Gå til innhold

Bøker lest i 2015


Gjest Seajewel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har lest hobbiten, på engelsk, og holder på med hemmeligheter av Kate Morton nå.



Anonymous poster hash: ae8a1...a20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. "Hevneren" av Jan Erik Fjell. Helt OK krim, lettlest og spennende.

2. "Rovdyret", Jan Erik Fjell. Likte denne bedre enn Hevneren, fortsatt lettlest. God underholdning.

3. "Flaskepost fra P" - Jussi Adler-Olsen. Spennende plot og vanskelig å legge boken fra seg, men litt rotete med noen side-storyer jeg syntes var unødvendig. Men anbefales.

4. Den ene pluss en - Jojo Moyes. Herlig feelgood-bok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tove Nilsen: Konge i snø

Lars Kepler: Paganinikontrakten

Lars Kepler: Hypnotisøren

John Green: Looking for Alaksa

Hilde Hagerup: Alt som er galt med Georg
Victoria Hislup: Soloppgang
Nå er jeg halvveis i boka Tråden av Victoria Hislup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd :-)

Lars Mytting: Svøm med dem som drukner.

Håper jeg får tid til å lese den ferdig! (Har egentlig ikke tid til bøker for tiden. ) Synes den virker veldig bra, jeg ble dratt inn i handlingen med en gang. Godt språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Tove Nilsen: Konge i snø

Lars Kepler: Paganinikontrakten

Lars Kepler: Hypnotisøren

John Green: Looking for Alaksa

Hilde Hagerup: Alt som er galt med Georg
Victoria Hislup: Soloppgang
Victoria Hislop: Tråden
Victoria Hislop: Hjemkomst
Hjorth & Rosenfeldt: Den stumme jenta (knallbra!!)
Nå holder jeg på med Mine fem år som far av Bjarte Breiteig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble nettopp ferdig med "Ektemannens hemmelighet" av Liane Moriarty, og har nettopp begynt på "En gatekatt ved navn Bob" av James Bowen.



Anonymous poster hash: ae8a1...a20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil i år:

  • Åpne sår av Gillian Flynn
  • Hud av Mo Hayder

Leser nå Mørke rom av Gillian Flynn, Er inne i en krim-stim, veldig mange år siden sist.

Står for tur:

  • Fulgemannen av Mo Hayder
  • En sommer av Bill Bryson

Gleder meg veldig til Bryson-boka, elsker bøker som får meg til å le langt ned i magen. :)

Endret av Pet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. En sjøens helt - Skogsmatrosen av Jon Michelet.

2. Funny Girl av Nick Hornby.

3. Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten (noveller) av Kjell Askildsen.

4. Yes Please av Amy Poehler - Interessant for alle som liker Amy Poehler, og/eller er opptatt av komikkscenen i USA, og da særlig med et litt feministisk perspektiv. Litt rotete oppsett i boka, men jeg tilgir det med tanke på at jeg synes hvert kapittel er såpass interessant selv om alt henger litt rart sammen.

5. Mobile Library av David Whitehouse - Veldig søt, grei og lettlest bok, men synes noen av skildringene nesten var litt forstyrrende. Stemmen til karakterene passet på en måte ikke inn i inntrykket forfatteren prøvde å skape av dem.

6. En sjøens helt - Skytteren av Jon Michelet - Fantastisk oppfølger til første boka, enda mer actiondriv. Savner mange av karakterene jeg ble såpass glad i førsteboka, men sånn er det jo.

Begynte i går på Silo av Hugh Howey :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være med! Så lang i år har det blitt to bøker - begge lest i januar. "17. roman" av Dag Solstad og "Varetelling" av Erlend Loe. Førstnevnte var fin lesning og førsteintrykket mitt av Solstad er at jeg vil lese mer, sistnevnte bok er hysterisk morsom - syntes jeg i allefall.

Så håper jeg at jeg finner tid og lyst til å lese ferdig "Natten drømmer om dagen" av Ingvar Ambjørnsen før februar er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seajewel

Et helt halvt år, Jojo moyes

Indias datter, Shilpi Somaya Gowdal
Ein vakker dag, Anna Gavalda

Det uimotståelige blåbærbakeriet, Mary Simses

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hevneren - Jan Erik Fjell

2. Rovdyret - Jan Erik Fjell.

3. Flaskepost fra P - Jussi Adler-Olsen.

4. Den ene pluss en - Jojo Moyes.

5. Indias datter - Shilpi Somaya Gowdal

Endret av MellonCollie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det vi kan stå for. Av Geir Lippestad.

Anonymous poster hash: 63985...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. En sjøens helt - Skogsmatrosen av Jon Michelet.

2. Funny Girl av Nick Hornby.

3. Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten (noveller) av Kjell Askildsen.

4. Yes Please av Amy Poehler.

5. Mobile Library av David Whitehouse.

6. En sjøens helt - Skytteren av Jon Michelet.

7. Silo av Hugh Howey - Spennende og velskrevet, men dro ut litt på slutten. Kommer nok til å lese de neste i serien, men ingen umiddelbar hast.

8. Innsirkling 1 av Carl Frode Tiller - Utrolig god bok, med karakterer som er skummelt gjenkjennbare til tider, som kan være vanskelig å innrømme for seg selv, da det gjerne er de negative sidene som kommer særlig frem. Utrolig bra bruk av språk og skrivestil for å få frem stemning/følelser/situasjoner og lignende (som f.eks. alle repeteringene i siste del av boka).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. The Treachery of Beautiful Things av Ruth Frances Long

2. Vindeltorn av Tone Almhjell

3. The Fault in Our Stars av John Green

4. Looking for Alaska av John Green. Denne likte jeg minst like mye som The Fault in Our Stars, som jeg elsket!

5. Den digitale festning av Dan Brown. Foretrekke Robert Langdon-serien til Dan Brown, men dette var absolutt en helt brukbar thriller.

6. Cinder av Marissa Meyer. Første bok i "The Lunar Chronicles", hvor hver bok er en gjenfortelling av et kjent eventyr satt i fremtiden. Cinder gjenforteller historien om Askepott, men ikke slavisk, så selv om du kan historien om Askepott, så vet du ikkje hva som vil skje i Cinder. Jeg likte ikke denne så godt som jeg trodde jeg ville gjøre, da den har fått helt fantastiske anmeldelser. Kanskje forventningene mine var litt for høye, men absolutt ei god bok.

7. Scarlet av Marissa Meyer. Bok 2 i "The Lunar Chronicles". Hadde det ikke vært for at jeg bestilte de tre første bøkene i denne serien samtidig så hadde jeg nok ikke orket å fortsette etter jeg ble litt skuffet over Cinder, men nå er jeg glad for at jeg gjorde det! Synes Scarlet var mye bedre og koste meg skikkelig med boka! Scarlet er ei gjenfortelling av Rødhette satt i samme univers som Cinder, og karakteren Cinder er med i denne boka også. Nå gleder jeg meg til å begynne på bok nr. 3, Cress, men gruer meg til jeg er ferdig med den for da må jeg vente helt til november før den siste boka kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Badabing

Jeg leste veldig lite i fjor bortsett fra fagbøker og artikler. I år håper jeg at jeg får lest mer skjønnlitteratur siden jeg har fått meg Kindle og da har muligheten til å lese på senga. ;)

Jeg liker klassikere, oppvekstromaner, typiske Booker-prisvinnere, bøker basert på historiske hendelser osv. Leser ikke krim og chick flicks.

Sånn, kommer innom og oppdaterer med jevne mellomrom:

Januar:

*Jeannette Walls - Krystallslottet

*Donna Tartt - Den hemmelige historien

*Charles Dickens - Bleak House

Usikker på hvilken jeg skal begynne på nå, de to første fikk jeg tips om av KG-brukere, og jeg elsket boken til Donna Tartt! Skal sjekke ut flere av henne, men e-bøkene er litt dyre enda. Kan også anbefale boken til Dickens. For de som liker litt "lettere" bøker er Krystallslottet fin, den forteller historien (sann) om oppveksten til en kvinne som er utsatt for ekstrem omsorgssvikt.

Februar:

*Chimamanda Ngozi Adichie - Americanah

*Silvia Avallone - Stål

Jeg likte veldig godt Americanah, den anbefales. Likte den første boken hennes også, En halv gul sol. Vet så lite om Afrika, og disse bøkene er skrevet på en svært realistisk måte. Americanah handler om rase og hvordan det er å være innvandrer i USA.

Stål av Avallone var derimot skuffende. Leste et par gode kritikker om den, og hadde lyst til å lese mer om hvordan det er å vokse opp i europeiske land som er rammet av finanskrisen med høy arbeidsledighet og lite framtidshåp, men boka var så dårlig skrevet (eller oversatt) at jeg ikke orket å lese den helt ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...