Gå til innhold

Hvorfor blir egentlig folk mobbet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle treffer mennesker uten vett i hodet. Mobbere går jo på skole med hundrevis av andre barn. Men ikke alle blir - og forblir - mobbeofre.

Ingen plasserer skyld hos mobbeofrene. Men skal man ha fremgang må man se hva som forårsaker at noen havner i den situasjonen og blir der.

Anonymous poster hash: 10863...edc

Jeg var sjenert når jeg gikk i barneskolen. Så var jeg ikke 100% norsk. Derfor var jeg et av offra. De velger ut de som de tror er lett å mobbe.

Endret av Hummels
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne her kommer jeg nok til å få litt pes for, men det er noe som har tenkt på og egentlig lurer veldig på. Jeg har selv aldri blitt mobbet, ei heller mobbet andre.

Den siste tiden har fokuset på mobbing blitt utrolig stort, noe jeg, som de aller fleste mener er veldig bra. Det virker jo egentlig som om alle er imot mobbing, men hvorfor er det fremdeles da noen som mobber? For meg har mobbing alltid vært helt fjernt, gjennom alle år på skolen, har jeg aldri vært vitne til fysisk mobbing, jeg har selvfølgelig sett noen som har vært alene, og det er alltid noen som har vært mye alene og ganske annerledes, men jeg har alltid tenk at de kanskje trives best i eget selskap, for det er jo ingen som har mobbet dem, jeg har ihvertfall aldri sett eller hørt det.

Så ser jeg de som blir mobbet først på barneskolen, så ungdomskolen, så videregående og i tillegg på universitet var det en bruker som skrev her inne. Hvordan i all verden er det mulig? Hva er det med en person som gjør at akkurat den personen bli mobbet? Jeg kan forstå at det kan skje på en eller annen skole, men når man så bytter skole klarer man likevel å bli mobbet der. Jeg sier ikke at det er noe feil/galt med de som blir mobbet, men det må da være en utløsende grunn? Hva er det som gjør at disse blir mobbet gjentatte ganger, til tross for at de flytter, bytter skole og fortsetter å bli mobbet? Hva tenker dere er grunnen?

Anonymous poster hash: 4f6db...cd9

Dette er det forsket mye på.

Man vet at det i 50 % av tilfellene er noe som gjør at den som mobbes skiller seg ut fra gruppen- og dette kan være eneste med briller, har et uvanlige utseende, skoleflinkhet eller intelligens, annerledes dialekt e.l. Men i 50 % av tilfellene var det faktisk ikke mulig å identifisere noen annerledes trekk ved dem som ble mobbet i det hele tatt.

Man må huske på at mobbing handler om å etablere og vise makt, sosial kontroll, definere popularitet og sosiale mekanismer. Og til dette velges da gjerne en hakkekylling eller utgruppe, vanligvis faller valget ubevisst på de som virker upopulære, litt mer følsomme og/ eller minst troende til å ta igjen.

Årsaken til at mobbing fortsetter på nye skoler er gjerne at offeret allerede har blitt sårbart, redd, tilbaketrukket osv. pga nettopp mobbing, og ikke akkurat gyver løs på en ny skolehverdag med åpenhet og optimisme. Og dette fanges intuitivt lett opp av mobbere ved nye skoler som ser etter tegn på svakhet/ at dette kan være noen å "ha det litt moro med".

Dermed fortsetter en vond spiral.

Når det gjelder både voksne og større barn som mobber, så ser man at det ofte en fiks ide til grunn om at de har rett til å "ta igjen" til grunn når de mobber. De har ofte fått det for seg at en uenighet var et personlig angrep eller at noen bevisst hadde vonde hensikter når de gjorde noe som kom til å påvirke dem. Og de starter dermed sin egen personlige psykiske krig, uten å se at det bare er dem selv som deltar i den...

Anonymous poster hash: cc839...7e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det forsket mye på.

Man vet at det i 50 % av tilfellene er noe som gjør at den som mobbes skiller seg ut fra gruppen- og dette kan være eneste med briller, har et uvanlige utseende, skoleflinkhet eller intelligens, annerledes dialekt e.l. Men i 50 % av tilfellene var det faktisk ikke mulig å identifisere noen annerledes trekk ved dem som ble mobbet i det hele tatt.

Man må huske på at mobbing handler om å etablere og vise makt, sosial kontroll, definere popularitet og sosiale mekanismer. Og til dette velges da gjerne en hakkekylling eller utgruppe, vanligvis faller valget ubevisst på de som virker upopulære, litt mer følsomme og/ eller minst troende til å ta igjen.

Årsaken til at mobbing fortsetter på nye skoler er gjerne at offeret allerede har blitt sårbart, redd, tilbaketrukket osv. pga nettopp mobbing, og ikke akkurat gyver løs på en ny skolehverdag med åpenhet og optimisme. Og dette fanges intuitivt lett opp av mobbere ved nye skoler som ser etter tegn på svakhet/ at dette kan være noen å "ha det litt moro med".

Dermed fortsetter en vond spiral.

Når det gjelder både voksne og større barn som mobber, så ser man at det ofte en fiks ide til grunn om at de har rett til å "ta igjen" til grunn når de mobber. De har ofte fått det for seg at en uenighet var et personlig angrep eller at noen bevisst hadde vonde hensikter når de gjorde noe som kom til å påvirke dem. Og de starter dermed sin egen personlige psykiske krig, uten å se at det bare er dem selv som deltar i den...

Anonymous poster hash: cc839...7e9

Bra innlegg ! Det du viser til står også i artikkelen her så du treffer ganske bra med forklaringen din :

http://www.ung.no/mobbing/1447_Hvem_mobber.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det forsket mye på.

Man vet at det i 50 % av tilfellene er noe som gjør at den som mobbes skiller seg ut fra gruppen- og dette kan være eneste med briller, har et uvanlige utseende, skoleflinkhet eller intelligens, annerledes dialekt e.l. Men i 50 % av tilfellene var det faktisk ikke mulig å identifisere noen annerledes trekk ved dem som ble mobbet i det hele tatt.

Man må huske på at mobbing handler om å etablere og vise makt, sosial kontroll, definere popularitet og sosiale mekanismer. Og til dette velges da gjerne en hakkekylling eller utgruppe, vanligvis faller valget ubevisst på de som virker upopulære, litt mer følsomme og/ eller minst troende til å ta igjen.

Årsaken til at mobbing fortsetter på nye skoler er gjerne at offeret allerede har blitt sårbart, redd, tilbaketrukket osv. pga nettopp mobbing, og ikke akkurat gyver løs på en ny skolehverdag med åpenhet og optimisme. Og dette fanges intuitivt lett opp av mobbere ved nye skoler som ser etter tegn på svakhet/ at dette kan være noen å "ha det litt moro med".

Dermed fortsetter en vond spiral.

Når det gjelder både voksne og større barn som mobber, så ser man at det ofte en fiks ide til grunn om at de har rett til å "ta igjen" til grunn når de mobber. De har ofte fått det for seg at en uenighet var et personlig angrep eller at noen bevisst hadde vonde hensikter når de gjorde noe som kom til å påvirke dem. Og de starter dermed sin egen personlige psykiske krig, uten å se at det bare er dem selv som deltar i den...

Anonymous poster hash: cc839...7e9

Skulle ikke være anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg ! Det du viser til står også i artikkelen her så du treffer ganske bra med forklaringen din :

http://www.ung.no/mobbing/1447_Hvem_mobber.html

Takk :).

Var selv blant de heldige som har hatt en veldig fin skoletid, men temaet er interessant, og jeg har lest noen fagbøker om det.

Endret av Ibsenfrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som blir mobbet blir som regel mobbet fordi de skiller seg ut på en negativ måte. De er ofte svake, sosialt lite oppegående og lite selvhevdende. Dette gjør de lette å ta. Det er ofte noe med dem, noe lite attraktivt. Dette gjør at andre barn ikke ønsker å leke med dem, og det er lett å mobbe/holde dem utenfor. Dessverre!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som blir mobbet blir som regel mobbet fordi de skiller seg ut på en negativ måte. De er ofte svake, sosialt lite oppegående og lite selvhevdende. Dette gjør de lette å ta. Det er ofte noe med dem, noe lite attraktivt. Dette gjør at andre barn ikke ønsker å leke med dem, og det er lett å mobbe/holde dem utenfor. Dessverre!

Jeg ble mobbet på barneskolen.

Jeg var svært utadvendt, best i klassen i de fleste fag, aktiv i timene, selvsikker og hadde mange venner. Helt til alle plutselig vendte seg mot meg omtrent fra en dag til en annen.

Anonymous poster hash: 22b6f...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet på barneskolen.

Jeg var svært utadvendt, best i klassen i de fleste fag, aktiv i timene, selvsikker og hadde mange venner. Helt til alle plutselig vendte seg mot meg omtrent fra en dag til en annen.

Anonymous poster hash: 22b6f...273

Alle er ikke like. Men jeg tror du også ble mobbet fordi du skilte deg ut. Kanskje du var for mye eller for perfekt? Jeg har også blitt mobbet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet på barneskolen. Jeg var svært utadvendt, best i klassen i de fleste fag, aktiv i timene, selvsikker og hadde mange venner. Helt til alle plutselig vendte seg mot meg omtrent fra en dag til en annen. Anonymous poster hash: 22b6f...273

Dette skyldes nok rykter..

Anonymous poster hash: b321e...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som blir mobbet blir som regel mobbet fordi de skiller seg ut på en negativ måte. De er ofte svake, sosialt lite oppegående og lite selvhevdende. Dette gjør de lette å ta. Det er ofte noe med dem, noe lite attraktivt. Dette gjør at andre barn ikke ønsker å leke med dem, og det er lett å mobbe/holde dem utenfor. Dessverre!

Atferden/ trekkene du beskriver kan også oppstå som en følge av mobbing.

Endret av Ibsenfrue
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt spørsmål. Mobbing skjer jo ikke bare blant mennesker, men også dyr mobber. Hvorfor? Det er sikkert mange grunner, men ingen av dem er spesielt gode. For dyr har det jo en betydning i det å være en del av en flokk (?) kanskje, være sterkest for å unngå konflikter med andre, gjøre den som blir mobbet svakere slik at ved evt. angrep fra rovdyr blir det svakeste dyret tatt.

Jeg har blitt mobbet, fordi at jeg var såkalt "svak". Jeg var en god person, og så ikke noe vondt i verden. Etter at jeg selv ble mobbet, har jeg selv vært med på det, tror jeg. Men ikke i en sterk grad, for det kunne ikke samvittigheten min takle. De episodene jeg har i tankene mine når det kommer til at jeg selv har mobbet, er ikke en sterk grad av mobbing. Det gjelder en eller to kommentarer om andre som jeg husker jeg har kommet med, og de har jeg så utrolig dårlig samvittighet for. Jeg var uansett upopulær, så jeg tror ikke det hadde stor betydning, men jeg er redd for at de kunne hatt det.

Jeg tror ikke det er noen "god" grunn til å mobbe, det er en svakhet mennesker har, som kommer til uttrykk ved å mobbe andre. Jeg har problemer idag delvis pga. mobbingen jeg ble utsatt for. Barn er egosentriske, de kan være onde, men det er uten å mene det direkte. Det trengs mer informasjon i skolen om mobbing, siden barn ikke vet hva de gjør. Mobbing foregår også blant voksne, det blir da mer et tegn på mangel på emosjonell intelligens.



Anonymous poster hash: 36520...5b5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi ikke avlive denne myten snart? For all del, det er noen som har det sånn, men i svært mange tilfeller er det ressurssterke mennesker som mobber. Mine egne plageånder fra ungdomsskole og videregående har stort sett alle gått videre til høyere utdanning, fine jobber og i et par tilfeller proffidrett. De som ble mobbet, inkludert meg selv, har slitt skikkelig, og aldri helt klart å komme ovenpå etter det.

Misunnelse, sa de voksne. Ærlig talt.

Anonymous poster hash: f2264...4ec

Kjenner ikke en eneste mobber som ikke har slitt med noe selv jeg. Dessverre er det ikke noe som noen ser fordi familien ser ressurssterke ut fra utsiden.

Vi stigmatiserer alle mobbere til å være psykopater, men det er barn som ofte ikke har det bra....

Anonymous poster hash: 377e3...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mobbeofferet ofte skiller seg ut på en eller annen måte. Jeg gikk i klasse med en som ble mobbet på en tidligere skole. Hun ble ikke mobbet i vår klasse og fikk noen venner, men skilte seg helt klart ut fra de andre elevene. Jeg kan ikke sette ord på hva det var, men det var noe med væremåten hennes. I tillegg sa hun så mange merkelige ting og snakket veldig høyt



Anonymous poster hash: 33a9b...48e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg tror også at sårbarhet har endel å si,selv om det nok ikke alltid er slik.

Gjerne også at man er litt utrygg og kan være noe med en som skiller seg ut. Men av erfaring så klarer mobbere å finne noe uansett. Blir du mobbet så er det jo opplyst og vedtatt at man er rar og derfor skal de andre ta en.

Jeg var veldig stille,sjenert,usikker og sårbar. Det perfekte mobbeoffer altså. Kunne begynne å gråte lett,og ble da sett på som svak. Sa aldri imot og var kanskje litt rar eller annerledes på en måte. Likte godt å være alene og satt ofte med nesa i en bok i stedenfor å leke med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner ikke en eneste mobber som ikke har slitt med noe selv jeg. Dessverre er det ikke noe som noen ser fordi familien ser ressurssterke ut fra utsiden.

Vi stigmatiserer alle mobbere til å være psykopater, men det er barn som ofte ikke har det bra....

Anonymous poster hash: 377e3...355

Hovedmobberen min er i dag medisinstudent som har deltatt i fakkeltog mot mobbing...Personen er i tillegg fylkespolitiker. Personen vokste opp med svært ressursterke foreldre. Ganske annen bakgrunn enn meg med min trygdede alenemor som misbrukte meg.

Ifølge den teorien din så skulle det vært jeg som ble mobber fordi "det er barn som ikke har det bra" som er mobber.

De fleste mobbere er fra byen beste hjem, og veldig mange av de gjør det godt i voksenlivet. Mobbere klarer seg langt bedre i livet enn offerene.

Anonymous poster hash: 5ca8b...e0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som blir mobbet blir som regel mobbet fordi de skiller seg ut på en negativ måte. De er ofte svake, sosialt lite oppegående og lite selvhevdende. Dette gjør de lette å ta. Det er ofte noe med dem, noe lite attraktivt. Dette gjør at andre barn ikke ønsker å leke med dem, og det er lett å mobbe/holde dem utenfor. Dessverre!

Takk, nå fikk du meg til å føle meg skikkelig bra.. *går og legger seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som blir mobbet blir som regel mobbet fordi de skiller seg ut på en negativ måte. De er ofte svake, sosialt lite oppegående og lite selvhevdende. Dette gjør de lette å ta. Det er ofte noe med dem, noe lite attraktivt. Dette gjør at andre barn ikke ønsker å leke med dem, og det er lett å mobbe/holde dem utenfor. Dessverre!

Det stemmer ofte veldig godt, ja. Men få som tør å si det

Anonymous poster hash: 33a9b...48e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ingen har nevnt mobbing på KG.

Jeg synes jeg ser en tendens til at enkelte brukere er veldig nedlatende og frekke mot andre, og ikke minst får lov til å være det uten at det får konsekvenser. I tillegg får de masse plusser for det.

Er det slik at dette ikke kvalifiserer til mobbing så lenge den ene eller begge partene er anonyme?



Anonymous poster hash: da8cc...54e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...