Gå til innhold

Lillebror er her, og familielivet er komplett!


Shiver

Anbefalte innlegg

Jurassic World var veldig bra! Morsomt å ha vært på kino igjen :) Jeg tenkte mye på jenta vår, men jeg klarte å kose meg og! 

 

Ellers så var vi skikkelig gærne og prøvde taco til middag i går, og vel... jeg er trøtt i dag! Hun fikk nok vondt i magen stakkar, for etter hun ville ha mat kl. 1 i natt, lå hun og kavet og kavet og kavet. Hun hyler ikke, hun bare kaver og klager litt, og vil bruke meg som smokk. Er glad hun ikke hyler, men er slitsomt når det står på det her og. Mannen tok hun litt og jeg vet ikke hva han gjorde, men jeg sov vel litt fra nesten kl. 4 og... jeg aner ikke hvor lenge før han kom inn med henne og hun var sulten. Hun var litt roligere etter det, men våknet i snitt hver halvannen time, før jeg fikk et par timer sammenhengende igjen før hun våknet ordentlig halv 10. Tror ikke vi valgte riktig tacokrydder i går, og jeg tror mannen tok på for mye selv om han ikke brukte hele pakken, men jeg kommer ikke til å spise taco på en stund igjen! Det er ikke verdt det om hun får vondt i magen. Dessuten er jo grillsesongen i gang, så jeg vil heller grille masse! Jeg mistenker også at hun reagerer endel når jeg spiser rene melkeprodukter, som ost og sånt, og da blir jo taco også helt feil. Rømme tror jeg også hun reagerer på. Heldigvis tror jeg ikke hun reagerer når jeg spiser ting som inneholder melk, men jeg tror rett og slett det kan være mengdene. Derfor holder jeg meg unna sjokolademelk og, som jeg ble sååå glad i under svangerskapet... Sukk. 

 

Jeg er glad det ser ut til at jeg ikke trenger å gå på en helt melkefri diett da, jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde klart det, for å være ærlig... Jeg har jo blitt så glad i sorbet, spesielt den nye mango sorbeten som dream is har nå. NAM! Og selv det inneholder jo melk... Alt inneholder melk og løkpulver har jeg funnet ut, og er en god grunn for å kutte ut halvfabrikat egentlig. Hadde jeg enda vært så disiplinert så! 

 

Nå håper jeg dagen går fort, og at natten blir bedre, for jeg mistenker at jeg vil være totalt zombie etterhvert som timene går. Jeg tør aldri sove på dagtid heller, for jeg er så redd for at jeg skal bli vekket AKKURAT når jeg har sovnet. Men mulig jeg sniker meg til et par timer senere når mannen har våknet. Han skal få lov til å sove litt til siden han tok henne i natt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så sinnsykt sulten om dagen! Føler ikke at jeg har en bunn i det hele tatt. Jeg tror ammingen er godt etablert nå, og hun spiser faktisk mye på natta (må få snudd det på en måte merker jeg, for dagspisingen kan være så som så), så kan vel hende det er ammingen sin "skyld" at jeg er så sulten hele tiden. Jeezes. Har så lyst til å bake noe og, men det er ikke noe sjakktrekk merker jeg. Jeg har noen flere kg jeg vil ned før ferieturen, så jeg må ta meg sammen og starte på det... 

 

....til mandag! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.... 

 

Natten så slik ut: 

 

Sovnet kl. 20.00 

Mat 21.30 

Mat 22.45 

Jeg sovnet rundt 23.00 

Mat 01.00 

Mat 03.00 

Mat 05.00 - Våken til sikkert... 6.30 

Usikker på hva klokken var, men våken igjen rundt halv 8-8 tenker jeg. Sovnet igjen, og sov til kl. 09.30. 

Da stod vi opp! 

 

Huff, jeg er trøtt. Hun spiste ikke mye på dagen i går, så jeg forventet nesten at det ville bli endel mat i natt, men herregud! Hun har jo nesten snudd på døgnet når det gjelder mat! Noe må gjøres her, og jeg lurer veldig på om hun må i egen seng nå. Da kan matingen bli mer konsekvent, og ikke bare litt når hun halvsover, og det kan nok smitte over på dagmatingen også. Jeg vil veldig at hun skal spise mer på dagen, så hun får litt bedre søvn på natten. Sånn som nå; hun spiste vel siste gang i halv 8-8 tiden, og ville ikke ha før jeg tok med hun og hunden vår på tur i 10.30. Hun sover fortsatt, uten å ha fått mat!

 

Jeg gruer meg til å legge hun i egen seng da, i tilfelle hun absolutt ikke vil ligge der. Nå er den rett ved vår seng, så jeg kan stikke inn en hånd, og det eneste som egentlig blir forandret er at hun ikke sover rett ved meg, men at vi har sprinkler mellom oss. Jeg ammer også liggende på kveld og natt, og jeg tror egentlig jeg må slutte med det og, noe som så klart blir naturlig om hun kommer over i egen seng nå. Jeg er litt redd for å endre på hele kveldsrutinen på en gang, så kanskje jeg skal ta det gradvis over helgen! Ikke at jeg vet hvordan jeg skal løse dette i det hele tatt. Null peiling! 

 

Herregud, jeg kommer til å være zombie i dag.... Zzzzzzz.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oisann, det høres slitsomt ut! Hvordan gikk dagen videre?

 

Huff, det var virkelig slitsomt! Joda, dagen gikk greit, hun er jo så blid! :) Jeg fikk sovet en time på ettermiddagen, og det hjalp litt. Men hun spiste veldig lite hele dagen da. Jeg fikk lagt henne i egen seng faktisk, og hun sa ingenting på det! Hun lå vel våken i en halvtime eller noe sånt før hun til slutt sovnet, og det kan hun og gjøre ved siden av meg i senga vår, så ingenting annerledes sånn sett. Bortsett fra at hun ikke fikk brukt meg som smokk da! Men natten ble litt bedre :) Hun spiste kl. 23, så 2.30. Men da var hun til gjengjeld våken en stund, for hun hadde vondt i magen. Da ble hun flyttet over til vår seng :P Hun hadde nok sovnet i sin egen seng til slutt, men jeg var så frynsete at jeg måtte gjøre det lettvint resten av natten. Så da ble det liggende mating igjen 5.30, og så en gang til etter det som jeg ikke husker klokkeslettet på, før det ble morgen og frokost på henne kl.09.30! I dag er jeg i grei form egentlig :) Foreløpig... Hehe. 

 

Så, selv om det ikke ble en hel natt, er det en ny rutine på gang og det er jeg fornøyd med! Og det beste av alt: ikke noe småspising i natt! Jeg hadde jo håpet at det ville gi uttelling på dagmatingen, men foreløpig har hun ikke spist noe særlig siden frokosten hennes... Jeg trodde hun var sulten, men neida... spiste bare litt, og det ble vel bare den formelken og ikke den ordentlige fete melken tenker jeg. Håper hun er sulten snart, og spiser greit resten av ettermiddagen og kvelden! :) 

 

Og, jeg fikk en stor hotellpute i går siden jeg i utgangspunktet ikke skal amme liggende lenger, og den var genial å bruke til amming på natten altså. Supert tips til de som ikke har ammestol på rommet! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var vi hos svigers på middag - masse grillmat! Nam! Jeg virkelig elsker grillsesongen - eller virkelig all mat som er sesongmat! Gjør det så mye mer spesielt å spise det når det ikke er tilgjengelig året rundt. Jeg tok også min første øl i går. Jeg var litt i tvil siden jeg var ganske trøtt, men det gikk bra! Det smakte sterkere enn jeg husker, men nå er den barrieren brutt. Jeg gleder meg til flere sommerkvelder hvor jeg kan nyte en øl! 

 

Kvelden ble forholdsvis sen, og hun var i seng så fort vi var hjemme. Hun sovnet vel nærmere 22.30 trooor jeg, om det ikke var bittelitt senere. Jeg fikk jo IKKE sove da, enda hvor trøtt jeg var. Når hun har hatt litt "vanskelige" perioder når det gjelder søvn, får jeg et lite søvnproblem. Jeg hater å konstant bli dratt ut av søvnen, så kroppen nekter å sovne. Jeg sovnet  vel nærmere kl. 01.00. Hun våknet for å spise en eller annen gang, og jeg tok henne ut av senga hennes og i vår seng, la hun til og sovnet tvert selv. Våknet brått kl. 04.30, og så at hun nesten lå på tvers mellom meg og mannen! Haha. Så da lå jeg våken da, til hun ville ha mat igjen 05.20, eller noe sånt. Sovnet til slutt, og det ble vel to matinger til tenker jeg, før hun våknet ordentlig kl. 11.30!!!!! Altså, what?! Ikke hadde hun en våkenperiode på 1 time heller (var kun jeg som hadde det :P), men hun hadde perioder hvor hun bare ville sutte, og kavet litt. Det hjalp da jeg flyttet hun bort fra meg, og ga hun smokk. Så alt i alt, natten var MYE bedre! Jeg er litt trøtt i dag for det da, men jeg har et håp om at det kan gå seg til av seg selv. 

 

Hun har også spist nå på dagen! YAY! Kanskje dette snur... To av matingene i dag hadde jo hørt til dagmatingen om hun ikke hadde sovet så lenge. Jeg skal prøve å legge hun mellom 20 og 21 igjen i dag, og se hvordan det går. 

 

Ellers så leker hun så fint under babygymen sin om dagen. Hun tar tak i lekene som ligger der, smiler til de innimellom og drar skikkelig i de. Nå ser det ut som at hun helst vil ha den ene tingen i munnen! Haha. Latteren sitter fortsatt ikke så løst, selv om hun ler i snitt en gang hver dag. Er som oftest mannen som klarer å fremkalle de (men jeg fikk ut den første, ordentlige latteren :P). Svigers fikk høre litt av latteren hennes i går og, så det var kos! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver meg på en kjapp oppdatering da jeg ikke får sove! De siste dagene har L sovet godt (dog med matinger på natten, men ikke noen timeslange oppvåkninger) men JEG ligger våken. I natt sov jeg dårlig, jeg fikk avlastning i stad men fikk ikke sove, og nå er jeg trøtt som fy - men jeg får ikke sove! Tror kroppen min har gått i streik fordi den vet at den ikke får 8 timer sammenhengende søvn. Jeg tror jeg stresser litt mye og, nå med både ferie- og dåpsplanlegging, så tankene surrer konstant. Slitsomt. 

 

Nå er jenta vår blitt 3 mnd, og i går var det duket for kontroll hos helsesøster! Hun veier 6295 g, og er 62 cm lang. Litt usikker på om lengden var riktig, så etterpå at det var en glippe mellom kanten og hodet hennes. Dette har jeg så klart tenkt mye på i ettertid, men herregud. Om det ble litt feil er jo ikke krise! Hun er uansett en god liten plugg! Motorisk sett ligger hun akkurat der hun skal være, har ingenting å utsette på. Jeg har vært bekymret for magetreningen for L har ikke likt det noe særlig. Jeg har heller ikke pushet veldig på, spesielt ikke hvis hun har hatt dager hvor hun er trøtt og ikke helt i slaget. Jeg ser ikke poenget med å pushe henne så hun blir overtrøtt og utrøstelig! Men hun lærer nok fort den tiden hun får ligge på magen, helsesøster sa hun ikke ligger bak, men snarere tvert imot! Så det er supert! 

 

Vaksinen var nok vond, stakkar. Timen kom midt i når hun egentlig skulle sovet (i følge tidsplanen den dagen, hun sover ikke til ordentlig faste tidspunkter), så hun var nesten utrøstelig etter stikkene fordi hun også var trøtt. Det gikk bra til slutt da! Søvnen hele dagen ble helt rar, stakkar. Vi la henne til siste dupp kl. 18. Hun våknet 18.30, jeg la henne til for å spise, og der ble hun i to timer... Kosespising og lå på armen - akkurat som da hun var mindre baby! Syntes det var veldig kos jeg nå :P Så ble hun flyttet over i vår seng, var veldig trøtt-våken i 45 minutter, så sovnet hun igjen. Så våknet hun ikke ordentlig før 10.00 i dag morges! Hun sover egentlig veldig bra, men hun vil ofte spise, og kosespise og har generelt urolige tider som holder meg våken. Uansett, jeg tror den vaksinen tok på, stakkar. I dag har hun vært mer sutrete enn normalt, og smilet sitter liiiiitt lenger inne enn vanlig. Jeg håper og tror det går seg til igjen i morgen! 

 

Det korte innlegget ble visst ikke så kort allikevel. Nå går jeg og prøver å sove igjen!  :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg bare skal holde kjeft fremover. Ingen timeslange oppvåkninger på natten? Ha! 

 

Natten til i går var ikke bra. Det var vel natten etter det innlegget over det... Hun var veldig styrete, før hun våknet og ikke ville sove igjen. Jeg var utslitt! Mannen tok henne så jeg fikk sove, men på morgenen igjen fikk jeg hun igjen og hun sov ikke noe bedre da. Dagen i går var i grunn et rent helvete for jeg var så utslitt! På et punkt sa jeg bare at nå går jeg og legger meg en time, hun ligger våken i vogna! Vi prøvde også sukkervann for første gang i går kveld. Det hørtes ut som at hun bare lå og presset, og klarte ikke finne roen! Jeg tror det hjalp litt! Hun og jeg sovnet i 10 tiden, og da våknet hun ikke før 02.30 faktisk. Jeg føler meg mye bedre i dag! 

 

Hun våknet ikke ordentlig før kl. 10.00 i dag da. Hun og jeg var våken 08.30, men jeg tenkte vi kunne ligge og slumre litt. Vips hadde det gått en time! Jeg tror jeg må begynne å stå opp tidligere med hun, så hun også kan legge seg tidligere på kvelden. Hun er ganske sliten og trøtt på kvelden, så tror det hadde vært bedre! Men da må jeg opp tidligere og, og det er jo sååå tungt... Haha. Huff nei, er ikke lett å finne rytmen, men tror det er på tide å forsøke og finne en grei rytme som fungerer litt bedre. Sove fra 19.30 - 20.00 til 07.30 - 08.00 (med matinger, så klart. Tror ikke det blir slutt på det med det første) hadde egentlig vært veldig greit! :)

Endret av Shiver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna hos oss har startet å våkne halv sju hver morgen. Noen ganger kan hun ligge med meg i senga og sovne på nytt igjen, men enkelte dager henter jeg babygym og legger henne på den, mens jeg fremdeles ligger isenga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna hos oss har startet å våkne halv sju hver morgen. Noen ganger kan hun ligge med meg i senga og sovne på nytt igjen, men enkelte dager henter jeg babygym og legger henne på den, mens jeg fremdeles ligger isenga :P

 

Huff, halv sju er akkurat litt for tidlig :P Kjempesmart å hente inn babygymen da! Hun her liker ikke å ligge der alene lenge om gangen, så det hadde ikke hjulpet her. Her sov hun til kl. 10 i dag, med mange matinger på natten... Nå må jeg bli flinkere til å putte henne over i egen seng, jeg gikk rett tilbake til full samsoving etter noen dager med dårlig søvn. Men nå er jo hver en natt en natt med dårlig søvn virker det som, så da er det jo egentlig det samme. Er bare sååå redd for at jeg skal vekke henne ordentlig når jeg legger henne tilbake etter amming, jeg har ikke helt den teknikken inne :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vært en bra dag! Jeg har vært mye blidere, og jommen meg har ikke det smittet over på baby! Det er virkelig en liten tankevekker hvordan humøret mitt smitter over på henne. Jeg får dårlig samvittighet for de dagene jeg er frustrert, men noen dager er bare drit om du har baby eller ei! Da er det bedre at man trekker seg litt unna, og så blir alt bedre til slutt. Heldigvis er det flere gode dager enn dårlige dager for min del, og jeg føler meg så mye bedre på slutten av dagen når jeg virkelig har følt at jeg har vært en god mamma! 

 

Jeg har fått litt ny energi av å bare være ute blant folk i dag. Jeg har vært så mye hjemme i det siste, og jeg merker at dagene blir så utrolig ensformige. Til slutt blir jeg litt sånn "Hva skal jeg gjøre med deg da, lille baby, som jeg ikke har gjort allerede tidligere i dag?" Føler det blir så mye at jeg må underholde lille, og det er jo i grunn ikke nødvendig all day - everyday. Så det føles så mye bedre hvor man er med andre, baby er med, jeg får litt avlastning, og hun er våken og bare... er med oss! Og er fornøyd med det! Dessuten hjelper som regel mannen til mye mer når vi er med andre og... *kremt* Jah, jeg kunne skrevet litt om hvordan jeg føler jeg til tider er alenemor til ikke bare en, men to unger, men jeg orker ikke. Jeg prøver heller å fokusere på de gode tingene nå som jeg er i greit humør, som at jeg omtrent kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har laget middag etter fødselen... Haha! 

 

Så ja.. Jeg må legge planer litt hver uke tror jeg, så jeg ikke går helt på veggen under permisjonen. Det er godt å bli litt deilig-sliten, så det også blir godt å ta et par daffedager hjemme! Men nå er det natten her. Jeg vet jo fortsatt ikke hvordan nettene blir her, men jeg klarer ikke motstå litt egentid på kvelden. Gull verdt noen ganger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOR en natt! Jeg tror jeg var smokk fra 3-4 tiden og til kl. 9 da vi stod opp! Hjelpes! Jeg forsøkte å gi hun den ordentlige smokken, men den spyttet hun ut. Ville ikke ha! Jeg var også så trøtt da, så jeg ante jo ikke om hun hadde fått mat, om hun ville ha mat, og generelt klarte ikke tyde tegnene hennes til å begynne med, så natten fikk en dårlig start på grunn av det! OG herregud så mange syke drømmer man har når man aldri får sovnet helt. Jeg er helt utslitt i dag etter å ha kjeftet og smelt og vært skikkelig grinete i drømmeland. 

 

Men i dag er det virkelig SOL og SOMMER, og det skal jeg utnytte! Vi har en veeeldig solfylt veranda, noe som var supert da vi var barnløse, men ikke særlig praktisk når vi har ei lita ei som ikke skal være i solen... Vi har hatt planer hele tiden om å kjøpe en parasoll, så jeg skal prøve å få lurt med mannen for å kjøpe det i dag. Da kan vi flytte stua ut på sånne dager som dette, og jeg slipper  se på støvet som samler seg i krokene... Jeg hadde egentlig tenkt til å støvsuge i dag, men det tror jeg jammen meg jeg venter med til en regnværsdag!

 

Ellers så har jeg begynt så smått å sette meg foran i bilen nå. Vi har kjøpt et speil, og det fungerer veldig bra! Jeg syns det er litt kjedelig å ikke ha kontrollen bak om det er noe hun trenger, men så langt har det gått fint. Minimalt med sutring, bortsett fra når solen titter frem. VI har fått kjøpt solskjermer også, så jeg håper den vil fungere! Jeg sitter bare foran når vi skal i nærmiljøet da, sånn maks 15 minutter, kanskje 20 minutter. På lengere bilturer vil jeg nok sitte bak. Muligens... Jeg har savnet å sitte foran og snakke med mannen om løst og fast, så det var virkelig stas å få gjort det igjen i hvert fall! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kommer til å pådra meg magesår så irritert jeg er for tiden! Ikke på lille altså. Jeg skjønner godt at det er mye samlivsbrudd det første året, for å si det sånn. Føler jeg eksploderer snart, men enn så lenge går jeg bare og biter det i meg og håper at han tar et hint snart! Hjelper jo ikke å stave ut hva det er jeg vil heller. Gjelder fordelingen her hjemme og husarbeid blant annet. Er så sliten av å ha hovedansvar for baby, hus og hund, og passe på at alt går rundt, og samtidig føle at jeg ikke strekker til med noe av det.

Grrrrr. Lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff. Det er ikke godt når det er slik.. men av erfaring vet jeg at hinting sjeldent er noe som oppfattes av menn.

Det er viktig at du forteller mannen hvordan du opplever situasjonen, men ikke ta det når det koker i toppen.. Da sier vi lett ting vi ikke mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :)

 

 

Tusen takk :) 

 

 

Uff. Det er ikke godt når det er slik.. men av erfaring vet jeg at hinting sjeldent er noe som oppfattes av menn.

Det er viktig at du forteller mannen hvordan du opplever situasjonen, men ikke ta det når det koker i toppen.. Da sier vi lett ting vi ikke mener. 

 

Nei, hinting fungerer dårlig, gitt :P Har jeg lært for lenge siden, men hjelper ikke alltid å stave ting rett ut heller virker det som. Det jeg blir mest gal av er at han bare går inn på kontoret og spiller/leser/ser på serier når lille er våken, som at det er en selvfølge at jeg skal gjøre ALT! Jeg sa til han i går at jeg ikke vil fortelle han hele tiden hva det er jeg vil han skal gjøre, for da blir jeg bare sett på som masete, og det hater jeg! Det er fint om han innimellom kan faktisk SE hvor sliten jeg er, hvordan det ser ut her, og faktisk si "jeg tar dette, gå og sett deg du." Det er kanskje litt for mye å forvente... Haha. Han er flink og, men jeg tror han tar meg litt for gitt i det siste, og det er slitsomt. Det er veldig slitsomt å være den som må passe på at hunden får nok turer, ta initiativ til at det blir ryddet osv. Han har vært hjemme hele tiden etter lille ble født og, av grunner som jeg har tatt og tar hensyn til, så han har ikke hatt jobb som unnskyldning heller. Ellers er jeg veldig flink til å ikke eksplodere da, det fungerer jo ikke :P Og ting går som regel greit, jeg bare syns det er dårlig å ha den tankegangen om at jeg skal ta meg av alt! 

 

Det må nok til en ordentlig samtale med en ordentlig ansvarfordeling i heimen :) Har jo lest andre tråder om dette emnet, og han er langt fra så ekstrem som så mange beskriver her, men har sett at mange har god erfaring med tydelige grenser for hva enhver skal gjøre. Er kanskje det eneste som fungerer for de som er altfor flinke til å gå med skylapper :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trøtt i trynet i dag... Jeg husker i grunn ikke hvordan det var å være ordentlig uthvilt. Jeg har vært så sliten før natta de to siste nettene, så når hun har vært urolig og skulle ha mat, har jeg omtrent ikke visst hva som er opp-ned på ungen! Jeg hater egentlig når det er sånn, jeg føler ikke at jeg har ordentlig kontroll, og jeg liker egentlig å vite at hun får i seg nok mat så det ikke blir småmåltider natten gjennom, og jeg vil gjerne forsøke å huske sånn ca hvor mange ganger jeg måtte være litt våken. Har ikke sjangs til å huske det fra i natt i det hele tatt! 

 

Jeg har heldigvis kontroll ellers da. Hun sover fortsatt i senga vår, og jeg passer alltid på at hun har nok plass for seg selv, ikke har min dyne over henne osv. Jeg må snart introdusere senga igjen, men problemet mitt er at jeg ikke kan legge henne ned der etter amming. Hun har alltid vært litt sånn at hun våkner når hun blir flyttet fra der hun har sovnet, så det blir egentlig enklere når hun ikke må ha så mye mat om natten. Jeg stresser ikke så mye med det, men jeg kjenner at det skal være deilig å ha hun i egen seng. Men jeg merker jo også fordelen med samsoving - jeg sover mye lettere og kan kontrollere at alt er bra oftere! Så vi får se! Jeg gjør ingenting med leggerutiner nå i hvert fall. Vi har begynt å introdusere grøt, og vi skal på ferie snart, så jeg regner i grunn med at rutinen endrer seg litt av seg selv da.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lenge siden sist jeg har skrevet noe her. Vurderer å slette dagboka, og muligens starte en ny. Får se. 

 

- Ferieturen vi var på var veldig bra! Det gikk supert å dra med en baby som da var 4 mnd. Vi leide en flyebaby fra flyplassen som fungerte supert på veien ned, men vi brukte den ikke på reisen tilbake. Da sov hun på fanget mitt halve turen uansett, og det gikk supert.  Vi hadde også med vognvifte (denne reddet oss VIRKELIG i varmen), solparasoll til vogna, passet på å ligge i skyggen, og vi avlastet hverandre virkelig bra. Savner turen, for hjemme er det fortsatt jeg som får hovedansvaret for alt... men ting har gått seg til altså!  

 

- L er i et utviklingssprang nå som sliter meg litt ut, men hun er ei skikkelig godjente! Er sutrete om dagen, men også blid. På 5 mnd kontrollen var hun 7,1 kg og 65, 5 cm lang. Hun blir 6 mnd om ei uke, og spent på hvordan hun ligger an da! 

 

- Hun liker bedre å ligge på magen nå, men er hun lei, er hun virkelig lei! Det løsnet da hun begynte å rulle fra rygg til mage selv. Hun ruller også tilbake igjen, men hun har favorittsider hun ruller til og fra til, så hun er ikke der at hun ruller over gulvet foreløpig. Hun åler seg heller ikke noen steder, men jeg ser hun forsøker å løfte litt på rompa. Tror ikke hun vil krabbe eller åle seg med det helt første, men det samme sa jeg dagen før hun begynte å rulle, så ting kan jo fort endre seg. Jeg merker at hun nok er tidligere ute med det sosiale enn det motoriske, da vi alltid får kommentarer på at hun er så veldig med! Hun følger med på alt, det er akkurat som man ser at hun lærer og lagrer det i hjernebarken så hun kan ta det frem senere. Hun har begynt å tulle skikkelig, kan legge kosekluten sin over ansiktet for at vi skal spørre hvor hun er. Jeg trodde at jeg var så glad i henne som man kunne være da hun ble født, men jeg har virkelig merket at morskjærligheten bare har vokst mer og mer!

 

- Vi har hatt dåp! Den var fin, men jeg stresset mye! Glad det er over, jeg er ikke helt bygd for å lage selskap for jeg får nesten angst av at gjestene ikke koser seg. Det var veldig viktig for meg at jeg skulle planlegge og økonomisk klare dette selv, og det gjorde jeg! Fikk hjelp til pynting og mat selve dagen da, det er jeg veldig glad for. 

 

- Rutiner: Hun sovner som regel mellom 19 - 20, og våkner etter en time for å ha mer mat. Og da er det litt varierende om hun sover godt videre eller ikke. For det meste gjør hun det, så da blir det The Blacklist på meg og mannen! Helt FANTASTISK serie! Hun spiser på natten,og for det meste sover hun bra til hun våkner 7-8-9. Veldig varierende når morgenen er, for det kommer an på hvor godt hun sover om natta virker det som. I dag var hun våken 5.45 til 6.30, og sov da videre til 8.30. Så ikke så ille!  

 

- Hun får smaksprøver, men det som har vært virkelig konsekvent som hun får hver dag er grøt med enten hjemmelaget pæremos eller eplemos og en liten dæsj sviskemos i til kvelds. Er ikke alltid hun får noe tidligere på dagen. Det har begynt å bli litt problematisk å gi hun grøt for hun skal absolutt holde skjeen selv. Så nå blir det innkjøp av babydelen til tripp trapp stolen så jeg kan starte med litt "baby led weaning"; gi hun litt mat hun kan tygge på selv og sånt. Tenker jeg kommer til å føre en blanding av mos og led weaning egentlig. Får se, jeg tenker at den biten kommer til å gå litt av seg selv. Jeg syns det er litt vanskelig med introduksjon av fast føde da, siden jeg også har sett at hun kan fort bli litt hard i magen, så jeg har derfor holdt igjen en del. Men tenker jeg skal kjøpe inn grønnsaker jeg skal mose i dag, så hun kan smake alt hver for seg før jeg begynner å blande litt og forsiktig innføre litt mer lunsj og middag når hun bikker 6 mnd. Hun er jo SÅ klar for å spise ser jeg da hun har vært interessert i vår mat leeeenge, hun liker omtrent alt hun har fått smake på, og hun tygger og sutter når hun er sulten. Men tarmene hennes er ikke like moden som hun er virker det som, så derfor har jeg tatt det i litt rykk og napp hittil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...