Gå til innhold

Livet med lille F og nr 2 i magen <3


Frøkenanonym

Anbefalte innlegg

Jeg legger også baby på badematta; så lenge hun ser meg og vi kan prate sammen (hun pludrer, jeg forteller om hva jeg gjør) er hun ganske så tålmodig - tror hun liker varmekablene ;)

 

Angående ull/silkeklærne hadde jeg bare én i 56 og to i 62, men har kjøpt en del i 68 som passer nå når det begynner å bli lit kjøligere! Med det jeg har fått og det jeg har kjøpt selv tror jeg at jeg har 5 body/bukse-sett, pluss en tynn, tynn heldress som vi bruker som pysj. Det skal sies at vi har en gulper som i tillegg er en rakker på bleieeksplosjoner, og det er ikke sjelden vi har tre-fire klesskift pluss pysj på én dag. Hvis du bytter klær såpass sjelden som du nevner over, trenger du nok ikke fem sett :)

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fire uker alt! Tiden flyr!!:) kjenner meg igjen i og oppdatere dagbok og kommentere andres! Men tror nok alle har det sånn med baby i hus!

 

Så deilig med 3-4 timers intervaller. Rart hvordan det plutselig er mye søvn, i forhold til livet før baby. Ting blir virkelig satt i perspektiv!:)

 

Skjønner godt det er kjipt når mannen drar, hvor lenge blir han vekke da? Jeg pleide forresten og legge baby på badegulvet eller i vippestol mens jeg dusja. Ho kikka fornøyd og nysgjerrig på meg :)

Ja tiden flyr virkelig! Og du er også blitt mamma! :hjerte: Godt jeg ikke er alene om å være dårlig til å kommentere, har nok med å få meg til å skrive innlegg i min egen dagbok.. 

Ja merket stor forskjell med 2,5 timer mellom hvert intervall i natt - stakkars dem som er oppe hele natta/hver time! :hakeslepp: Og ja, har hun sovet 4 timer er jo nesten sjokka og lurer på om hun lever :fnise:

 

Mannen vet aldri hvor lenge han blir borte, er alt fra et par dager til 3 uker. Og denne turen virker stor, så det kan fort bli 2 uker. Får håpe de ukene går like fort som de siste ukene etter vi fikk baby :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger også baby på badematta; så lenge hun ser meg og vi kan prate sammen (hun pludrer, jeg forteller om hva jeg gjør) er hun ganske så tålmodig - tror hun liker varmekablene ;)

 

Angående ull/silkeklærne hadde jeg bare én i 56 og to i 62, men har kjøpt en del i 68 som passer nå når det begynner å bli lit kjøligere! Med det jeg har fått og det jeg har kjøpt selv tror jeg at jeg har 5 body/bukse-sett, pluss en tynn, tynn heldress som vi bruker som pysj. Det skal sies at vi har en gulper som i tillegg er en rakker på bleieeksplosjoner, og det er ikke sjelden vi har tre-fire klesskift pluss pysj på én dag. Hvis du bytter klær såpass sjelden som du nevner over, trenger du nok ikke fem sett :)

F liker generelt ikke å ligge nede når hun er våken.. Vippestolen og newbornseatet sitter hun i maks 10 min før hun hylskriker og vi har dytta i henne tutten mens vi har slukt en middag. Jeg hadde tenkt å prøve ut dusjinga med henne i vippestol i dag for å se hvordan det går før mannen drar. Men det frista rett og slett ikke å stressdusje, så mannen fikk ta henne litt :fnise:

Oi det var nok av skift på en dag da! Alt kan jo snu da, til en rekker større størrelser. Men foreløpig krysser jeg fingrene for lite gulping og eksplosjoner som holder seg i bleia :) Er spent på ulla jeg skal få låne da, kan jo hende det dekker godt opp for vinteren! 

 

Så har familien begynt å spørre hva vi ønsker til dåpen... Det er fødsel, dåp og jul innenfor 3 mnd - det er måte på hvor kreative en kan være da? Noen som har smarte tips til hva en ønsker seg der som er kjekt å ha, og er det greit å si feks til mamma at fra henne ønsker jeg et smykke? Slik at en ikke ender opp med(ref svigerinnas dåp) 5 identiske skeier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventyr/sangbøker? Det vet jeg at "vi" ønsker oss :jepp: Rammer, fotoalbum, smykkeskrin, min første-skrin.. Om dere ønsker ho skal ha bunad en dag, sølv til det? 

Du kan jo si til mora di at det hadde betydd mye om dåpssmykket kom fra henne :) Tror jeg ville gjort det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk noen smykker, smykkeskrin, litt ullklær, og en del eventyr- og sangbøker. Jeg ble nesten mest glad for bøkene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi likte for øvrig heller ikke å bli lagt ned i starten (dvs - hun hatet det, og vrælte deretter), men plutselig en dag ble det helt greit, så jeg vil anbefale deg å fortsette å prøve i ny og ne :) Nå kan hun ligge en halvtime på badematta og titte på hva jeg driver med, mens hun blir myye raskere utålmodig i vippestolen. Slik var det definitivt ikke i starten ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tålmodighet til å ligge litt alene kommer nok etterhvert. Hos oss løsnet det nok når hun begynte å virkelig studere miljøet rundt seg, muligens ved 2 måneder eller noe sånt. 

 

Vi fikk litt smykker, smykkeskrin osv fra gullsmed. Skulle gjerne fått litt flere bøker, den serien med store hvite bøker er jo fin. Skal ønske det til henne til jul ;) Ellers er det jo sikkert noe dere trenger av utstyr fremover også? Baby set til tripptrapp, lammeskinn til vogn eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med dere? :lete:

Takk som spør :blomst: 

 

Her er F blitt 7 uker allerede! Kvinneguiden blir nok ikke brukt like mye som før, men synes det er koselig å lese innom dagbøkene deres i ny og ne. Kommer med oppdateringer selv når jeg føler for det, eller lurer på noe :) 

 

F følger godt med, smiler, prater og det er noe som høres ut som latter også :) For tiden er det amming en gang i timen 5-10 min.. Veldig slitsomt når hun sovner hele tiden. Har vært slik i en uke, kanskje hun har innført "øke-uke" :fnise: Men hun er flink å sove på natta! Alt fra 5-7 timer i strekk, så en amming og bleieskift, før hun sover 2 timer til :hjerte: Deilig for mammaen! Dagene starter litt seint da.. Ofte 11-12 før vi er ferdig å stelle oss, amme og spise frokost. Får starte å tenke på å komme oss i seng tidligere enn 23-24 om kvelden:sFun_sleeping:

 

F legger også godt på seg, er nå oppe på normal vektkurven :D 4620 veide hun idag^^ 

 

Håper vestlandsværet snart snur så jeg får lyst til å gå ut og trille tur igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også sene dager her. Jeg orker rett og slett ikke stå opp tidligere og R trives med å ligge i sengen ved siden av meg. Er halvvåken og koser med å gi flaske eller at hun ligger oppå meg. Det er koselig :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det går bra med dere! :) 

 

Her er også dagene ofte sent i gang, Larven legger seg ikke for natta før klokka nærmer seg 01, men da sover han (*bank i bordet*) til gjengjeld ofte til 08-09 før han vil ha mat, også kanskje en times til etter det igjen. Funker fint så lenge vi ikke har noen avtaler tidlig på morgenen. 

 

Og hurra til dere for god vektøking! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset sovner vi aldri før 1, og sover gjerne til 10 avbrutt av to ammepauser. Deilig det altså, men jeg hadde nok foretrukket å få sove litt tidligere på kvelden og heller stå opp litt før. Særlig siden spisepause nr 2 som regel sammenfaller med at pappaen står opp, og da sliter jeg litt med å få sove igjen. 

Så bra at vekta er fin! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også en periode der vi sov så lenge på morgenen, og jeg sier bare: Nyt det! :ler: Nå er lillemor klar for å starte dagen i 6-tiden, og jeg ikke skryte av at jeg er det :Gjesp: 

Så bra at hun legger godt på seg. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig å høre at det ikke bare er vi som drar oss på morgenen :lol: Får høre på Nautika da og nyyyte! :laugh: Er litt ille da, når både jeg og kjære har slitt med å komme oss opp de to siste dagene - så i natt klarte vi ikke å få sove(!!) før kl 02.30.. Passe trøtt da, håper å få en hvil i løpet av dagen :) 

Da vi ble liggende og prate i natt, er vi kommet opp i en diskusjon: vaksine. Vi er heldigvis enige begge to at barnet vårt skal vaksineres. Men vi har et nært vennepar som har sterke meninger mot det og som ikke vaksinerer barna sine. Fruen der i huset har sendt meg flere anti-vaksine-linker og ber meg om å lese for å tenke på de stakkars små barna våre som vi er så glade i. Ja men.. Jeg vil jo at barnet mitt skal leve? Og ikke få noen fæle livstruende sykdommer? 

Jeg har bare sagt pent til henne(på fb) at vi to har forskjellige syn på saken, og at vi kommer til å vaksinere frøkna. Fremdeles sender hun meg da forskjellige reportasjer og ber meg lese fordi vi mååå jo tenke på disse stakkars små skattene. Jeg leser og ser jo poengene i saken - men synes da virkelig ikke det veier opp for de sykdommene de vaksineres mot. 

Hva gjør man? Hvordan ha et vennskap med antivaxerer? Kjære har uttrykt at vi kanskje ikke bør ha F sammen med deres barn som er noen år nå, i tilfelle de kan smitte henne før hun er blitt vaksinert. Og hva med senere når F er vaksinert, og ikke de. Hva om F bærer sykdommen og smitter deres barn? 

Min søster er også antivax. Har ikke barn enda, så der har vi på en måte ikke bekymringer enda. Men vi sliter med hvordan vi skal forholde oss til saken. Kjære fyrer seg opp når vi snakker om saken, dette er noe han brenner for og synes de som ikke vaksinerer rett og slett er egoistiske - på vegne av de som ikke kan vaksineres og de små som ikke har fått vaskine enda.

 

Noen erfaringer/tips? Jeg vil jo bare være venner :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker nå at jeg kanskje burde sette meg litt mer inn i hele den debatten om for eller imot vaksiner. 

Her er vi begge for å ta alle de vanlige, men styrer unna for eksempel influensavaksinen. 
Har ingen venner med barn så har ikke måttet tenke på det på samme måte som dere, det må være ganske vanskelig, men har dessverre ikke noen råd å komme med...  :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er egoistisk og idiotisk og farlig å holde barna unna barnevaksinasjonsprogrammet, og kjører en ganske hard linje mot eventuelle bekjente som ikke vil vaksinere :opplyser: (alle jeg kaller venner er fornuftige nok til å ville vaksinere selv ;) ). Men når det er søsteren din det er snakk om, skjønner jeg at det blir vanskeligere. 

Håper hun og du er klar over at det ikke er hold i det meste av de linkene antivaxerne kommer med - det er mye misforstått pseudovitenskap og regelrette løgner (vaksine fører til autisme, f.eks - en forfalsket studie som er grundig motbevist) ute og går som dessverre mange tror på fremdeles, og mange misforståelser om farlige stoffer (noen folk skjønner ikke at det er snakk om så fryktelige små mengder at det er mindre gift i vaksine enn det er av samme giften i en frukt, f.eks).

Som du skjønner av min lille rant er jeg en smule på lag med din kjære i denne debatten ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Såvidt jeg vet, har ikke vi noen antivaxere i vår omgangskrets, og jeg tror det er like greit. Vi kommer til å følge vaksinasjonsprogrammet selv, og jeg tror gubben hadde hisset seg godt opp om noen skulle prøve å overtale oss til å ikke gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske aktiv innenfor dette med vaksiner, og har skrevet flere leserinnlegg rundt om i aviser osv. Det å ikke vaksinere er bare tull. Linkene mange sender er ofte full av løgn eller annen propaganda. Legemiddel industrien er ikke en pillråtten industri om man tror det. Det som er en råtten industri er alternativbransjen som veldig mange av disse tror på. Som feks fjernhealing eller andre ting. Vaksinene er testet og utprøvd. Jeg syntes det er barnemishandling å ikke gi barnet sitt vaksiner om det ikke er medisinske grunner for det. Du setter ditt barns liv i fare over for noe så så dumt. 

Hvis du har lyst til å lese om noen av disse som er aktive innen for alternativ bransjen og som tjener gode(!!!!) penger på at du ikke vaksinerer men heller bruker sølvvann eller healing feks så kan du sjekke ut denne bloggen; http://tovsugeren.blogspot.no
eller denne smakenavtull.wordpress.com. Tjomlid sin saksynt er enda bedre, men tar ikke for seg personlige vinninger og andre ting innenfor antivax-miljøet. Jeg syntes også jødehatet innenfor disse gruppene er stort. Rett og slett ekkelt. Sjekk her: http://tjomlid.com/?s=vaksiner

Vaksiner barnet med stolthet. Det er en grunn til at vi har vaksiner. Trenger du forskningsrapporter å slå i bordet med så får du si ifra. Har brukt mange timer på å debattere mot anti-vaxere ;) Dette er en nyttig facebook gruppe: https://www.facebook.com/groups/345282602337877/ 
Der inne er det masse leger og andre med god kjennskap til vaksiner som kan hjelpe deg om du er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske aktiv innenfor dette med vaksiner, og har skrevet flere leserinnlegg rundt om i aviser osv. Det å ikke vaksinere er bare tull. Linkene mange sender er ofte full av løgn eller annen propaganda. Legemiddel industrien er ikke en pillråtten industri om man tror det. Det som er en råtten industri er alternativbransjen som veldig mange av disse tror på. Som feks fjernhealing eller andre ting. Vaksinene er testet og utprøvd. Jeg syntes det er barnemishandling å ikke gi barnet sitt vaksiner om det ikke er medisinske grunner for det. Du setter ditt barns liv i fare over for noe så så dumt. 

Hvis du har lyst til å lese om noen av disse som er aktive innen for alternativ bransjen og som tjener gode(!!!!) penger på at du ikke vaksinerer men heller bruker sølvvann eller healing feks så kan du sjekke ut denne bloggen; http://tovsugeren.blogspot.no
eller denne smakenavtull.wordpress.com. Tjomlid sin saksynt er enda bedre, men tar ikke for seg personlige vinninger og andre ting innenfor antivax-miljøet. Jeg syntes også jødehatet innenfor disse gruppene er stort. Rett og slett ekkelt. Sjekk her: http://tjomlid.com/?s=vaksiner

Vaksiner barnet med stolthet. Det er en grunn til at vi har vaksiner. Trenger du forskningsrapporter å slå i bordet med så får du si ifra. Har brukt mange timer på å debattere mot anti-vaxere ;) Dette er en nyttig facebook gruppe: https://www.facebook.com/groups/345282602337877/ 
Der inne er det masse leger og andre med god kjennskap til vaksiner som kan hjelpe deg om du er i tvil.

All ære til deg, Saltsild, som orker å argumentere mot de håpløse folka! Jeg er litt for misantropisk anlagt til å orke, og misantropien blir ikke akkurat bedre av å se de svarene de klarer å spy ut av seg. Har to venninner som er aktive i skeptikermiljøet, og jeg ser hvor mye de utsetter seg for av personangrep og skitprat - det er utrolig hva folk får seg til å skrive offentlig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til deg, Saltsild, som orker å argumentere mot de håpløse folka! Jeg er litt for misantropisk anlagt til å orke, og misantropien blir ikke akkurat bedre av å se de svarene de klarer å spy ut av seg. Har to venninner som er aktive i skeptikermiljøet, og jeg ser hvor mye de utsetter seg for av personangrep og skitprat - det er utrolig hva folk får seg til å skrive offentlig!

Tusen takk, Miore. Joda, jeg har vært veldig nære å gi opp jeg også. Har jo lyst til å hive enkelte av dem ned fra en bru innimellom, men har lært meg at jeg må holde meg saklig. Seeelvom det er ganske vanskelig. Ja, folk er kjempe slemme mot hverandre. Jeg har fått ganske mye etter meg selv, og det kan være super ekkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...