Gå til innhold

Hvordan liker du kaffen din? Om ditt forhold til kaffe. (Åpent for teprat)


Zenobia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kun svart kaffe, aller helst espressobasert (Americano eller Lungo). Har Nespressomaskin hjemme fordi jeg er lat, men vil aller helst ha skikkelig, god, gammeldags og helt vanlig nykvernet espresso ute på cafe.

Andrevalget er nok indisk kaffe laget i presskanne.



Anonymous poster hash: 583f9...d49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker bare svart kaffe, selv om kaffemaskinen kan lage mye annet og. Etter jeg fikk en som kverner bønnene har jeg hatt vanskeligheter med å like så mye annen kaffe. Presskannekaffe kan gå fint, vanlig pulverkaffe traktet kan gå til nød, men jeg får brekninger av å smake på pulverkaffe eller kapselkaffe nå.

Og jeg er vel litt kjedelig på utvalget av bønner, det er som regel Friele sin morgenkaffe jeg drikker, eller en annen med svart pose som jeg ikke engang husker navnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Hm, tror faktisk jeg tar å nå går og leter etter en sånn fancy vannkoker på nettet. :)

* Wilfa Vannkoker WSWK-1B www.flust.no/kjoekken/kjoekkenapparater/vannkoker/wilfa-vannkoker-wswk-1b/ (blandet mottagelse/anmeldelser)

* Philips HD4685/90 (utgått/2007)

* Siemens TW86103 www.prisguide.no/produkt/siemens-tw86103-178910

* BonaVita Gooseneck www.lippekaffe.no/Shop/Product/Bonavita-10L-Gooseneck-Kettle/100755 (1.0L)

Kanskje greit å skaffe en vannkoker under 1L og som ikke er så stor.

Til deg, og alle a ndre te-elskere her inne, så vil jeg gått for en vannkoker fra Aquagrad. Et eksempel er hre:

http://www.amazon.de/Dirt-Devil-Wasserkocher-Aquagrad-Temperaturvorwahl/dp/B000UTO3LS

Har ikke sett merket i Norge utover en periode på Palais des Thés og en halvgrei te-greie på Oslo S. uansett, beste vannkokeren jeg noen sinne har hatt! 5 graders intervaller gjør den også genial når en holder på med jærbakst ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffein er greia! Kanskje whisky er mer din kos?

Whisky er kos en sjelden gang, men jeg foretrekker øl til kos. Da er det spennende å prøve nye sorter jeg ikke har smakt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kvern, og ikke noe er som nykvernet kaffe til frokost! Men i hverdagene går det i filterkaffe. Kjøper som regel Löfbergs lilla, eller en av de andre variantene. Kjøper også Zeno eller hva det heter. Til daglig går det altså i kaffe fra matbutikken, også kjøper vi heller litt god kaffe på kaffesteder innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboer er en skikkelig kaffemann og har en svindyr kaffemaskin stående på kjøkkenet som kverner ferske bønner og kan lage uendelig mange varianter, alt fra vanlig espresso shots, vanlig svart, kaffe latte (eller hva enn det heter) osv. Drikker egentlig ikke kaffe selv, men må innrømme at den helt ferske kaffen er ganske grei på smak.

Anonymous poster hash: eae4c...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffeintabletter. Liker ikke så godt kaffe. Dolce gusto har en som smaker greit, men tabletter er mindre stress og billigere, og kan drikkes med PepsiMAX eller vann som smaker mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ganske simpel. Jeg kjóper sánn kaffe pulver i latte-smak varianter eller cappucino, der jeg legger til kokt vann i koppen. ;) Som jeg naturligvis rórer rundt i koppen med en teskje sá alt vil bli godt blandet og slik at kaffen ikke forblir klumpete. :biggrin:

Det var sånn jeg ble hekta! Er forsåvidt oppvokst med kaffekjel-foreldre, men det blir mye styr. Pulverposene med karamellkaffe ble min inngangsporten til kaffelandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fallerifallera

Ganske sterk pulverkaffe, 2 suketter, eller evt litt vaniljeessens/irish cream/karamell/hasselnøtt(alt etter hva jeg føler for) og melk. Steamer den hvis jeg har tid/ork. Er jeg kald når jeg kommer hjem fra skole/jobb tar jeg med en kopp grønn te med en sukett eller to oppi :) Favorittene her er green tea & forest fruits og green tea & chai. begge fra Twinings.

Nå derimot, skal jeg ta meg en god kopp med gløgg :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drikker kun stæææærk kaffe, kullsvart

Kaffe som krutt, gir mann med futt! (Vel, signaturen din kan tyde på at du må drikke mer? Værsågod: :kaffekopp: )

Jeg jobber på en kafé med stort utvalg i løsvekt, så det varierer veldig hva slags kaffe jeg kjøper med hjem. Men ofte er det lystbrente bønner med fruktige, runde toner, men uten for mye syre. Jeg brygger enten på aeropress eller chemex hver morgen. Mmm:)

Anonymous poster hash: 131c2...bc5

Jeg foretrekker vel også lystbrente bønner. Etter å ha brent meg (pling glasset i Nytt på nytt, for de som tok den) på å brygge med mørkbrent og funnet det nærmest utdrikkelig uten konsiderable mengder melk, kommer jeg frem til at lystbrent må være tingen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffeintabletter. Liker ikke så godt kaffe. Dolce gusto har en som smaker greit, men tabletter er mindre stress og billigere, og kan drikkes med PepsiMAX eller vann som smaker mye bedre.

Høres hypert ut! :hoppe: JUHUUU!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske sterk pulverkaffe, 2 suketter, eller evt litt vaniljeessens/irish cream/karamell/hasselnøtt(alt etter hva jeg føler for) og melk. Steamer den hvis jeg har tid/ork. Er jeg kald når jeg kommer hjem fra skole/jobb tar jeg med en kopp grønn te med en sukett eller to oppi :) Favorittene her er green tea & forest fruits og green tea & chai. begge fra Twinings.

Nå derimot, skal jeg ta meg en god kopp med gløgg :hjerte:

Hender jeg blander Nøtte (hasselnøttpålegg) i traktekaffen (i koppen). Vaniljeessens har jeg ikke kommet på. Nå må jeg sjekke kaffehyllene i den lokale matsjappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fallerifallera

Hender jeg blander Nøtte (hasselnøttpålegg) i traktekaffen (i koppen). Vaniljeessens har jeg ikke kommet på. Nå må jeg sjekke kaffehyllene i den lokale matsjappa.

Hmm, hasselnøttpålegg i koppen hørtes godt ut! Hittil har jeg bare brukt sånne essenser, men de er jo fryktelig dyre. Kjøpt på Jacobs. Vaniljeessens har de i "bake-hylla", der de har konditorfarge osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresk kaffe, middels søt. Drikker to doble om dagen, og jeg foretrekker en relativt mørkbrent og aromatisk variant. Når jeg en sjelden gang drikker kaffe ute, blir det som regel espresso, og da på steder jeg vet at den er god og ikke altfor dyr (ca. 15-20 kroner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri klart å like kaffe. Om det så er en teskje kaffe i en hel sjokoladekake så smaker jeg det med en gang og orker ikke mer. :ler:

Te, derimot!! Jeg er vel en sann brite på det punktet, hvor jeg elsker te (i alle smaker og former) med melk i. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Drikker nok litt over gjennomsnittet med kaffe. Den skal helst være sterk og nylig kvernet. :) Drikker fairtrade, men veksler mellom typer for å få variasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker nesten ikke kaffe. Men om jeg skulle ha vært litt voksen ville jeg tatt en iskaffelatte med karamell sirup :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere her kverner selv. Nå har jeg kjel, trakter og kapselmaskin. Det får holde et par år til fremover. Men jeg vet at tanken på en kvern lurer seg innpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...