Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Gjest Raindrops

Det kunne jeg helt sikkert. Jeg tror ikke jeg er en del av spekteret selv, men har en del personlighetstrekk og måter å tenke på som gjør at både jeg og psykologen min har lurt på om jeg kunne hatt asperger, har mer eller mindre slått det fra meg nå da :P Men tror ikke jeg har så mange fordommer i den retningen. Vi er jo alle litt merkelige på ulike måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kunne jeg helt sikkert. Jeg tror ikke jeg er en del av spekteret selv, men har en del personlighetstrekk og måter å tenke på som gjør at både jeg og psykologen min har lurt på om jeg kunne hatt asperger, har mer eller mindre slått det fra meg nå da :P Men tror ikke jeg har så mange fordommer i den retningen. Vi er jo alle litt merkelige på ulike måter.

Det er jo merkelig som er gøy, uansett ;) Så lenge personen er snill, forståelsesfull og morsom, ser jeg ingen grunn til at en diagnose skal være i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det er jo merkelig som er gøy, uansett ;) Så lenge personen er snill, forståelsesfull og morsom, ser jeg ingen grunn til at en diagnose skal være i veien.

 

Helt enig. Jeg synes det er svært merkelig innstilling å ha om en diagnose alene skal avgjøre om man er interessert i å bli kjent med noen eller ikke, enten det er på et vennskapelig eller romantisk nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg synes det er svært merkelig innstilling å ha om en diagnose alene skal avgjøre om man er interessert i å bli kjent med noen eller ikke, enten det er på et vennskapelig eller romantisk nivå.

Det er snålt, men det er veldig greit også, fordi diagnosen da fungerer til å filtrere ut folk som er snevre i tankegangen. Da har man jo bedre muligheter til å finne seg en fin en, som er omsorgsfull og intelligent <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen av de med AS i denne tråden skrive at alle skal ha lyst til å være sammen med noen som har AS. Hvor leste du det?

 

Er vel mest det at de ikke aksepterer et nei. Hver gang noen sier at de ikke ønsker det kommer det en haug med beskyldninger om å være fordomsfull, ikke vite noe, etc.

Anonymous poster hash: daee3...972

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel mest det at de ikke aksepterer et nei. Hver gang noen sier at de ikke ønsker det kommer det en haug med beskyldninger om å være fordomsfull, ikke vite noe, etc.

Anonymous poster hash: daee3...972

Man aksepterer at folk sier nei, men det er veldig merkelig å tviholde på det "neiet" når begrunnelsen bak det er basert antagelser som ikke stemmer med virkeligheten.

Hvis man for eksempel ikke vil date en med aspergers, fordi man ikke ønsker å date noen som ikke har empati, blir det like merkelig som å si at man ikke vil date nevrotypiske, av samme grunn.

"Jeg vil ikke date deg, pga et negativt karaktertrekk du ikke har"... Det henger jo ikke på greip.

Endret av Yme
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan diskuteres om Aspergere har for mye empati eller for lite - jeg har sett teorier som sier begge deler. Legger ved eksempler på begge deler nederst av min post. Men - det er ikke til å stikke under en stol at asperger syndrom ofte karakteriseres ved en manglende evne til å vise empati til sin omverden.
 
Mange som har svart her har også beskrevet sin egne opplevelser med en partner som har asperger syndrom og hans eller hennes manglende evne til å sette seg inn i hva kg-brukeren tenkte eller følte. Det er legitime opplevelser som det må være godkjent å legge vekt på når man vurderer et slikt spørsmål på et generelt, hypotetisk grunnlag.
 
Jeg synes det er helt legitimt å ønske å være med noen som har en godt utviklet evne til å vise empati, og det er også legitimt at man i utgangspunktet ikke ønsker å gifte seg med noen som har et syndrom som er kjent for å ha problemer på dette området. Det betyr ikke at man tror at alle aspergere sliter med det samme eller at alle er helt like, eller at alle aspergere er forferdelige mennesker det ikke går an å leve med.
 
Det blir som å si at man ikke ønsker å leve i et forhold med noen som er bipolar pågrunn av de ekstreme humørsvigningene. Så klart er alle med bipolar ulike. Noen har flere topper enn bunner, mange lever helt symptomfritt på medisiner, andre er flinkere til å spare miljøet sitt for sine følelser og lar det komme til uttrykk internt istedenfor eksternt. Det er likevel slik at bipolar lidelse karakteriseres av å ha humørsvigninger.
 
 
Mine linker som jeg lovet:

Neuroscience Sheds Light on Why People with Asperger’s Syndrome Lack Empathy
 

Theory Finds That Individuals With Asperger’s Syndrome Don’t Lack Empathy – In Fact If Anything They Empathize Too Much

 

 

(bokstavlig talt de to første artiklene som kom opp da jeg googlet, men det er lett å finne mer informasjon om begge disse)

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt!! 

Datet en gutt med aspergers for 4 år siden, og i dag er vi gift og har akkurat fått vårt første gull  :laugh:  En liten gutt på 11 uker,  

 

Da jeg traff ham var han veldig stille. Synes det var litt vanskelig til å begynne med, for han ville ikke være sammen med mine venner, og jeg var ien ganske sammensveiset gjeng, med folk av begge kjønn. Han fikk velge, enten å bli med eller la være. Jeg kutta litt ned på noen småting, men var fortsatt med på de tinga jeg helst ville. 

 

En ting jeg synes var ekstra ekkelt var når vi var hjemme hos han. 

Han behandlet moren sin så dårlig!! Snakket nesten ikke til henne, og svarte som en drittunge. Jeg så på henne at hun følte seg dum og lei seg, og sa det til kjæresten min, og nå virker han som om han er ferdig med drittunge oppførselen sinn og oppfører seg mere voksent. Moren hans er veldig snill og vil bare hjelpe, både med å være barnepike og småprate. 

 

Dette er min erfaring med min kjære flotte mann- med asperger  :hug:

Håper det kunne brukes til noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke faen, ikke om så helvete frøs og Neptun brant!

Anonymous poster hash: c1b04...ad8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke faen, ikke om så helvete frøs og Neptun brant!

Anonymous poster hash: c1b04...ad8

 

Hvordan fant du denne tråden? Den er jo gammel og ville ligget flere hundre sider bak. Søkte du på asperger for å finne en tråd om aspergere slik at du kunne skrive de innlegget der? Er ikke det litt... spesielt?

Anonymous poster hash: ada80...230

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fant du denne tråden? Den er jo gammel og ville ligget flere hundre sider bak. Søkte du på asperger for å finne en tråd om aspergere slik at du kunne skrive de innlegget der? Er ikke det litt... spesielt? Anonymous poster hash: ada80...230

Ikke at du har noe med det, men jeg kikket på trådene bakover i singelforumet og fant denne. Er det så rart da? Er vel naturlig å kikke litt ekstra i starten når man er ny??? Eller er det forbudt å se på andre sider enn førstesiden i hvert forumrom? Ny her jeg vøtt så visste ikke at det ikke var lov å lese gamle tråder. :P Er vel i din verden det da, men jeg gidder ikke følge din pipe. Har du forresten aspergers?

Anonymous poster hash: c1b04...ad8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at du har noe med det, men jeg kikket på trådene bakover i singelforumet og fant denne. Er det så rart da? Er vel naturlig å kikke litt ekstra i starten når man er ny??? Eller er det forbudt å se på andre sider enn førstesiden i hvert forumrom? Ny her jeg vøtt så visste ikke at det ikke var lov å lese gamle tråder. :P Er vel i din verden det da, men jeg gidder ikke følge din pipe. Har du forresten aspergers?

Anonymous poster hash: c1b04...ad8

Kjipere enn mobbere er mobbere som lyver for å dekke over mobbingen etter de er tatt.

Endret av Summers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fant du denne tråden? Den er jo gammel og ville ligget flere hundre sider bak. Søkte du på asperger for å finne en tråd om aspergere slik at du kunne skrive de innlegget der? Er ikke det litt... spesielt? Anonymous poster hash: ada80...230

Flere hundre sider, er du morsom eller? Tråden er ikke så gammel da! Lå kanskje på side 10 eller 15 eller noe, jeg sjekket ikke. Og jeg kommer til å fortsette å være kriminell og svare på tråder som er eldre enn et døgn! Så det så! Kanskje jeg til og med drister meg til å svare på en tråd fra i fjor! Så bare hold på hatten!

Anonymous poster hash: c1b04...ad8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I stedet for å komme med den sure one-lineren din, kunne du kanskje heller skrevet et saklig innlegg der du forklarte hvorfor du ikke kunne tenke deg forhold til en med asperger?

 

Enig med de andre i at det er rart å hente frem en tråd bare for å skrive en dustete one-liner. Det sier mer om deg enn om aspergere...

 



Anonymous poster hash: 86ef5...bf3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fant du denne tråden? Den er jo gammel og ville ligget flere hundre sider bak. Søkte du på asperger for å finne en tråd om aspergere slik at du kunne skrive de innlegget der? Er ikke det litt... spesielt?

Anonymous poster hash: ada80...230

Det er sterkt fokus på aspergers i VG om dagen, nye artikler hver eneste dag. Kanskje brukeren googlet aspergers og kom frem til denne tråden?

Anonymous poster hash: 06f16...442

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...