Gå til innhold

Hvorfor blir egentlig folk mobbet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På folkehøgskolen min var det mange som hadde blitt mobbet tidligere. Når de fortalte om det så kom det ikke som noe sjokk i det hele tatt, for jeg skjønte nesten at de hadde blitt mobbet. Vanskelig å sette fingeren på hva det var. Mobbing gjør virkelig noe med en person, og man må være ufattelig sterk for å komme helskinnet utav det.

Endret av Lollipops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

På 20.11.2014 den 21.04, AnonymBruker skrev:

Denne her kommer jeg nok til å få litt pes for, men det er noe som har tenkt på og egentlig lurer veldig på. Jeg har selv aldri blitt mobbet, ei heller mobbet andre.

 

Den siste tiden har fokuset på mobbing blitt utrolig stort, noe jeg, som de aller fleste mener er veldig bra. Det virker jo egentlig som om alle er imot mobbing, men hvorfor er det fremdeles da noen som mobber? For meg har mobbing alltid vært helt fjernt, gjennom alle år på skolen, har jeg aldri vært vitne til fysisk mobbing, jeg har selvfølgelig sett noen som har vært alene, og det er alltid noen som har vært mye alene og ganske annerledes, men jeg har alltid tenk at de kanskje trives best i eget selskap, for det er jo ingen som har mobbet dem, jeg har ihvertfall aldri sett eller hørt det.

 

Så ser jeg de som blir mobbet først på barneskolen, så ungdomskolen, så videregående og i tillegg på universitet var det en bruker som skrev her inne. Hvordan i all verden er det mulig? Hva er det med en person som gjør at akkurat den personen bli mobbet? Jeg kan forstå at det kan skje på en eller annen skole, men når man så bytter skole klarer man likevel å bli mobbet der. Jeg sier ikke at det er noe feil/galt med de som blir mobbet, men det må da være en utløsende grunn? Hva er det som gjør at disse blir mobbet gjentatte ganger, til tross for at de flytter, bytter skole og fortsetter å bli mobbet? Hva tenker dere er grunnen?

 


Anonymous poster hash: 4f6db...cd9

 

Hvis man har f eks et fysisk handikapp eller en funksjonbrist som er synlig( som Downs syndrom), er det kanskje lettere, fordi det er mer 'synlig'. Men kan også ha med utseende, hudfarge, eller andre ting å gjøre, samt holdninger i samfunnet. Eller så har man enkelte steder der statusen er dyre merkeklær. Altså, så enkelt(og teit 'grunnlag'), som at man er fattig. I tillegg er jo fedme noe mange får gjennomgå for. Alt i alt handler det hvel også mye om samfunnet og holdninger, hva man lærer hjemme, for ikke å snakke om at man er et 'lett offer'. Egentlig ganske pyton behandling av folk, uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2014 den 22.47, AnonymBruker skrev:

 

Dette er det forsket mye på.

Man vet at det i 50 % av tilfellene er noe som gjør at den som mobbes skiller seg ut fra gruppen- og dette kan være eneste med briller, har et uvanlige utseende, skoleflinkhet eller intelligens, annerledes dialekt e.l. Men i 50 % av tilfellene var det faktisk ikke mulig å identifisere noen annerledes trekk ved dem som ble mobbet i det hele tatt.

 

Man må huske på at mobbing handler om å etablere og vise makt, sosial kontroll, definere popularitet og sosiale mekanismer. Og til dette velges da gjerne en hakkekylling eller utgruppe, vanligvis faller valget ubevisst på de som virker upopulære, litt mer følsomme og/ eller minst troende til å ta igjen.

 

Årsaken til at mobbing fortsetter på nye skoler er gjerne at offeret allerede har blitt sårbart, redd, tilbaketrukket osv. pga nettopp mobbing, og ikke akkurat gyver løs på en ny skolehverdag med åpenhet og optimisme. Og dette fanges intuitivt lett opp av mobbere ved nye skoler som ser etter tegn på svakhet/ at dette kan være noen å "ha det litt moro med".

Dermed fortsetter en vond spiral.

 

Når det gjelder både voksne og større barn som mobber, så ser man at det ofte en fiks ide til grunn om at de har rett til å "ta igjen" til grunn når de mobber. De har ofte fått det for seg at en uenighet var et personlig angrep eller at noen bevisst hadde vonde hensikter når de gjorde noe som kom til å påvirke dem. Og de starter dermed sin egen personlige psykiske krig, uten å se at det bare er dem selv som deltar i den...

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: cc839...7e9

Så har det nok litt med holdninger å gjøre også. Litt som østkant/ vestkant i Oslo. Folk i Vest tror 'alle' fra øst er 'bare' snyltere på staten, folk i øst tror 'alle' i Vest er pappagutter og sosser. Om så var, trenger man likevel ikke mobbe. Det er jo ikke meningen at man skal like alle, men mobbing er ukultur,rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

 

den som hadde visst det for det kunne ha hjulpet mange mobbe offer. jeg får vondt inni meg når jeg ser eller hører om mobbing :( 

jeg er sånn i mot mobbing og jeg har alltid tatt mobbe offeret sitt part og har ikke vert redd for og si fra når noen mobbet at det var dårlig gjort. 

venninnen min på barne og ungdoms skolen ble mobbet og jeg var sammen henne hver dag. hun var verdens snilleste jente og vi hadde det morsomt sammen. 

hun var usikker da vi gikk på skolen og hadde en unnskyld at jeg er til holdning. jeg tror det var sårbarheten og usikkerheten til hun som gjorde at dem syntes det var morsomt og gjøre henne til hakke kylling og mobbe offer. 

i dag går det utrolig fint med henne og det er jeg glad for :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carina Maria skrev:

 

den som hadde visst det for det kunne ha hjulpet mange mobbe offer. jeg får vondt inni meg når jeg ser eller hører om mobbing :( 

jeg er sånn i mot mobbing og jeg har alltid tatt mobbe offeret sitt part og har ikke vert redd for og si fra når noen mobbet at det var dårlig gjort. 

venninnen min på barne og ungdoms skolen ble mobbet og jeg var sammen henne hver dag. hun var verdens snilleste jente og vi hadde det morsomt sammen. 

hun var usikker da vi gikk på skolen og hadde en unnskyld at jeg er til holdning. jeg tror det var sårbarheten og usikkerheten til hun som gjorde at dem syntes det var morsomt og gjøre henne til hakke kylling og mobbe offer. 

i dag går det utrolig fint med henne og det er jeg glad for :) 

 

Ja, det er sårt, men jeg tror at forklaringene ligger mer hos mobberen enn den mobbede. Det kan være konflikter, som utarter seg til noe annet, det er definitivt ofte holdninger hos folk, det kan være narssissisme, altså så mangt. Kanskje det sterkeste eksempelet er at mobberne ofte ikke vet det selv at de mobber. Jeg håper alt fokuset på det hjelper på problemet. Men så kan det også være at mobberen lærer det hjemmefra, eller opplever mye tøft hjemme. Ikke at jeg mener det er noen unnskyldning, men det kan hende det hjelper mobberen bedre på vei til å forandre opptreden, dersom man ser hvor det kommer fra og tar tak i det. Jeg tenker at det ofte starter med foreldrene. Dersom foreldre slår barna sine, så er det dette de risikerer å ta med videre i livet. Det forferdelig skremmende er at mobbing kan få så ufattelig skadelige konsekvenser. Til syvende og sist tror jeg det kan være med på å ødelegge for oss alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
På 26.10.2016 den 1.48, Mari Y skrev:

Ja, det er sårt, men jeg tror at forklaringene ligger mer hos mobberen enn den mobbede. Det kan være konflikter, som utarter seg til noe annet, det er definitivt ofte holdninger hos folk, det kan være narssissisme, altså så mangt. Kanskje det sterkeste eksempelet er at mobberne ofte ikke vet det selv at de mobber. Jeg håper alt fokuset på det hjelper på problemet. Men så kan det også være at mobberen lærer det hjemmefra, eller opplever mye tøft hjemme. Ikke at jeg mener det er noen unnskyldning, men det kan hende det hjelper mobberen bedre på vei til å forandre opptreden, dersom man ser hvor det kommer fra og tar tak i det. Jeg tenker at det ofte starter med foreldrene. Dersom foreldre slår barna sine, så er det dette de risikerer å ta med videre i livet. Det forferdelig skremmende er at mobbing kan få så ufattelig skadelige konsekvenser. Til syvende og sist tror jeg det kan være med på å ødelegge for oss alle. 

mobberne er også usikre folk som later som om dem er sterk. dem plukker seg ut svake hakke kyllinger som dem må hakke ned på og mobberne tror at når dem hakker ned på hakke kyllingen at dem blir sterkere av det. 

hva dem har lært hjemme av god oppførsel er viktig. 

jeg hater mobbing ass og hver gang jeg leser om mobbing i avisen eller ser på nyhetene om at noen er blitt mobbet så tenker jeg på venninda mi på barne og ungdoms skolen :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.11.2014 den 21.17, flinkeceline skrev:

Sykdom. I begge ender av skalaen.

Har nok ikke så mye med sykdom å gjøre, medmindre mobberen eller offeret sliter med en psykisk lidelse. Det er heller ikke sikkert det egentlig har noe med offeret å gjøre, overhodet. Mobberen kan være lite klar over at de faktisk mobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Carina Maria skrev:

mobberne er også usikre folk som later som om dem er sterk. dem plukker seg ut svake hakke kyllinger som dem må hakke ned på og mobberne tror at når dem hakker ned på hakke kyllingen at dem blir sterkere av det. 

hva dem har lært hjemme av god oppførsel er viktig. 

jeg hater mobbing ass og hver gang jeg leser om mobbing i avisen eller ser på nyhetene om at noen er blitt mobbet så tenker jeg på venninda mi på barne og ungdoms skolen :( 

 

Ja, det er synd. Jeg håper at vi har kommet lenger i de senere årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2014 den 21.24, AnonymBruker skrev:

 

Kan vi ikke avlive denne myten snart? For all del, det er noen som har det sånn, men i svært mange tilfeller er det ressurssterke mennesker som mobber. Mine egne plageånder fra ungdomsskole og videregående har stort sett alle gått videre til høyere utdanning, fine jobber og i et par tilfeller proffidrett. De som ble mobbet, inkludert meg selv, har slitt skikkelig, og aldri helt klart å komme ovenpå etter det.

 

Misunnelse, sa de voksne. Ærlig talt.

 

Anonymous poster hash: f2264...4ec

Det er mye man ikke ser på et menneske. At man ser vellykket ut utad, betyr ikke at man har det bra psykisk. Så dette har man ikke noen forutsetning for å vite, medmindre man kjenner personen godt nok. Jeg vet at dette kanskje ikke hjelper, men jeg tror at det går ann å gjøre noe med at man sliter med angst, osv, til og med i voksen alder. Noen vil nok slite for all tid, andre kan dra seg gjennom Helvete og tilbake, og noen finner en måte å leve med det på. Da angst eller problemer i mindre doser. Til forslag er det noen som lærer kampsport for å overvinne angst. Det gjør at man lærer å møte frykt. Man har også Angstringen.no, Kirkens SOS og mentalhelses hjelpetelefon. I tillegg finnes Alarmtelefonen for barn og unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Y skrev:

Det er mye man ikke ser på et menneske. At man ser vellykket ut utad, betyr ikke at man har det bra psykisk. Så dette har man ikke noen forutsetning for å vite, medmindre man kjenner personen godt nok. Jeg vet at dette kanskje ikke hjelper, men jeg tror at det går ann å gjøre noe med at man sliter med angst, osv, til og med i voksen alder. Noen vil nok slite for all tid, andre kan dra seg gjennom Helvete og tilbake, og noen finner en måte å leve med det på. Da angst eller problemer i mindre doser. Til forslag er det noen som lærer kampsport for å overvinne angst. Det gjør at man lærer å møte frykt. Man har også Angstringen.no, Kirkens SOS og mentalhelses hjelpetelefon. I tillegg finnes Alarmtelefonen for barn og unge. 

Ikke meg du siterte, men sorry, man sliter faktisk ikke så mye dersom man er i stand til å få en god jobb og/eller en toppidrettskarriere. Man må normalt ha grei eller god psyke dersom man skal ha gode, krevende jobber eller en idrettskarriere. 

Selv om man sliter greier jo de fleste mobbere seg bra, mens det ikke går fullt så bra med mobbeofre i livet. Personlig ønsker jeg ikke at flere av de som plagde meg i oppveksten har et godt liv. Jeg ønsker at de skal få lide litt de også. 

Anonymkode: bdcfa...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte, men sorry, man sliter faktisk ikke så mye dersom man er i stand til å få en god jobb og/eller en toppidrettskarriere. Man må normalt ha grei eller god psyke dersom man skal ha gode, krevende jobber eller en idrettskarriere. 

Selv om man sliter greier jo de fleste mobbere seg bra, mens det ikke går fullt så bra med mobbeofre i livet. Personlig ønsker jeg ikke at flere av de som plagde meg i oppveksten har et godt liv. Jeg ønsker at de skal få lide litt de også. 

Anonymkode: bdcfa...5a3

Nåja. Kjenner personlig til det motsatte. Det finnes folk som ruser seg i topp-yrker, også. Som f eks i advokatfirmaer, osv. Og om 'alle' som har topp-yrker har det bra psykisk, hva med alle kjendisene som får nervøst sammenbrudd, osv? Så må man i tillegg skille mellom selvfølelse og selvtillitt. Selvtillit kan man godt ha, uten god selvfølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2014 den 21.35, AnonymBruker skrev:

 

But that doesn't make it okay though..

 

Hvorfor er det så ekstremt mye mobbing i Norge? Opplevde ikke dette da jeg bodde i England og Frankrike. Er så mange fitter i det landet her. Livet mitt er ødelagt pga mobbing og jeg er livredd menn :( Norske menn er slemme..

 

Anonymous poster hash: 463f7...fd2

Å jo, det finnes definitivt der nede òg. Du var kanskje om mulig heldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2016 den 22.52, Carina Maria skrev:

 

den som hadde visst det for det kunne ha hjulpet mange mobbe offer. jeg får vondt inni meg når jeg ser eller hører om mobbing :( 

jeg er sånn i mot mobbing og jeg har alltid tatt mobbe offeret sitt part og har ikke vert redd for og si fra når noen mobbet at det var dårlig gjort. 

venninnen min på barne og ungdoms skolen ble mobbet og jeg var sammen henne hver dag. hun var verdens snilleste jente og vi hadde det morsomt sammen. 

hun var usikker da vi gikk på skolen og hadde en unnskyld at jeg er til holdning. jeg tror det var sårbarheten og usikkerheten til hun som gjorde at dem syntes det var morsomt og gjøre henne til hakke kylling og mobbe offer. 

i dag går det utrolig fint med henne og det er jeg glad for :) 

 

Godt det finnes mennesker som deg. En skulle tro at vi var kommet lengre her i verden når det gjelder å få slutt på mobbing

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carina Maria
17 minutter siden, Honey Dew skrev:

Godt det finnes mennesker som deg. En skulle tro at vi var kommet lengre her i verden når det gjelder å få slutt på mobbing

takk skal du ha og det var koslig skrevet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet selv hvorfor jeg ble mobbet (utestengt), og grunnen til det var helt på trynet, i hvert fall. Mens de andre jentene begynte å drikke, røyke og gi blaffen i skolearbeid på ungdomskolen, var jeg pliktoppfyllende og holdt meg unna rusmidler. Dette førte til at jeg ble utestengt for å ikke være kul nok. Og jeg så på ingen måte rar ut eller oppførte meg rart. Jeg gikk med en anstendig mengde sminke og brukte klær som var på moten. Jeg var også faktisk ganske fin, og fikk en del oppmerksomhet fra guttene, noe som sikkert ikke gjorde at de andre jentene likte meg noe bedre. Dette er nå 20 år siden, og jeg er fortsatt bitter på de som utestengte.

Anonymkode: 8d1fe...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...