Gå til innhold

Preppystilen - hvorfor er vi så få?


Teethgrinding

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Klærne er klassiske, rene, fine plagg.

Og videre er jeg vel ikke overrasket over at så mange tydeligvis får trusene i twist når de ser slike plagg.

- det pleier gå over når dere hører hva han tjener.

Makan til fordommsfull befolkning altså.

Er ikke rart de eneste plaggene som selger 'blant de store masser' er sort, og kanskje en hvit skjorte... men for Guds skyld ikke en offwhite genser

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klærne er klassiske, rene, fine plagg.

Og videre er jeg vel ikke overrasket over at så mange tydeligvis får trusene i twist når de ser slike plagg.

- det pleier gå over når dere hører hva han tjener.

Makan til fordommsfull befolkning altså.

Er ikke rart de eneste plaggene som selger 'blant de store masser' er sort, og kanskje en hvit skjorte... men for Guds skyld ikke en offwhite genser

Eh nei? Hvorfor blander du inn penger?

Syns man ikke noe er fint så syns man ikke det. Man har forskjellig smak, både i klær, mat, musikk osv. Betyr ikke at man missliker alle som er annerledes enn en selv.

Folk kan gå i så mye offwhite de bare vil for min del, det plager meg ikke.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne er klassiske, rene, fine plagg.

Og videre er jeg vel ikke overrasket over at så mange tydeligvis får trusene i twist når de ser slike plagg.

- det pleier gå over når dere hører hva han tjener.

Makan til fordommsfull befolkning altså.

Er ikke rart de eneste plaggene som selger 'blant de store masser' er sort, og kanskje en hvit skjorte... men for Guds skyld ikke en offwhite genser

For min del har dette som nevnt ikke noe med fordommer å gjøre, det går kun på personlig smak, hva man instinktivt tiltrekkes av.

For øvrig overrasker og skuffer det meg at TS har opplevd såpass mange forutintatte holdninger kun basert på hans klesstil.

Endret av Clavel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne er klassiske, rene, fine plagg.

Og videre er jeg vel ikke overrasket over at så mange tydeligvis får trusene i twist når de ser slike plagg.

- det pleier gå over når dere hører hva han tjener.

Makan til fordommsfull befolkning altså.

Er ikke rart de eneste plaggene som selger 'blant de store masser' er sort, og kanskje en hvit skjorte... men for Guds skyld ikke en offwhite genser

Haha! :biggrin: Godt poeng!

Jeg må si jeg sliter litt med å akseptere logikken bak de voldsomme fordommene. Det virker ikke helt gjennomtenkt. Det virker først og fremst kategorisk avvisende, og understøtter vel egentlig de erfaringene jeg har hatt utenfor Oslo gjennom hele livet. Man blir elsket av butikkpersonale (fordi ingen tror du stjeler), men hatet av alle som ikke kommer fra samme miljø (fordi...?).

I tillegg sliter jeg spesielt med å forstå hvorfor selv moteinteresserte mennesker er negativt innstilt til stilen. Min påstand er jo at den aller beste moten der ute skapes av Ralph Lauren, Gant, Hermes, Burberry, Barbour, Tommy Hilfiger, etc. Britisk og amerikansk østkyst mote. For meg virker det som om vestkanten er svært trendsettende på alle måter. Er det da en misunnelse på gang, eller er det bare manglende forståelse?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne er klassiske, rene, fine plagg.

Og videre er jeg vel ikke overrasket over at så mange tydeligvis får trusene i twist når de ser slike plagg.

- det pleier gå over når dere hører hva han tjener.

Makan til fordommsfull befolkning altså.

Er ikke rart de eneste plaggene som selger 'blant de store masser' er sort, og kanskje en hvit skjorte... men for Guds skyld ikke en offwhite genser

Er ikke det en ganske fordomsfull ting å si?

Siden du var inne på fordomsfullhet, mener jeg. :)

Over til temaet:

Den type stil tiltaler ikke meg, jeg liker best litt rufsete, skjeggete, rocka menn. Totalt motsatt av den preppy stilen, med andre ord :)

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig overrasker og skuffer det meg at TS har opplevd at såpass mange forutintatte holdninger kun basert på hans klesstil.

Jeg tror mange mennesker på Oslo vest lever i en liten vestkantboble de egentlig aldri forlater. De av oss som har bodd i andre deler av landet uten å legge fra seg "uniformen" hjemme (slik veldig, veldig mange faktisk gjør), opplever ekstreme fordommer. Jeg kan skrive under på at jeg må jobbe dobbelt så hardt som alle andre for å gjøre gi et hyggelig sosialt førsteinntrykk.

Jeg er trygg på min egen identitet og ønsker ikke å forandre meg for å tilfredsstille fremmedes krav om hva de skulle finne tiltrekkende eller sosialt akseptabelt. Janteloven kan jo bare ta seg en bolle. Jeg nekter å gjøre det til mitt problem. Likevel er det jo håpløst at man ikke engang får en sjanse. Jeg dømmer ikke andres personlige egenskaper automatisk etter deres klesstil. Er jeg så alene om det?

Endret av Arcturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst på Singsaker i Trondheim, så jeg var og er omringet av slike typer. I det siste har det bare blitt flere og flere av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner seriøst ikke hvorfor folk skal bruke jantelov kortet for all verdens ting. Like for real? Vist en andel av den norske befolkningen ikke liker, kler eller har noe til overs for preppy stil har det jaggu meg ingenting med janteloven å gjøre. Er kjipt å høre TS at du må anstrenge deg ekstra i sosiale settinger hvor du blir dømt, misforstått eller fryst ut av andre som ikke liker preppy stil. Men det har ingenting med jantelov å gjøre. Skjer også slikt i visse preppy miljøer, men det er en annen diskusjon. Er uenig med deg om hva du referer som noen av de bedre merkene. Finnes drøssevis av merker som innen design, kvalitet og estetikk gjør en bedre jobb, og de er ikke akkurat preppy i stilen. Alexander Wang, JPG, Vivien Westwood, avdøde AMQ for å nevne noen. Er helt enig med deg at du ikke skal forandre personligheten og din være måte for å tilfredsstille andre, hvor dine klær speiler deg. Hva andre tenker og mener om deg skal du gi langt f i, deres tap. Ut ifra mine erfaringer har preppy stil eller elementer fra stilarten blitt velintegrert i de flestes garderober, så kjenner meg ikke igjen med hvorfor folk ikke liker preppy stil generaliseringen her. Og til lillepus. Du virker som en veldig oppegående og velpolert person ut fra tidligere tråder, men den kommentaren der om penger var drøy. Skjerp deg! Med mindre du var ironisk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste igjen gjennom hele tråden. Er det virkelig snakk om preppy stil her eller noen favoritt merker du blir dømt etter? Skal en først virkelig gå for preppy stil hadde jeg droppet enkelte av de merkene du nevner og lagt til noen som ikke er så "se på meg jeg har det merket". Canali, Pal Zileri, Loro Piana, Brooks Brothers og et par andre jeg ikke kommer på nå da det er sent er noen:) En kan forresten shoppe preppy på budsjett som Hampton Republic hos Kappahl eller den kolleksjonen jeg ikke husker navn på hos Lindex. Men kvaliteten blir noen hakk under selvfølgelig. Preppy stil koster endel vist en skal gå for alt av kvalitet, så skjønner meg på de som av økonomiske årsaker ikke kjøper klær innen den stilen. Men er helt enig med deg TS når det kommer til å bli dømt for hva klær en kler seg i. Don't judge the book by it's cover. Du er sikkert en herlig fyr TS;) God Helg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preppy stil er egenltig sykt kult så lenge man styrer unna de mest glorete polo Ralph lauren piquene med store logoer. Ellers er jeg desverre enig med det mange av de andre skriver her om at de stort sett har dårlig erfaringer med folk som går slikt kledd. Det er skyhøy klysefaktor blant folk som går slikt kledd.

Selvsagt har trådstarter rett i at det ikke alltid er slik og at det er dumt å ha en dømmende holdning, men når såpass mange har den erfaringen så kan det neppe være en tilfeldighet desverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er å forsøke å nøste opp litt i hvorfor jeg møter så massiv motstand blant de som ikke liker stilen når jeg beveger meg rundt omkring i det ganske land. Om du har dreads og basketsko, hull i buksene og utvasket Guns&Roses skjorte, hipsterskjorta kneppet opp i halsen, ja, nær sagt hva som helst annet enn preppy-stilen møtes det med en viss form for nøytralitet. En rughby, chinos, seilsko, blazer og sideskill møter et slikt hat... det forundrer meg og interesserer forskeren i meg.

Her tror jeg du rett og slett tar feil. Folk med dreads, cornrows, grills, saggebukser, nagler, masse piercinger eller enorme skjorter med store tall på får vel så mye pes for stilen sin som sånne prebener, ikke minst fra "eldre" og arbeidsgivere. Å si at folk er fordomsfulle angående preppy-stilen, men gir hiphopere og metalheads fripass virker veldig rart.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da er det jo personen inni klærne du bedømmer igjen. Hva er det, helt konkret, som er feil med klærne i seg selv?

Jeg har ingenting imot personene som har sånn stil, og en av de skjønneste jentene jeg vet om er fra vestkanten. Men jeg synes stilen er kjedelig. Den er safe og upersonlig. Tar man derimot litt av den (tenker litt Ivy League med oppbrettede bukser, fargede sokker, kule sko eller fargede shorts), synes jeg det er veldig kult.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker denne stilen på menn! Skjønt helst den mer "voksne" delen av den, type dress eller skjorte+genser med v-hals i stedet for rugbyskjorter...

Synes du at kvinner skal kle seg preppy også? Jeg er mer romantisk/vintage i stilen, selv om jeg kan sette pris på preppy antrekk på menn.



Anonymous poster hash: ef6e2...965
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Skjønner seriøst ikke hvorfor folk skal bruke jantelov kortet for all verdens ting. Like for real? Vist en andel av den norske befolkningen ikke liker, kler eller har noe til overs for preppy stil har det jaggu meg ingenting med janteloven å gjøre. Er kjipt å høre TS at du må anstrenge deg ekstra i sosiale settinger hvor du blir dømt, misforstått eller fryst ut av andre som ikke liker preppy stil. Men det har ingenting med jantelov å gjøre. Skjer også slikt i visse preppy miljøer, men det er en annen diskusjon. Er uenig med deg om hva du referer som noen av de bedre merkene. Finnes drøssevis av merker som innen design, kvalitet og estetikk gjør en bedre jobb, og de er ikke akkurat preppy i stilen. Alexander Wang, JPG, Vivien Westwood, avdøde AMQ for å nevne noen. Er helt enig med deg at du ikke skal forandre personligheten og din være måte for å tilfredsstille andre, hvor dine klær speiler deg. Hva andre tenker og mener om deg skal du gi langt f i, deres tap. Ut ifra mine erfaringer har preppy stil eller elementer fra stilarten blitt velintegrert i de flestes garderober, så kjenner meg ikke igjen med hvorfor folk ikke liker preppy stil generaliseringen her. Og til lillepus. Du virker som en veldig oppegående og velpolert person ut fra tidligere tråder, men den kommentaren der om penger var drøy. Skjerp deg! Med mindre du var ironisk.

Her er ingen grunn til å be mennesker man ikke kjenner om å skjerpe seg.

Ta en titt i tråder i de andre underforumene her inne og du vil oppdage at ganske mange yngre kvinners 'krav' til menn er at de har et statusyrke og at de skal kunne spandere på henne.

- selv om hun hårdnakket påstår at det spiller ingen rolle hva han tjener så lenge han tjener mer enn henne ;)

Han skal være gentleman og gjerne gå i dress, han skal trekke ut stolen og være den som velger den perfekte vinen til valgt meny.... men han skal altså ikke kunne kle seg i plagg av god, klassisk kvalitet for da er han en 'snobb' fra vestkanten.

De er en selvmotsigelse her, og det var den jeg forsøkte å sette fingeren på.

- Og etter responsen så traff jeg tydeligvis innertier.

En liten dose ironi skal det innrømmes var bakt inn i kommentaren ;)

Det er noe med at 'klær skaper folk' og gir innpass, uten at noen egentlig vil innrømme det.

Klassisk påkledning vil alltid være safe, enten det er til middag hos svigermor eller til en hyggelig sammenkomst hos venner.

At det så tydelig for mange synes være problematisk å evne se på plaggene som enkeltelementer frikoblet fra personligheten som bærer dem er meget interessant.

Plagg av kvalitetsmaterialer, uavhengig av hvilket merke som er festet til dem, vil alltid ha en verdi i seg selv da de er holdbare og behagelige.

Det vi i Norge bør kalle ved sitt ekte navn, nemlig motet til å velge andre farver enn sort, marineblått, grått og brunt, tillegges så tydelig personlige egenskaper som er avhengig av de erfaringer enkeltmennesket selv har med andre som har båret samme eller nærliggende farver.

- noe som ganske klart gir signaler om at å bære disse farvene er såpass uvanlig at bruken ikke sees som et frittsående element, men derimot nok en gang tillegges personlighetstrekk ved den som bærer farven.

Et klart element kanskje knyttet til at Norge tross alt er et lite land.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er en selvmotsigelse her, og det var den jeg forsøkte å sette fingeren på.

Det er jo bare en selvmotsigelse om disse påstandene kommer fra samme person. Blir litt rart å "arrestere" en slags hypotetisk gjennomsnittsjente om denne faktisk ikke eksisterer.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syns jeg det er mange som går kledd i den såkalte "preppy" stilen som du

kaller det, uten at de blir dømt for det. Jeg har venner kledd i alt fra "preppy" til "hardrock"

og må si at jeg ikke merker noe til at noen av dem blir forhåndsdømt for hvordan de går kledd.

Selv går jeg for det meste kledd klassisk og i tidløse plass av gode designere når jeg er på

jobb, men fritids liker jeg alle stiler og varierer veldig, jeg holder meg ikke til en stil fast,

da jeg liker å eksperimentere. Men jeg merker ingen andre holdninger mot meg når jeg

går kledd i dyre klassiske klær enn når jeg går kledd i andre type klær. Selvfølgelig hadde

det vel kanskje blitt noen reaksjoner hadde jeg hatt på meg ett av de mer "rocka" klærne

mine på ett styremøte, he he, men ellers merker jeg ikke noen negative holdninger hos

folk når jeg har mer "preppy" stil enn ellers, jeg møter folk med ett stort smil, og får stort

sett det samme tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lille-pus

Jeg tror mange mennesker på Oslo vest lever i en liten vestkantboble de egentlig aldri forlater. De av oss som har bodd i andre deler av landet uten å legge fra seg "uniformen" hjemme (slik veldig, veldig mange faktisk gjør), opplever ekstreme fordommer. Jeg kan skrive under på at jeg må jobbe dobbelt så hardt som alle andre for å gjøre gi et hyggelig sosialt førsteinntrykk.

Jeg er trygg på min egen identitet og ønsker ikke å forandre meg for å tilfredsstille fremmedes krav om hva de skulle finne tiltrekkende eller sosialt akseptabelt. Janteloven kan jo bare ta seg en bolle. Jeg nekter å gjøre det til mitt problem. Likevel er det jo håpløst at man ikke engang får en sjanse. Jeg dømmer ikke andres personlige egenskaper automatisk etter deres klesstil. Er jeg så alene om det?

Nei, men det er ganske trist.

Så tror jeg du er inne på noe vesentlig når du nevner det med å ha bodd andre steder enn kun ett. Det er ganske trist når det nærmest 'kreves' at man skal endre sin påkledning for å 'tillates' å bli dømt for sine egenskaper som menneske.

Dette er kanskje arv fra tidligere generasjoner som er ubevisst overført gjennom ord og handling uten at det innsees at elementer gjennom de siste 30 år har spredd seg via kjedebutikkene og ikke lenger er spesifikt knyttet til merkevarer som kun kunne fåes på Ferner Jacobsen o.l. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes, rent estetisk, at klærne er veldig pene. Har fått en litt mer preppy-rettet stil i det siste, men tar den ikke helt ut. Bare kler meg i litt mer klassiske klær. Jeg pleide å kle meg helt annerledes for noen år siden, så ville følt meg som en "poser".

Folk som drar preppy-looken helt ut har jeg også dårlige erfaringer med. De minner meg om mine mobbere, og generelt folk som jeg ikke pleier å ha kjemi med. På samme måte som jeg aldri ville finne på å gå på BI... for jeg ville ikke passet inn der i det hele tatt. Hvordan tror du en som kler seg "annerledes" ville passe inn der? Jeg tror ikke det ville gått så veldig bra.

Saken er jo at klesstilen vår representerer hvilken "klikk" vi føler samhold med. Så når du kler deg på den spesifikke måten, mens de menneskene du møter ikke gjør det, vil de få inntrykk av at du distanserer deg fra dem. På samme måte som "emoene" på ungdomsskolen distanserte seg fra de andre på skolen ved å ta opp en helt annen stil.



Anonymous poster hash: def99...f47
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktig at en mann kan ta i et tak og ikke er redd for å skitne til klærne sine ;)

Jeg liker bedre enn avslappet stil. Jeans og skjorte, jeans og genser. Gjerne grønnbukse og ullgenser :wow: Fjellfolk er de beste! Alltid :danse:



Anonymous poster hash: ec93b...8c2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like :)



Anonymous poster hash: ec93b...8c2

Bilde med kopirett fjernet

Bond, adm

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...