Gå til innhold

- Viktig å være sexy, selv om man er Mamma....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både jeg og mannen har fått mye mindre tid til trening og matlaging etter vi fikk barn. Forskjellen er at jeg hele tiden blir bombardert med "nyhetsartikler" og KG-tråder om at jeg må se bra ut og ikke la meg forfalle (hva nå det er), mens han ikke blir det.

Anonymous poster hash: 913f7...020

Det blir såklart mindre tid , men alle kan ta seg 20-30min tid om de setter seg inn for det. Bestekompisen min når han fikk 2 tvillinger og kona var sykemeldte og pleietrengende så greide han ta seg tid til 30 min joggetur/sykkeltur i skauen hver eneste morgen.

Han både jobbet, stelte med kona og tok seg av 2 bebier + hund helt på egenhånd. Så om han greide ta seg tid til det så vil jeg tro de fleste vil greie det.

Som han sa "hadde jeg ikke mosjonert hver morgen hadde jeg aldri hatt energi til å ta meg av alt hjemme og på jobb. det er det eneste som gjorde at jeg holdt meg gående"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mange kanskje misforstår dette.
Jeg tolker det på den måten at det er lov å ikke glemme seg selv, selv om en har ansvaret for livet til en annen. Det er ikke dermed sagt at hun ikke er full fokusert på barnet sitt. Det går an å ha fokus på flere ting samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange kanskje misforstår dette.

Jeg tolker det på den måten at det er lov å ikke glemme seg selv, selv om en har ansvaret for livet til en annen. Det er ikke dermed sagt at hun ikke er full fokusert på barnet sitt. Det går an å ha fokus på flere ting samtidig.

Godt sagt :) Er selvfølgelig helt enig.

Jeg ser liksom ikke logikken i at når man får barn så kan man ikke lenger prioritere sin egen helse og kropp. Livet kan jo ikke stoppe opp helt for så å råtne bort i forfall bare fordi man har unge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt :) Er selvfølgelig helt enig.

Jeg ser liksom ikke logikken i at når man får barn så kan man ikke lenger prioritere sin egen helse og kropp. Livet kan jo ikke stoppe opp helt for så å råtne bort i forfall bare fordi man har unge.

Ja. Barnet kommer såklart først! Uansett. Men man må fortsatt pleie seg selv, og føle seg pen. Det bare fører jo til bedre psykisk helse. Og er det ikke bare positivt for ungen?

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk tolker det som at hun har helt glemt barnet og at hennes eneste mål her i livet er å være sexy ... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke alle kan få den figuren tilbake, det er jo det som er poenget. Selvfølgelig savner man den gamle kroppen fordi vi vet vi mest sannsynlig aldri vil få den tilbake. Det er ikke bare å melde seg på treningstudio og forvente at man går den gamle kroppen tilbake. Det kommer for det første ann på hvor gammel man er, er man litt opp i årene er det vanskeligere for huden å trekke seg tilbake. Kroppen ødelegges rett og slett av en fødsel, hoftene blir større, man har overflødig hud, man får fett rundt magen som er jækla vanskelig å få bort osv. Dessuten, har man nettopp satt et lite liv til verden og det er det som kommer til å være i fokus ganske så lenge.

Jeg må bare forklare dette fordi de fleste menn skjønner faktisk ikke hva som skjer med vår kropp etter en fødsel. Det er ikke bare å jogge litt i skogen og forvente at alt er tilbake der det satt for 2 år siden.

La kvinnfolka få være i fred sier jeg.

Anonymous poster hash: ccb62...c87

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i det bildet du tegner her av kvinner som får ødelagte kropper etter fødsel.

De fleste kvinner jeg kjenner som har fått barn har på ingen måte fått en ødelagt kropp med dårlig helse og forfall. 90% av de kvinnene har nærmest identisk kropp som tidligere noen måneder etter fødsel.

Men dessverre er det den 10%'en som ikke greier hente seg inn igjen og resignerer i håpløshet. Jeg tror personlig dette er hovedårsaken til at noen kvinner utvikler fødsels-depresjoner fordi selvbildet får seg en skikkelig støkk når man plutselig ikke ser ut i måneskinn.

Da er det enkelt å komme med enkle bortforklaringer og unnskyldninger om at man "har ikke tid for all tiden må bli brukt på barnet". Jeg ser overvektige og undervektige bruker de samme unnskyldningene for sin egen situasjon. Noen overvektige sier f.eks "det er genetisk, jeg greier ikke gå ned i vekt samme hvor mye jeg trener eller hvor lite jeg spiser. har lav forbrenning så det er ikke mulig".

Men det stemmer ikke, det er bare 3% av befolkningen som har unormal forbrenning, og selvom den er unormal så er ikke avviket så stort fra normal forbrenning til at det er umulig å forandre vekta si. Man kan ikke rokke ved fysikkens lover, kalori inn - kalori ut ! Om man bruker mer energi enn man tar til seg så går man ned i vekt.

Vis ikke så sitter du på løsningen til energi krisa pleier jeg si hehe :)

Kvinne kroppen blir IKKE ødelagt av fødsel. Greit nok at den kan forandre seg men den blir ikke ødelagt. Og ved hjelp av lett trening 20-30min hver dag så kan man fremdeles se bra ut :)

Tror selv bebien/barnet vil få det bedre om mor har bra selvtillit og overskudd som konsekvens av treninga kontra det å være ei mor som surrer seg bort i depresjoner, energi tap og håpløshet med tanker om at "jaja... jeg har født barn så nå er kroppen min ødelagt for alltid og jeg kan ikke gjøre noe med det så jeg kan like greit bare la kroppen og helsa forsvinne først som sist"..

Den type tankegang er jeg ikke med på. Det er ikke sunt for mor eller barnet. Man kan ta kontroll over sin egen skjebne, det er ikke umulig å rette opp i dårlig helse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt klart viktig å føle seg bra, noe som igjen kan reflekteres i mange andre aspekter ved livet. Man blir fort stygg innvendig også hvis man føler seg stygg utvendig. Man kan bli gretten og deprimert om man føler seg forferdelig, og man kan helt klart la det gå ut over både barnet og mannen. Om man er gift eller har kjæreste, så er det også viktig å ta vare på forholdet. Å la seg forfalle er respektløst ovenfor mannen, om man er i et forhold er man forpliktet til å gjøre sitt beste, syns nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at helse er viktig.

Jeg liker trening, så for min del handler det ikke om manglende gidd.

Ikke alt som skjer inni kroppen etter fødsel har en quickfix.

Jeg har 9 måneder etter fødsel fortsatt såpass preget helsebilde at jeg trenger deltidssykemelding fra jobb, og jeg var utmattet i flere dager etter en 30 min treningøkt.

Det er selvsagt ikke normen, men ikke alt kan fikses asap.

Både jeg og mannen trente mye før graviditet/fødsel. Jeg 4-5 ganger i uka, han trente kampsport ca 16 timer i uka pluss litt jogging.

Ingen av oss har hatt kapasitet til å trene mye, særlig ikke når kveldene bestod av trilling til midnatt.

Jeg hadde da trillet vogn i noen gode timer på forhånd, hver dag i månedsvis.

Når du holder på å besvime hele tiden av jernmangel og utmattelse er ikke trening hva en kan prioritere, selv ikke når en liker det så godt som vi gjør.

De 30 minuttene trenger en ofte til å spise, vaske flasker eller pleie forholdet med sex.

Trening kan vi ta igjen senere, og vi har brukt masse tid på det før barnet kom. Null problem.

Jeg veier mindre nå enn før fødsel, så ingen "forfall" her.

Forøvrig kan ikke langvarig jernmangel løses enkelt for alle, dette kan du åpenbart ingenting om.

Det patetiske her er at mannen aldri møter kritikk, mens kvinner får så det synger etter om man må prioritere annerledes.

Det kalles å være nybakt forelder og innse hva som er viktig i livet :)

Hva behager? Jeg vet "åpenbart ingenting om jernmangel" ? Hvor tar du dette fra? Vet du hvilke kunnskaper jeg sitter på? Du kjenner ikke meg så jeg syntes det er veldig frekt å komme trekkendes med en slik smålig hersketeknikk.

1 av 5 kvinner vil oppleve jernmangel i løpet av livet. Hovedårsaken er som regel menstrasjoner blødninger eller blødninger fra mage/tarm. Jern brukes av kroppen til å lage proteinet hemoblogin som frakter oksygen i blodet. Om man går med jern mangel for lenge kan man utvikle anemi (lav blodprosent) som igjen fører til en rekke ubehalgelige symptomer som trøtthet, dårlig søvn og hode pine.

Damer trenger rundt 15 mg jern daglig for å holde seg i balanse. Trener du mye burde du doblet dette anslaget. Mange tror at grønnsaker og korn er bra kilder for jern men det stemmer ikke, da må du isåfall se deg nødt til å spise MYE grønt.

En bedre kilde er kjøtt eller jern tilskudd. Om du tar det daglig over en periode så blir det bedre.

Jeg finner det helt ufattelig at du forhåndsdømmer andre fremmede menneskers kunnskaper.

Jernmangel har jeg faktisk pratet om med ei ernæringsfysiolog for noen år tilbake og jeg er ganske sikker på at hun sa at alt man trenger til behandling av jernmangel er jern tilskudd.

Så med andre ord påstår du at ei ernæringsfysiolog ikke har "peiling på hva hu snakker om".

Og forfall har ingenting med vekt å gjøre så det betyr null at du veier mindre enn før fødsel. Forfall betyr at helsa svikter, du blir svakere og slappere og livslengden din synker med måneder/år.

Man kan være overvektig eller undervektig og fremdeles være i super form med masse kondis , et godt hjerte og bra musklatur.

Forfall er det som skjer når man føler man besvimer bare av lett trening. Da er du ikke i god form. Simple as that.

Om du føler stor utmattelse heler tiden så tolker jeg dette som et signal på at du burde virkelig prioritere helsa di å komme deg i form , ikke bare for din egen skyld men også barnets skyld. Det er viktig for et barn å ha ei mor når h*n vokser opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte ser man at det er de som var fornøyde med utseendet sitt før fødselen som er opptatt med å komme tilbake i form etter fødselen igjen. De som ikke var så fornøyde bruker fødselen som en unnskyldning til å aldri forsøke å komme tilbake i den formen de var i, fordi de ikke klarte (les: orket å sette av tid til) å jobbe seg til den kroppen de faktisk ville ha før fødselen. Selvsagt kan man være fornøyd med den nye og større kroppen også, men da er man ikke lenger sexy for noen andre enn egen mann og du vet at mannen din ser på de stramme kroppene på strendene (på samme måte som at du ser på vaskebrettmagene som mannen din har byttet ut med en ølmage). Det virker som at det er sistnevnte gruppe som også blir hysteriske over bilder av ekstremt veltrente mødre.

Antallet overvektige i det vestlige samfunnet gjenspeiler ikke hvor mange det er med sykdommer som ikke kan trene. I tillegg til overvektige har du jo de som (urettferdig?) er slanke etter fødselen, men hvor alle store muskelgrupper henger som potetsekker (både før graviditet og lenge etter fødselen).

Allikevel er det en tankevekker at "normal" i den vestlige verden er det samme som overvektig. Da har vi et livsstilsproblem. Jada, jeg kaster stein i glasshus. Mange steiner.



Anonymous poster hash: c4503...fba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er sexy kun det å være slank og trent? Sexy handler vel også om holdning, blikk, selvtillit og utstråling`? Det kan en ha selv med noen kg for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er sexy kun det å være slank og trent? Sexy handler vel også om holdning, blikk, selvtillit og utstråling`? Det kan en ha selv med noen kg for mye.

Ikke i KGverden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

Du sa "vel" til mine argumenter, noe som jeg tolker som at du er uenig, men ikke har noen argumenter for ditt syn. Derav "sjakk matt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er sexy kun det å være slank og trent? Sexy handler vel også om holdning, blikk, selvtillit og utstråling`? Det kan en ha selv med noen kg for mye.

Man kan være flott selv om man har noen kilo for mye, absolutt. Men det er ikke holdningen eller selvtilliten din som er sexy. En sexy kvinne/mann kan derimot bli veldig lite sexy med dårlig holdning.

Det hjelper ikke å ha verdens beste selvtillit og holdning dersom man sitter på sofaen i joggebukse og en sliten genser.

Anonymous poster hash: c4503...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å bruke fem minutter ekstra om morgenen på å sminke seg og heller ta på jeans enn joggebukse. Tror det er et fenomen her i skandinavia at man må se styggest mulig ut etter man har fått barn, slik er det ikke i de fleste andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud. Viktig å være der for barnet sitt, og typen sin når man er mamma! Ikke tenke på sitt eget utseendet. Visse kvinnfolk altså. De er da sexy for det om de ikke går rundt å passe på å være mest mulig perfekt.

Jeg syns det er viktig å føle seg vel. Man må ikke dasse rundt i joggebukse og uvaska uflidd hår bare fordi man er blitt mamma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Jeg syns det er viktig å føle seg vel. Man må ikke dasse rundt i joggebukse og uvaska uflidd hår bare fordi man er blitt mamma.

Alle (de fleste vertfall) passer jo på utseendet sitt, men trenger ikke overdrive sånn som visse kvinner gjør. Prøve å være mest mulig sexy som om det er viktigere enn barnet. Hvorfor er sånne mødre når de er livredd for sitt eget utseendet. Tar man vare på utseendet sitt på en normal måte så blir man sexy, overdriver man så blir man mindre sexy igjenn uansett hvor sexy damene føler seg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle (de fleste vertfall) passer jo på utseendet sitt, men trenger ikke overdrive sånn som visse kvinner gjør. Prøve å være mest mulig sexy som om det er viktigere enn barnet. Hvorfor er sånne mødre når de er livredd for sitt eget utseendet. Tar man vare på utseendet sitt på en normal måte så blir man sexy, overdriver man så blir man mindre sexy igjenn uansett hvor sexy damene føler seg.

Er ikke snakk om å overdrive men jeg syns det er viktig å føle seg sexy. Er jo en del av det å føle seg vel at man føler man ser vakker ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det er opp til hver kvinne å jobbe med seg selv, slik at man er glad for den man er og slik man ser ut rent kroppslig. Ingen andre kan hjelpe deg med det.

Når det er sagt, så vil jeg som mann bare si at jeg hadde ikke brukt en kalori på å bry meg om helt naturlige ting som at kroppen ser annerledes ut etter fødsel eller operasjoner generelt. Så det finnes menn som faktisk ser deg for den du er, og ikke leter etter noen feil. Men som sagt, det er du og bare deg som kan gjøre noe med holdningen og hvordan du vil se på deg selv.



Anonymous poster hash: a284a...5df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...