Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2


Cata

Anbefalte innlegg

Teknikken er som følger, ikke klem deg fast med lårene, men slapp av og følg hestens bevegelse. Ikke lett, men kommer med litt trening. Mye lettere å sitte nede i galopp enn i trav!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Wolfmoon skrev:

Teknikken er som følger, ikke klem deg fast med lårene, men slapp av og følg hestens bevegelse. Ikke lett, men kommer med litt trening. Mye lettere å sitte nede i galopp enn i trav!

 

Hm, vi må ha vært i motfase... :ler:  Bedre lykke neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 8.10.2017 den 18.24, Cata skrev:

Hm, vi må ha vært i motfase... :ler:  Bedre lykke neste gang. 

Har vært på tur i dag igjen. Denne gangen gikk galopp myyyyye bedre. Hest og jeg var helt enig om "opp og ned". Og jeg hadde det moro, for jeg fikk en hest som jeg ble "advart" mot før vi startet. Jeg ber jo konsekvent om "rolig hest" foreløpig og det betyr jeg kan få en av dem som "sovner" mens de går. Dette var en av dem. "Du må drive på ham hele tiden, for hvis han først begynner å sakke akterut så fortsetter han med det."

Au da. 

Men man tar hva man får på det nåværende tidspunkt. Litt av greia er jo at jeg vil lære meg å komme overens med flere hester og selv om jeg ble godvenn med den jeg red sist så er det lurt å prøve andre også, tenker jeg. 

Det gikk bokstavelig talt som en drøm. Jeg aner rett og slett ikke hva turleder snakket om for jeg trengte bare bruke skjenkler hele veien omtrent. Måtte så vidt opp med pisken da vi skulle i tølt en gang, men det ellers så holdt det med vennlig og bestemt klemming. Yay! Og galoppen satt som sagt fra...annet slag. Først forsøk på galopp ble en smule hindret av hesten to hakk foran meg. Den var nemlig ikke innstilt på å raska på. Til slutt ble den beordret bakerst, bak meg, og det trivdes den visst bedre med for med ett så var den også med på notene. 

Og siden jeg må kjøre såpass langt hadde jeg booket instruksjonstime etter turen så jeg fikk litt opplæring i teknikk inne i ridehallen også. Veldig nyttig for meg som ikke kan en dritt, selv om det er morsommere å ri ute. Kommer nok til å gå for den kombinasjonen flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Så har man da prøvd seg på "datingside" for første gang i sitt liv. Forhåpningene er rimelig magre, og det ser ut som de oppfylles. En melding så langt og det var sånn "standard nudge" greie fra en som aldeles ikke-match. Ellers meget taust og mørkt og stille i den meldingsboksen gitt. 

Jaja, jeg tar det rimelig rolig akkurat det der. Er liksom ikke som jeg finne noen for å bli tilfreds. Strengt tatt ville det bare komplisere tilværelsen, antar jeg. Men tenkte å gi det et forsøk en periode ettersom flere venninner faktisk har funnet "sine" på diverse datingsider og -apper. Hadde man funnet en god match så kunne det kanskje vært hyggelig å dele alderdommen med noen. 

På jobb er det slitsomt. Ny sjef og jeg er til dels inkompatible. Jeg tror egentlig vi er for like på mange måter, og dermed blir jeg kjeftet  opp i hytt og pine fordi jeg ikke gjør ting på den måten hun ser for seg. Det er ganske slitsomt i grunnen. Jeg ikke feilfri jeg heller, men føler litt på at hun er ute etter å "ta" meg på noe og det er smått irriterende. Jeg er liksom ikke i rette alderen for å finne noe annet å gjøre. Heldigvis gjelder dette bare et av områdene jeg jobber innen, og hun innrømmer at på de andre fungerer jeg helt utmerket (selv på et område der jeg selv ikke er overveldende fornøyd med egen innsats). 

Snåle greier. Det går seg vel til etterhvert, men det er en anelse slitsomt. 

For øvrig er dette første helg på en måned der jeg er hjemme hele helga. Ingen hester, ingen bytur, ingen fjelltur. Helt greit å være i selskap med egen sofa, i grunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hjemmehelg igjen. Ah! Var utenbys på møte både tirsdag og onsdag og kom hjem litt før ti onsdag kveld. Så ble det mer enn full arbeidsøkt i går. 16 timersdag er ikke hverdagskost (heldigvis) :Gjesp:  Men av og til må man trø til litt ekstra. I går var en sånn dag. Heldigvis gikk alt bra og vi fikk gjort det vi skulle med godt resultat. Ganske morsomt for jeg har hatt en disputt gående over litt lengre tid om den saken vi jobbet med, og det endte med at "min løsning vant". Det viktigste er selvsagt at man får løst problemer, men jeg blir ikke spesielt lei meg når "min" løsning viser seg å være den som virker best heller ;) . Kjekt med en egoboost av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp: Av en eller annen grunn så blir liksom huset neglisjert i tider som disse. Dermed er det den o så store husarbeidsdagen i dag.Gulv er støvsuget og moppet, sengetøy er byttet og vaskemaskin er nå inne i runde 2. *føle seg flink* :husarbeid: 

Planer for dagen er sløve på sofa og muligens lage noen julekort. Det nærmer seg visst sesong for den slags. 

Kjenner skrotten trenger en smule hvile. Dessuten er det en "event" på treningssenteret i dag og siden jeg normalt pleier være med på de der, men verken har fysikken eller tiden inne denne gang så har jeg stått over. Får enten bli senter eller en skogstur i morgen - været får være med på avgjørelsen. 

For øvrig konstaterer jeg at nettbutikker som selger parfymeprøver er genialt. Konklusjon så langt er "Shalimar" er ikke ment for meg.  Lukter for så vidt godt, men er for søt. Derimot er Panthére absolutt "meg", men den er dessverre gått ut av produksjon. Flaks igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

:kaffekopp: Litt treg i starten i dag, men vaskemaskin er i gang med runde 2 og jeg er i kaffekopp 3. Skal lage noen kort i dag. (Julen nærmer seg.) Og så må jeg komme meg ut på en løpetur. Trening har vært sørgelig neglisjert de siste par ukene, først pga. reise så pga. forkjølelse, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt menneske igjen etter sistnevnte. Ergo må jeg få skrotten i gang igjen før det blir full stans her. 

Dessverre ny reisevirksomhet et par dager i neste uke. Eller - det er ikke såå dessverre, for det er et jobbeprosjekt jeg liker å være med i, men treningsmessig er det showstopper så det holder. Får utnytte helga. Jogge i dag og en litt lengre spasertur i morgen hvis været er bra, eller en tur på senteret hvis det bøtter ned får være planen. 

Bortsett fra det så sitter jeg og humrer litt for meg selv over hvor lett kvinner har det i datingmarkedet. For en del uker siden fikk jeg den lyse ide at jeg skulle registrere meg på en datingsiden, bare sånn i tilfelle... Her jeg bor treffer jeg jo ingen som egner seg, det er tydelig. Jeg leser jo side opp og side ned i dating og singelliv her på KG om "hvor lett kvinner har det i datingmarkedet". Det er skikkelig nedtur at jeg etter opptil flere uker ikke har mer enn et "wink" eller "nudge" eller hva søren det nå kalles, å vise til :ler: , Såååååå mye catch er jeg, liksom. (Det nevnte wink'et var forøvrig svært uaktuelt å svare på av opptil veldig mange grunner. ) Velvel, jeg graver meg ikke ned av den grunn. Hele registreringen var nå mest ment som et forsøk på være litt mer synlig i fall det skulle være "noen som passer for meg" der ute. Det kunne jo vært kjekt å ha noen å dele alderdommen med, så fremt denne "noen" er en som jeg passer godt sammen med. I motsatt fall så skal jeg nok klare meg fint alene også. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite løping i dag også, men en tur til hest  - det blir det. Det kan gå som trening, ikke sant? For en gangs skyld starter det litt utpå dagen så jeg slapp stå opp aldeles i otta for å rekke fram, men må innrømme jeg gruer bittelitt til kjøreturen. Det ser glatt ut på veiene i dag :overrasket: . Jaja, jeg klarer meg vel, jeg har bare ikke helt vennet meg til nybilen på vinterføre enda. 

Blir nok kveld før jeg er hjemme igjen. Gleder meg allerede til sofa og pledd og....aaaaah....høsten kan virkelig være fin.

Burde tatt en solid runde med julegaveshopping, men slipper nok billig unna i år. De store ungene som jeg gir gave til har vært veldig klare på at de ønsker seg penger til jul, så da blir det det. Får finne en eller annen liten filleting å legge en seddel inni, slik at det blir noe som er innpakket. En liten notisbok eller noe slikt. Har bare en liten igjen nå, som jeg må kjøpe skikkelig gave til. Vurderer å slå på stortromma og kjøpe ny iPad til min mor. Hun har stor glede av FB på iPaden (i en alder av snart 80) og bruker den til å holde kontakt med slekt og venner. Men iPad 2 er begynt å bli treeeeeg. (Jeg vet det, for jeg har en selv.) Så jeg er litt i tenkeboksen på det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest er trening! Spesielt når man ikke gjør det så ofte ;) 

Jeg sitter og vurderer en løpetur ute i dag, faktisk. Løp en tur etter jobb i går kveld, og det var veldig deilig, selv om det var -7. Vurderer om jeg skal prøve å løpe minst 2 km om dagen frem til julaften, men er et par dager jeg ikke tror jeg greier det, så da vet jeg ikke om jeg gidder :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest ble masse trening, @Wolfmoon. Fikk samme som jeg hadde sist jeg var der og han liker meg rett og slett ikke. Han furter. Nekter å ta bittet, vil ikke tølte om så fanden løp bak og pisket på og i dag ville han ikke gå heller. Måtte hale ham ut av boksen da vi skulle ut :skratte:  Det eneste vi er rimelig enig om er gøy er galopp. Turlederen lo høyt da jeg kom og skulle stige opp og "transportmiddelet" plantet alle fire bein i bakken og nektet å gå bort til krakken så jeg kunne stige på. Fire bein sto plantet og jeg halte og dro så det ble laaaaaaang hals. 

Skulle nok kommet meg på uten den krakken altså, men det er standard prosedyre ved påstigning i gruppen for uerfarne, som jeg fornuftig nok har plassert meg i. (Dessuten måtte hesten gi seg. Om han er sta så er ikke jeg mindre påståelig.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for bruk av krakk til påstigning, nybegynner eller ikke, det skåner hestenes rygg fra en ensidig belastning. De aller fleste ryttere kan nemlig kun å gå på fra en side = feilbelastning for hestene. Jeg bruker alltid krakk, med mindre jeg er ute på tur. Da bruker jeg en stubbe, grøft eller lignende om mulig ;) 

Ellers kan det nok rett og slett bare være at det er en hest som er vant til å gå med mye forskjellige folk, og er litt lei av det og tester grenser. Det finnes en del slike hester der ute. Ikke sikkert han har noe mot deg personlig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Jeg er for bruk av krakk til påstigning, nybegynner eller ikke, det skåner hestenes rygg fra en ensidig belastning. De aller fleste ryttere kan nemlig kun å gå på fra en side = feilbelastning for hestene. Jeg bruker alltid krakk, med mindre jeg er ute på tur. Da bruker jeg en stubbe, grøft eller lignende om mulig ;) 

Ellers kan det nok rett og slett bare være at det er en hest som er vant til å gå med mye forskjellige folk, og er litt lei av det og tester grenser. Det finnes en del slike hester der ute. Ikke sikkert han har noe mot deg personlig ;) 

Nei, turlederen påsto han er sånn mot alle, men jeg tror han liker meg mindre enn de fleste. Hvis en hest hadde klart å himle med øynene så hadde han gjort det ved synet av meg, det er jeg sikker på. Men han er nok lei av å gå med mange forskjellige "idioter" på ryggen ja, for han er godt voksen. Og i følge instruktør (hadde ham på undervisningstime sist jeg var der) så er han ikke spesielt lettøltet. Han vil heller over i pass eller galopp, så han må jobbes masse med for å få en anstendig tølt. Når det er sagt så var vi innom tølt på turen men han får opp såpass med tempo at jeg kommer helt opp i halen på hesten foran og da får jeg konflikt mellom "drive på" og "holde samlet". Nåvel, det er jo en litt artig utfordring med en sånn grinatuss også. Er jo gøy å se om vi omsider kan matche sånn noenlunde. 

Ser poenget ditt med krakk i forhold til belastning. Sikkert lurt og jeg har ikke noe i mot det (det er unektelig enklere), men siden første erfaring med stige på hest for min del var på tur med lite stubber og grøfter tilgjengelig så måtte jeg pent lære meg å komme meg opp fra alle slags underlag, men valget sto helst mellom myr og snaufjell der vi var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: ...og der slo shoppekløen inn gitt. På julegavehandlerunde i byen i går (måtte ha et påskudd til en avspaseringsdag, fant jeg ut) så droppet jeg "tilfeldigvis" innom en hestesportsbutikk. Var like før jeg tasset ut med et par sånne. 

210079-70_1.jpg210079-70_1.jpg210079-70_1.jpgFornuften vant. Jeg er vel ikke riktig så mye stallgjenger enda at det er noe stort poeng så lenge fjellstøvlene gjør nytten. 

Det ble julegaver (nesten alle faktisk)  - og en dusjsåpe til meg selv. 

Men merker jeg er bittelitt "hekta på hest" for tiden. Det er litt sånn "fanken, ikke tur denne helga nei". Og det blir det heller ikke før jula er over, for for det første skal ridesenteret selvsagt ha ferie, og uansett er jeg bortreist selv også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...

Godt nytt år og sånn. 

Her har året startet semi-bra. På den negative siden gikk jeg inn i året med vond rygg (snømåking som skar seg) og en vond tann - dvs. tanna var ikke så vond men en gammel rotfylling etter en litt heftig sykkelvelt i barndommen hadde gitt opphav til betennelse i rotspissen og den bredte seg litt. 

Akkurat de to der er ikke å juble for. 

Men - på plussiden så  kan jeg da regne opp at: 

  • Juleferien gikk uproblematisk for seg. De siste årene har den vært beheftet med elendig vær på reisen eller sykdom i løpet av julehelga. I år gikk reisen fint begge veier  - null forsinkelser og flott vær og alle friske, unntatt mine små skavanker nevnt ovenfor, men de var mer plagsomme enn direkte ille. 
  • Ryggen er snart bra igjen. 
  • Tannrota er forhåpentlig snart bra igjen. Jeg fikk time hos tannlegen for røntgen i går, og da det viste seg at det var betennelse så hadde tilfeldigvis spesialisten deres en ledig time der og da så 10 minutter etter "diagnosen" lå jeg og ble bedøvet etter alle kunstens regler. De måtte nemlig lage et snitt i tannkjøttet for å få renset opp og fylt opp hva det nå enn var som måtte fylles. Inngrep gikk rimelig radig og smertefritt og jeg ble sendt hjem (dvs. tilbake på jobb) med antibiotika og smertestillende. Samt skyllemiddel a la Corsodyl. Trasker rundt og er litt hoven i trynet i dag (overleppa er halvannen gang så stor som normalt), men ellers smertefri og fin form. (Stingene gnager riktignok litt.) 

Så i store trekk har året startet bra i allfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stingene er ute og jeg er "friskmeldt". Ikke at jeg har vært sykemeldt altså, men har jo hanglet bittelitt. Antibiotika tar litt av piffen fra meg. 

Fikk tatt stingene i går og siden jeg ikke gadd gå tilbake på jobb for bare 1 time så tok jeg ut avspasering resten av dagen. Jeg hadde nemlig snoket meg fram til at frisøren hadde en ledig time en drøy time etter at jeg skulle til tannlegen og luggen begynte å bli litt lang. I dag konkluderer jeg med at det er verre å få tatt sting, enn å få satt dem. En tråd satt fast mellom to tenner som står litt tett og dermed så hadde tenner stått i press en uke. Ikke veldig behagelig. Men enda mindre behagelig ble det når tråd ble røsket vekk og presset opphørte. Jeg ble rett og slett mentalt flyttet tilbake til tannreguleringsdagene. Au! Bedre ble det ikke av at røskingen og rivingen for å få løs tråden førte til blodsutgytelser :fnise: . Tannlegen måtte til med de der bomullstampongene sine for å stoppe blodet så jeg ikke skulle gå derfra med vampyrlook. Resten av kvelden ble mindre behagelig ettersom alt av nerver i området sendte forvirrede signaler til hjernen. 

I dag kjennes det som om tennene har vent seg til situasjonen for nå er det mye mindre ømt. 

 

Og frisyren ble fin. Godt å få vekk lugg som henger ned i øynene, og resten trengte en liten oppfriskning det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Lenge siden siste oppdatering nå, og det er ikke så rart. Jeg tror jeg er i ferd med å stresse på meg både det ene og det andre :ler: . Jeg er ikke så verst til å jobbe mye og kjører som oftest 10 timers dag, ganske så jevnt og det har jeg igrunnen gjort de siste 3-4  årene. Hadde en pause i det skjemaet noen år mens jeg hadde oppgaver som medførte at jeg kunne kalles ut på jobb i hytt og pine, da var det best å komme seg hjem så snart jeg kunne, men før det igjen så lå jeg nok mer eller mindre på det tallet. Kan sikkert klokke inn 13 av de siste 18 årene med det tidsskjemaet. Nå kjenner jeg at det begynner å ta innpå. Fredag oppviste jeg ca. alle kjennetegn på utbrenthet, minus det med depresjon da. 

Vel, det skal vel mer enn en dag til for å få den diagnosen, så jeg får vel vente litt før jeg selvdiagnostiserer...

Men det er stress. En ting er lange dager, men når jeg har 5-6 forskjellige oppgaver som skal sjongleres med og når det i perioder er påtvunget tilstedeværelse på 3-4 av dem slik at det er omtrent fysisk umulig å utføre alle på et noenlunde skapelig nivå så blir det stress. Prøvde å nevne det for sjefen min på fredag, men forståelsen var liten "alle har det travelt, det er ikke bare du."

Jepp, mye mulig det, men hvor er da alle de andre forbaska travle menneskene hen? Det er stort sett bare jeg igjen i kontorfløya når jeg går om kvelden. Jeg SER jo at lys er slukket og dører låst. Et par av dem vet jeg kommer før meg om morgenen, så de får "amnesti" i mine betraktninger, men resten lurer jeg alvorlig på. Jeg ser jo også at alle andre har det travelt på dagtid så den er grei, men de klarer nå i det minste å gå hjem på skapelig tid de fleste dagene i en uke. 

:sukk: 

Vel, nok klaging. Jeg har det "travelt" på fritiden også, men det er i høy grad selvforskyld. Problemet der består i å håndtere alle fritidsgreiene mine ;) . Jeg har trent mindre det siste halve året, så jeg burde nok trappe opp igjen. Kroppen kjennes som den fungerer bedre nå. I fjor kjentes den helt "død" ut, pluss at jeg hadde problemer med et kne. Så kommer de andre tingene. Jeg prøver å holde vedlike ridningen, og har bestilt fjelltur i år igjen. Problemet er at det er så forbaska lang vei til den lokale turridningen så der går nesten en dag annenhver uke. Foreløpig er det imidlertid verdt kjøreturen. 

Så driver jeg med scrapping av kort. Skulle gjerne gjort mer, men sliter med tida på kveldstid. Når jeg kommer hjem i halvsekstida og så skal trene og dusje og alt det der et par ganger i uka, så forsvinner de par kveldene. Og ellers så har jeg søren meg klart å rote meg inn i enda en hobby. Jeg er begynt å skrive. Har funnet et sted der amatørforfattere legger inn historier, og siden jeg alltid har likt å skrive så måtte jeg jo prøve meg. Kan godt være det dabber av etterhvert, men for øyeblikket er det morsomt. Det er faktisk folk som leser det jeg skribler sammen. 

Endret av Cata
Tastefeil...igjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en travel uke. Ble ikke lykkelig i går da jeg oppdaget en møteinnkalling til "en time etter arbeidstid". Vanligvis lever jeg greit med noen sånne, men de mister litt av sjarmen når det er tale om fredag ettermiddag. Vel, jeg kom meg hjem til halv fem og det er da ikke så aller verst. 

Endte med å sløve foran TV deler av kvelden og skrive ferdig et halvt kapittel til i skribleriene mine. :ler: Er på kapittel 12 nå, så passer jeg meg ikke så ender jeg med en hel liten bok før jeg er ferdig. Måtte google og kom til at for at det skal regnes som "bok" så er tommelfingerregelen minst 50 000 ord. I følge telleverket på pages så har jeg når rundet 23 000 så jeg ligger ikke så verst an. Ikke at det er noe mål i seg selv, da. Hovedsaken er at det er gøy å skrive og siden jeg er temmelig udisiplinert skribent så er vel jeg selv den som er mest spent på hvor historien ender. Jeg har en slags plan angående hva som skal skje og hvor jeg skal ende, men har jo sett at en del forandrerer seg litt underveis. Rundet 1000 "views" nå nettopp så noen er da innom i det minste. 

Det er fremdeles for surt og kaldt ute så dagen i dag har jeg tenkt å vie til litt kortlaging og litt skriving, så får treningssenteret få seg en visitt i morgen, før jeg drar avsted på jobbreise. Skal fly ut tidlig mandag morgen så en kollega og jeg bestemte oss for å forenkle det litt ved å reise til flyplassen i morgen kveld. Nekter å stå opp i tre-fire tida når jeg skal på jobbreise. Da er jeg så trøtt resten av dagen at jeg kan i grunnen bare være hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bok nærmer seg. 28 000 ord nå og skriver stadig. :hallo: 

Lite avbrudd i går da, ettersom jeg var utenbys i kalas hos en venninne. Trivelig. 

Litt spent på om jeg klarer de 50 000  jeg har sett for meg, men foreløpig ser det lovende ut. Har hatt en midlertidig "skrivesperre" noen dager. Ikke en ekte en, men har et lite problem i plottet som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal skrive meg ut av. Tror jeg har kommet til en løsning nå, så forhåpentlig spretter det ut et kapittel til i løpet av de nærmeste dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kaputt Cata. :forkjola:

Det siste halve året har vært hardt. Har jobbet utrolig lange økter. Vanlig overtid er jeg for så vidt vant med, men når 9-10 timers dager får følge av enkeltøkter på opptil 18 timer 1-3 ganger i måneden så blir det slitsomt for et gammelt øk. 

Til slutt kastet jeg inn håndkleet og bestilte legetime. Kjente jo at kroppen ikke reagerte særlig bra på siste ekstremøkt. Det hjelper jo heller ikke at jeg fikk en vårforkjølelse akkurat samtidig med start av pollensesongen. 

Legens dom var kort og grei: skyhøyt blodtrykk. Jeg ble sendt fluksens til EKG og de tappet meg for et lite lass blod. EKG fin, blodprøver vites ikke enda. Tasset dermed ut fra legekontoret med attest på at jeg ikke skal jobbe usaklige mengder overtid den neste måneden, beskjed om at EKG var fin og kom tilbake om en uke når resultat av blodprøver foreligger. 

Så nå prøver jeg å venne meg til det som er normale arbeidsdager for andre mennesker ;) . Og hvis bare den $%"#%#" bjørka kunne gi seg snart, eller vi kunne få regn, så kunne jeg kanskje gjenoppta trimmingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...