Gå til innhold

Top 5 generaler i historien


WubWub

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 31.1.2015 den 19.53, WubWub skrev:

Rommel

Han var absolutt ikke blant de beste. Han var den første tyske generalen som tapte et større feltslag i den annen verdenskrig, og det mot en relativt likeverdig fiende. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, PeeWee skrev:

Han var absolutt ikke blant de beste. Han var den første tyske generalen som tapte et større feltslag i den annen verdenskrig, og det mot en relativt likeverdig fiende. 

 

Ja, han var vel en som ikke forstod seg på logistikk.  De sier vel at amatører prater taktikk, mens generaler prater logistikk. 

Rommel kan jo heller ikke skylde på at han fikk en umulig oppgave for han valgte jo selv å prøve å ta Egypt selv om han aldri hadde fått det i oppgave. 

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Rommel kan jo heller ikke skylde på at han fikk en umulig oppgave for han valgte jo selv å prøve å ta Egypt selv om han aldri hadde fått det i oppgave. 

Nei, jeg tenker ikke på invasjonen av Egypt. Jeg tenker på hans første forsøk på å ta Torbruk, som ble misslykket grunnet en britisk motoffensinv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymSjiraff skrev:

Ja, han var vel en som ikke forstod seg på logistikk.  De sier vel at amatører prater taktikk, mens generaler prater logistikk. 

Rommel kan jo heller ikke skylde på at han fikk en umulig oppgave for han valgte jo selv å prøve å ta Egypt selv om han aldri hadde fått det i oppgave. 

En av strategiene i en blitzkrieg er ikke nødvendigvis de smarte avgjørelsene men at det blir tatt avgjørelser hurtig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Apis skrev:

En av strategiene i en blitzkrieg er ikke nødvendigvis de smarte avgjørelsene men at det blir tatt avgjørelser hurtig

Ja, men om man skal være en av tidenes beste generaler så er det viktigere at man tar de riktige avgjørelsene enn at man kun er rask til å ta avgjørelser. :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PeeWee skrev:

Nei, jeg tenker ikke på invasjonen av Egypt. Jeg tenker på hans første forsøk på å ta Torbruk, som ble misslykket grunnet en britisk motoffensinv. 

Enig, han utmerket seg ikke som en av tidenes beste generaler der heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å sammenligne historiske skikkelser på den måten, og ikke minst, hva er egentlig en general (den offisielle militære tittelen er jo fra nyere tid). I eldre norsk historie vil jeg si kong Sverre, han innførte en ny form for krigføring (geriljakrig) som gjorde at han greide å slå motstandere med mye større styrker enn han hadde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
WubWub skrev (På 31.1.2015 den 19.53):

 

Min liste :

 

Julius Cæsar

Ghengis Khan

Hannibal

Rommel

Alexander den store

Stryker Rommel fra lista. Vanskelig å sette han over Napoleon. Ellers er jeg enig med lista. 

Anonymkode: 7eb1e...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sun Tzu bør i allefall være med, han blir jo sitert den dag i dag på krigsskoler.

Xenophon kanskje også, da han var en inspiriasjon for både Philp av Macedonia, og sønnen Alexander.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summers skrev (På 7.12.2015 den 13.20):

Aldri trukket han for å være tysk general, og det er vel mer vanlig å gi tyske generaler mer ære enn de fortjener enn å trekke dem.

Det er fordi etter krigen fikk Hitler ansvaret for alt av dårlige og umoralske beslutninger. De tyske generalene tok kun ansvar for beslutningene som i ettertid kunne forsvares. 

Anonymkode: 7eb1e...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghengis Khan/Chinggis Khaan, finnes ingen dyktigere når det kommer til strategi og lederskap

Ogedei Khaan, 

Alexander den store

Napoleon B

Julius Caesar

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

WubWub skrev (På 31.1.2015 den 19.53):

Om du skal sette opp en top 5 liste over de dyktigste generalene/hær førerne opp gjennom tidene hvem vil det isåfall være?

 

Min liste :

 

Julius Cæsar

 

Hannibal

 

Caesars seier ved Alesia og Hannibals seier ved Cannae er blant de mest imponerende seirene i historien. 

 

 

Anonymkode: aba4c...a88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Selv om Cæsar og Alexander den store hører hjemme på en slik liste så er det verdt å nevne at begge passet på å få skrevet sin egen historie. Cæsar skrev sin egen historie personlig og Alexander den store betalte historikere for å være med på felttogene hans og fortelle om dem. Nå kan man jo se på resultatet at de var suksessfulle, men når man skriver sin egen historie så pynter man selvsagt også på den. 

Anonymkode: 16c7e...c57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ingen har general Georgij Zjukov på sin liste. 

 

Etter den tyske invasjonen av Sovjetunionen i 1941 deltok Zjukov i forsvaret av Leningrad og i slaget om Moskva. I 1942 ledet han de sovjetiske styrkene i motoffensiven under slaget om Stalingrad, og hadde også en ledende stilling under slaget ved Kursk i 1943.

I 1944 og 1945 ledet Zjukov flere offensiver mot tyskerne. Som Josef Stalins yndlingsmarskalk var det Zjukov som fikk i oppdrag å innta Berlin. Storangrepet mot Berlin ble innledet fra elvelinjen Oder-Neisse 16. april 1945. Imidlertid støtte Zjukovs armégruppe på uventet store problemer med å bryte ned motstanden fra de beskjedne tyske styrkene som stod overfor dem, særlig ved Seelows høyder. Derfor fikk Zjukovs rival, marskalk Ivan Konev, i oppdrag av Stalin å dreie sin armégruppe mot Berlin. Av den grunn ble det de to marskalkene som ledet militæroperasjonene som førte til den endelige erobringen av Tysklands hovedstad.

Anonymkode: 6f91f...1ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...