Gå til innhold

Livet med lille F og nr 2 i magen <3


Frøkenanonym

Anbefalte innlegg

F er blitt 4,5 mnd. Vi har vært bortskjemt med at hun sov gjennom natten, nå skal hun ha mat hver 3 time om natten, eller oftere. Men vi får til å legge henne rundt 19.30 da! :) Og hun sier seg ferdig med å sove i 7-halv 8 tiden. Den siste uka har pappaen tatt henne opp på morgenen og kost, lekt og trent. Så kommer de opp igjen når hun er sulten igjen - men da får jeg sove litt ekstra etter disse rare nettene :hjerte: Ellers har hun funnet tærne sine, trives bedre på magen, har trillet med latteren til pappaen også, og er generelt en blid jente. Skeptisk til bestemor, mormor, tanter..... Og kan fint tåle venner av oss. Håper hun legger det av seg, hadde jo vært greit dersom vi skal vurdere barnevakt en gang :) 

Jeg har gitt henne ei skei med potetmos i dag, så får jeg fortsette de neste dagene. Kan man ha det i kjøleskapet og bruke det flere dager? Har kokt potet og most/blandet med MM. Jeg ble interessert i å gi henne mat allikevel, siden hun ikke sover gjennom nettene lengre. Kanskje det kan hjelpe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Frøkenanonym skrev:

F er blitt 4,5 mnd. Vi har vært bortskjemt med at hun sov gjennom natten, nå skal hun ha mat hver 3 time om natten, eller oftere. Men vi får til å legge henne rundt 19.30 da! :) Og hun sier seg ferdig med å sove i 7-halv 8 tiden. Den siste uka har pappaen tatt henne opp på morgenen og kost, lekt og trent. Så kommer de opp igjen når hun er sulten igjen - men da får jeg sove litt ekstra etter disse rare nettene :hjerte: Ellers har hun funnet tærne sine, trives bedre på magen, har trillet med latteren til pappaen også, og er generelt en blid jente. Skeptisk til bestemor, mormor, tanter..... Og kan fint tåle venner av oss. Håper hun legger det av seg, hadde jo vært greit dersom vi skal vurdere barnevakt en gang :) 

Jeg har gitt henne ei skei med potetmos i dag, så får jeg fortsette de neste dagene. Kan man ha det i kjøleskapet og bruke det flere dager? Har kokt potet og most/blandet med MM. Jeg ble interessert i å gi henne mat allikevel, siden hun ikke sover gjennom nettene lengre. Kanskje det kan hjelpe :) 

Jeg har oppebevart i kjøleskapet men ikke lengre enn 24 timer tror jeg, litt redd for baselusker :P Ellers fryste jeg i isterningsbrett og tok opp når vi var på smaksprøve stadiet. Vi begynte med velling da, så dersom hun tar flaske kan dere jo kanskje prøve det på kveldene evt, vår frøken gikk fra å våkne 2-3 ganger på natten til og sove fra 19-03/04 får mat også sover hun til 07-08 igjen etter vi begynte med velling. Nå får hun også grøt, ikke full porsjon enda men tenker at dette skal vi snart gi på kveldene for å se om hun snart sover rundt :) viktig med mat som metter da også dersom hun skal sove lengre, avocado f.eks skal vist mette lenge, samt kaldpresset olje i f.eks grøten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble også plutselig litt mer interessert i å gi mat i det hun sluttet å sove om natta. :P Planen var egentlig bare å få en teskje med smaksprøver innimellom, men nå kommer jeg til å gradvis gi litt mer allerede nå altså, hvertfall når det gjelder grøt om kvelden. 

S har ikke begynt å bli skeptisk enda, men hun er merkbart blidere med oss enn med ukjente. Og da vi var hos mine foreldre noen dager var de veldig fort inkludert i den innerste kretsen. :) Ikke spesielt taktisk at F er skeptisk til de mest aktuelle barnevaktkandidatene da, hehe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det faktisk blitt mer kaos på nettene etter at vi startet med grøt og andre smaksprøver. Men det kan godt være en tilfeldighet. Lever fortsatt i troen på at det snart skal gå over igjen. :P

Støtter rådet om isbitterninger av smaksprøvene. Veldig lettvint! :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 15.2.2016 at 21.35, ShiningStar skrev:

Jeg har oppebevart i kjøleskapet men ikke lengre enn 24 timer tror jeg, litt redd for baselusker :P Ellers fryste jeg i isterningsbrett og tok opp når vi var på smaksprøve stadiet. Vi begynte med velling da, så dersom hun tar flaske kan dere jo kanskje prøve det på kveldene evt, vår frøken gikk fra å våkne 2-3 ganger på natten til og sove fra 19-03/04 får mat også sover hun til 07-08 igjen etter vi begynte med velling. Nå får hun også grøt, ikke full porsjon enda men tenker at dette skal vi snart gi på kveldene for å se om hun snart sover rundt :) viktig med mat som metter da også dersom hun skal sove lengre, avocado f.eks skal vist mette lenge, samt kaldpresset olje i f.eks grøten. 

Fryser/bruker du kokevannet av det du lager mat av? Tenker på feks fra pærer og svisker? Likte frøkna avokado? :) Tenkte å prøve det i morgen! Hva er egentlig velling,- grøt? Vi startet med grøt her, har økt opp til 5-6-7 tskjeier tipper jeg, vanskelig å vite når hun tar halve skeier og jeg glemmer å telle :P kanskje det er mer også. Men etter hun fikk smake pære og svisker sier hun bare "æææh" me tunga krøllet når hun får grøt. Tydelig at hun har fått smaken på bedre ting ^^ 

Den 16.2.2016 at 16.48, juliane skrev:

Vi ble også plutselig litt mer interessert i å gi mat i det hun sluttet å sove om natta. :P Planen var egentlig bare å få en teskje med smaksprøver innimellom, men nå kommer jeg til å gradvis gi litt mer allerede nå altså, hvertfall når det gjelder grøt om kvelden. 

S har ikke begynt å bli skeptisk enda, men hun er merkbart blidere med oss enn med ukjente. Og da vi var hos mine foreldre noen dager var de veldig fort inkludert i den innerste kretsen. :) Ikke spesielt taktisk at F er skeptisk til de mest aktuelle barnevaktkandidatene da, hehe. 

Sover hun lengre nå når du gir mat? :) Dumt når de ikke vil sove rundt lengre, var jo en veldig fin rutine ;) 

Uka etter jeg skrev her, har hun blitt mindre skeptisk igjen :laugh: Veldig greit! Mormora hadde 3 dager med henne, da var de blitt gode venner^^ 

Den 17.2.2016 at 9.01, Beccy87 skrev:

Her har det faktisk blitt mer kaos på nettene etter at vi startet med grøt og andre smaksprøver. Men det kan godt være en tilfeldighet. Lever fortsatt i troen på at det snart skal gå over igjen. :P

Støtter rådet om isbitterninger av smaksprøvene. Veldig lettvint! :jepp:

Går det bedre på natta nå? :hjerte: Jeg har laga isbiter av sviskemos, men det var vanskelig å få ut av formen da! Er det noen enkel måte? Satte den ned i varmt vann en liten stund, men synes det er vanskelig å vite hvor mye som er for lenge.. Bitene ble klissete nemlig, så ikke ut på kjøkkenet etterpå :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passert 5 mnd! :) 

Rett før det, knakk hun endelig koden og rulla fra rygg til mage! Litt frustrert når hun kommer på magen da, for etter kort tid er hun jo lei av det :P Kjøpt inn en del nye leker, så det holder henne på magen litt lengre enn 5 min av og til.. 

Ellers er hun blitt mindre skeptisk igjen. Veldig kjekt for familien :) 

Kjære har vært på jobb i 1,5 uke nå, og jeg har vært syk 3 av disse dagene, omgangssyke.. Tror ikke helt jeg vet hva vi begir oss ut på med familie som reiser bort på jobb :ohmy: Har såvidt startet å kjenne litt på angsten for når jeg selv skal reise på jobb igjen. 

Det blir jo mye babyprat fra min side til kjære for tiden. Får ikke så mye annet input liksom :P Noen gode kjæresteråd i disse babytider? :hjerte: 

I kveld hadde jeg tid til å skrive innlegg her, da F har sovet i strekk fra 19.30 og enda sover nå kl 23.30 :D Jeg burde jo da altså lagt meg, men prøver å ta igjen lesing av mail, sortere bilder, burde snart få ræva i gir og lage takkekort etter fødselen :laugh: Tingen er at når jeg har lagt henne de siste ukene, våkner hun gjerne 4 ganger i timen de neste 2-3 timene før hun sovner "skikkelig". Jeg ammer allikevel 2-3 ganger ila natta. Hun våkner rett i et vræææl, så virker som om hun har mareritt eller noe. Jeg som trodde jeg hadde fått kvelden for meg selv igjen. Men som sagt, i dag har vært bra :sFun_sleeping:

Noen her som har trillepike/vurderer det? Hvor gamle bør de være, andre kriterier? F sover helst bare i vogn på dagen, så da kunne noen ha trilla 1 gang i uka så jeg hadde fått gjort effektivt husarbeid :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Frøkenanonym skrev:

Fryser/bruker du kokevannet av det du lager mat av? Tenker på feks fra pærer og svisker? Likte frøkna avokado? :) Tenkte å prøve det i morgen! Hva er egentlig velling,- grøt? Vi startet med grøt her, har økt opp til 5-6-7 tskjeier tipper jeg, vanskelig å vite når hun tar halve skeier og jeg glemmer å telle :P kanskje det er mer også. Men etter hun fikk smake pære og svisker sier hun bare "æææh" me tunga krøllet når hun får grøt. Tydelig at hun har fått smaken på bedre ting ^^ 

Sover hun lengre nå når du gir mat? :) Dumt når de ikke vil sove rundt lengre, var jo en veldig fin rutine ;) 

Uka etter jeg skrev her, har hun blitt mindre skeptisk igjen :laugh: Veldig greit! Mormora hadde 3 dager med henne, da var de blitt gode venner^^ 

Går det bedre på natta nå? :hjerte: Jeg har laga isbiter av sviskemos, men det var vanskelig å få ut av formen da! Er det noen enkel måte? Satte den ned i varmt vann en liten stund, men synes det er vanskelig å vite hvor mye som er for lenge.. Bitene ble klissete nemlig, så ikke ut på kjøkkenet etterpå :laugh: 

Nå bruker jeg en slik avent steamer/blender så jeg gjør ikke det nå, men brukte å fryse opp saften også, nå koker jeg stort sett saft på svisker eller kjøper ferdig sviskesaft. Hun er ikke så veldig glad i avocado men jeg har brukt å blande den i grøten da går det somregel ned på høykant :P 

Har du slike silikonformer, jeg syns de er enklere å få ut bitene fra dem, veldig greit å blande en slik bit i grøten og når hun etterhvert får full porsjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

6,5 mnd :) 

F er blitt flinkere til å ligge på magen, og rygger helst bakover. Siste dagene har jeg lagt henne på parketten, så det går litt kjappere å bevege seg. Kanskje hun finner ut hvordan hun åler seg fremover etterhvert da! 

Jeg sliter med å balansere hvor mye mat jeg skal gi henne i forhold til amming. Kjenner jo at produksjonen dropper, og noen dager får hun mer/mindre mat enn andre dager. Er ikke så god på rutiner i maten, men får 1 måltid grøt, litt frukt på dagen og en middag til kvelds. Amming når hun vil i mellom dette. Har faktisk ikke peiling på hvor lang tid det går mellom hvert måltid.. Jeg er helt døv når det kommer til å se på klokka. 

Får henne i seng 19-19.30 hver kveld da. Siste 1-2 mndene har hun våknet hver 2-3 time på nettene. Veldig slitsomt, og til slutt prøvde vi eget rom. Har bare hatt det i 4 netter - men nå sover hun 5-6 timer i strekk :hjerte: Dette gjorde godt for oss. Amming rundt 00-01 og igjen 05-06. Stå opp 07-09 :)  

Vi starter på babysvømming til uka, det tror jeg blir bra! Vi har vært i svømmehall 2 ganger og hun elsker det. Akkurat ferdig med èn runde babysang.... og vi hopper på en gang til siden det var så koselig ;) 

Jeg har planer om å starte å sy klær til F. Har strikket litt, men armene tåler det ikke så godt. Så det kan bli gøy å prøve noe nytt! 

I dag har vi gått tur i 2,5 time med ergobabyen, kun meg og F :hjerte: Hun sov i 1,5t av dem(noe som er unormalt lenge for henne til vanlig), så dette skal jeg fortsette med! Håper bare dette kan bli standard vestlandsvær. 

Nå har lille sovnet, så da kan jeg få gjort litt i huset :) God kveld!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

8 mnd :)

F er ei alvorlig jente som ikke smiler til hvem som helst for ingenting. Det må jobbes hardt, men den deilige latteren og smilet er så verdt det :D Pappaen er favoritt da, han trenger bare lage noen morsomme grimaser - så er smilet på plass! :) Det er så herlig å se forholdet mellom de to, jeg er forelska! 

F fikk sin første tann i går, og nettene er da noe krevende. Våken 1,5t midt på natta, og i natt hadde hun to runder med dette.. Håper det snart kommer seg så vi begge får sove godt :) Prøvd litt dentinox på området ikveld, kanskje det hjelper. 

Nå er vi ferdig med babysvømmekurset, F elsket det! Når alle de andre babyene var trøtte og slitne, plasket hun videre og med full energi! Jeg må prøve å få til en rutine med svømmehall på oss.

Hva mat angår, spiser hun stort sett alt. Jeg har ikke vært så flink å tilsette kjøtt/fisk/kylling til nå, tenkte å lage en stor gryte med det til uka. Så hun har stort sett vært veggis/grøt/pupp :) Sist kontroll 65,5cm(veldig kort) og ca 7,5kg. Glad jeg ikke har ei dundre på 12 kg :D  

På gulvet har hun ikke funnet ut hvordan hun åler seg, men står på alle 4 og har lyst til å krabbe. Any day now... :) Kommer seg bakover, og rundt seg selv men er såå frustrert når alle andre babyer åler seg avgårde! 

I disse dager går permisjonen min ut, og jeg kunne da aldri funnet på å starte i jobb igjen nå..! Men kjenner at tiden vil gå raskt nå med flere jubilanter i familien(planlegging og feiring tar tid), maling av hus, sommeren går alltid raskt - så gifter vi oss i august. Og hey! Da er vi plutselig i september og jeg starter på jobb igjen.. Jeg gruer meg kjenner jeg. 2 uker borte fra F. Får håpe det blir verst for mammaen :hjerte: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ååh, så godt at du har fått utvidet permisjon med ferie. Og så mye fint i vente også til høsten! Gratulerer med bryllup og planlegging og 8mnd gammel baby! Tenker du har nok å henge fingrene i. Er det mye som gjenstår i forbindelse med bryllupet? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 14.6.2016 at 14.49, Sjela skrev:

Ååh, så godt at du har fått utvidet permisjon med ferie. Og så mye fint i vente også til høsten! Gratulerer med bryllup og planlegging og 8mnd gammel baby! Tenker du har nok å henge fingrene i. Er det mye som gjenstår i forbindelse med bryllupet? :) 

Takk for det :) 

Jeg er rimelig stressa etterhvert.. Jeg har fått meg en planlegger, og har tenkt at hun fikser det meste. Men nå er det bare 1 mnd igjen, og det er mye jeg ikke har fått svar på enda! De har 3 bryllup i uka ca, så det er ikke så mye tid for dem til å lese mail. Håper de kan svare meg på spm snart! Er du gift?

Nå har jeg fått dato for første offshoretur igjen da. 29 september. På bursdagen til F :P For sikkerhets skyld skal jeg jobbe julaften og nyttår også. Det er nå jeg skal få kjenne hvor tøft det er å jobbe der ute med noen ekstra kjære hjemme! Heldigvis har jeg en fin familie som vil feire med meg før jeg drar :) 

 

F har startet å krabbe! Hoppa over hele ålingen like så godt. Nå heiser hun seg opp på kne overalt og skal utforske verden. Spennende å følge med henne, men også travelt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fornuftig med planlegger! Det hjelper jo på :) Vi er ikke gift, men føles sånn :fnise: Han somler med å fri, men jeg tenker vi må få til et bryllup mellom nummer 1 og 2. Nå er ikke jeg den som presser på heller, men han snakker jo om det. Jeg sier bare at jeg ikke vil høre om det fordi jeg vil at det skal være en overraskelse når det skjer. Selvsagt klarte han ikke å holde på at ringen allerede er kjøpt :dry: Så det er egentlig bare et tidsspørsmål om når han går ned på kne tror jeg :)Han altså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 28.6.2016 at 14.46, Sjela skrev:

Så fornuftig med planlegger! Det hjelper jo på :) Vi er ikke gift, men føles sånn :fnise: Han somler med å fri, men jeg tenker vi må få til et bryllup mellom nummer 1 og 2. Nå er ikke jeg den som presser på heller, men han snakker jo om det. Jeg sier bare at jeg ikke vil høre om det fordi jeg vil at det skal være en overraskelse når det skjer. Selvsagt klarte han ikke å holde på at ringen allerede er kjøpt :dry: Så det er egentlig bare et tidsspørsmål om når han går ned på kne tror jeg :)Han altså.

 

Må jo bare gratulere med baby da :D :hjerte: Hvordan går det? Han har ikke fridd enda da, siden han har ringen? ;)

Jeg sa også at jeg ville det skulle være en overraskelse. Spesielt siden han er så lite romantisk. Tok meg på senga der gitt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var vi gift i Italia for en mnd siden :D  En magisk opplevelse som jeg sent vil glemme. Lille F oppførte seg eksemplarisk både på reisen og i oppholdet, som var på 37 grader på det meste. Endelig er jeg gift med mannen jeg elsker. Og jeg slipper å skrive typen/gubben osv. Han er MANNEN :hjerte:

F nærmer seg 1 år, og nå er det bare 3,5 uke til jeg reiser på jobb 2 uker. Alle lurer på hva jeg tenker om det, og jeg kjenner jeg bare fortrenger det. Både det å reise fra henne, og at jeg skal se mannen min mye mindre. 

Ellers begynner vi å tenke på barn nr 2 snart. Like greit å få det unnagjort kanskje? Om det nå er noen som leser her inne, hva tenker du er en god aldersforskjell? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Koselig å se deg her inne igjen! Gratulerer med giftemål :hjerte:

Det kommer nok til å gå fint å reise tror jeg. Startet på jobb selv i mai (lillegutt her ble 1 år i august). Har jobbet på kontoret til nå, men blir en del offshorereising i høst. Er alt i orden med barnehageplass og oppstart der?

Her er nr to på vei, så hvis alt går fint får vi en liten en i starten av mars. Det blir da 19 mnd forskjell på våre to. Vi hadde tenkt å ha de tett, men kanskje ikke fullt så tett. 2-2,5 år mellom var planen. Men man vet jo aldri hvor lang tid det tar. Nå når situasjonen først er slik er vi egentlig veldig fornøyde med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :laugh: Jeg kaller han mannen jeg da selv om vi ikke er gift :fnise: Og nei, han har heller ikke fridd enda. Han prøvde på slutten av graviditeten tror jeg, men jeg sa bare "hvis du skal gjøre det jeg tror du skal gjøre kan du fint gjøre det en annen dag jeg ikke er høygravid, er hoven i kroppen og sitter i joggedress med håret i en tutt" :ler: 

Aldersforskjell ja. Hmm... min anbefaling er å gjøre det som dere føler er rett. Når det er et par år mellom barna får de jo mer glede av hverandre i oppveksten, men samtidig synes jeg selv det virker rimelig hektisk med 2 små som begge krever sitt og vil gjerne vente til A er litt mer selvstendig før vi tenker på nummer 2. For vår del tenker vi rundt 3-4 års mellomrom mellom dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer så mye med giftemål!

Jeg ønsker "så kort som mulig" mellom nummer en og to. Siden vi trenger en del hjelp for å få det til, håper jeg det blir maks 2-2.5 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny sivilstatus - og med et fantastisk bryllup! :rodmer: 

Jeg tror jeg ville hatt 2.5- 3 års mellomrom hvis jeg kunne fått velge fritt. Da forstår S mer når hun blir storesøster, men de er fremdeles såpass tette at de kan leke fint sammen i hele barndommen. Mai 2018 har jeg bestemt meg for å få nummer to. ;) (Har bare ikke sagt noe til A enda. :hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Da var dere gift, gratulerer så mye! :hoppendeglad:

Det er jo vanskelig å vite hva man skal tenke om jobb før du får sett hvordan det funker. 
Det blir kanskje litt rart de første par dagene men tiden kommer sikkert til å gå kjempe fort. Her har i alle fall tiden rast avgårde etter at jeg begynte på jobb igjen. Også har det vært så fint å se det tette båndet mannen (ja jeg kaller ham det selv om vi ikke er gift :P) og Trollet har fått når han har vært alene i perm. ;)  

Vi er jo også i gang med nummer 2 igjen, litt før vi hadde tenkt oss. Er forberedt på at det blir fryktelig hektisk det første året mens Trollet fortsatt er for liten til å forstå så mye (det blir 17mnd mellom dem), planen var å vente til over nyttår med prøvingen og jeg så for meg 2,5 -3 års mellomrom. Men man tar det man får og jeg tror dette blir fint også :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan går det? Ute på jobb? Jeg er ute selv nå og jeg må bare si at det var helt for****** å ta farvel med lille. Men har heldigvis gått greit så langt på jobb da. Håper det går bra for deg også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...