Gå til innhold

Medisinering av katt


Minya

Anbefalte innlegg

Vi har hatt antibiotikakur på gamlepus i et par uker og har tolv dager igjen av medisinen. Hun får Imacillin 1ml to ganger daglig ved å bruke 1ml-sprøyte inn i "myntinnkastet" bak hjørnetanna og det begynner å bli vanskeligere og vanskeligere å få henne til å akseptere medisinen og svelge når vi gir den.
Mange ganger går det like mye på meg som i henne, årsaken er garantert smaken. Imacillin mikstur smaker "jordbær" og katta er ikke spesielt glad i dette. Pluss at det selvfølgelig er direkte nedverdigende å få medisin, selv om hun tidligere bare har jattet med og gått rett for å spise etter endt nedverdigelse.

Hun er derimot ekstremt glad i drikkeyoghurt med kirsebærsmak, og om jeg har drikkeyoghurt i et glass får det ikke stå i fred uten at hun plutselig står og lepjer i seg med nesa trøkt nedi glasset.

Så mitt spørsmål er; Kan Imacillin blandes inn i drikkeyoghurten? Slik at jeg kan blande litt drikkeyoghurt inn i sprøyta sammen med medisinen, eller bare sprøyte medisinen ned på en skål sammen med en spiseskje drikkeyoghurt?

Prøvde å google imacillin og blande i mat/væske, men kom ikke opp noe vettugt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest vedlegget? det har du sikkert, men står det noe om det kan fortynes eller blandes? Noen bør ikke blandes med noe med kalsiumrikt innhold dette gjelder

ciprofloksacin, pradofloksacin og doksysyklin. Men imacillin er et Aminopenicillin og det står at resten av preparatene kan blandes med melk, så jeg antar at du kan blande det. Og det står heller ikke nevnt i felleskatalogen at man bør være forsiktig med melk når man tar medikamentet. Men ikke stol helt 100% på det for dette søkte jeg bare opp nå, på mandag kan du jo ringe dyrlege og høre. Lykke til med pus.

Endret av melatonin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er en del antibitika hvor virkestoffet binder seg til kalsium (som det typisk er i melkeprodukter), men da burde det jo stå i pakningsvedlegget at miksturen ikke skal tas sammen med melk.

Siden produktet er et produkt laget for bruk på mennesker så sjekket jeg Felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket også felleskatalogen, men ble ikke noe videre klok av det.

Jeg skrev derimot et tilsvarende spørsmål på fjasbok og tagget mine medisinkyndige venner i statusen.
På ti minutter hadde to leger, en apotektekniker og en sykepleier (min mor) svart at yoghurt var helt ok å blande med Imacillin så lenge totalmengden ikke ble så stor at katten ikke får i seg alt på en gang. :)

Mamma sa de pleide å gi imacillin sammen med yoghurt til eldre pasienter som sleit med å få i seg noe som helst.
Så vi skal prøve i morgen tidlig når hun skal få neste dose.

Satser på at halvannen teskje med kirsebær-drikkeyoghurt klarer å maskere "jordbær"smaken av 1ml Imacillin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del antibitika hvor virkestoffet binder seg til kalsium (som det typisk er i melkeprodukter), men da burde det jo stå i pakningsvedlegget at miksturen ikke skal tas sammen med melk.

Siden produktet er et produkt laget for bruk på mennesker så sjekket jeg Felleskatalogen.

Melk og melkemat er uegnet med Tetracykliner, Doxyliner osv. Imacillin er ikke i den gruppen. For sikkerhets skyld ring et apotek i morgen. Imacillin brukes også til mennesker og meg bekjent kan det brukes sammen med melkemat, her youghurt. Problemet med den beskrevne fremgangsmåten er at du ikke sikkert kan vite at katten har fått i seg alt, særlig dersom den ikke vil ha. (Han er smart nok til å skjønne lureriet!)

Ellers har nrk radio sitt program Lønsj en arti sak på medisinering av katt, med tabletter.

Anonymous poster hash: 8b998...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil hun ikke slurpe det i seg fra skålen/spiseskjeen, så suger jeg det opp i en sprøyte og tvangsfórer henne med det i stedet. Ikke verre enn det. :fnise:

Men om det kan blandes med litt yoghurt da så blir opplevelsen litt mindre jævlig for henne, når det smaker vesentlig bedre enn den fæle gugga jeg har tvangsfóret henne med så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble sistnevnte teknikk siden hun så mistenksomt opp på meg da jeg tilbød henne skålen med yoghurtblandingen.

Hun har utviklet litt aversjon mot tilbydelse av mat etter at medisineringen startet, så det har nok mest med det å gjøre, og siden blandingen ikke kunne stå så lenge og jeg ikke kunne vente på at hun slikket det i seg helt av seg selv, blandet jeg 1ml imacillin og 1ml drikkeyoghurt i et målebeger og trakk alt opp i en 2,5ml sprøyte som ble gitt på vanlig måte inn i "myntinnkastet" bak hjørnetanna.

Blandingen gikk ned uten kamp og uten noe som helst søl.

Anser det som en suksess :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Og om et par dager er det på'an igjen... :plystre:

Innimellom er det bare å gjøre seg hard og gi medisinine tross at pasienten synes det smaker 'bæsj'.

Det går jo fort da.

Her var det en funksjonshemmet hjertevenn som gikk i to uker og bare skulte på meg etter en 10 dagers kur med antibiotika som helt tydelig ikke smakte godt.

Men, medisinen måtte han ha i seg, så 'mor' vant... 2 ganger om dagen selv om hjertet blødde når jeg så han ble veldig tilbakeholden med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, er greit at jeg må være tøff og bare stå på mitt, men problemet var jo at hun begynte å spytte ut halvparten slik at det endte opp i pelsen.

Og siden det er ganske mye sukker og drit i den medisinen, så har hun nå en del minitover i pelsen rundt omkring, særlig rundt hodet, som er stein harde og som er vanskelige å vaske bort.

Pluss at det er ganske dumt at hun ikke svelger alt for da er det ikke sikkert kuren virker som den skal. :/

Jeg er mer bekymret for om hun slutter å ta imot vanlig mat fra meg på toppen av det hele, siden hun har gått ganske drastisk ned i vekt (400g på 14 dager) så jeg prøver liksom å oppmuntre henne til å spise, men hun skyr unna når jeg kommer med mat. :/
Og jeg kan ikke la våtfóret stå ubevoktet heller, for da kommer minstemann og spiser opp alt på tre sekunder.

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...