Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2


Cata

Anbefalte innlegg

1 time siden, Wolfmoon skrev:

😂 Godt du ikke spurte om Island ;) Irland har mye forskjellig.  Jeg oppfylte en drøm der om å ri på en connamara i Connamara. Ellers har de sigøynerhester og diverse andre raser, Irland er jo kjent som en hestenasjon, og hadde litt av hvert å by på :)

Nei, jeg tenkte det er bedre å holde kjeft og bli mistenkt for å være idiot enn å åpne kjeften og fjerne enhver tvil. :ler:  Jeg vet jo at irene er hestefolk, men jeg er ikke - så har de også rideturer for totale grønnskollinger som f.eks. meg? Minner igjen om at vi ikke akkurat snakker Lucky Luke til hest her. (Vel, kunne sagtens trengt en Jolly Jumper...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Cata skrev:

Nei, jeg tenkte det er bedre å holde kjeft og bli mistenkt for å være idiot enn å åpne kjeften og fjerne enhver tvil. :ler:  Jeg vet jo at irene er hestefolk, men jeg er ikke - så har de også rideturer for totale grønnskollinger som f.eks. meg? Minner igjen om at vi ikke akkurat snakker Lucky Luke til hest her. (Vel, kunne sagtens trengt en Jolly Jumper...) 

Jeg tror de fleste som driver med turer på hesteryggen, innser at man trenger hester for grønnskollinger for å tjene penger :laugh: 

Det viktigste når man skal på ridetur, er å være ærlig på hvilket nivå man er på. Altfor mange lyver på seg erfaring de ikke har ... Det må jo bli en kjip tur, liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wolfmoon skrev:

Jeg tror de fleste som driver med turer på hesteryggen, innser at man trenger hester for grønnskollinger for å tjene penger :laugh: 

Det viktigste når man skal på ridetur, er å være ærlig på hvilket nivå man er på. Altfor mange lyver på seg erfaring de ikke har ... Det må jo bli en kjip tur, liksom :P 

Ah, pengemaskinen "Grønnskolling" :fnise:

Dessuten tror jeg faktisk jeg er bittelitt bedre enn jeg gir uttrykk for, ettersom jeg i det minste har sittet på hest før og for det meste fått den til å gå dit jeg vil. Jeg fikk det jo til da, så hvorfor skal jeg ikke få det til nå, liksom? Satser på at det er litt som sykling: har man først lært det så husker man det. (Forutsetter her at fola'en ikke er av de aller verste stabeisene, for i motsetning til en sykkel så har en hest sin egen vilje og noen av dem har mye av den slags...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cata skrev:

Ah, pengemaskinen "Grønnskolling" :fnise:

Dessuten tror jeg faktisk jeg er bittelitt bedre enn jeg gir uttrykk for, ettersom jeg i det minste har sittet på hest før og for det meste fått den til å gå dit jeg vil. Jeg fikk det jo til da, så hvorfor skal jeg ikke få det til nå, liksom? Satser på at det er litt som sykling: har man først lært det så husker man det. (Forutsetter her at fola'en ikke er av de aller verste stabeisene, for i motsetning til en sykkel så har en hest sin egen vilje og noen av dem har mye av den slags...) 

De fleste tur i fjellet-hester er godt trent til å gå etter hesten foran ;) Hester er jo flokkdyr, så det er ikke så vanskelig å få til :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wolfmoon skrev:

De fleste tur i fjellet-hester er godt trent til å gå etter hesten foran ;) Hester er jo flokkdyr, så det er ikke så vanskelig å få til :fnise: 

Du er forresten i ferd med å lede meg ut i fristelse. Har kikket på både Islandsferier og Irlandsferier med hest og jeg må innrømme denne frister litt. Denne så heller ikke dum ut. Du skal se feriene mine er reddet for flere år framover nå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cata skrev:

Du er forresten i ferd med å lede meg ut i fristelse. Har kikket på både Islandsferier og Irlandsferier med hest og jeg må innrømme denne frister litt. Denne så heller ikke dum ut. Du skal se feriene mine er reddet for flere år framover nå :ler:

Aktiv ferie er bra! ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: I går gikk jeg amok. Det ble den mest grandiose shopping på lange tider. For det første så begynner treningstøyet mitt å bli en smule saggete og utvasket. Det har tross alt vært i jevnlig bruk siden før jeg begynte å gå ned i vekt i 2013 så nå følte jeg virkelig det var på tide med en fornying. Altså ble det megainnhandling: 

  • 2 stk tights
  • 1 løpejakke
  • 1 løpeshorts til sommeren (ikke absolutt nødvendig, men den var på salg så den fikk bli med i haugen når jeg først var på tur)

Og da treningstøyet var vel pakket ned og Visa'n hadde gjort sitt, så fortsatte ferden til IKEA. Derfra kom jeg med: 

  • 1 gulvteppe. Jeg har bodd her i over 15 år, men har liksom ikke kommet meg så langt som til gulvteppe før nå - det er så lett å rengjøre når det bare er parketten. Men samtidig så luner det jo med et teppe på gulvet på vinterstid. Altså: teppe. 
  • 1 teppe for å ha foran senga. Jeg tenkte egentlig på å kjøpe et Ludde saueskinn, men kom fram til at "akrylsau" i grunnen er et bedre valg når det skal ligge på gulvet og man bare skal sette beina på det to ganger om dagen. Jeg har for så vidt hatt teppe der før også, men jeg følte at mitt greske hyrdeteppe fra 1988 begynte å bli litt snaut i luggen :ler: . 
  • Dessuten fikk jeg rasket med meg et par krus for å ha på jobb og et sånt "antisprutlokk" for å legge over stekepanna. Jeg har et fra før, men det tar så stor plass i skapet. IKEA sin variant var mye mer oppbevaringsvennlig. 

Det ble rett og slett en ganske dyr dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, Lille Tusle er gjenoppstått. Da jeg skulle ha julerengjøring var han helt dau og jeg fryktet det verste. Ladestasjonen var ikke i nærheten av å lyse grønt, enda støpselet sto i. Jeg fryktet rett og slett for reklamasjonsrunde, for den er ikke så gammel at den er utenfor reklamasjonsretten enda. 

Vel, fredag kveld bestemte jeg meg for å ta en titt i fall det var bare en sikring som hadde røket. Sånt kan jo skje. Og hva skuet mine øyne? Den delen av ledningen som er plugget i selve ladestasjonen var røsket ut. Jeg var jo overbevist om at den ledningen  hang sammen med ladestasjonen, men neida - det var en kontakt der også gitt, og den var røsket ut. Blir ikke mye lading av sånt. 

Så - plug & pray - eller i dette tilfellet faktisk plug & play som det skal være. Tusle støvsuger soverom og jeg tar livet med ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Cata skrev:

 

  • 1 teppe for å ha foran senga. Jeg tenkte egentlig på å kjøpe et Ludde saueskinn, men kom fram til at "akrylsau" i grunnen er et bedre valg når det skal ligge på gulvet og man bare skal sette beina på det to ganger om dagen. Jeg har for så vidt hatt teppe der før også, men jeg følte at mitt greske hyrdeteppe fra 1988 begynte å bli litt snaut i luggen :ler: . 

Som sau så synes jeg det er bra du kjøpte akrylsau til å ha på gulvet. Jeg synes virkelig ikke noe om at noen tråkker på ekte sauer... :jolie: 

13 timer siden, Cata skrev:

Ah, Lille Tusle er gjenoppstått. Da jeg skulle ha julerengjøring var han helt dau og jeg fryktet det verste. Ladestasjonen var ikke i nærheten av å lyse grønt, enda støpselet sto i. Jeg fryktet rett og slett for reklamasjonsrunde, for den er ikke så gammel at den er utenfor reklamasjonsretten enda. 

Vel, fredag kveld bestemte jeg meg for å ta en titt i fall det var bare en sikring som hadde røket. Sånt kan jo skje. Og hva skuet mine øyne? Den delen av ledningen som er plugget i selve ladestasjonen var røsket ut. Jeg var jo overbevist om at den ledningen  hang sammen med ladestasjonen, men neida - det var en kontakt der også gitt, og den var røsket ut. Blir ikke mye lading av sånt. 

Så - plug & pray - eller i dette tilfellet faktisk plug & play som det skal være. Tusle støvsuger soverom og jeg tar livet med ro. 

Hurra for lille Tusle :hoppe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe i mannsdominert miljø har sine sider :ler: . Jeg er nå offer for massivt gruppepress (i allfall av to) for å handle bil. Jeg la vel opp til det selv da jeg her i vinter begynte å ymte frampå om at "min neste bil skal være en SUV". Jeg har hele livet kjørt småbiler fordi de er billige i drift, enkle å parkere og ikke koster all verden i innkjøp heller. Kort sagt - jeg tenker praktisk. Etter å ha blitt noe mer aktiv så har behov og spesielt lyst endret seg en smule. Det kom klart til syne sist sommer da jeg kjørte rundt i fjellheimen. Dvs. jeg gikk jo i selve fjellet, men veiene opp til de ymse parkeringsplasser var ikke aldeles topp standard på for å si det mildt og min lille bil er lav under. Det var et par steder hjertet var et godt stykke oppi halsen. 

Altså SUV, eller i det minste bil som er noe høyere enn den jeg har pr. idag. 

Så langt er gutta og jeg enige, men tidsperspektivet er en anelse forskjellig. Jeg tenker som så at siden jeg nettopp har tatt verditapet på den jeg har, så får jeg pent kjøre den et par år til. (Den er ca. 4 år nå.) Gutta er mer på "løp og kjøp". Når det gjelder morsomme ting så er jeg dessverre lett å få ut på glattisen så etter stadige ymt de siste ukene så slo det meg i går at: "Hm, torsdag = langåpent. Jeg stikker en tur og ser."

Jeg stakk! Og så. Det er et par forhandlere så å si i nabolaget så jeg tok en liten kikkerunde. Fokuset mitt har så langt vært på Mazda, for jeg synes både CX5 og "lillebror" CX3 er fine biler. Jo, det stemmer nok for så vidt, men da jeg fikk sett bilene i live så konkluderte jeg med at CX5 er rett og slett for diger og dessuten har den vonde seter. CX3 var noe bedre, men interiøret overbeviste ikke helt. 

2017-Toyota-C-HR-01.jpgJeg dro videre til stedets Toyotaforhandler. Den ligger ikke så sabla langt vekk den heller. Planen var å se på RAV 4. Bare for gøy, så klart. Fin bil, og ikke så voldsom som CX5 så den trigget interessen. Ettersom jeg har hatt crush på den bilen siden den kom på åttitallet en gang så sliter jeg litt med å avskrive den ;) . Men selgeren syntes visst også den var for stor for meg, for han presenterte meg for Toyotas nye H-CR. Til min store skrekk. Jeg så en kjøre forbi på veien her om dagen og må innrømme jeg lurte fælt på hva i all verden det var for noe? Den er ikke umiddelbart pen, nemlig. 

Men tøff som jeg er, så måtte jeg jo bare prøvesitte den for å se om den var like rar inni som utenpå. Det var den absolutt ikke. Jeg falt totalt for førermiljøet.Der kunne jeg skikkelig kost meg på langtur tror jeg. Nå sitter det langt inne å tenke bil for alvor enda, men den er definitivt arkivert i hukommelsen for senere vurdering og jeg avskriver ikke at jeg stikker innom og hører om jeg kan prøvekjøre den en tur. Har aldri eid en Toyota før så jeg har liten erfaring med hvordan de er å kjøre. Den ene gangen jeg hadde Yaris som leiebil for mange år siden så fikk jeg en med så liten motor at det var et irritasjonsmoment selv for meg som ikke er det store fartsfantomet, så det gav ikke noe spesielt godt inntrykk. 

Jeg måtte selvsagt google litt da jeg kom hjem og leste meg til at denne er skapt som en krysning mellom ekte SUV og en vanlig kupé. Den er høyere enn en vanlig kupé, men mindre enn de fleste SUV'er. Baksetet kan ikke være noe særlig å sitte i ettersom de små vinduene gir elendig utsyn, men det går år mellom hver gang jeg kjører med noen i baksetet uansett og om så skjer er det gjerne bare i noen få mil, så akkurat den delen er hipp som happ for meg. Derimot var bagasjeplassen anstendig, noe som ER et tema for meg. I min nåværende bil så blir det catfight i bagasjerommet dersom jeg skal ha med en litt større koffert og samtidig få plass til snøspade og spylevæskedunk. 

Tror muligens min toårsplan for bytte av bil kan være blitt forkortet med et års tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og der var hest i boks. Dvs. jeg har fått beskjed om at jeg er påmeldt rideferien. Det ble 3 dagerstur i stedet for 2, men det er OK. Må bare flytte ferien litt i forhold til det jeg egentlig tenkte. Dette blir spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et system... Passet mitt begynte å nærme seg utløpsdato så her om dagen dro jeg innom politistasjonen for å få nytt. Greit å ha det gjort, liksom. Vel, "saksbehandlingen" der gikk fort og greit unna bortsett fra at jeg ble nesten like gyselig på bildet på dette passet som på det gamle, og hva mente egentlig mennesket i skranken med "gråsprengt" da vi kom inn på temaet hårfarge???:P

Men det er på ingen måte det som gjør meg en anelse indignert. Årsaken til DET er at passet kom i dag (kjapt levert), - i postkassen. At de sender det etterskuddsvis var jeg for så vidt forberedt på, men som vanlig brevpost??? Burde ikke det vært sendt som rekommandert sending :klo: . Skjønner ikke det der jeg. Det er jo på sett og vis et verdipapir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rare kroppen. De siste to ukene har alt av fysisk aktivitet vært blytungt +. Forrige løpetur ble jeg faktisk skikkelig tungpustet og det bare på en 3 km tur. Begynte nesten å bli bekymret for jeg har jo ikke blitt særlig kortpustet på de siste par årene, etter at jeg begynte å strekke distansene litt. Men i dag gikk det altså helt greit. Venstre akilles er fremdeles litt sur på meg (den fikk en smule juling på fjellet sist helg og er grinebitersk av den grunn), men ingen voldsomme "au". 

Kanskje det er håp om en halvmaraton eller to i år også. Dessuten har jeg vært på bilmesse og jeg sikler ikke mindre på C-HR nå. :sukk:Dum Cata!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremdeles rare kroppen. Til tross for at jeg har strammet meg selv opp litt i matveien etter kombinasjonen av en litt for "løssluppen" høst og julefeiring så har de ekstra kiloene som har sneket seg innpå nektet å forlate meg. Det har vært rimelig irriterene siden det egentlig gikk ganske lett å gå ned i vekt når jeg først bestemte meg for noen år siden og jeg holdt meg så stabil til i fjor sommer. Nå ser det omsider ut som oppstrammingen er begynt å virke. Minus 1 kg siste uke... Der håper jeg virkelig det er noen ekte gram og ikke bare vannvekt som flakser opp og ned. 

Aner ikke hva som har vært utløsende faktor riktignok for jeg har verken spist særlig annerledes eller trent mer enn jeg har gjort i siden begynnelsen av januar :klo:  .Håper det fortsetter for jeg har ca. 5 kg som jeg fint kan leve foruten. (Målet i tickeren er satt med litt "stretch".) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sukk: Den krympede toårsplanen for anskaffelse av bil sliter litt i svingene. Jeg prøvekjørte nemlig Toyota tidligere i uka. Bare av nysgjerrighet, så klart. Ikke sant? Det viste seg å ikke være noen spesielt god idé sett fra et avskrekkingssynspunkt. Den var valdig god å kjøre. Min nåværende bil er på ingen måte ille den heller, men tyngre bil gjorde susen når det gjelder å føle at bilen sitter på veien. Dessuten var det deilig å komme litt opp fra asfalten. Kort sagt: jeg er solgt (bare ikke si det til bilselgeren). 

Og det betyr et problem, for 300 000 til bil er ikke noe jeg hoster opp med lett hjerte. For meg har bil alltid vært "transportmiddel", ikke følelser. Jeg har siktet på noe som har vært noenlunde trafikksikkert og reparasjonsfritt samtidig som det har vært overkommelig i pris. Dette er første gangen jeg sitter med følelsen av at jeg vil ha DEN bilen. Merkelig følelse i grunnen. Bil er nyttegjenstand, ikke sant? 

 

Arrrrgh! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er latsabb! Skulker trening i dag. 

Det hører med til historien at jeg var ute og løp i går og har i grunnen tenkt å ta igjen kveldens trening i morgen, men ettersom jeg skal til hovedstaden i helga (treff med et par gode venninner) så fant jeg ut det var mer presserende å få vasket litt tøy i kveld. Yndlingsgenseren lå  i skittentøyskurven. 

Litt greit å slippe å pakke med seg halvtørre klær når jeg fyker avgårde på fredag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Sånn for det første så lurer jeg på hvorfor jeg absolutt får det for meg at jeg må på do når jeg løper og har 2 km igjen hjem. :kjefte: Jeg vet jo at fysisk aktivitet setter fart på systemet, men det kunne i grunnen ventet til jeg kom hjem... Vel, vel, Catastrofe unngått i dag også :fnise: . 

For det annet så er femtiårskrisen på plass. Jeg har kjøpt bil... Jada, det ble den *peker opp noen innlegg* . Klarte ikke dy meg. De gode kommentarene lar ikke vente på seg. "Trenger du ny bil da? Din er jo forholdsvis ny..." Nope, trenger ikke. Vil ha er dessverre mer dekkende. Det leder til litt filosofiske tanker, for jeg er jo unektelig oppvokst med "spare penger" og i det inngår så visst ikke begrepet "kjøpe ny bil bare fordi man vil". Det var mer: "Pokker, nå er det ikke stort mer å reparere på her - vi må visst se om vi kan finne en billig bruktbil." 

Det føles rett og slett en anelse naturstridig. 

På den annen side : hus og heim er nedbetalt. Null lån for tiden. Jeg liker å kjøre, jeg trenger unektelig bil i en eller annen form her jeg bor og dermed kan jeg ta meg råd til det - med litt innledende hjelp fra banken, det må innrømmes. For all del, jeg er sterk tilhenger av å spare til alderdommen, men hva om den ikke kommer? Jeg drikker ikke opp pengene, jeg går sjelden ut, jeg reiser ikke opp pengene og jeg shopper stort sett bare elektronikk, og selv der er det noen år til neste fornyelsesrunde ettersom jeg byttet ut en del i fjor høst. 

Så det ble bil. Det er selvsagt bestillingstid, men jeg skal nå få den i god tid før ferien og siden jeg har planlagt innenlandsferie i år også (familiebesøk og fjellridning) så passer det jo fint med nytt transportmiddel. Hvis leveringstiden holder stikk så får jeg en del  uker å bruke den på her hjemme før jeg legger avgårde på langtur. Fint for både meg og bilen. Den må bli innkjørt først og jeg for min del må venne meg til automatgir. 

Eh...ja... *kremt* Hvem sa at bil ikke er følelser? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos handel. Digipost har vært litt insisterende på at jeg har "nytt brev som venter" så jeg måtte inn og se. Som forventet var det kredittvurderingen fra bilhandelen. Jeg låner jo en del av beløpet for å slippe  å skvise kontoen for mye. Selvsagt ikke lurt i det lange løp, men...

Uansett, kredittvurderingen gav meg nesten toppscore og kommentaren "svært lav risiko". Det skulle i og for seg bare mangle, med nedbetalt hus og heim og ingen andre lån bortsett fra på kredittkortet - og selv der er minusen meget kontrollert denne måneden. Tror det var 200 kroner ved siste titt. Må innrømme jeg liker sånne vurderinger. :fnise: 

Skal forresten til frisøren i dag så der blir det en utgift. Skal bare klippes. Det er ikke krise enda, men hvis jeg venter til over  påske så risikerer jeg at man tar feil av meg og en høystakk. Det kan jeg ikke ha noe av. Altså ble det klipp da jeg så de hadde en  ledig time i dag. Skal også be frisøren om en aldri så liten uttalelse. For en uke eller to siden så poppet det opp en link på FB siden som fanget interessen. Det er ikke ofte. Det var en oversikt over "beautiful grey hairstyles" eller noe sånt. Jeg har aldri påberopt meg å være trendy, men denne gangen våknet faktisk interessen. Jeg blir unektelig mer og mer grå i luggen og ut fra filosofien "if you can't beat'em, join'em" så kunne det kanskje vært en idé å følge trenden med grått hår?

IMG_8259-700x750.jpgJeg må innrømme jeg tror jeg fint kunne hatt den der sveisen til høyre. Dvs. selve sveisen har jeg mer eller mindre hatt ved flere anledninger så den vet jeg kler meg, men fargen ville vært ny for meg. Men jeg tror faktisk det kunne kledd meg det også. Det bare virker litt drastisk å bli grå før tiden...

Men som sagt - jeg skal ta en liten sjekk med frisøren og høre hva hun sier. Løper hun hylende ut så bør jeg kanskje droppe planen, men hvis hun nikker anerkjennende og sier "kult" så kan jeg alltids få en time for "gråifisering" etter påske. Eller vi kan ta det ved neste ordinære frisørbesøk. 

Blir spennende å høre hva hun sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sauen Shaun skrev:

Og hva sa frisøren om grå sveis? 

Hun løp i det minste ikke hylende ut, så jeg tror vi har en plan ved neste besøk. Tror ikke hun vil ha meg riktig så grå som det der, men det skal vi bli to om. *skal det være, så skal det være*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...