Gå til innhold

Euphorbias Skriblerier


Euphorbia

Anbefalte innlegg

Prøver meg på en ny dagbok, den gamle ble skrevet i en rus av nyfødt baby, så nå er det vel på tide med en litt mer hverdagslig bok.

Så, litt kort om meg og mitt -

Bosatt langt ute på bondelandet på et småbruk med min kjære og frøkna vår som kom til verden i mai i fjor. Er i midten av 20-åra, har også tre (pøbel)katter som river ned huset når vi ikke er hjemme :rolleyes:

Vi pusser opp. Hele tiden. Det er mye å gjøra i en diger gard, som dem sier....

Min store lidenskap er blomster og hage, - det er alltid plass til en plante til! Så selvfølgelig, jeg gleder meg til VÅR! :tommelsmil:

Denne dagboka skal (les: prøve å) bli brukt litt flittigere, og kommer nok til å omhandle mye rart :jepp:

Kanskje noen slenger seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøye meg. Dagen i dag startet med et brak, når frøkna begynte å hoste i senga så hun kastet opp!! Det kom bare vann/spytt og luktet ingenting så er nok ikke noe, men etter frokost, og flaske så kom jammen hele måltidet opp igjen (minst). Lurer på hva dette kan være. Hu er i storform ellers som normalt. Vi får se om det går seg til i løpet av dagen.

Og tingenes ibone-faenskap.... Vi skal pusse opp begge stuene nå snart, og før helgen sjekket jeg ut noen fine tapeter jeg vil ha i den ene stua, jeg og gubben bladde i en bok med prøver og begge ble helt frelst av den samme tapeten. Lilla med noe mønster på. Den var DRITKUL rett og slett, og bestemte oss med en gang for den, for så å bestille. Får telefon i dag - Vi beklager men den tapeten har dessverre gått ut av produksjon.... møkkmøkkmøkk... Kommer aldri til å finne en like fin tapet :grine:

Joda, jeg finner sikkert noe annet, men det var skikkelig nedtuuuuur! :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdafolk i tyveårene med maibaby, katter og oppussingsdilla, hm, vi er sannelig ikke så ulike :ler:

Skulle bare ønske jeg hadde grønne fingre, jeg også :sukk:

Såååeh, hei! :vinke:

Teit med babyoppkast og tapet som er ute av produksjon :dry: Håper det ikke ble noe mer oppkast og at skuffelsen over tapeten har gitt seg litt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Det har jeg tenkt også når jeg har lest boka di også, mange likheter :ler:

Det ble i allefall ikke noe forbigående med den oppkasten... Dagen etter var det min tur.. Hadde kommet meg på jobb, og måtte snu i døra og dra hjem! Det kom sinnsykt akutt, og rakk ikke komme meg hjem før jeg måtte vrenge inn på første og beste busslomme for å spy som en gris. (Til herlig forlystelse for alle forbipasserende... :kvalm: Stakkars folk.) Det gikk heldigvis over med oppkast på kvelden. Nå er jeg bare dårlig i magen, det er også frøkna, og gubben. Yay :tommelsmil::glare:

Et lite lysglimt da; Frøkna satte seg opp på kne i dag! Nå skjer det noe nesten hver dag. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Og nå kommer det TO tenner på en gang! :daane: Stakkars frøkna - Vi har venta på detta ei stund nå, sett tendensen til at det skulle poppe opp ei tann. Og joda, nå kommer de to fortennene nede. Samtidig. Og det er antagelig fryktelig vondt for de siste par dagene har vært survete fra morgen til kveld, helt grusomme bleier og dårlig matlyst. Rett fra sykesenga til tannfrembrudd. Og mannen er fortsatt syk. Dette har rett og slett vært en fantastisk uke :riste:

Heldigvis er jeg frisk igjen og styrer skuta. Gleder meg til tennene roer seg og gubben er på beina igjen. Jaggu skal ikke alt komme på en gang? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjørte jeg med fast. På flat vei. Midt i veien på veien ut fra heimen. Var i grunn rimelig SUR da for å si det sånn. Det hadde snødd i går, og i natt hadde det blåst, så all snøen hadde fyki over veien og snødd fullstendig igjen. Så når jeg skulle ut med mannens (skamsenka-)bil (min står litt brakk om dagen med gåent eksosanlegg, selvfølgelig) gikk det slik det måtte gå; jeg satt bom fast. :sur:

Da var det bare å løpe hjem igjen, og inn for å jage gubben ut i traktor å få brøyta meg ut på hovedveien. Skal si det er action hos denna familien klokka halv 7 om morningen. En av ulempene ved å bo så inni granSKAUEN utti skauen :P Det er tilogmed gang nummer 2 denne vinteren at den møkkabilen sitter fast. Bortsett fra at nå kom ikke den ene naboen kjørende (nysgjerrig-) bort for å sjekke hva som skjer, for så å slå en dårlig spøk. Dust :dry:

Flying start på dagen, men kom meg på jobb til slutt da! :5:

Endret av Euphorbia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blææh, skikkelig teit start på dagen! :dry: Men, har du allerede begynt på jobb igjen? Nå kjente jeg det var helt ok å ha perm til august! Hjelpes meg, de ungene våre blir jo store på null komma niks :bond:

Hvordan er det med sykdom og tannplager og sånt i dag, da? Her kommer fortennene oppe, men jeg vet sannelig ikke om det er de som er synderen, eller magevondt pga for mye havregrøt. Ungen har uansett vært verdens sureste med verdens høyeste volum i dag :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å jobbe 50 %, og mannen er hjemme 50%. Permisjonen min er jo slutt nå, alternativt måtte jeg tatt ulønnet perm. Syns det er greit at vi kan dele på det. Hun har godt av å være med pappan sin litt også, de koser seg så masse :) så gjør vi det sånn til august. Jeg var veldig klar for å jobbe igjen litt jeg nå altså. Koser meg hjemme, men savnet virkelig jobben og kollegaene mine. Deilig med avbrekk i hverdagen ;) Liker å tro at jeg blir en bedre mamma av å få noen friske pust utenfra.

Uff, tennene ja.. Sykdommen er nok bra igjen. Men er nok fryktelig vondt med tennene. I dag måtte vi ty til en paracet når det var på det verste. Spiser heller ikke noe særlig akkurat nå. Fælt å se at snuppa har så vondt :( Håper det går seg til snart. Hun sover heldigvis (bank i bordet!) om natta ennå. Selv om det er vondt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel - Klaging pågår

Det er to ting som irriterer meg grenseløst i trafikken.

1. Folk som ikke aaaaner hva blinklys er

2. Folk som ikke klarer for alt i verden å håndtere bil på vinteren. La nå for guds skyld bilen stå i stedet fra oktober til mars for andre trafikanters skyld.

I dag må jeg si jeg har fått i både pose og sekk - mistenker at Han der oppe (hvis han finnes, ikke vet jeg) sitter å poker på meg når jeg egentlig ikke har tid. På vei til jobb gikk det superradig, men når jeg skulle hjem, hjelpes. Den ene sinka etter den andre. Kjører i 50 i 80 sona, ender opp 3-4-5 eller fler biler etter hverandre så det er umulig å komme forbi, og selvfølgelig, førstemann i køen har antagelig ikke speil for han slipper jo ikke forbi en kjeft. :daane:

Dette skjer jo ALLTID når jeg har det travelt. Det er jo selvfølgelig mitt problem at jeg er litt seint ute, men det hjelper liksom ikke på humøret når jeg må bruke 45 min på en tur som tar 25 minutter. Var ikke langt unna å måtte rulle ut matte i bilen og be til de høyere makter i dag for å ikke sprenge av irritasjon. Jeg anser meg selv, vanligvis, som en ganske habil sjåfør, men på slike dager ligner jeg garantert på Mr. Wheeler i langbein. En artig skrue.

Og i all min fortvilelse mens jeg prøver å være effektiv i trafikken, dukker disse j*vla bilistene opp, de som tror at alle andre rundt veit hvor de skal så de trenger jo ikke bruke blinklyset sitt. En vakker dag, når jeg er i riktig godt humør, skal jeg stoppe en sånn en, slå ut begge blinklysene hans, og når han lurer på hvorfor, skal jeg smilende svare at "du trenger jo ikke disse du! Bruker de jo ikke!" :laugh::kjempesinna:

Misforstå meg rett - Jeg setter pris på at folk er forsiktige i trafikken, jeg er på ingen måte noen grisekjører selv, men setter pris på normal flyt i trafikken, for det fins vel grenser på hvor forsiktig man være? Og med tanke på at jeg kjører over 8 mil en vei til jobb, så er det ikke akkurat sjelden jeg blir vitne til mye rar kjøring.

Sånn, det var dagens lille utblåsning, føler meg bedre allerede :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai.. Prøver desperat å få gubben til å engasjere seg litt i oppussinga av stuene her, for jeg trenger jo litt hjelp, sånn praktisk, og han må jo bidra litt for å få det litt som han vil også.. Så han kommer med noe litt nå og da.. Men nå - NÅ - Har han funnet ut at han skal lage seg "man-cave" :bond: som det så fint heter, i "drengestua" vår/veslehus eller hva man skal kalle det. Et lite ekstrahus som står her og faller ned snart.

Bar skal det bli må vite. Jaja. Har sett tegningene hans, kan faktisk bli bra.

Skal si han er entusiastisk. Gøy å se altså, men han kunne jo hvert like engasjert i det vi gjøre også? :P Men jeg får i alle fall se at det er ikke evnene det står på. Det er vilja! Makan til handy-man jeg har altså ;) Nå har vi inngått et kompromiss om at han skal få slå seg løs i veslehuset, om han er (iallefall nesten ) like med på stuene når de snart skal til pers! Vi får se om det blir slik. Mangler bare den damn tapeten.... Sjekka et par nye bøker i dag. Ingenting brukbart. Drømmen om lilla tapet blir bare fjernere og fjernere :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer oppussing -

Nå har jeg funnet tapet til stua! :danse:

En lys, tja -lavendellillafarget, tapet til tre av veggene, og en mørkere til fondvegg. Den mørke er det litt sølv i, med enda mørkere lilla ornamenter på. Det er også brystningspanel som skal males mørk grå. Alt er kjøpt inn, og tapeten skal bestilles før helga,(nå er det også garantert at tapeten er i årets sortiment, så det ikke blir noen kjipe overraskelser), så da kan vi starte når som helst! :mrgreen: Er mer enn bare litt lei det triste uttrykket her, med lister som ikke passer, gammelt vinylbelegg som snart ruller opp i hjørnene, tidligere tapet som er malt hundre ganger med slurv og dårlig pensel. Ser helt grusomt ut.

Vi pusset opp kjøkkenet i 2013, hvor det var herlig 50 talls innredning med skråskap, i skjønn forening med 70 tallets glade (eller skal jeg si grelle?) farger. Paletten bestod av burgunderrødt, orange, grønt og gult. :tommel:

Er cirka den stilen som har gått igjen gjennom hele huset, heldigvis er den på vei ut nå, bare stuene igjen. Skulle tro de som bodde her før var både fargeblinde og dritings når interiøret ble plukket ut. Nå gleder jeg meg til å sette siste hånd på verket i 1 etasje, før vi gyver løs på andre etasje. Men der er det aldri fullført etter at huset ble bygget, så der må alt gjøres fra scratch.

Over til noe HELT annet... Kattene her i huset har nok en gang bevist at de ikke er som andre katter. I dag har de vært inne siden det har regnet og jeg har vært hjemme hele dagen. Da kan du tro 3 pusekatter finner på mye rart for å få tiden til å gå. Når vaskemaskinen tømmer, kommer vannet opp i dusjen før det renner bort igjen (røropplegget er litt rart.. :sjenert: ) og da har noen nysgjerrige sjeler funnet ut at det er veldig morro å ligge inni dusjen mens den fylles med vann, for så å tusle rundt i huset etterpå, blide og fornøyde, og kliss våte. :fnise: Trodde liksom katter ikke skulle like vann. Der tok jeg jammen feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.. Våkna i dag når frøkna bestemte seg for å stå opp ti på 7 i dag tidlig,og siden da har det gått slag i slag. Sjelden jeg våkner og bare er propp full med energi og gjøre-lyst! Så da frokosten var inntatt var det bare å sette i gang det store hjulet. Ryddet hele huset, fra gulv til tak, og det innebar i stor grad å samle sammen masse tral som bl.a er mannen sitt - han har nemlig en litt lei tendens til å ha ting og tang, OVERALT. Alt fra verktøy og bildeler til post kan man finne på vår kjøkkenbenk en helt vanlig dag :P

Støvsugd og vasket på de merkeligste steder har jeg også klart. Inni kjøkkenskap og tilogmed oppå kjøleskapet! (og der har det nok ikke blitt vasket siden vi flyttet inn.. Det så iallefall slik ut :haar: ) Så har vi vasket hundre vaskemaskiner, og brettet minst like mange - som har hengt tørre og klare i ukevis - begynte nemlig å bli skralt i skapet med klær :ler: Frøkna har vært mildt sagt superflink og tålmodig som har vært med på lasset, lekt med sleiver fra kjøkkenskuffen og en tom dorullhylse fra badet. Mye morro i simple leker ;)

Vanligvis er det litt sånn "kjære arbeidslyst kom å treng deg på, her skal du motstand finne", men i dag var det bare BRING IT ON! :husarbeid: Fantastisk deilig å ha en sånn dag en sjelden gang. Så da syns jeg det var på sin plass med et selvskryt-innlegg :opplyser: Nå ender jeg dagen med beina høyt i sofaen, et velfortjent klapp på egen skulder og skal nyte et par timer i fred og ro foran tv'n, før det er kroken på døra og rett i seng... eller sovne på sofaen, det funker det og! :veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er så deilig å tenke på at vi nå er inne i den første vår-måneden. Endelig liksom! Nå kommer menneskeheten sakte men sikkert ut igjen fra vinterdvalen, og nærmest yrer i sola. Snøen har sluppet taket hos oss, og snart spirer det inntil husveggen! Dog - ikke inntil vår husvegg ennå :sukk: Etter vi drenerte rundt huset for snart 2 år siden, ligger gjørma fortsatt i hauger og ser ulekkert ut. Men denne våren skal det fikses! :opplyser: Sammen med alle de andre 120 gjøremålene vi skal rekke; Male huset, bygge terrasse, preppe tomta og hagen og slenge ut noe plen, samtidig med alt vi skal rekke inne, og vi skal på ferie i slutten av juli, så våren og sommeren kommer virkelig til å få bein og gå på. :bond:

Akkurat som at tiden ikke går fort nok fra før.. Frøkna er over 9 mnd alt, og jeg FATTER ikke hvor tiden blir av. Tiden går ikke, den FLYR avsted. Jeg henger ikke med i svingene. Ikke før har vi startet uka på en mandag, trukket pusten dypt, så er det er fredag og helg igjen. Nei og nei!

I mellomtiden prøver jeg å nyte nuet, så jeg har satt en påskelilje på trappa og later som det er pent rundt huset :ler:, mens jeg suger til meg finværet som er her nå, til vi får satt i gang det store hjulet ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nå er det store hjulet i allefall i gang inne. Har begynt prosjekt oppussing på tv stua nå :biggrin: Mye jobb, men er godt i gang. Malt taket, revet vekk lister og gammelt gulv og fått lagt nytt gulv. Så nå har vi noen dager pause til vi får kjøpt panelplater som skal på veggen. Også må vi bytte ei dør først. Men det går jammen unna når man bare setter i gang! Dette må bli bra :danse: Gleder meg til vi får se det ferdige resultatet.

Og en liten frøken-snupp-update:

Nå nærmer det seg 10 mnd med stormskritt og de siste par månedene har utviklingen bare rast av gårde. Kan umulig være lenge til hun går nå. Reiser seg opp mot alt av møbler, krabber i rasende fart, er kjempeflink til å leke og aktivisere seg på dagtid. Elsker mat, har 4 fulle måltider, og vi innfører brødskiver i disse dager. Sover godt om natten, er nesten alltid blid. :rodmer: Vi er så heldige som har en så enkel hverdag med snuppa. Aldri noe å klage over.

4 tenner har også dukket opp. Det tok lang tid før den første kom, men så kom de tre andre på løpende bånd med 1-2 ukers mellomrom.

Nå i det siste har jeg fått et par wake-up-calls, hvor jeg plutselig innser at det snart har gått et år, og babytiden snart er forbi :trist: Litt godt selvfølgelig, men også veeeldig rart. Da går vi inn i en ny periode med barnehage og småbarns-tid. Vi har forresten fått barnehageplass (heldigvis), men det var sistevalget. Så håper å komme inn på en av de andre etterhvert. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kom hjem fra jobb i går, dødssliten og sur, etter en litt smågretten+slitsom uke hvor vi ikke har fått gjort noe i stua, og jeg var litt skuffa over at mannen ikke hadde fått hjulpet meg med å starte med panelplater på fredagen, for det betydde jo da at vi ikke kom til å komme i mål denne helga som planlagt, så jeg var mildt sagt i dårlig humør. :glare:

Men jeg ramla nå inn døra med ungen og full oppakning, som hadde vært på besøk hos min mor mens jeg jobba, og oppdaget til min STORE overraskelse at stua var ferdig panelt og døra var bytta! :bond:

Da hadde mannen jammen meg gjort ferdig hele stua sammen med en kompis uten at jeg visste det!

Snakk om overraskelse seint på en lørdagskveld. Skal si han kan hvis han vil! Ble så utrolig glad :hjerte: Så nå blir vi ferdige i påsken likevel :tommelsmil: Mangler bare lister og dørhåndtak, og det skal shoppes i morgen den dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lenge siden sist her. På tide med en liten oppdatering.

Velsefrøken er ikke så liten lenger. 1 år i dag! Det har gått så vanvittig fort. Det sier jeg om hver måned som går, men nå når jeg tenker på at det er et HELT år siden jeg lå på sykehuset og pressa for livet, og tiden etter, er det helt sykt at det har gått så fort. Helt vanvittig faktisk. Åssen skal dette bli når vi begynner med barnehage og for ikke å snakke om skole!? Hu er jo voksen før jeg veit ordet av det. :trist:

Store framskritt i utvikling har skjedd siden sist også. Seks tenner er framme nå. To nede og fire oppe. Det er bare snakk om dager før hun går uten støtte, og på mat-fronten har vi gått helt over til alt vi spiser. Brødskiver, middag, yoghurt og frukt går ned på høykant. Godt hun ikke har arvet alt av meg. Jeg var nemlig særdeles vanskelig å få i mat når jeg var liten, har jeg hørt :fnise:

Ellers ei veldig grei snuppe å ha med å gjøre. Vi er heldige som har så lite "bry". Alt går stort sett på skinner.

Når det gjelder stuer og oppussing er det et HELT eget kapittel :daane:

Jeg kan endelig si at jeg er helt ferdig med begge stuene, etter mye kluss og uforutsette hinder, litt manglende hjelp til tider og generelt mangel på timer i døgnet. Hvor søker jeg om utvidet døgn? Det er ALTFOR få timer i døgnet. Jeg har vært så trøtt enkelte dager fordi jeg har måtte holde på til seine natta hvis jeg skal komme i mål. Hadde nemlig lagd meg en liten deadline; Stuene MÅ være ferdig til denne søndagen som kommer, da vi skal feire frøknas bursdag med 20 gjester og full middag. Det tar seg ikke ut da med halvferdig stue :opplyser: Så, i dag var altså dagen da jeg satte på siste lista og hang opp taklampa igjen. Nå må jeg bare rydde inn igjen i skap og hyller, men det er jo rene kosen i forhold. Kan i allefall puste ut igjen etter å ha hatt hvilepuls på 120 de siste 3-4 ukene. Nå ser jeg virkelig frem til sommer og (forhåpentligvis) sol og varme som jeg kan nyte uten å ha tusen prosjekter hengende over meg. Eller forresten. Vi skal jo lage terrasse og planere ut tomta, men snøen kommer vel ikke i september så vi får ta høsten til hjelp. Nå trenger a' mor en pause!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, så deilig å ha blitt ferdig med oppussinga, da! Bra jobba! :5:

Og gratulerer med ettåring! :strix: Det er rart så fort tida går. Litt deilig også, jeg vil ikke ha igjen nyfødttida, i alle fall. Ettåringer er så mye kulere! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig enn så lenge. Nå er det bare resten igjen :fnise: Men det blir en liten stund til vi setter igang med neste prosjekt.

Og helt enig - Nyfødt er ok det, men SÅ mye morsommere og mer givende nå når de blir eldre. :Nikke:

--

Gleder meg så fælt til fredag. Da skal jeg ut å lufte meg litt for en gangs skyld! Da blir det konsert i Oslo med en kjempegod kollega/venninne. Jeg finner jo aldri på noe utenfor husets fire vegger lenger så det blir godt å overlate mann og barn hjemme for en kveld ute på tur. Lever lenge på et sånt friskt innslag i hverdagen, jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Hallo! Får jeg melde meg på her? :blomst:

Er i tjueåra selv, bor på landet med mann, ettåring og oppussingsprosjekter. Tror denne boka er fin å følge med i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Får jeg melde meg på her? :blomst:

Er i tjueåra selv, bor på landet med mann, ettåring og oppussingsprosjekter. Tror denne boka er fin å følge med i :)

Så koselig, bare å slenge seg på ! :blomst:

---

Da var dagen i dag endelig endt med en skikkelig bursdagsfeiring for frøken snupp. En samling på over 20 stk. Det blir fort mange enda vi bare samlet de nærmeste. Fullt hus med andre ord! Og på menyen var det kalvegryte med påfølgende kaffeslabberas med ALTFOR mye kaker.... som vanlig. Så det blir vel neppe middag på oss den neste uka om vi skal få i oss alle restene :fnise:

Jammen ble ikke stuene helt hundre også til det kom folk i dag. Ca en time før gjestene ankom, kom siste rest på plass med møbler og sånn hurtig-støvtørking (og en liten dusj med Jif-spray så det lukter nyvaska :ninja: ) så jeg kunne slenge ut tallerkener med god samvittighet. Puh!

Frøkna sitt humør er det heller ingenting å si på. Vært aldeles fantastisk supergrei og sjarmerende i hele dag. Ikke én sur mine (med unntak av siste timen før leggetid, da batteriene nærmet seg nullpunktet. Litt sliten av dagens oppstyr. Var ikke vanskelig å legge i kveld for å si det sånn). Fikk masse fint tøy og litt småtterier. Men pakkepapiret var jo selvfølgelig høydepunktet :ler:

Alt i alt en veldig koselig og fin dag med familien. Nå jobber oppvaskmaskin overtid, og det blir nok litt mer kake til kveldsmat nå, mens jeg girer ned maskineriet før senga definitivt venter! Ikke bare småtroll som må lades etter slike dager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...