Gå til innhold

er jeg unødvendig redd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei skriver igjen, håper det ikke irreterer vettet av dere at jeg igjen skriver:-) jeg har i noen måneder hatt problemer nedentil, som arter seg slik; kjenner en svie i urinrør og litt i blæren innimellom. Dette har bekymret meg at kan være blærekreft, legen har sagt at det ikke er det, , urinprøve viser ingenting. .men den svien eller rettere sagt ubehaget kommer og går..er under behandling av gynekolog, som også utfører cystoskopi av urinrør ig blære.var hos ham i dag, og han var helt sikker på at dette ikke er noe farlig som kreft, men at han allikevel vil utføre cystoskopi, for at jeg skal roe meg..han mener også at slik livssituasjon min er nå, , fullav stress og bekymring, kan gi utslag i blæren...og igjen forsikret med at dette ikke var kreft..men tror du ikke dumme meg klarer nå å kverulere med meg selv om at tenk om det er kreft???

Veldig vondt å ha det slik, selv om nå både lege og gyn sier det ikke er farlig.

Jeg orker ikke slemme kommentarer, jeg har det ikke så veldig greit akkurat nå.dere som har lest dette hva tenker dere:-)

Anonymous poster hash: 4574b...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig stressende og kjipt og gå og være redd for noe slikt.

Sjangsen er liten for at det skal være noe farlig. Plagene du beskriver er vanlige plager for mange helt ufarlige sykdommer.

Jeg har selv hatt uvi mange ganger, og flere ganger har de ikke sett de på de vanlige prøvene, men måttet undersøke det nærmere. Så kan jo være noe sånt du har også.

Uansett så må du bare prøve å tenke at det ikke er kreft, så mye annet det kan være som dt er mye større sannsynlighet for.

Ikke ta sorgene på forskudd, det blir slitsom for deg!



Anonymous poster hash: f1626...205
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stressende og kjipt og gå og være redd for noe slikt.

Sjangsen er liten for at det skal være noe farlig. Plagene du beskriver er vanlige plager for mange helt ufarlige sykdommer.

Jeg har selv hatt uvi mange ganger, og flere ganger har de ikke sett de på de vanlige prøvene, men måttet undersøke det nærmere. Så kan jo være noe sånt du har også.

Uansett så må du bare prøve å tenke at det ikke er kreft, så mye annet det kan være som dt er mye større sannsynlighet for.

Ikke ta sorgene på forskudd, det blir slitsom for deg!

Anonymous poster hash: f1626...205

Takk for svar:-) tårene er ikke langt unna, jeg har en tøff hverdag og dette på toppen..jeg har hatt to urinveisinfeksjon siden i sommer, men fortsatt et ubehag der nede...

Skal prøve å ikke tenke så negativt:-)

Anonymous poster hash: 9a785...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, hadde du hatt blærekreft hadde du hatt mye mer symptomer enn det der. UVI kan henge igjen i mange, mange mnd. Pust godt inn og hør på hva fagpersoner sier og slutt og kast bort ressurser som skal brukes på folk som faktisk er syke



Anonymous poster hash: 83e8b...f45
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en skikkelig sjekk av alt er det som skal til for at du føler deg beroliget, synes jeg du skal kreve det. Om du går å er redd på toppen av alt stresset du har fra før, kan det nok bare forverre plagene dine!

God bedring og god klem :)

Anonymous poster hash: d8382...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, hadde du hatt blærekreft hadde du hatt mye mer symptomer enn det der. UVI kan henge igjen i mange, mange mnd. Pust godt inn og hør på hva fagpersoner sier og slutt og kast bort ressurser som skal brukes på folk som faktisk er syke

Anonymous poster hash: 83e8b...f45

Takk for svar:-) du sier at det kan henge igjen i mange mnd, mener du infeksjon ekler ubehag etter en infeksjon?

Anonymous poster hash: 9a785...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en skikkelig sjekk av alt er det som skal til for at du føler deg beroliget, synes jeg du skal kreve det. Om du går å er redd på toppen av alt stresset du har fra før, kan det nok bare forverre plagene dine!

God bedring og god klem :)

Anonymous poster hash: d8382...6d5

Takk:-)

Anonymous poster hash: 9a785...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingenting farlig, men når man sitter alene med tankene så blir det ofte litt krisemaksimering:) håper du klarer å slappe av etter cystoscopien!:):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme som deg. Har ikke slått meg at det kan være kreft da, men har levert urinprøve til legen som var negativ. Har sterke symptomer på UVI så skjønner ingenting. Har hatt symptomer lenge, men ingenting slår ut..



Anonymous poster hash: 75afe...7f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme som deg. Har ikke slått meg at det kan være kreft da, men har levert urinprøve til legen som var negativ. Har sterke symptomer på UVI så skjønner ingenting. Har hatt symptomer lenge, men ingenting slår ut..

Anonymous poster hash: 75afe...7f5

Det er noe herk:-( kjenner du det også i blæren?

Anonymous poster hash: 9a785...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 1 UVI for halvannen måned siden ca. og må fremdeles tisse ofte og særlig trykkende følelse/ubehag særlig etter mye kaffe. Men prøvene er fine. Legen fortalte om noe som kalles smertefull blære syndrom hvor slimhinnene i blæren er irritert og man får smerter når man drikker sure ting. Men han sa også at UVI kan henge i en stund og at jeg måtte prøve å være litt tålmodig:p

Så ville ikke bekymret meg for blærekreft. God bedring, håper det gir seg snart :)



Anonymous poster hash: 96d62...c99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe herk:-( kjenner du det også i blæren?

Anonymous poster hash: 9a785...e25

Ja, hele greien er øm. Det gjør vondt hvis jeg har sex i stillinger der penis trykket mot blæren til og med. :P

Anonymous poster hash: 75afe...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 1 UVI for halvannen måned siden ca. og må fremdeles tisse ofte og særlig trykkende følelse/ubehag særlig etter mye kaffe. Men prøvene er fine. Legen fortalte om noe som kalles smertefull blære syndrom hvor slimhinnene i blæren er irritert og man får smerter når man drikker sure ting. Men han sa også at UVI kan henge i en stund og at jeg måtte prøve å være litt tålmodig:p

Så ville ikke bekymret meg for blærekreft. God bedring, håper det gir seg snart :)

Anonymous poster hash: 96d62...c99

Takk for svar :-) for smøre meg med tålmodighet:-)

Anonymous poster hash: 9a785...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei! Hvordan går det med deg nå, trådstarter? Jeg har ihvertfall litt info til deg om du skulle trenge det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvordan går det med deg nå, trådstarter? Jeg har ihvertfall litt info til deg om du skulle trenge det!

Hei :-) og takk som spør.

Hadde cystoskopi for fem dager sidenog det var ikke kreft som jeg var så redd for.utførte cystoskopi i narkose, han kjørte i blæren en liter væske , husker ikke helt hvorfor det ble gjort, var litt i ørska når legen snakka med meg..han mente jeg hadde en mild form for interstitiell cystitt/smertefull blære syndrom. Noe som jeg vet lite og ingenting om. Annet enn at det er kronisk og en aller blir kvitt det.kjipt!! Men har ikke smerter hver dag, kommer og går hos meg.mulig det kunne komme av tidligere kraftige urinveisinfeksjoner.jeg har ikke så ofte urinveisinfeksjon, to i året.men når jeg får de, så er de kraftige.tisser blod, og sist kom det ut slimmhinne biter fra blæren, og det var sinnsykt vondt. .har du litt innfo og tips blir jeg veldig glad:-)

Anonymous poster hash: 9a785...e25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Beklager sent svar, har ikke vært inne. Svarer nedenfor innlegget så jeg har bedre oversikt over det du har skrevet, håper det er greit :)

Veldig bra at det ikke var kreft! Her er litt info om min situasjon:

Jeg har hatt det som er interstitiell cystitt i nesten tre år, så vet en god del om det. Det er jo da altså en kronisk irritasjon/betennelse uten bakteriell påvisning. Ingen vet hva det kommer av. Urologen sa at det kunne komme av veldig aktivt sexliv eller antidepressiva (i mitt tilfelle).

Smertene kommer og går, og kjennes etter min mening ut som urinveisinfeksjon, noen ganger kjennes det ut som nyrebekkenbetennelse pga smerter i korsrygg. Noen ganger vondt i blæra men som regel svir det i urinlederen.

Jeg har vært å utført cystoskopi, cystoflowmetri, røntgen og nå nylig MR. Er litt nervøs for svaret på sistnevnte, men det er vel normalt... Som du også kjente på sikkert.

Det finnes en "medisin" som kan lindre, som heter Elmiron, men den må spesialbestilles fra USA, og det er ikke sikkert det virker heller.

Jeg bruker per idag ingen medisin mot det, men har tidligere brukt Hiprex for å gjøre urinen sur, men det hjalp ikke særlig mye. Har lest på noen forum at noen har fått utskrevet Sarotex (mot kroniske smerter) og Betmiga (mot overaktiv blære). Snakk med legen din om eventuell behandling, kanskje noe funker for deg!

Jeg har ikke funnet noe som hjelper umiddelbart når smertebølgene kommer (noen ganger én gang om dagen, andre ganger flere ganger om dagen, og noen ganger går det dager imellom), men noe som kan virke er C-vitamin 1000mg brusetabletter oppløst i vann, og generelt mye vann hjelper meg.

Jeg fikk påvist B12-mangel i mai, og har hatt det siden 2013 uten behandling så det kan ha litt med smertene å gjøre mener min mor (sykepleier), da mangel på B12 påvirker kroppen fysisk og psykisk. Blæra mi er litt bedre nå faktisk, etter tre sprøyter med B12. Pass på så du ikke har noen mangler, ta blodprøver!

Jeg skulle ønske jeg kunne si at det fantes en løsning på kronisk urinveisinfeksjon, men vi får vente og se...

Du er iallefall ikke alene :) håper du har det bedre!

Endret av Colorama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Beklager sent svar, har ikke vært inne. Svarer nedenfor innlegget så jeg har bedre oversikt over det du har skrevet, håper det er greit :)

Veldig bra at det ikke var kreft! Her er litt info om min situasjon:

Jeg har hatt det som er interstitiell cystitt i nesten tre år, så vet en god del om det. Det er jo da altså en kronisk irritasjon/betennelse uten bakteriell påvisning. Ingen vet hva det kommer av. Urologen sa at det kunne komme av veldig aktivt sexliv eller antidepressiva (i mitt tilfelle).

Smertene kommer og går, og kjennes etter min mening ut som urinveisinfeksjon, noen ganger kjennes det ut som nyrebekkenbetennelse pga smerter i korsrygg. Noen ganger vondt i blæra men som regel svir det i urinlederen.

Jeg har vært å utført cystoskopi, cystoflowmetri, røntgen og nå nylig MR. Er litt nervøs for svaret på sistnevnte, men det er vel normalt... Som du også kjente på sikkert.

Det finnes en "medisin" som kan lindre, som heter Elmiron, men den må spesialbestilles fra USA, og det er ikke sikkert det virker heller.

Jeg bruker per idag ingen medisin mot det, men har tidligere brukt Hiprex for å gjøre urinen sur, men det hjalp ikke særlig mye. Har lest på noen forum at noen har fått utskrevet Sarotex (mot kroniske smerter) og Betmiga (mot overaktiv blære). Snakk med legen din om eventuell behandling, kanskje noe funker for deg!

Jeg har ikke funnet noe som hjelper umiddelbart når smertebølgene kommer (noen ganger én gang om dagen, andre ganger flere ganger om dagen, og noen ganger går det dager imellom), men noe som kan virke er C-vitamin 1000mg brusetabletter oppløst i vann, og generelt mye vann hjelper meg.

Jeg fikk påvist B12-mangel i mai, og har hatt det siden 2013 uten behandling så det kan ha litt med smertene å gjøre mener min mor (sykepleier), da mangel på B12 påvirker kroppen fysisk og psykisk. Blæra mi er litt bedre nå faktisk, etter tre sprøyter med B12. Pass på så du ikke har noen mangler, ta blodprøver!

Jeg skulle ønske jeg kunne si at det fantes en løsning på kronisk urinveisinfeksjon, men vi får vente og se...

Du er iallefall ikke alene :) håper du har det bedre!

Ts her:-) takk for svar.

Har det bedre, har kuttet ut koffein og appelsin juice, men kjenner det svir innimellom. Ikke godt å vite hva man kan ha og ikke kan.:-( har også fått et tips om å ta en ts natron og litt vann, det skal vist nøytralisere urinen, og skal hjelpe på smertene:-( jeg tror det må finnes mange slags grader av denne tilstanden, når jeg leser meg til at det er normalt å tisse 40-60 ganger i døgnet, med store smerter, så tror jeg at jeg har en mild grad.jeg kjenner det for det meste svie og ubehag i urinrør, og kun litt i blæren..hvordan reagerer du på alkohol? Hva er d du må holde deg unna, og hvor lang tid tar d før du kjenner at du har spist/drukket noe blæren ikke tåler? Føler det er verst rundt mensen, vet ikke om det er normalt, men det føles slik:-( legen virker ikke til å ha så mye erfaring med dette, jeg vil jo selvfølgelig vite hvordan i huleste jeg fikk dette!!

Har også lest en plass st det kan være allergi, og flere hsr blitt bedre av å gå på sllergi medisin:-)

Anonymous poster hash: 9a785...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er verst rundt mensen så bli utredet for endometriose og få det, om mulig, utelukket. Endometriose på blære eller urinrør kan gi tilsvarende problemer.

Anonymous poster hash: 012f6...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er verst rundt mensen så bli utredet for endometriose og få det, om mulig, utelukket. Endometriose på blære eller urinrør kan gi tilsvarende problemer.

Anonymous poster hash: 012f6...736

Har for det meste svie i urinrør, og har nettopp hatt cystoskopi og gynekologisk undersøkelse. Alt ok.ts:-)

Anonymous poster hash: 9a785...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her:-) takk for svar.

Har det bedre, har kuttet ut koffein og appelsin juice, men kjenner det svir innimellom. Ikke godt å vite hva man kan ha og ikke kan.:-( har også fått et tips om å ta en ts natron og litt vann, det skal vist nøytralisere urinen, og skal hjelpe på smertene:-( jeg tror det må finnes mange slags grader av denne tilstanden, når jeg leser meg til at det er normalt å tisse 40-60 ganger i døgnet, med store smerter, så tror jeg at jeg har en mild grad.jeg kjenner det for det meste svie og ubehag i urinrør, og kun litt i blæren..hvordan reagerer du på alkohol? Hva er d du må holde deg unna, og hvor lang tid tar d før du kjenner at du har spist/drukket noe blæren ikke tåler? Føler det er verst rundt mensen, vet ikke om det er normalt, men det føles slik:-( legen virker ikke til å ha så mye erfaring med dette, jeg vil jo selvfølgelig vite hvordan i huleste jeg fikk dette!!

Har også lest en plass st det kan være allergi, og flere hsr blitt bedre av å gå på sllergi medisin:-)

Anonymous poster hash: 9a785...e25

Så bra at du er litt bedre ihvertfall :)

Jeg har hørt at eddik blandet med vann også skal kunne hjelpe, litt usikker på blandeforhold...

Alkohol gjør gjerne at det begynner å svi, så prøver å holde meg unna det, om så drikke vann i mellom drinkene.

Holder meg helst unna juice og sukkerholdig brus, prøver å ikke spise for mye frukt og godteri, generelt søte ting reagerer jeg selvfølgelig på, og ting som "tørker ut" (kaffe feks).

Merker at blæra blir irritert etter maks en halvtime, og da er det igang med vann og varmeflaske. Hører mange blir mer irriterte av C-vitamin, men som sagt så funker det på meg. Men om du selv har funnet ut at du ikke tåler juice så tåler du kanskje ikke dette heller...? Vanskelig å få greie på.

Jeg føler også at det er verst rundt mensentider (spesielt herlig akkurat nå med nye p-piller, mensen i 23 dager i strekk, hurra :P)... Det er vel sikkert fordi urinrøret blir irritert av blodet/bakteriene.

Legen min vet heller ingenting om dette, men det er ikke noe vanlig å ha dette heller (ca 10-30 av 100 000 står det på NHI)... Det virker ikke som om vi blir tatt så alvorlig heller, det virker ikke som om folk vet hvor smertefullt det er dessverre.

Måtte trygle om å bli henvist videre til urolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...