Gå til innhold

Hvordan liker du kaffen din? Om ditt forhold til kaffe. (Åpent for teprat)


Zenobia

Anbefalte innlegg

post-88169-0-16902400-1419318340_thumb.j

Er du en feinschmecker som har egen kvern, eller går det på tørrkaffe?

Hva drikker folket?

Selv veksler jeg mellom blå coop og en kapselmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

attachicon.gifkaffebønner.jpg

Er du en feinschmecker som har egen kvern, eller går det på tørrkaffe?

Hva drikker folket?

Selv veksler jeg mellom blå coop og en kapselmaskin.

Abonnerer på kaffe fra Tim Wendelboe. Kverner den akkurat rett før og drikker sjeldent mer enn 1 kopp om dagen.

Bruker Aeropress med en relativt svak blanding (i følge mange): 15g kaffe/250g vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

<--- drikker te og ikke kaffe

Bruker kun en høy kopp, en tesil i metall og en vanlig vannkoker (billigste på elkjøp, hvor ledningen sitter i kanna).

Skulle ønske jeg hadde en sånn vannkoker som varmer vannet opp til ønsket temperatur, og ikke bare opp til kokepunktet. Etter hvert vil jeg nok omsider gå til anskaffelse av en skikkelig japansk tekanne, for å få mer smak ut av teén.

* Aner ikke hva som skal til for å prøve ut kaffe igjen. Har smakt på kaffe kun én gang i mitt liv.

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abonnerer på kaffe fra Tim Wendelboe. Kverner den akkurat rett før og drikker sjeldent mer enn 1 kopp om dagen.

Bruker Aeropress med en relativt svak blanding (i følge mange): 15g kaffe/250g vann.

Da er du vel noe av en feinschmecker!

Selv bruker jeg melk eller annen ugudelighet (som fløte) i kaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<--- drikker te og ikke kaffe

Bruker kun en høy kopp, en tesil i metall og en vanlig vannkoker (billigste på elkjøp, hvor ledningen sitter i kanna).

Skulle ønske jeg hadde en sånn vannkoker som varmer vannet opp til ønsket temperatur, og ikke bare opp til kokepunktet. Etter hvert vil jeg nok omsider gå til anskaffelse av en skikkelig japansk tekanne, for å få mer smak ut av teén.

Jeg har drukket uhorvelige mengder te i mitt liv. Foretrekker etter hvert hvit te, og der er det jo ikke bare å koke opp vannet og helle over. Jeg skal investere i en sånn vannkoker som du nevner. Venter på januarsalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Hm, tror faktisk jeg tar å nå går og leter etter en sånn fancy vannkoker på nettet. :)

* Wilfa Vannkoker WSWK-1B www.flust.no/kjoekken/kjoekkenapparater/vannkoker/wilfa-vannkoker-wswk-1b/ (blandet mottagelse/anmeldelser)

* Philips HD4685/90 (utgått/2007)

* Siemens TW86103 www.prisguide.no/produkt/siemens-tw86103-178910

* BonaVita Gooseneck www.lippekaffe.no/Shop/Product/Bonavita-10L-Gooseneck-Kettle/100755 (1.0L)

Kanskje greit å skaffe en vannkoker under 1L og som ikke er så stor.

Endret av Strandet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rød, gul og grønn Dolche Gusto-kaffe her. Halve tiden sort og halve tiden med "kaffefløte" i. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du vel noe av en feinschmecker!

Selv bruker jeg melk eller annen ugudelighet (som fløte) i kaffen.

Bruker fløte en gang i blant, eller til og med usaltet smør eller kokosolje. Men sjeldent jeg bruker det i de fineste kaffene. Jeg velger jo de gode kaffene pga. smaken, men om jeg får servert ferdigmalt butikk-kaffe på jobb så tar jeg gjerne i slikt også.

Et annet tips om man ikke liker så bitter kaffe er å ta pittelitt salt i. Bokstavelig talt pittelitt. Om man har finmalt salt: så 10 korn.

Saltet binder til seg bitterstoffene og gjør kaffen mildere og søtere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror faktisk jeg tar å nå går og leter etter en sånn fancy vannkoker på nettet. :)

* Ett treff så langt: www.flust.no/kjoekken/kjoekkenapparater/vannkoker/wilfa-vannkoker-wswk-1b/

Jeg bruker en som heter BonaVita Gooseneck (electric). Anbefaler kanne med sånn "gooseneck" for bedre hellekontroll. Spesielt om du går over til kaffe en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød, gul og grønn Dolche Gusto-kaffe her. Halve tiden sort og halve tiden med "kaffefløte" i. :jepp:

Dolce Gusto her også - hadde dilla på café au lait en stund, og da fikk trakteren hvile. Cappuchino eller mocca, evt en blanding av au laiten og nesquick, fungerer som dessert på en hverdag. Eller en chai latte!

Bruker fløte en gang i blant, eller til og med usaltet smør eller kokosolje. Men sjeldent jeg bruker det i de fineste kaffene. Jeg velger jo de gode kaffene pga. smaken, men om jeg får servert ferdigmalt butikk-kaffe på jobb så tar jeg gjerne i slikt også.

Et annet tips om man ikke liker så bitter kaffe er å ta pittelitt salt i. Bokstavelig talt pittelitt. Om man har finmalt salt: så 10 korn.

Saltet binder til seg bitterstoffene og gjør kaffen mildere og søtere.

Takk for salt-trikset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakter, blå eller brun coop, Friele, brun Evergood, eller en av Smak forskjellen kaffetypene fra coop. Drikker den svart.

Men, får jeg god plass en dag, og økonomi til det, så er det store ønsket en maskin som kverner bønner etterhvert.

På jobb har vi slik ekstaktmaskin, så der bruker jeg melk eller fløte i, må jo klare å drikke skvipet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er det stikk motsatte av en feinschmecker. Drikker alt så lenge det inneholder koffein. Kullsvart kaffe all the way. Pulverkaffe, Friele, gul coop, rød coop, same shit...

Kaffe for min del er ikke en kosedrikk, det er noe jeg drikker for å holde meg gående. Hadde jeg brukt det som en kosedrikk hadde det vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifkaffebønner.jpg

Er du en feinschmecker som har egen kvern, eller går det på tørrkaffe?

Hva drikker folket?

Selv veksler jeg mellom blå coop og en kapselmaskin.

Jeg handler kaffebønner fra èn bestemt kaffe, som jeg kverner hjemme og tilbereder i ei presskanne. Deretter drikker jeg alltid kaffen med litt lettmelk (kan ikke fordra fløte!). Tørrkaffe er verste sort, og jeg liker heller ikke sånn nescafe-kapselkaffe :)

Når det gjelder te er jeg litt mer rund i kantene, favoritten er Lady grey! Også den drikker jeg med melk. Ellers foretrekker jeg løsvekt-te og er veldig glad i russian blend-teene fra Kusmi.

Endret av EnKoppTe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trakter, blå eller brun coop, Friele, brun Evergood, eller en av Smak forskjellen kaffetypene fra coop. Drikker den svart.

Men, får jeg god plass en dag, og økonomi til det, så er det store ønsket en maskin som kverner bønner etterhvert.

På jobb har vi slik ekstaktmaskin, så der bruker jeg melk eller fløte i, må jo klare å drikke skvipet.

Har du prøvd å blande noen en gang? Jeg trakter stort sett fem kopper; av og til med 2 måleskjeer blå coop og 1+3/4 måleskje friele "sjokoladesmak" spesialkaffe. Nam!

Jeg er det stikk motsatte av en feinschmecker. Drikker alt så lenge det inneholder koffein. Kullsvart kaffe all the way. Pulverkaffe, Friele, gul coop, rød coop, same shit...

Kaffe for min del er ikke en kosedrikk, det er noe jeg drikker for å holde meg gående. Hadde jeg brukt det som en kosedrikk hadde det vært noe annet.

Koffein er greia! Kanskje whisky er mer din kos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å blande noen en gang? Jeg trakter stort sett fem kopper; av og til med 2 måleskjeer blå coop og 1+3/4 måleskje friele "sjokoladesmak" spesialkaffe. Nam!

Nei, jeg drikker egentlig ikke så mye kaffe, så åpner ikke flere poser enn nødvendig. Er ikke så lang holdbarhet på åpnet traktekaffe. Ikke gidder jeg å fryse kaffen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe fra Nespressomaskin. I smakene sjokolade, vanilje og karamell. ^^, Melk, men mest fløte får frem smakene best. ^^,

Ellers så drikker jeg det meste, men må ha melk eller fløte i for svart kaffe blir for bitter for min del. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg handler kaffebønner fra èn bestemt kaffe, som jeg kverner hjemme og tilbereder i ei presskanne. Deretter drikker jeg alltid kaffen med litt lettmelk (kan ikke fordra fløte!). Tørrkaffe er verste sort, og jeg liker heller ikke sånn nescafe-kapselkaffe :)

Når det gjelder te er jeg litt mer rund i kantene, favoritten er Lady grey! Også den drikker jeg med melk. Ellers foretrekker jeg løsvekt-te og er veldig glad i russian blend-teene fra Kusmi.

Brukte melk i teen før. Etter at jeg ble kaffedrikker (med melk), har jeg begynt å foretrekke teen uten melk. Snodig.

Kaffe fra Nespressomaskin. I smakene sjokolade, vanilje og karamell. ^^, Melk, men mest fløte får frem smakene best. ^^,

Ellers så drikker jeg det meste, men må ha melk eller fløte i for svart kaffe blir for bitter for min del. <_<

Sjokolade, vanilje og karamell -mmmm! Vet ikke helt hvorfor jeg må ha melk i min. Skal prøve ut salt-tipset jeg fikk av Supraspinatus.

Endret av 1GLORIA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SunflowerPenguin

Jeg er vel ganske simpel. Jeg kjóper sánn kaffe pulver i latte-smak varianter eller cappucino, der jeg legger til kokt vann i koppen. ;) Som jeg naturligvis rórer rundt i koppen med en teskje sá alt vil bli godt blandet og slik at kaffen ikke forblir klumpete. :biggrin:

Endret av SunflowerPenguin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en kafé med stort utvalg i løsvekt, så det varierer veldig hva slags kaffe jeg kjøper med hjem. Men ofte er det lystbrente bønner med fruktige, runde toner, men uten for mye syre. Jeg brygger enten på aeropress eller chemex hver morgen. Mmm:)



Anonymous poster hash: 131c2...bc5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...