Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Eiliv skrev:

Jeg er helt enig! Å gi barnet et stødig navn er det aller beste fordi man må huske at en gang kommer det barnet til å være voksent og vil kanskje ikke lenger passe til å hete f.eks. Olliver.

Norske navn med norrønt opphav er helt nydelige og jeg håper denne trenden med utenlandske navn stopper og at folk ser hvor stort potensiale navn som Hallvard har.

Man skal gi barnet et voksent navn. Blir det for voksent for et barn kan det ha et søtere kallenavn. 

Min oldefar het Oliver. Aldri tenkt på det som et barnenavn.. 

Nei takk til de tunge norrønne navnene med masse stumme bokstaver og tungekrøll! Hver sin lyst, for å si det slik. 

Anonymkode: b507d...072

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Eiliv skrev:

Jeg er helt enig! Å gi barnet et stødig navn er det aller beste fordi man må huske at en gang kommer det barnet til å være voksent og vil kanskje ikke lenger passe til å hete f.eks. Olliver.

Norske navn med norrønt opphav er helt nydelige og jeg håper denne trenden med utenlandske navn stopper og at folk ser hvor stort potensiale navn som Hallvard har.

Man skal gi barnet et voksent navn. Blir det for voksent for et barn kan det ha et søtere kallenavn. 

Navn går i bølger i generasjoner uansett, så at Oliver er populært i dag kan godt bety at det ikkeer det om 30 eller 60 år, men kanskje om 80 år igjen. Jeg syntes det var ille da Klara og Selma kom på moten igjen for noen år siden, jeg tenkte på de stakkars små, men i dag er de navnene mer vanlige. Fordi navnetrender går i bølger. I dag synes jeg Selma er et nydelig navn, men får meg ikke til å si det samme om Klara...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min oldefar het Oliver. Aldri tenkt på det som et barnenavn.. 

Nei takk til de tunge norrønne navnene med masse stumme bokstaver og tungekrøll! Hver sin lyst, for å si det slik. 

Anonymkode: b507d...072

Du har rett der. Olliver var kanskje et dårlig eksempel. 

Likevel, norønne navn trenger nå ikke å være så tunge. Noen er det, men andre er enkle og uten stumme bokstaver eller tungekrøll. Navnet mitt f.eks. er ikke akkurat særlig tungt. Navn som Ragnvald og Bergljot er tunge ja, men navn som Eirik, Olav, Frida, Audun, Ravn, Sindre, Embla, Geir, Ask, Gard, Heida og Gyda er jo veldig lette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2017 den 3.09, Eiliv skrev:

Jeg er helt enig! Å gi barnet et stødig navn er det aller beste fordi man må huske at en gang kommer det barnet til å være voksent og vil kanskje ikke lenger passe til å hete f.eks. Olliver.

Norske navn med norrønt opphav er helt nydelige og jeg håper denne trenden med utenlandske navn stopper og at folk ser hvor stort potensiale navn som Hallvard har.

Man skal gi barnet et voksent navn. Blir det for voksent for et barn kan det ha et søtere kallenavn. 

Det som er "barnenavn" i dag blir jo "bestefar/bestemor"-navn om 50 år. Da er det sikkert mange som syns at navn som Liam og Leon og Evander er skikkelig kjedelig og passer best til eldre menn. Da blir det kanskje plutselig kult å velge navn som Halvard, Knut og Lars. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kalle min jente for Carla :ninuskapus: Oppkalt etter Carl, bestefaren til samboer. 

Anonymkode: 2c36a...121

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så i tvil om jenta vår skal hete Amalie eller Celine! Tror dere vi klarer å bestemme oss når hun er født? 

Anonymkode: 7748b...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er så i tvil om jenta vår skal hete Amalie eller Celine! Tror dere vi klarer å bestemme oss når hun er født? 

Anonymkode: 7748b...ae5

Amalie <3

Anonymkode: 1a3ce...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så i tvil om jenta vår skal hete Amalie eller Celine! Tror dere vi klarer å bestemme oss når hun er født? 

Anonymkode: 7748b...ae5

To flotte navn dere skal velge mellom☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så i tvil om jenta vår skal hete Amalie eller Celine! Tror dere vi klarer å bestemme oss når hun er født? 

Anonymkode: 7748b...ae5

Celine :hjertesmil: Når hun er født så må dere jo bestemme dere for hun kan ikke gå rundt navnløs :babyjente:

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎08‎.‎2017 den 15.03, Eiliv skrev:

men navn som Eirik, Olav, Frida, Audun, Ravn, Sindre, Embla, Geir, Ask, Gard, Heida og Gyda er jo veldig lette.

Men like fullt fæle navn i mine ører. Det som er så bra med variert smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Millimani skrev:

Celine :hjertesmil: Når hun er født så må dere jo bestemme dere for hun kan ikke gå rundt navnløs :babyjente:

Nei, hun må nesten få et navn :) er så mange som sier at de vet navnet når de ser babyen. Håper vi klarer å velge da :)

Anonymkode: 7748b...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er kanskje litt "out there", men prøver å få til en oppkalling, men det skulle ikke være så lett! Er Elion helt tullete? I mitt hode nå er det egentlig litt fint! Men også litt LOTR, og vet ikke om det er helt bra. Trenger ikke slakt, bare litt bakkekontakt og innspill! :fnise:

Anonymkode: d2076...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det er kanskje litt "out there", men prøver å få til en oppkalling, men det skulle ikke være så lett! Er Elion helt tullete? I mitt hode nå er det egentlig litt fint! Men også litt LOTR, og vet ikke om det er helt bra. Trenger ikke slakt, bare litt bakkekontakt og innspill! :fnise:

Anonymkode: d2076...58c

Hvordan uttales det? 

Anonymkode: 2c36a...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan uttales det? 

Anonymkode: 2c36a...121

Godt spm! Har egentlig bare tenkt at det uttales Eee-lion men det kan vel kanskje være e-liiiion også? 

Anonymkode: d2076...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spm! Har egentlig bare tenkt at det uttales Eee-lion men det kan vel kanskje være e-liiiion også? 

Anonymkode: d2076...58c

Jeg tror jeg kunne likt det bedre dersom det var Ellion. (Ell-i-onn)

Anonymkode: 2c36a...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jentenavn - meninger/assosiasjoner til

Hedda

Mikaela

Ellie

Frederikke

Amanda

?

 

Anonymkode: ff249...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jentenavn - meninger/assosiasjoner til

Hedda

Mikaela

Ellie

Frederikke

Amanda

?

 

Anonymkode: ff249...a46

Liker Amanda veldig godt

Hedda er også fint

Fredrikke greit nok

Ellie, fint men fungere dårlig på norsk

Mikaela fælt

Anonymkode: 1a3ce...99d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jentenavn - meninger/assosiasjoner til

Hedda

Mikaela

Ellie

Frederikke

Amanda

?

 

Anonymkode: ff249...a46

Liker ikke Hedda, jeg skulle hete Hedda, men har aldri likt det. 

Mikaela klinger mye dårligere på norsk enn på engelsk. 

Ellie er litt mote/sukkersøtt. Ville heller gått for Elisabeth eller lignende, og brukt Ellie som kallenavn.

Frederikke synes jeg virker litt tungvint. Spesielt med den ekstra e-en.

Amanda synes jeg er kjempefint! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...