Gå til innhold

Du som er byggingeniør...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tjener du? Har du bachelor eller master? Og hvor mange års erfaring har du?



Anonymous poster hash: feea3...639
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen byggingeniører her?

Anonymous poster hash: feea3...639

Storebroren min er byggingeniør så jeg kan fortelle litt om utdanningen hans og lønnen.

Han tok en 3 års bachelor ved hioa før han tok en master ved NTNU. Han ble uteksaminert for 3 år siden og tjener litt over 600 000 kr. Det skal sies han hadde gode karakterer.

Anonymous poster hash: 0e002...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggingeniør i privat firma.

2 år erfaring 530.000 + 36.000 i bilgodtgjørelse og fri mobil. Jobber stortsett 8-16.

Anonymous poster hash: a8ad7...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten legge til at dersom du vurdere å studere til byggingeniør burde ikke eneste motivasjon være penger :-)

Gjelder forsåvidt uansett yrke.

Anonymous poster hash: a8ad7...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

Lønna for en byggingeniør er skyhøy for tiden. Dette skyldes at Norge mange flere tusen ingeniører (til tross for oljeprisfallet).

Ingeniørmangelen kommer nok aldri til å tettes. Et ingeniørstudium er det mest fornuftige og sikreste valget du kan gjøre mtp. fremtiden.

Det skal nevnes at byggingeniørstudiet ikke er spesielt mattetungt sammenlignet med en rekke andre studier.

Søk ingeniør!

Endret av nilsson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggingeniør, bachelor, tjener rundt 540.000. To års erfaring. Jobber 8-4. Privat firma. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggingeniør, bachelor, tjener rundt 540.000. To års erfaring. Jobber 8-4. Privat firma. 

Det er bare helt sykt... 3 års utdannelse? Ikke rart at boligprisene er skyhøye i Norge når byggekostnadene er så høye.

Endret av sondr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare helt sykt... 3 års utdannelse? Ikke rart at boligprisene er skyhøye i Norge når byggekostnadene er så høye.

Forskjell på byggkostnader og rågiverhonorar, men skjønner hva du mener 😉

Anonymkode: ea6a4...b19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Lønna for en byggingeniør er skyhøy for tiden. Dette skyldes at Norge mange flere tusen ingeniører (til tross for oljeprisfallet).

Ingeniørmangelen kommer nok aldri til å tettes. Et ingeniørstudium er det mest fornuftige og sikreste valget du kan gjøre mtp. fremtiden.

Det skal nevnes at byggingeniørstudiet ikke er spesielt mattetungt sammenlignet med en rekke andre studier.

Søk ingeniør!

Får du betalt for det der? :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare helt sykt... 3 års utdannelse? Ikke rart at boligprisene er skyhøye i Norge når byggekostnadene er så høye.

Hva er det som er sykt? Syntes du 540k er høy lønn?

Anonymkode: 8d9f9...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en treårig utdannelse, så kort ansiennitet, og dersom sammenligner seg med yrker som det er naturlig å sammenligne seg med, så er lønna til byggingeniører svært høy.

Men det er ikke overraskende mtp. mangelen på ingeniører i byggebransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lønna for en byggingeniør er skyhøy for tiden. Dette skyldes at Norge mange flere tusen ingeniører (til tross for oljeprisfallet).

Ingeniørmangelen kommer nok aldri til å tettes. Et ingeniørstudium er det mest fornuftige og sikreste valget du kan gjøre mtp. fremtiden.

Det skal nevnes at byggingeniørstudiet ikke er spesielt mattetungt sammenlignet med en rekke andre studier.

Søk ingeniør!

Nå for tiden er et av de dårligste tidspunktene å starte en ingeniør utdannelse. Det som er manko og fortsatt vil være manko på om 3 til 5 år er datakyndige, leger og andre helsefagarbeidere. Den eneste ingeniør utdannelsen som er særlig verdt å velge nå er dataingeniør.

Endret av MajorasMaske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeprisen kan for bounce tilbake. Slik jeg har fortstått det så er det stor etterspørsel etter byggingeniører, p.d.d. Dersom oljeprisen holder seg lav vil også mange av arbeidsinvandrerne dra hjem igjen og mangelen på kompetente bygningsarbeidere vil øke ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Hva er det som er sykt? Syntes du 540k er høy lønn?

Anonymkode: 8d9f9...e4

Mtp kun 3 år med høyskole, ja, det er altfor høy lønn. Jeg har aldri tjent over 500k tross at jeg har 12 år med utdannelse (PhD) og mer enn 20 år med arbeidserfaring.  Folk er blitt bortskjemte i alle år. Du er en av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mtp kun 3 år med høyskole, ja, det er altfor høy lønn. Jeg har aldri tjent over 500k tross at jeg har 12 år med utdannelse (PhD) og mer enn 20 år med arbeidserfaring.  Folk er blitt bortskjemte i alle år. Du er en av de. 

Den var rimelig tøff !

Hvorfor er ikke en dyktig person med 3 års utdannelse og noe praksis verd det markedet og arbeidsgiver verdsetter henne/ham til ?

Hva jobber du selv som?

Anonymkode: 12b23...6e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Den var rimelig tøff !

Hvorfor er ikke en dyktig person med 3 års utdannelse og noe praksis verd det markedet og arbeidsgiver verdsetter henne/ham til ?

Hva jobber du selv som?

Anonymkode: 12b23...6e7

Spørsmålet du bør stille deg er, hvorfor er ikke slike som meg verdsatt og godt betalt av en arbeidsgiver? Jeg måtte gi opp karrieren fordi jeg var utbrent og tjente dårlig. 

Jobbet som medisinsk forsker. ALDRI sats på det yrket! Elendig lønn, 24/7 jobb, slitsomt og du blir behandlet som en dørmatte av sjefene. Jævla møkka yrke!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden er et av de dårligste tidspunktene å starte en ingeniør utdannelse. Det som er manko og fortsatt vil være manko på om 3 til 5 år er datakyndige, leger og andre helsefagarbeidere. Den eneste ingeniør utdannelsen som er særlig verdt å velge nå er dataingeniør.

Det er kun i oljebransjen det er litt nedgang for ingeniørene, ellers i industrien er det mye å gjøre- Jeg er selv ingeniør i industri og vi har prøvd å fylle 5 ingeniørstillinger i over et år uten å klare det, dette er innenfor automasjon, maskin og elkraft. har ekstremt mye å gjøre om dagen og det ser ut til å være slik hos mine kunder i mange år fremover.

Anonymkode: cd241...7ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke byggingeniør, men maskiningeniør. Vet at det er større etterspørsel for byggingeniører enn andre ingeniører for tiden, men når det er sagt kan de fleste ingeniører jobbe litt overalt. Vi er som poteter, går til det meste ;) 

Byggingeniørerhar stor etterspørsel blant annet fordi de undertegnes flere disipler: Vei, vann og avløp, energi og miljøteknologi, konstruksjon, anlegg, med mer. Hvilken retning man går avhenger av hvilken skole man går, men også hvor du velger å jobbe. Men alle de jeg nevnte ovenfor kan du i alle fall være sikret jobb. 

Selv jobber jeg i HVAC/VVS, selv om jeg er maskiningeniør. Tjener 450 000kr, mindre enn ett års erfaring og 3 års utdanning.

- Kvinne, 23 år

Anonymkode: 22296...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...