og kroppen for meg selv i maks 30 min til 1 time i løpet av en dag.  Babyen er på meg hele tiden, er det ikke han er det storesøster som trenger kos og oppmerksomhet.  Noen ganger er begge to på fanget mitt. Er det ingen av de, er det bikkja som egler seg innpå meg. Eller barna på fanget pluss bikkja på bena eller noe. Det er egentlig veldig koselig, og jeg vet så godt at i det store og hele er det en veldig kort tid av livet babyen er så avhengig av meg, men akkurat i dag kjenner jeg at jeg gjerne skulle hatt en time hvor jeg hadde sittet i sofaen, helt mutters alene, med kroppen helt for meg selv! Eller et par timer alene i huset så jeg kunne ryddet unna det som må ryddes uten at jeg har babyen i sjal (som jeg må ha når jeg skal rydde for tiden), og en storesøster som gjerne vil hjelpe, men også skaper mer rot og jeg må gjerne rydde unna det samme to ganger. Å bare kunne bruke kroppen uten ekstra vekt på, eller en sutrete jente ved siden av, hadde vært sykt deilig! 

Sånn. Bare litt klaging fra meg i dag. Det går egentlig veldig fint, og jeg nyter å bare sitte i sofaen når babyen sover. Men jeg blir jo litt sittende fast, og alt må planlegges. Når jeg skal på do, når jeg skal få hengt opp tøy og når jeg skal få tatt oppvasken. Hva rekker jeg de 5 minuttene minien godtar å ligge alene? Jeg skal ta en lang dusj etterpå i hvert fall, det gleder jeg meg til! 

Nå sover storesøster, og lillebror sover på meg. Jeg kunne sovet jeg og, er så forferdelig trøtt om dagen. Men jeg sovnet i stad på sofaen her så jeg klarer meg nok nå. I stedet ser jeg på Grey's Anatomy, og episoden hvor Derek dør for tredje eller fjerde gang.  Verste episoden som er laget i tvens historie. Den er like trist hver gang :(

Nå er lillebror 6 uker, og barseltiden er jo teknisk sett over. Tenker jeg prøver meg på generell dagbok i morgen eller noe sånt jeg da! Skummelt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 29.1.2017 den 21.39, malicious skrev:

Hvordan går det hos dere? :)

Det var jeg og den oppdateringen her da :P Det går da ganske bra egentlig! Har tatt meg selv i å tenke at jeg trodde det skulle være mye tøffere å ha to små barn enn det er. Er vel ganske heldig med å ha fått to rolige barn da, men for min del føler jeg virkelig ikke at en er som en, og to er som ti! Hjelper så klart at vi er to om det, for jeg hadde IKKE klart å ha to barn alene. All ære til de som er alene med to eller flere barn, hvorav en er nyfødt! Jeg er virkelig ingen supermamma som hadde hatt alt på stell da, nei...  (Ikke at alt er på stell nå heller :P Langt derifra ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har babyen hatt sin urolige tid, og ga til slutt klart uttrykk for at han ikke var mer sulten. Har lagt han i babynestet for jeg orket rett og slett ikke lenger, og håper han sovner der. I hele dag har jeg hatt han eller storesøster på fanget (og noen ganger begge to), så nå begynte jeg å bli mildt sagt litt smågal... Er veldig koselig og jeg nyter det for det meste, men noen ganger er det lov å bli sliten. Spesielt når største er urolig og lei seg for hun har vondt i munnen (må være tenner, eventuelt vondt i halsen), og minste er kålorm i armene mine. Nå har jeg endelig armene fri til å faktisk skrive et innlegg på dataen, så da benytter jeg sjansen før jeg prøver å sove. 

Anyway. Har så mye jeg vil skrive om, men nå skal jeg bare ta for meg en av tingene. Oppdatering på barna kommer senere, for de er bare SÅ søte og jeg må dokumentere det et sted. Jeg er dritdårlig på å skrive i babybøkene så... Minsten har ikke en sånn bok en gang. Mother of the year går ikke til meg! 

MEN! SPIRAL! Kanskje litt TMI i det innlegget her, men jeg bare må få ut frustrasjon/bekymringer et sted. 

Forrige mandag var jeg til 6 ukers kontroll hos legen (ikke min fastlege - heldigvis). Minsten var 7 uker, hadde helt glemt å bestille time til meg selv. Litt forhistorie: Helt siden fødselen har jeg vært SÅ ferdig med at folk skal drive "der nede". Altså, jeg var dritt lei rett etter lillebror kom ut, og morkaka ikke hadde kommet ut en gang. Heldigvis kom den ut til slutt uten videre problemer, og så var det all den trykkingen på magen... var dritt lei det og. Jeg var rett og slett super ferdig med alt som heter fødsel sånn sekundet etter jeg fikk minsten på brystet. Derfor ble jeg ikke fornøyd da jeg på 6 ukers kontroll måtte ha undersøkelse. Det måtte jeg ikke sist nemlig. Men greit nok, jeg har fått tatt celleprøve (som jeg faktisk ikke har tatt før, så det var jo bra at jeg har fått gjort det), og jeg fikk fortalt at jeg vil ha hormonspiral. Jeg husker IKKE å ta piller, og jeg vil ikke ha nummer tre med en gang. Syns det blir litt overkill med barn født i 2015, 2016 OG 2017. (Var faktisk et lite øyeblikk jeg var super nervøs for at det kunne bli en 2017 baby da vi hadde oss to ganger uten noe beskyttelse, men ser ut til at det ikke har skjedd. Hadde vært litt typisk om jeg plutselig ble super fruktbar liksom, og da når jeg ammer omtrent døgnet rundt...). Å ta den prøven og spørre om prevensjon var det eneste hun legen gjorde da. Ingen spørsmål rundt andre ting, men fødselsdepresjon er det kanskje helsesøster som skal fange opp? Ikke at jeg har det, jeg har det egentlig veldig fint. Men tror jeg reagerte mer på undersøkelsen og sånt fordi det var så veldig rett på, nesten uten noe "small talk" først! 

Hormonspiral er dyrt! Måtte ut med nesten 1400 kr var det vel. Men som jeg sa til mannen, det er dyrere med en baby til! Jeg gruet meg så fælt til å få satt den inn, litt fordi jeg var redd for at det var vondt, men mest fordi jeg måtte blottlegge meg sånn igjen. Mannen var faktisk med inn siden jeg var så på gråten før timen! Legen sa at han kunne gå ut før den ble satt inn, men han ble. Det hjalp så mye å ha han der, for hver gang jeg så på han, hvisket han at det går bra. Og det gjorde det! Det gjorde vondt, sånn jeg husker menssmerter liksom, men det gikk bort etter å ha tatt et par smertestillende. Men NÅ! NÅ føler jeg meg ferdig med at folk fikler der nede. Var så deilig å gå ut derifra og virkelig føle at alt som har med fødsel å gjøre  var over.

Så da er det typisk at jeg er redd for at noe er galt med den... det er sikkert ikke det, og jeg har ikke lyst til å bestille time for å sjekke :sukk:Jeg blødde litt før den timen (vi *kremt* hadde oss dagen før (med beskyttelse altså), og jeg blør kjempelett etter fødselen, så er ikke godt å si om syklusen var tilbake eller ikke), og noen dager etter. Det har stoppet opp nå. Jeg tenkte jeg nå skulle kjenne etter trådene, og det gjorde jeg... veldig godt. LANGT ned. Og nå har jeg så klart litt vondt i magen for jeg har fiklet med ting jeg ikke skal fikle med. Etter at jeg har fått tenkt litt, tenker jeg at det kanskje ikke er så rart at jeg kjente den godt på grunn av hvordan jeg satt, men I don't know. Jeg vil virkelig ikke at det skal være noe dritt med det her. Er så typisk hvis det er det, for jeg begynner nesten å gråte bare av tanken på at det må en ny gynekologisk undersøkelse til, om enn for å klippe tråder. Jeg er en så privat person, og føler jeg har tøyd strikken for hva jeg er komfortabel med så utrolig langt nå. 

Anyway... håper ikke det var for mye TMI. Er litt småbekymret, samtidig som jeg begynner å roe meg litt. Er sikkert en naturlig forklaring. Eller så detter den vel snart ut... Gjør den det og jeg ikke får en ny uten å måtte betale selv, så prøver jeg nok minipillen igjen, og får bare bli flink til å ta den til samme tid hver dag. Sette på alle alarmer jeg kan sette på eller noe. Får se... satser på at det går bra. 

(Babyen sover forresten godt i babynestet. SCORE!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Stakk innom her jeg. :) 

Hvordan går det med spiralen, har du merket noe mer?
Jeg har planer om å få satt inn en selv om et par uker og gruer meg litt til det. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Beccy87 skrev:

Hei!
Stakk innom her jeg. :) 

Hvordan går det med spiralen, har du merket noe mer?
Jeg har planer om å få satt inn en selv om et par uker og gruer meg litt til det. :sjenert:

Så koselig :) Som du ser oppdaterer jeg litt sporadisk... Hadde planer om det på søndag, men da våknet babyen så det jeg hadde skrevet var fortsatt til kladd nå, hehe. 

Ja, jeg har vel merket noe til den, kan jeg vel si... Har hatt vondt i livmor-området, og "oppi" der... Haha. Huff. Alle disse detaljene man kommer med etter man har født! Jeg har begynt å blø igjen da, og i dag har jeg ikke vondt, så mulig det kan ha en sammenheng. Jeg vet ikke helt, og jeg veksler mellom å kontakte lege eller ikke. Jeg vil ikke at spiralen bare skal tas ut heller, men jeg vil heller ikke ha infeksjon. Så... jeg ser an litt mer! Jeg håper fortsatt at det skal gå bra, for det er jo egentlig perfekt prevensjon! Slippe å tenke på noe på 5 år passer meg perfekt. Jeg tror ikke det er normalt at det skal være sånn da, er bare typisk om jeg er en av de som støter den ut eller noe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såeh... brått bestemte jeg meg for at vogna jeg bare måtte ha (bugaboo donkey) skulle selges, og nå er den solgt og hentet! Vi fikk tilbake det vi ga for den og, så har ikke tapt en krone på å ha den.  Den var god å trille og sånt, og den var jo praktisk de få gangene jeg hentet eller leverte i barnehagen  (som bare har vært to ganger eller noe), men det var noen ting jeg ikke var begeistret for. Bagen var så lavt nede. Kalesjen altfor kort, syns jeg. Ogår sittedelen likte jeg ikke. Så i dag har jeg vasket trekket i den gamle bagen, og i morgen skal vi se på og forhåpentligvis kjøpe en vogn til barnehagen, så vi kan ta i bruk den gamle asap.  Kom akkurat på at jeg skal til helsestasjonen til fredag, og mannen min har ikke mulighet til å kjøre oss dit, så jeg håper virkelig vogna vi ser på er ålreit! Herregud, kan nesten bli krise om ikke... Får ikke delt den ene vogna vi har i to! Ammetåka ass! Kanskje jeg forhastet meg litt med å skulle ha vogna ut med en gang! Haha. Jaja.  Finner vel en løsning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, det der høres ut som noe jeg kunne ha gjort! Snakker vi impulskjøp her nå? :glis: hehehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2017 den 11.08, malicious skrev:

Hehehe, det der høres ut som noe jeg kunne ha gjort! Snakker vi impulskjøp her nå? :glis: hehehe!

Hehe, det gikk bra :) Vogna vi så på er fin nok for barnehagen, så da er gammel vogn tatt i bruk her igjen! Veldig deilig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Beccy87 skrev:

Så bra du fikk solgt vogna for prisen dere kjøpte for da! :) 

Ja, fornøyd med det :) Er redd innimellom for at jeg vil angre litt, men jeg vegrer meg for å ta med de begge ut alene uansett, hehe. Og det er i grunn kun da vi virkelig trenger søskenvogn, ellers kan vi fint gå med hver vår vogn om eldste vil sitte litt i vogn (noe hun plutselig begynte med da vi bestemte oss for å selge vogna... tror hun er i en fase hun vil gjøre alt babyen gjør). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonprevensjon er nytt for meg, og jeg tror jeg virkelig undervurderte bivirkningen om "økt apetitt". :ohmy: Altså, HJELP! Jeg spiser jo HELE tiden. Har jeg ikke spist på to timer er det nesten så jeg blir kvalm og magen bare skriker etter noe påfyll. Vekta går jo ikke akkurat nedover av det her... Hjelper jo ikke at jeg er kjempeglad i polarbrød (av den grovere typen, som om det har noe å si...) med nugatti på, eller at jeg omtrent MÅ ha min daglige dose sjokoladeis før sengetid. 

Det hjelper jo i tillegg ikke at bekkenet FORTSATT krangler (kanskje også litt pga hormonene i spiralen? Vet ikke om den kan "hjelpe til" med vondten), så jeg vegrer meg for trilleturer. Går jo uansett sakte som en gammel kjerring, så er ikke akkurat mye trening i det. Hjelper heller ikke at fysioterapeuten på 2 måneders fysioen på helsestasjonen med babyen sa at jeg burde unngå å gå trilleturer i oppoverbakker og nedoverbakker mens jeg trener opp bekkenet, på grunn av tyngden det gir. Altså, vi BOR jo i en oppoverbakke. Eller nedoverbakke, spørs jo hvordan du ser på det. Hele boligfeltet er jo omtrent en eneste stor bakke! Så den fysiske aktiviteten uteblir jo og. Hadde jeg i det minste kunne gått i raskt tempo i 1 time hver dag eller noe, så hadde nok ikke spisingen tatt så stor skade.

Det er ikke det at jeg bryr meg kjempemye om vekt (jo...), men det var deilig å se at den gikk nedover. Jeg hadde bare 1,5 kg igjen til startvekt på et tidspunkt. Og det mens jeg spiste sjokolade daglig. Men da mumset jeg ikke på noe HELE dagen, som jeg gjør nå. Tror det at jeg blir sulten av ammingen spiller litt inn samt kjedsomhet. Jeg er ute blant folk, på babysang og treffer andre, men samtidig gjør jeg jo mye av det samme her hjemme. Hver dag. Tror jeg syntes det var mer "spennende" første gang liksom. Jeg har hatt større behov for å ta det med ro hjemme etter denne fødselen, men samtidig kan det bli litt kjedelig, om det er lov å si det. Jeg koser meg i permisjon, misforstå meg rett. Jeg bare spiser oss ut av huset i denne tiden.... Haha. Jaja. Ting kunne absolutt vært verre! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er interessant! 
Jeg har planer om å sette inn spiral om et par uker selv og føler ikke jeg finner nok info om de positive OG de negative sidene. 
Økt appetitt er jo absolutt ikke på ønskelisten, og om det kan gjøre bekkenet verre også... ikke bra... :sjenert:
Jeg hadde inntrykk av at spiral var et godt alternativ fordi hormonene blir mer lokale der nede og ikke like mye ''all over'' som med pillen. Men det er kanskje feil det da? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Beccy87 skrev:

Dette er interessant! 
Jeg har planer om å sette inn spiral om et par uker selv og føler ikke jeg finner nok info om de positive OG de negative sidene. 
Økt appetitt er jo absolutt ikke på ønskelisten, og om det kan gjøre bekkenet verre også... ikke bra... :sjenert:
Jeg hadde inntrykk av at spiral var et godt alternativ fordi hormonene blir mer lokale der nede og ikke like mye ''all over'' som med pillen. Men det er kanskje feil det da? :vetikke:

Det vet jeg faktisk ikke! Kan godt hende det bare er psykisk for min del, altså... at jeg kjedespiser, liksom, og at det egentlig ikke er spiralen sin "feil". Etter jeg ble hektet på nugatti og Polarbrød har det jo blitt til at jeg spiser det fordi jeg vil, ikke nødvendigvis fordi jeg er sulten! Er jo null næring i det og, så er ikke rart jeg gomler det sånn ca hele tiden. Hehe. Jeg har ikke brukt p-piller før, så jeg har null erfaring med det i forhold til hormonspiral. Har ikke lest meg opp så veldig mye på spiralen heller, jeg valgte den litt for å slippe smerter ved mensen (og forhåpentligvis være en av de som slipper den helt), og fordi jeg blir et totalt PMS troll. Jordmor som var på hjemmebesøk mente den kunne være et fint alternativ til meg som faktisk har følt meg mer stabil i humøret selv når jeg har vært proppfull av gravidhormoner (spør du mannen er han nok ikke helt enig :P Men sånn generelt sett da). 

Jeg kom over en artikkel da jeg Googlet litt da jeg var redd jeg fikk infeksjoner og ble steril av spiralen, som nevnte ei hvor bekkenplagene blusset opp av spiralen, så hun måtte ta den ut. Alt er fint med meg nå virker det som i forhold til alt jeg trodde var galt, haha, så om jeg får kontroll på appetitten og kjedespisingen igjen  (slutte å kjøpe ting som er godt, med andre ord), så er det jo virkelig en genial greie. Aner ikke helt når det gjelder bekkenet  da, mitt har ikke blitt helt bra igjen uansett etter fødselen  denne gangen, så kan ikke si om det er spiralen sin feil egentlig. Jeg skal prøve å trene det opp igjen ved å gå på slette veier (må kjøre et annet sted for å gå tur liksom...) så håper jeg virkelig det går seg til. 

Ble litt langt svar fra meg dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er jeg litt irritert kjenner jeg.  Når man kjøper noe usett så bærer man en viss risiko, mener jeg. Og brukt er brukt! Skal du ha noe plettfritt må man faktisk kjøpe nytt. Kjøperen angående vogna har nå kommet tilbake med noe de mener er feil, og insinuerer at jeg har bevisst holdt tilbake informasjon.  Da blir jeg sur! Spesielt når jeg også svarer med at det ikke er noe jeg har lagt merke til, men fortsatt får jeg tilbake svar hvor det insinueres at jeg lyver. Har sagt at jeg kan sende tilbake en liten sum, selv om jeg sikkert egentlig ikke hadde trengt det for det ble faktisk kjøpt usett! Jeg ble bare så sur for det her, så nå er det kun jeg som taper på det. Hadde mange bilder ute av vognen og liksom, så jeg har virkelig ikke forsøkt å skjule noe. Fader heller. Nå angrer jeg nesten på at jeg har tilbudt å sende tilbake en sum. 

Endret av Shiver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig irriterende! 
Da tror jeg faktisk jeg heller ville tatt tilbake hele vogna og solgt til noen andre.. men det er jo en del styr det også da.. 
Forstår godt at du er sur. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Beccy87 skrev:

Så utrolig irriterende! 
Da tror jeg faktisk jeg heller ville tatt tilbake hele vogna og solgt til noen andre.. men det er jo en del styr det også da.. 
Forstår godt at du er sur. :klem:

Vogna er på andre siden av landet nå, faktisk. Jeg bor på østlandet, de som kjøpte bor på vestlandet. Det vil si at noen de kjente tok imot vogna og fraktet videre. Så den er virkelig kjøpt usett, var ingen som var her og så på den. Og så får jeg de meldingene som antyder at jeg har løyet fordi jeg ikke nevnte denne "feilen", som jeg helt ærlig ikke har tenkt over i det hele tatt! Det er ikke feil, mer estetisk og har absolutt null å si for bruken av vogna. Og den er faktisk BRUKT! Jeg ble så sur at jeg måtte gråte en skvett i går på grunn av antydningene om at jeg er en uærlig person (hormonene er tydeligvis ikke helt i vater enda, haha), men ender med at jeg skal overføre tilbake 500 kr. Er ikke det at det er så sykt mye penger, men det er faktisk litt surt. Jeg mener fortsatt at det er en risiko de har tatt ved å kjøpe den usett, så irriterer meg litt at jeg tilbød meg å overføre dette tilbake. Jeg vil ikke bli sett på som useriøs, for det er jeg virkelig ikke, så derfor tilbød jeg meg dette. Samtidig som jeg fikk satt personen litt på plass ved å veldig pent si at jeg liker dårlig at det ble insinuert at jeg løy, for det er absolutt ikke tilfellet. Forhåpentligvis fikk denne personen litt dårlig samvittighet. Det går faktisk an å ta opp ting på en ordentlig måte. Jeg er egentlig ikke en person som er flink til å stå opp for meg selv, men nå måtte jeg bare. Det føltes så feil å bli beskyldt på den måten der, så jeg klarte ikke la være. Og akkurat det føles godt!v

Er fortsatt sur for hele greia, men snart er den ferdig. Når jeg får overført, kommer jeg til å skrive at jeg nå anser handelen som ferdig. Om det fortsatt ser "feil" ut etter hun har byttet det hun ønsker, så står det ikke på meg i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...