Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker navnet Sofia, men det er jo på topp 10 og et veldig populært navn internasjonalt også. Burde jeg tenke på dette og velge et mindre populært navn? Eller velger dere navn uavhengig av topplistene og velger det dere synes er finest? 

Anonymkode: 7748b...ae5

Personlig prøver jeg å styre unna topp 10 listene. Men en bør uansett velge det navnet en liker best uavhengig av lister. Kjenner flere med barn som heter Sofie/Sofia i vår omgangskrets, men de er i forskjellige vennegjenger så har ingenting å si. I barnehagen der barnet vårt går er det feks ingen Sofie/Sofia selv om det er nesten 100 barn. Men det er 3 stykker som heter det samme som vårt barn, som blir regnet for et relativt "lite brukt navn". Så sån vet man aldri. Har ingen venner/bekjente som har det navnet på barna sine. Men det er lokale variasjoner rundt om i landet, så tydligvis populært her i område uten at vi visste det. Det er forøvrig oppkalling så hadde blitt det navnet uansett da det er tradisjon med oppkalling i familien og gjør navnevalget litt enklere. Vi var heller ikke super opptatt av å ha et navn ingen andre hadde, eller som var veldig spesielt og sjeldent, men et tradisjonelt og tidløst navn.

Så konklusjon er blås i topplista om det er dette navnet dere ønsker.

Anonymkode: 1a3ce...99d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 hours ago, luinne said:

Hva synes dere om disse navnene, og er det noe spesielt dere assosierer de med?

Magnus

Daniel

Amalie

Emilie / Emilia

Kevin

Magnus - norsk, staut kongenavn, Magnus Lagabøte som må ha vært en svært klok og dyktig konge

Daniel - helt greit, synes det er litt identitetsløst, litt feminint kanskje

Amalie - litt besteborgerlig, men tenker også på Amalie Skram, en av de få historiske kvinner og forfattere, ikke så glad i jentenavn som slutter på -ie/ia men dette og Emilie/ia bedre enn mange andre

Emilie - tenker på forfatter Emilie Bronte. Gammelt, pent, men  ikke så glad i jentenavn som slutter på -ie/ia.

Kevin - ung, alenemor fra 70-tallet

Anonymkode: ff249...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig prøver jeg å styre unna topp 10 listene. Men en bør uansett velge det navnet en liker best uavhengig av lister. Kjenner flere med barn som heter Sofie/Sofia i vår omgangskrets, men de er i forskjellige vennegjenger så har ingenting å si. I barnehagen der barnet vårt går er det feks ingen Sofie/Sofia selv om det er nesten 100 barn. Men det er 3 stykker som heter det samme som vårt barn, som blir regnet for et relativt "lite brukt navn". Så sån vet man aldri. Har ingen venner/bekjente som har det navnet på barna sine. Men det er lokale variasjoner rundt om i landet, så tydligvis populært her i område uten at vi visste det. Det er forøvrig oppkalling så hadde blitt det navnet uansett da det er tradisjon med oppkalling i familien og gjør navnevalget litt enklere. Vi var heller ikke super opptatt av å ha et navn ingen andre hadde, eller som var veldig spesielt og sjeldent, men et tradisjonelt og tidløst navn.

Så konklusjon er blås i topplista om det er dette navnet dere ønsker.

Anonymkode: 1a3ce...99d

Enig, man vet jo aldri hvor mange i barnehagen og klassen som vil hete det samme. Da tror jeg det blir Sofia :)

Anonymkode: 7748b...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elsker navnet Sofia, men det er jo på topp 10 og et veldig populært navn internasjonalt også. Burde jeg tenke på dette og velge et mindre populært navn? Eller velger dere navn uavhengig av topplistene og velger det dere synes er finest? 

Anonymkode: 7748b...ae5

Jeg har tenkt mye på det samme, for jeg elsker også navnet Sofia. Det er et utrolig nydelig navn, med en stilig betydning (etter min mening), samtidig som det er klassisk, internasjonalt, og enkelt å både skrive og uttale. Derfor tror jeg ikke at jeg kommer til å bry meg med at det er på topp 10, man vet uansett aldri hvilke navn som er populære eller ikke der man bor akkurat under den tiden man selv får barn. Det kommer jo an på tid og sted🙂 Din datter kommer til å ha et pent, tidløst navn som alle har hørt om før, og det er virkelig ikke noe negativt med det😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pikenavnet - Diana?

Det klinger så fint... Er det helt tullete å kalle ei norsk jente det?

Anonymkode: 96569...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med pikenavnet - Diana?

Det klinger så fint... Er det helt tullete å kalle ei norsk jente det?

Anonymkode: 96569...b1f

Jeg syns du kan bruke det på norsk. Men jeg har nok litt fordommer, for jeg kjenner ei norsk jente som heter Diana, og jeg vil virkelig ikke kalle henne den skarpeste kniven i skuffen. Diana faller litt inn i kategorien Triana, jeg forventer liksom å se henne på Paradise Hotel eller Unge Mødre om 18 år.
Men som navn syns jeg det klinger bra på norsk også.

Anonymkode: 8f7a3...c95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med pikenavnet - Diana?

Det klinger så fint... Er det helt tullete å kalle ei norsk jente det?

Anonymkode: 96569...b1f

Jeg har tengt på det navnet selv, men det var alt for stor assosiasjon til prinsesse Diana og ble alt for kongelig ifølge min mann. Det samme med Sonja. Men Magnus, Harald, Sverre og slike navn var vist heelt innafor og aldeles ikke for jålete eller kongelig. Personlig liker jeg Diana :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med pikenavnet - Diana?

Det klinger så fint... Er det helt tullete å kalle ei norsk jente det?

Anonymkode: 96569...b1f

Jeg ville nok heller valgt Dina på en norsk jente, men man blir jo vant med det meste. Og det er ikke til unngå å tenke på Prinsesse Diana for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en helnorsk som heter Diana. Det uttales på norsk. Så for meg er det et helt normalt navn. 

Anonymkode: 9331e...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med pikenavnet - Diana?

Det klinger så fint... Er det helt tullete å kalle ei norsk jente det?

Anonymkode: 96569...b1f

Synes det er fint navn og at det godt kan brukes i Norge.

Ikke et navn jeg ville vurdert selv, men gøy at folk velger ulike navn.

Anonymkode: 1a3ce...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/2/2017 den 21.55, luinne skrev:

Hva synes dere om disse navnene, og er det noe spesielt dere assosierer de med?

Magnus

Daniel

Amalie

Emilie / Emilia

Kevin

Magnus - helt greit. Forbinder det med Magnus Lagabøte

Daniel - liker ikke. Forbinder med Bibelen

Amalie/Emilie/Emilia - sukkersøtt, liker ikke. Kjenner flere som har unger som heter det, og det er uten unntak sånne som kler opp ungene i rosa tyll og blonder

Kevin - alene hjemme. Ikke norsk, liker det ikke. Stiller litt i samme gate som Ronny og Kenneth. Blir mekaniker eller naver. 

Anonymkode: 9f095...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2017 den 21.48, AnonymBruker skrev:

Hvilket navn er finest av Ada, Mie og Iben?

Anonymkode: 7748b...ae5

Mie😊

Iben er også fint, er ikke helt fan av Ada

Anonymkode: 31003...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.8.2017 at 11:00 AM, AnonymBruker said:

 

Tror vi lander på Kristoffer uansett da det er oppkalling. Men barnet får også to tunge etternavn. Til daglig brukes bare Kirstoffer *fars etternavn*.
Men derfor redd for at to tunge fornavn + to etternavn blir litt tungt. Kan Andrè funke? (Andreas er og oppkalling...)

Anonymkode: f1fe6...e25

Nei. Aldri André. Det er så harry navn, unnskyld! Fordommene kommer med en gang.

Hvorfor må dere ha to fornavn? 

Finner ingenting som klinger så bra med Kristoffer sånn umiddelbart, utenom Kristoffer Robin, men det er jo så vanlig. Kristoffer Markus? Kristoffer Mikael? Kristoffer Daniel? 

 

Anonymkode: d4443...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Leonora? Synes egentlig det er veldig fint, da jeg liker Nora, men synes det er litt kort. Men klarer ikke bestemme meg for om Leonora er et litt tøft navn pga Leo foran, eller om det er veldig sukkersøtt? Hva synes dere?

Anonymkode: 79d26...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Leonora? Synes egentlig det er veldig fint, da jeg liker Nora, men synes det er litt kort. Men klarer ikke bestemme meg for om Leonora er et litt tøft navn pga Leo foran, eller om det er veldig sukkersøtt? Hva synes dere?

Anonymkode: 79d26...a91

Fint

Anonymkode: 1a3ce...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2017 den 22.54, AnonymBruker skrev:

Hva med Leonora? Synes egentlig det er veldig fint, da jeg liker Nora, men synes det er litt kort. Men klarer ikke bestemme meg for om Leonora er et litt tøft navn pga Leo foran, eller om det er veldig sukkersøtt? Hva synes dere?

Anonymkode: 79d26...a91

Leonora er kjempefint, jeg syns ikke det er sukkersøtt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pippa? Vet det minner om Pippi

Anonymkode: 2c36a...121

Fint på engelsk, men synes det blir litt Pippi på norsk, dessverre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør igjen, jeg. Hva synes dere om Collin?

Anonymkode: 8c06d...38d

Jeg er oppdratt til å ikke si noe, hvis jeg ikke har noe positivt å komme med. Så...

Anonymkode: 8f7a3...c95

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...